20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

LUCHTVAART

IAG en Ryanair: klacht tegen stakingen Franse luchtverkeersleiders

Ryanair en IAG (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus) bereiden een klacht voor bij de Europese Commissie over de stakingen van de luchtverkeersleiders in Frankrijk die tot nu toe al tot 5.000 vluchtannuleringen hebben geleid. Dat hebben de toplui van de twee luchtvaartgroepen, Michael O’Leary en Willie Walsch, woensdagavond aangekondigd op een persconferentie in de kantoren van A4E in Brussel. Ook Air France-KLM, Lufthansa en easyJet maken deel uit van Airlines for Europe (A4E), een Europese belangenorganisatie. Klik hier om verder te lezen.

TOUROPERATING

TUI: “Egypte groot succes”

© TUI

Egypte kent opnieuw een stijgende populariteit als vakantiebestemming bij de Belgische reiziger. Deze week ontving de redactie van Travel Magazine de cijfers van touroperator TUI voor wat betreft de reserveringen voor Egypte voor de zomer van 2018. “Egypte staat voor het zomerseizoen 2018 bij de Belgen op de vijfde plaats, na Spanje, Griekenland, Turkije en Tunesië,” aldus Piet Demeyere (woordvoerder TUI). “Dat Egypte opnieuw de top 5 binnen komt, betekent een mooie stijging van de boekingen, met maar liefst 80% t.o.v. de zomer 2017.” TUI biedt vanuit België dan ook een zeer compleet vluchtaanbod op Egypte. “Vanuit Brussel, Oostende en Charleroi vliegt TUI fly naar Sharm El Sheikh en Hurghada. Verder gaat het vanuit Brussel ook richting Marsa Alam en Luxor.” Ook voor de reserveringen op Egypte voor de winter 2018/2019 licht Piet Demeyere alvast een tipje van de sluier. “Hoe relatief de cijfers ook zijn wegens het begin van het boekingsseizoen, noteren we voor het winterseizoen 2018/2019 nu al een stijging van maar liefst 160% t.o.v. vorige winter.”

STUDIEREIS

Sudamerica Tours: Latina Experience

Volg jij de laatste modetrends? Kan je dansen en hou je van koken? Twijfel dan niet langer, en schrijf je in en vertrek met Sudamerica Tours naar Colombia van 25 november tot en met 2 december! Tijdens de Latina Experience studiereis (de opvolger van de bekende Travel Trophy), krijg jij de kans om kennis te maken met een gloednieuw studiereisconcept waarbij mode, dans en gastronomie centraal staan. Sudamerica Tours laat met deze studiereis een andere kant zien van hun veelzijdig aanbod in Latijns-Amerika. En om de eerste editie meteen te laten knallen, kozen ze voor Colombia, een bestemming van formaat!

Schrijf je in en wie weet word jij de winnaar van de eerste editie van de Latina Experience! Het programma blijft tot op de dag van vertrek een goed bewaard geheim, maar Sudamerica Tours stelt alvast alles in het werk om er een unieke reis van te maken. Originele proeven rond mode, dans en gastronomie zullen worden afgewisseld met ontroerende ontmoetingen en talloze onvergetelijke momenten.

Schrijf je nu in!

Inschrijven doe je door een mail te sturen naar randy@sudamericatours.be waarin je motiveert waarom jij één van de gelukkige deelnemers moet zijn! Laat je fantasie de vrije loop en gebruik eventueel een foto of video om je kandidatuur kracht bij te zetten. Inschrijven kan tot 16 juli. De gelukkige winnaars worden persoonlijk op de hoogte gebracht en worden deze zomer via de TM-kanalen aan u voorgesteld.
Deelnameprijs is 490 euro.

De Latina Experience Colombia is een organisatie van Sudamerica Tours i.s.m. KLM, Allianz Global Assistance en Travel Magazine. Meer informatie in de speciale bijlage bij TM 414 van 22 juni.

PEOPLE ON THE MOVE

Marcel Veenhuizen & Ingrid Zeeuw. © Travmagazine

HAL: nieuwe marketing & productmanager

Marcel Veenhuizen is vanaf 1 juli de nieuwe Marketing & Productmanager voor Continental Europe bij Holland America Line/Seabourn. Hij is de opvolger van Ingrid Zeeuw, die einde mei het bedrijf verliet om haar eigen B&B ‘Bed & Broodje’ uit te baten. Marcel Veenhuizen was eerder directeur bij Zeetours, dat in april aan E-domizil Group (Duitsland) werd verkocht – diezelfde groep is eveneens eigenaar van Cruisewinkel.nl. Veenhuizen rapporteert rechtstreeks aan Nico Bleichrodt (‎Senior Director of Sales North & Central Europe).

Roosmarijn Quartier (TUI) gepromoveerd

Roosmarijn Quartier is voortaan Head of Marketing Communications bij TUI Benelux. Ze startte haar carrière bij TUI Belgium in 2006 als marketing relations coördinator. Door de jaren heen groeide ze vanuit die functie door tot Manager Marketing Communications in 2015 en Head of Marketing TUI Belgium in 2017. Voortaan neemt ze als hoofd van de marketingcommunicatie dus de volledige Benelux-regio voor haar rekening. Onder haar verantwoordelijkheid vallen o.a. de positionering van het TUI-merk, campagnes, offline media, retailmarketing en gezamenlijke promoties. Samen met haar collega’s van e-commerce en de CRM stemt ze alle communicatiecampagnes op elkaar af. Naast het merk TUI geeft ze op marketingcommunicatievlak ook de juiste richting aan de merken Kras, VIP Selection, VTB Reizen, de TUI hotel brands en de diverse hotelconcepten.

Brussels Airlines: uitbreiding mediateam

© Brussels Airlines

Kim Daenen en Wencke Lemmens krijgen versterking met Maaike Andries (22), die sinds 1 juni het Mediateam van Brussels Airlines kwam vervoegen. Maaike is pas afgestudeerd en liep stage op de dienst Corporate Communications bij Brussels Airlines van februari 2018 tot mei. Ze behaalde een Bachelor Communicatiemanagement aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen. Maaike Andries: “De waarden van de maatschappij zijn exact de waarden die ikzelf voorop stel en de liefde voor Afrika zit in mijn bloed!” Wencke Lemmens omschrijft Maaike als ‘een echte toegevoegde waarde voor ons team.’ Maaike is te bereiken via maaike.andries@brusselsairlines.be

TM AWARDS

TM Travel Awards: 16-11-2018

Travel Magazine organiseert dit jaar de 21ste editie van de TM Travel Awards. Hét gala-event van de Belgische reisindustrie vindt ook dit jaar plaats in het Hilton Antwerp Old Town en dat op vrijdag 16 november 2018. We starten dit jaar een halfuurtje vroeger, zodoende wordt u om 18u verwacht voor het ‘travel event of the year’.

Zelf kandidaat?

Als reisagent kunt u uzelf tot 31 augustus kandidaat stellen om mee te dingen naar de TM Leisure Travel Agency award en de TM Business Travel Agency award. Het volstaat het inschrijvingsformulier op de website www.travelawards.be in te vullen om in aanmerking te komen voor het bezoek in september van één van onze mystery shoppers. De best scorende reisagenten worden dan uitgenodigd voor een finale proef, op dinsdag 9 oktober op de hoofdzetel van Thomas Cook in Zwijnaarde (elk jaar een andere locatie).

‘YouPro < 40’ wordt ‘YouPro < 35’ !!!

Young travel professionals: jullie zijn aan zet! Wie van de jonge professionals, die alomtegenwoordig zijn in de reisindustrie, verdient volgens jullie de ‘TM Travel Award Young Professional < 35’? Jawel, jonger dan 35 jaar (en niet jonger dan 40 jaar zoals de voorgaande jaren het geval was), want Travel Magazine zet tijdens zijn 25ste jaargang meer dan ooit in op de jonge generatie reisprofessionals. Dit jaar kunnen uitsluitend bedrijven, actief in de reisindustrie, een ‘Young Professional’ voordragen. Dat kan nog t.e.m. 17 augustus via het inschrijvingsformulier op www.travelawards.be. Stemmen gebeurt ook dit jaar via Facebook en de jury.

M&W of the Year en Innovation of the Year

Ook dit jaar zal de award Man & Woman of the Year bepaald worden via een dossier dat ten laatste op 1 oktober moet worden ingediend. Een gelijkaardige procedure geldt voor de award Innovation of the Year. Ook voor deze award kan iedere organisatie die actief is in de reisindustrie zijn kandidatuur indienen.

Sustainable TO/Tourism Award

Voor de Sustainable T.O./Tourism award komen to’s, producenten en suppliers die de jongste jaren projecten hebben opgezet waarbij duurzaam toerisme in ons land gefavoriseerd wordt, in aanmerking. Zowel voor de TM Travel award M&W of the Year, Innovation of the Year, Best Social Media als Sustainable Tourism, zal via een verantwoorde jurering beslist worden wie de uiteindelijke laureaat wordt. Het is daarom van het grootste belang dat alle kandidaturen tijdig (uiterlijk op 1 oktober) toekomen.

STUDIEREIS

Travel Rally: Zwitserland in de kijker

De Travel Rally vindt dit jaar plaats van 21 – 23 september. Nadat we op 21 september Straatsburg hebben verkend, rijden we met de wagen naar Zwitserland voor een kennismaking met de gekende Swiss Quality en de zuivere berglucht van de regio Val d’Anniviers! Tourism Switzerland heeft speciaal voor de Travel Rally een uniek programma uitgewerkt waarbij enkele van de grootste troeven van de regio in de spotlights worden gezet!

Van de zeven grote dwarsvalleien in Wallis is de Val d’Anniviers (Eifischtal) met zijn wilde alpine landschap echt de moeite waard om te zien. Het buigt bij Sierre in zuidelijke richting van het Rhônedal af en splitst zich in het hoger gelegen deel in twee zijdalen, de Val de Moiry in het westen en het Zinaldal in het oosten. Het dal wordt afgesloten door een bergketen met de Weisshorn, Bishorn, Zinalrothorn, Obergabelhorn, Matterhorn en Dent Blanche, die ‘Grande Couronne’ (Grote Kroon) wordt genoemd.

Moiry © Switzerland Tourism

Sierre-Anniviers pakt uit met de slogan ‘One Destination – Two Worlds’, en dat is niet gelogen! Deze regio is zowel tijdens de zomer als tijdens de winter een echt vakantieparadijs! Wandelen, via ferrata, paragliding, mountainbiken en diverse wintersporten zorgen het hele jaar door voor veel avontuur en beleving! Maar daarnaast levert deze regio, dankzij zijn ligging, uitstekende Zwitserse wijnen! Met zijn 800 hectare aan wijnranken is dit stukje Zwitserland één van de belangrijkste wijnproducenten van het land.

Tijdens de Rally zullen de deelnemers onder meer kennis maken met het impossante stuwmeer Moiry dat een prachtig uitzicht biedt op het trukooiskleurige water en op de Moiry-gletsjer. Ook Chandolin, gelegen op de zonnige helling van het Val d’Anniviers zullen we aandoen, waar we kunnen genieten van spectaculaire landschappen! Waaghalzen gaan over de indrukwekkende hangbrug van Niouc waarna we het iets rustiger aandoen in Pinsec en Sierre.

Het spreekt voor zich dat we ook de typische Zwitserse gastronomie (raclette, rösti, lokale kazen,…) niet aan ons zullen laten voorbijgaan!

Inschrijvingen lopen als een trein

De toeristische bestemmingspartners Atout France en Zwitserland Toerisme zorgen alvast voor een uitgekiend programma vol leuke rally-activiteiten! Interhome zorgt voor een luxe-verblijf in het splinternieuwe SwissPeak Resort Vercorin, Allianz Global Assistance zorgt voor de verzekering, met NMBS Internationaal sporen we rechtstreeks van Brussel naar Straatsburg en dankzij Sunny Cars hebben we het hele weekend de huurwagen tot onzer beschikking! Ook het Garantiefonds Reizen is al enkele jaren vaste partner van dit event.

Twijfel dus niet te lang, want het aantal plaatsen is zeer beperkt. De organisatie mocht reeds heel wat inschrijvingen ontvangen! De bescheiden deelnamekost bedraagt 50 euro per persoon! Klik hier om je in te schrijven!

Meer informatie over programma en bestemming via www.travelrally.be

TOUROPERATING

TUI Group: jaarresultaten duurzaamheid

TUI Group heeft haar duurzaamheidsjaarverslag 2017 gepubliceerd waarin de voortgang van de duurzaamheidsstrategie ‘Better Holidays, Better World’ beschreven wordt. De huidige strategie, waarin TUI de focus legt op vier belangrijke pijlers, loopt tot en met 2020. Het jaarverslag rapporteert over de aanzienlijke vooruitgang die TUI sinds de lancering van de strategie in 2015 heeft geboekt en over de bijdrage aan de Sustainable Development Goals, de VN-doelstellingen voor wereldwijde duurzame ontwikkeling.

In het jaarverslag worden de belangrijkste initiatieven beschreven. De wereldwijde reisorganisatie houdt hierbij rekening met de impact van het bedrijf op economie, maatschappij en milieu. De ‘Better Holidays, Better World’ strategie ziet er op toe dat ook de lokale gemeenschap wordt betrokken in de expansie van het toerisme onder de vorm van jobs en mogelijkheid tot scholing.

Thomas Ellerbeck, lid van het Group Executive Committee en verantwoordelijk voor duurzaamheid, zegt: “Sociale en ecologische duurzaamheid zijn twee kanten van dezelfde medaille als het gaat om onze verantwoordelijkheid.  Onze realisaties zijn op veel niveaus terug te vinden: van de introductie van zeer efficiënte vliegtuigen als de Boeing 737 MAX , over hotels met hoge duurzaamheidsnormen en excursies met hoge duurzaamheidscriteria tot projecten die beroepsopleidingen voor lokale jongeren in de groeiende toeristische sector toegankelijk maken. Met TUI’s duurzaamheidsstrategie ‘Better Holidays, Better World’ zet de organisatie zich in om alle facetten van een vakantie te verbeteren.”

Dirk Van Holsbeke, General Manager TUI Belgium: “Als onderdeel van TUI Group levert ook TUI Belgium een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheidsstrategie. De 4  Boeing 737 MAX toestellen die dit jaar op onze Belgische luchthavens werden ingezet, zijn hiervan het meest recente voorbeeld. Onze ambities blijven uitdagend maar dankzij de inspanningen van collega’s en partners geloven we dat onze positieve impact verder zal uitbreiden.”

LUCHTVAART

Brussels Airport: 60 jaar

Brussels Airport viert dit jaar haar 60ste verjaardag. Om precies te zijn opende de ‘luchthaven Brussel-Nationaal’ officieel de deuren voor reizigers op 5 juli 1958. De luchthaven en haar terminal zijn sindsdien enorm geëvolueerd, aangepast aan de nieuwe technologieën maar vooral ook aan de sterke groei van het aantal passagiers. Brussels Airport wil haar verjaardag graag vieren met haar werknemers, de hele luchthavengemeenschap, haar partners, passagiers, maar ook met alle Belgen die getuige zijn geweest van de evolutie van de luchthaven, via een knipoog naar het verleden maar vooral ook met een blik gericht op de toekomst.

Als tweede economische groeipool van het land verbindt Brussels Airport vandaag de hoofdstad van Europa met 238 bestemmingen, van de meest klassieke tot de meest exotische. Rekening houdend met de verwachte uitbreiding van het luchtverkeer in de 20 komende jaren, heeft Brussels Airport haar Strategische Visie 2040, een ontwikkelingsplan op lange termijn voor de luchthaven, ontwikkeld. Er liggen veel projecten op de stapel om de nieuwe reizigers te verwelkomen, maar ook om de nieuwe vrachtstromen op te vangen die langs de cargozone zullen passeren.

Brussels Airport is meer dan enkel haar geschiedenis. Brussels Airport zet deze verhalen en herinneringen in de kijker ter gelegenheid van haar 60ste verjaardag. Vanaf juni tot eind 2018 zullen diverse acties en activiteiten in de terminal plaatsvinden maar houd ook de sociale netwerken van Brussels Airport in de gaten. Talrijke bijzondere feiten zullen aangehaald worden, zoals de opening van de cargozone in 1979, de inhuldiging van pier A in 2002 en de opening van Connector in 2015. Deze terugblik in de vorm van een fototentoonstelling kan vanaf 20 juni bekeken worden na de veiligheidscontrole in Connector. Vanaf september zal onze belgitude onderstreept worden dankzij de samenwerking met enkele Belgische iconen. Al die gebeurtenissen en initiatieven zullen voor een feestelijke en retro stemming zorgen rond “60 Years” Brussels Airport.

TOUROPERATING

Pegase: Radisson Blu Beach Resort Crete

Radisson Blu Beach Resort Crete © Pegase

Op een halfuurtje van de luchthaven van Heraklion is het vroegere Minos Imperial Beach Hotel herrezen als Radisson Blu Beach Resort. Het resort kende een complete transformatie en renovatie en behoort nu tot in de prestigieuze keten van Radisson Blu Hotels. Het 5* resort draagt kwaliteit hoog in het vaandel. De renovatie is grondig gebeurd, met enkel kwalitatieve producten, met oog voor detail. Naast de meerdere zwembaden en de uitgebreide wellness springt ook het privéstrand in het oog vanwege het azuurblauwe water en het puur fijn zand. Uw klant waant zich gemakkelijk in de Bahama’s of de Malediven. De villa’s en suites zijn modern en voorzien van alle faciliteiten. Openluchtdouches op uw terras, een bubbelbad of een privézwembad: voor ieder wat wils. De suites en villa’s met aparte slaapkamers voor kinderen zijn een aanrader: de kids treffen op hun kamer zelfs een Playstation aan.

Qua keuken is het hotel een ware gastronomische topper op het eiland, met dank aan de intensieve samenwerking tussen het hotel en de Belgische 2-sterrenchef Yves Mattagne van Seagrill in het Radisson Blu Royal Hotel te Brussel. Het hoogtepunt van deze samenwerking vertaalt zich begin juli in een exclusieve gastronomische week. Yves Mattagne is tussen woensdag 4 juli en zondag 8 juli aanwezig in het resort en bereidt iedere avond een gastronomisch diner. Uw klant geniet van een exclusief 5-gangendiner, inclusief aangepaste wijnen, in het ‘Bellevue Restaurant’. Een aanrader voor de liefhebbers van gastronomie!

Hapag-Lloyd: 3e HANSEATIC expeditieschip

Na de Hanseatic Nature en Hanseatic Inspiration, die in 2019 zullen opgeleverd worden, staat er nu ook een 3de Hanseatic expeditieschip ingepland in 2021 voor 230 passagiers. De inwijdingsceremonie van de Hanseatic Inspiration zal plaatsvinden op 13 oktober 2019 in Antwerpen. De inwijdingscruise vertrekt op 14 oktober voor 15 dagen tot in Tenerife met stops in Honfleur, Guernsey, vele stops op het Iberische schiereiland, Marokko en Madeira. Deze is intussen reeds volledig volzet. De Hanseatic Nature maakt zijn inwijdingscruise op 13 april 2019 van Hamburg naar Lissabon. Vergeet ook niet dat Hapag-Lloyd zeer interessante cruises heeft in combinatie met golf: voor meer info contacteer gerust de Cruise Expert Conny op het nummer 09/248 48 50.

TOUROPERATING

Thomas Cook: last minutes 1+1 gratis

Na het succes van de actie ‘Kinderen gratis’ lanceert Thomas Cook deze week de nieuwe actie ‘1+1 gratis’. Voor koppels is nu dus het ideale moment om hun Last Minute te reserveren. Het gaat specifiek om vliegvakanties met kortingen van 50% of meer voor vertrek in juni, juli en augustus. Zo vertrekken jouw klanten op vakantie met 2 voor de prijs van 1. De deelnemende hotels en vertrekdata vind je op de website van Thomas Cook.

Winterbrochures

Wil jouw klant graag deze winter op vakantie vertrekken? Goed nieuws, want de Thomas Cook winterbrochures vliegvakanties en inspiratiereizen (nieuw!) zijn net van de pers gerold. Daarnaast profiteert jouw klant nu tijdelijk van een van deze vroegboekvoordelen: 100 euro Brussels Airport korting of gratis privéluchthavenvervoer. Bovendien vind je in deze brochures ook 2 vaste voordelen: 100 euro singlekorting en ‘Kleuters gratis’ (hotel+vluchten). Ook vind je in de vliegvakantiebrochure een 50-tal pagina’s die gewijd zijn aan de eerste hotels voor zomer 2019. Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

Italië: dolce vita

Napolitaanse Riviera © Thomas Cook

Een heerlijke zomerzon, uitstekende gastronomie en een adembenemende cultuur en natuur: aan de Napolitaanse Rivièra vind je alle ingrediënten voor de perfecte vakantie. En dat allemaal op slechts 2,5 uur vliegen! Enkele aanraders: de antieke stad Pompeï, de rokende krater van de Vesuvius, de luxe-eilandjes Capri en Ischia, en uiteraard het romantische Sorrento! Op deze prachtige bestemming vind je momenteel bij Thomas Cook heel interessante prijzen voor jouw klant. Hoteltip? Raad jouw klant het Club Hotel 4* aan in Sorrento. Dit kleinschalig en budgetvriendelijk hotel staat bekend voor zijn zeer vriendelijke service en een warme, familiale sfeer.

REISINDUSTRIE

GFG: nieuwe reiswet & goedkoper tarief

Emerald De Strycker (Secretary of the Board), Geert Raes (Vice-Chairman), Jean-Philippe Cuvelier (Treasurer), Erik Van Hoornyck (Chairman), Mark De Vriendt (General Manager)

Het Garantiefonds Reizen (GFG) heeft op zijn Algemene Vergadering van 20 juni 2018 de jaarrekening voor 2017 goedgekeurd. Er kon een positief resultaat van 100.000 euro opgetekend worden. De eigen middelen bereiken aldus 4,2 miljoen euro en de egalisatievoorziening groeide aan tot 14 miljoen euro, waardoor de totale reserves nu bijna 18,25 miljoen euro bedragen. Voor de kenners: sinds 1 januari 2016 is GFG volledig “Solvency II compliant”. De SCR-ratio (Solvency Capital Requirement) bedroeg op 31/12/2017 397,18%. Hoewel de klassieke waarschuwing past dat het verleden geen garantie voor de toekomst biedt, kon de Algemene Vergadering met genoegen vaststellen dat de nettoschade voor het vierde jaar op rij beperkt blijft tot… nul. Weliswaar gingen in deze periode twee leden failliet die schade veroorzaakten maar deze werd gecompenseerd door de gestelde bankgaranties. Het goede beheer van de GFG-leden, hun rendabiliteit en hun aangehouden discipline inzake de aangroei van het eigen vermogen, bieden de beste bescherming aan reizigers (B2C), tussen de GFG-leden (B2B) én aan alle partners in de reissector. GFG past vanaf 1 juli de nieuwe Reiswet volledig toe. De statuten werden op 20 juni hieraan aangepast; met de polisvoorwaarden gebeurt hetzelfde. De reizigers kunnen erop blijven rekenen dat boeken bij een GFG-lid 100% zeker blijft, wat zij ook boeken bij u (één of méér reisdiensten, op welke wijze ook gecombineerd of gekoppeld) en op welke manier ook (in het kantoor, online, op beurzen…). Inzake B2B, de onderlinge bescherming tegen het faillissement van andere leden van GFG, wordt de minimumjaarbijdrage vanaf 2019 verlaagd van 500 naar slechts 150 euro. Aldus komt de totale minimumjaarbijdrage (B2C & B2B samen) op 900 euro, voor een complete dekking. En hierop kunnen bovendien nog ristorno’s (premieteruggaven) worden toegekend.

LUCHTVAART

Delta: AMS – LAX

Vanaf deze week vliegt uw klant met Delta Air Lines rechtstreeks tussen Amsterdam Airport Schiphol en Los Angeles International Airport. Tijdens de zomer zet de Amerikaanse maatschappij vier keer per week een Boeing 777-200LR in. De route wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM, dat twee keer per dag een lijndienst onderhoudt naar de Amerikaanse metropool. Vlucht DL78 vertrekt steeds op maandag, woensdag, vrijdag en zondag om 12u00 uur lokale tijd vanuit Los Angeles en komt de volgende dag aan in Amsterdam omstreeks 8u00 uur in de ochtend. Om 15u35 uur vertrekt DL79 terug naar Amerika. Er komen eveneens drie vluchten per week tussen Parijs en LAX.

VAKBEURS

Vakantiebeurs Utrecht: andere vakdag

De volgende editie van de Vakantiebeurs Utrecht zal één dag minder lang duren, en de vakdag verschuift naar woensdag. De beurs zal plaatsvinden van 10 tot en met 13 januari 2019. Beursmanager Bart Meijer liet aan onze Nederlandse collega’s van Travmagazine weten dat deze verandering er kwam op vraag van veel deelnemers. “Uit een enquête onder de deelnemers van de voorbije vijf jaar, bleek dat bijna 80% de beurs liever een dag inkort. De Vakantiebeurs is één van de langste beuren van Europa, dus dat is niet verwonderlijk.”

De voorbije jaren vond de vakdag steeds plaats op dinsdag, maar Meijer wil die dag nu gebruiken voor een reiscongres, met aandacht voor e-commerce, marketing en educatie. “De beursvloer is dan nog niet open, dus ook exposanten kunnen aan dat reiscongres deelnemen.” Daardoor verschuift de vakdag dit jaar van dinsdag naar woensdag, consumenten zijn welkom van donderdag tot en met zondag.

TOUROPERATING

Canada Travel: winters Quebec

© Canada Travel

Canada Travel biedt een nieuwigheid voor deze winter. Uw klanten krijgen de kans om de prachtige provincie van Quebec en in het bijzonder de Saguenay Fjord en zijn boreaal woud te ontdekken tijdens een unieke ervaring: ‘het winterse Quebec beleven’.

Een ideale mix van cultuur en uitgestrekte gebieden met tussenstops in Montreal en Wendake, in de omgeving van Quebec, en een verblijf in de weelderige natuur in de pourvoirie du Cap au Leste. Een programma met een scala aan activiteiten waaronder de sneeuwscooter, de hondenslee, baantje glijden, een wandeltocht met de sneeuwschoenen in het hart van de onder sneeuw bedolven sparren en gezellige avonden rondom het kampvuur onder een adembenemende sterrenhemel. Aarzel niet om hen contact op te nemen indien u meer informatie wenst over dit programma. Raadpleeg www.canadatravel.be om talrijke andere ideeën voor mooie reizen in Canada te ontdekken.

TOUROPERATING

Vayamundo: 15% commissie op begeleide rondreizen

Boek in juni 2018 klanten op de begeleide rondreizen van Vayamundo naar Toscane (6/8), Andalusië (8/9) of de Azoren (8/10) en krijg maar liefst 15% commissie! Om de reisagenten wat meer duiding te geven over deze reizen, werden infofiches gemaakt. Handig om het product te leren kennen, maar ook om mee te geven met je klanten. Bekijk ze hier.

GRAND PRIX SUNNY CARS

Grand Prix Sunny Cars: laatste dag!

Vandaag is alweer de laatste dag om krasloten te verdienen voor de Grand Prix Sunny Cars. Als je dus nog krasloten wil verzamelen, dan doe je het beter héél snel. Maak nog extra boekingen (met upgrades of servicepakketten voor extra krasloten), los de gps-opdrachten op of word nog snel lid van de facebookgroep! Doordat er heel wat inschrijvingen zijn is er trouwens nog een leuk extraatje: de prijzenpot werd uitgebreid door Sunny Cars. Informeer je via de Sunny Cars nieuwsbrief of B2B tool welke extra prijzen er allemaal te winnen vallen.

RAIL

Thalys: nieuw aanbod en design

© Thalys

Thalys kondigt voor 2019 een volledig vernieuwd design van de treinstellen aan. Axel Enthoven tekende samen met matali crasset het nieuwe ontwerp uit. Het aanbod, dat begin dit jaar werd herzien, zal verder evolueren met de komst van een nieuw vrijetijdsaanbod ‘Premium Mini’ in september.

Thalys bestempelt het eerste kwartaal van 2018 als “zeer positief” (reizigers +8,8%) en benadrukt de structurele dynamiek waardoor het spoorwegbedrijf het eerste halfjaar in het groen kan afsluiten (reizigers +4,7 %, omzet +2,8%, voorspelling eind juni), ondanks de spoorstakingen in Frankrijk in het tweede kwartaal. De groei is zichtbaar op alle routes. De verbinding Brussel-Parijs kan opnieuw groeicijfers voorleggen (+4,5% in het 1ste kwartaal).

Het oosten van Parijs zal vanaf april volgend jaar, dankzij twee nieuwe bestemmingen, Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée, in directe verbinding staan met zowel Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Schiphol als Amsterdam. Op lange termijn verwacht Thalys zo’n 300.000 reizigers op deze route. Daarnaast wordt tussen Brussel en Bordeaux in juni 2019 een nieuwe Thalys Soleil ingehuldigd. Reizigers kunnen elke zaterdag met deze nieuwe zomerse treinrit in 4.07 uur reizen tussen deze twee steden.

TOUROPERATING

TUI Wandelvakanties: La Palma

© TUI

De tweede TUI wandelvakantie vindt plaats op La Palma, ook wel gekend als La Isla Bonita, van dinsdag 9 oktober 2018 tot dinsdag 16 oktober 2018. Tijdens 5 wandeluitstappen maakt je klant kennis met het groene eiland. In het noorden wandelt je klant door groene laurierbossen met prehistorische reuzenvarens en diepe kloven die de wilde noordkust bereiken. In het hart van La Palma torent het Nationaal Park ‘Caldera de Taburiente’ hoog boven het landschap uit: deze grootste erosiekrater ter wereld staat garant voor een onvergetelijke dagtocht. Het zuiden wordt gekenmerkt door de indrukwekkende vulkaanlandschappen met bizarre kleurpatronen. Naast al deze natuurpracht wordt er ook geproefd van de lokale cultuur en gastronomie, en zal de klant zich kunnen verdiepen in het rijke verleden van de ex-wereldhaven Santa Cruz de la Palma. Kortom: La Palma biedt voor de sportieve wandelaar een mooie variatie van natuur en uitdagende wandelingen in een zonnige omgeving. Meer informatie over deze wandelvakantie vind je op www.tui.be/nl/wandelvakanties.

LUCHTVAART

VLM Airlines Brussel: extra A321

De nog jonge luchtvaartmaatschappij VLM Airlines, met zetel in Diegem, voegt nog deze zomer een tweede toestel toe aan haar vloot: een Airbus A321, het grootste type uit de A320-familie. Het vliegtuig met 220 stoelen zal net zoals de huidige ex-Thomas Cook Airlines A320 (OO-TCT) ingezet worden voor ACMI- en charteropdrachten vanaf Brussels Airport.

Het zal bij velen nog steeds de wenkbrauwen doen fronsen dat VLM Airlines vanuit Brussel opereert met een Airbus A320. Het gaat hier dus niét om VLM Airlines Regional dat in Antwerpen is gevestigd en vanaf de luchthaven Deurne met Fokker 50’s vliegt.

Beide maatschappijen mogen dan wel onder dezelfde merknaam actief zijn, de maatschappij in Diegem is volledig onafhankelijk en staat volledig los van die in Antwerpen. Maar ze wordt wel geleid door Harm Prins, jawel… tot november 2017 ceo van VLM Airlines Regional in Antwerpen. Lees verder via deze link.

LUCHTVAART

Brussels Airlines: The Loft

Geniet van nieuwe ervaringen in de business lounge op Brussels Airport. Sinds ze vier jaar geleden hun flagship lounge The Loft in Pier A in Brussels Airport hebben geopend, hebben ze al meer dan 1 500 000 passagiers mogen verwelkomen in deze unieke en uitnodigende ruimte waar je klanten voor hun vlucht nog even kunnen ontspannen of productief kunnen zijn. In april, hebben ze in samenwerking met Lexus een grotere loungeruimte onthuld, waardoor ze nu veel meer zitplaatsen en geweldige nieuwe ervaringen kunnen bieden. Deze zal vanaf juli toegankelijk zijn voor passagiers. In een aparte vipruimte, b.exclusive, kun je genieten van culinaire lekkernijen, evenals van wijnen die op exact de juiste temperatuur worden bewaard en versgemalen koffie in een ultramoderne Miele-keuken. Om je klanten zich nog meer thuis te laten voelen, beschikt de lounge ook over een extra ruimte waar een steeds veranderende collectie van buitenlandse en Belgische kunst tentoongesteld wordt. Andere nieuwe uitrustingen zijn de zes extra badkamers met individuele licht-, geluid-, water- en stoomtechnologie die deel uitmaken van de Grohe-spa, waar je je kunt opfrissen en relaxen. Bovendien zijn er vijf individuele ‘nap rooms’ die gebaseerd zijn op het ontwerp van de nieuwe intercontinentale Business Class. Een comfortabel bed, speciale sfeerverlichting en een uniek “sterrenplafond” zorgen dat je gegarandeerd uitgerust het vliegtuig opstapt. Ga naar brusselsairlines.com/lounge om meer te ontdekken over de business lounges.

BESTEMMING

Spanje: Klassiek Theaterfestival van Merida

Uw klant heeft een bijzonder gevoel voor cultuur? Dan moet hij beslist naar het Klassiek Theaterfestival van Merida, dat van 29 juni tot 26 augustus zal plaatsvinden. Dit festival is uniek in zijn genre en van bijzonder cultureel belang. Nicole Lefevere van de Spaanse Dienst voor Toerisme: “Het is het oudste in zijn soort in Spanje en wordt al jarenlang elke zomer gehouden. Het vindt plaats in een uitzonderlijke enclave van het Werelderfgoed in Extremadura, namelijk in het Romeinse theater van Merida. Het is het oudste theater ter wereld en bovendien nog steeds in gebruik.”

Alle informatie over het festival is te vinden via www.festivaldemerida.es

LUCHTVAART

Air France: opschorting staking

De vakbonden hebben een eerder aangekondigde vierdaagse staking bij Air France opgeschort. Het personeel wilde oorspronkelijk vanaf 23 juni opnieuw vier dagen lang het werk neerleggen, dat is nu voorlopig van de baan. Ze willen naar eigen zeggen wachten op de benoeming van een nieuwe ceo bij moederbedrijf Air France-KLM om onderhandelingen te hervatten, na het eerdere vertrek van topman Jean-Marc Janaillac. De afgelopen maanden legde het personeel meermaals het werk neer om hun roep om meer loon kracht bij te zetten. Vijftien stakingsdagen leidden in totaal tot een kostenpost voor Air France-KLM van ongeveer 400 miljoen euro.  Vorige maand is topman Jean-Marc Janaillac opgestapt omdat het hem niet was gelukt buiten de vakbonden om zaken te doen met het eigen personeel. Sindsdien heeft een interim-bestuur de dagelijkse leiding. Air France-KLM streeft ernaar zo snel mogelijk een vervanger voor Janaillac te vinden, het liefst al ergens begin juli.

TOUROPERATING

NORDIC: lancering EXPLORE!

NORDIC lanceerde deze week met EXPLORE! een nieuw merk dat alle exploratiereizen van de touroperator verzamelt, inclusief de zeereizen met de Hurtigruten. NORDIC is sinds jaar en dag de internationale vertegenwoordiger van Hurtigruten in België. Toen Hurtigruten haar aanbod aan exploratiereizen aanzienlijk uitbreidde, was er bij NORDIC nood aan een nieuw merk. Natuurlijk kon u al bij NORDIC terecht voor onvergetelijke exploratiereizen voor uw klanten, zoals bijvoorbeeld hun natuurreizen naar Groenland en Spitsbergen of een ontdekking naar Antarctica. De focus van EXPLORE! ligt bij de exploratiereizen naar de poolgebieden: van Antarctica tot Groenland, Spitsbergen, Alaska en Canada. Uw klant verkent deze gebieden in alle comfort aan boord van de comfortabele schepen van Hurtigruten. Het expeditieteam op het schip zorgt voor boeiende lezingen en gaat met uw klanten aan land in kleine zodiacs. EXPLORE! brengt uw klanten ook naar Zuid-Amerika, IJsland, Rusland, Noord-Amerika en Europa.

LUCHTVAART

Air Europa: voetbalpronostiek

Doe mee aan de voetbalpronostiek van Air Europa en win 2 long-haul tickets! Sinds vorige week donderdag is de voetbalkoorts overal ter wereld losgebarsten. Jong of oud, man of vrouw, leek of expert: iedereen leeft mee met zijn favoriete ploeg, ook Air Europa. Daarom geven ze 2 long-haul tickets weg. Schat de kansen van de Air Europa-bestemmingen zo goed mogelijk in en maak kans op een reis naar het continent van het Samba-voetbal!

Meedoen is kinderspel:

  1. Surf naar de website www.aireuropa-football.be
  2. Beantwoord de volgende vraag: “Wie van deze landen, waarop Air Europa vliegt, denk jij dat de halve finale of finale zal halen”?
  3. Duid bij de verschillende landen telkens ‘ja’ of ‘nee’ aan.
  4. Wie op het einde van de wedstrijd de meeste antwoorden juist heeft en de schiftingsvraag zo juist mogelijk weet te beantwoorden, wint twee long-haul tickets naar een bestemming van Air Europa.

Wacht niet te lang, want op 29 juni wordt de wedstrijd afgesloten. Moge de beste winnen!

TOUROPERATING

Sudamerica Tours: nieuw logo

Grote vernieuwingen bij Sudamerica Tours, want na de nieuwe website begin dit jaar, krijgt nu ook het logo van de Latijns Amerika specialist een make over. Het design werd gemoderniseerd met een knipoog naar het vorige logo. Eric Gédéon, directeur Sudamerica Tours, legt uit: “We blijven met ons nieuwe logo trouw aan onze visuele identiteit. De overheersende roodtint van toen biedt nu plaats aan een waaier van kleuren die symbool staan voor de diversiteit van het Latijns-Amerikaanse continent. Zo heeft elke kleur een betekenis. Het groen staat voor de weelderige natuur en grenst aan het blauw van de oceanen, de roodtint van de Atacama wisselt af met het oranje van een prachtige zonsondergang in Rio of het turkoois van de zee die je vindt op de paradijselijke stranden van de Dominicaanse Republiek of Mexico. Ook de kaart van Latijns Amerika krijgt een nieuwe look. Ze wordt samengesteld met veren van exotische vogels, symbool voor de rijke fauna van dit werelddeel. Het kleurrijke geheel van ons nieuwe logo benadrukt tenslotte ook de levens- en feestvreugde die je zo vaak terugvindt bij de inwoners van Zuid-Amerika. Een unieke eigenschap die we ook telkens in onze authentieke maatreizen laten terugkomen.”

Sudamerica Tours heeft bijna dertig jaar ervaring in het samenstellen van individuele en groepsrondreizen naar meer dan 16 landen in Centraal en Zuid-Amerika, alsook de Caraïben. Surf voor meer inspiratie en het volledige aanbod naar www.sudamericatours.be.

LUCHTVAART

Corendon: capaciteitsverhoging Turkije

© Corendon

Corendon gaat in het zomerseizoen 10.000 extra vakanties naar de Turkse badplaatsen Antalya en Dalaman verkopen in samenwerking met Pegasus Airlines. Corendon heeft deze extra capaciteit gecreëerd om aan de grote vraag naar vakanties naar Turkije te voldoen. In totaal verwacht Corendon dit jaar 280.000 vakantiegangers naar Turkije te brengen. Naast Antalya en Dalaman zijn ook Alanya, Bodrum en Marmaris gewilde vakantiebestemmingen. In het hoogseizoen biedt Corendon 78 vluchten per week aan vanuit België en Nederland naar Turkije.

LUCHTVAART

Brussels Airlines: nieuw Economy Light tarief

Sinds deze wekeg biedt Brussels Airlines haar klanten een zogenaamde Economy Light tariefoptie aan op haar Noord-Amerikaanse vluchten. Het nieuwe tarief is de goedkoopste optie voor passagiers die enkel met handbagage reizen en geen flexibel ticket nodig hebben.

Dirk Janzen, VP Pricing & Revenue Management, Distribution and Commercial Steering: “Het nieuwe Economy Light tarief is een verdere ontwikkeling van onze inspanningen om gepersonaliseerde oplossingen aan te bieden die beantwoorden aan de noden van onze verschillende type klanten. Het is een logische stap nadat we in 2014 al een vergelijkbaar tarief met enkel handbagage lanceerden op onze Europese routes. Vanaf nu kunnen onze klanten op Noord-Amerikaanse routes enkel betalen voor datgene dat ze ook echt gebruiken.”

Economy Light passagiers hebben de keuze om tegen betaling van een toeslag apart nog een stuk bagage bij te boeken of een bepaalde plaats in het vliegtuig te kiezen en zo hun ervaring te personaliseren met de services die ze nodig hebben. Maaltijden en drankjes blijven gratis voor iedereen aan boord. Het Economy Light tarief start aan 383 euro voor een retour New York JFK en kan gereserveerd worden op www.brusselsairlines.com of via reisagentschappen.

Brussels Airlines lanceert het Economy Light tarief op haar Noord-Amerikaanse routes (New York, Washington D.C. en Toronto) samen met Austrian, Lufthansa, Swiss en haar A++ joint venture partners United en Air Canada.

LUCHTVAART

Brussels Airport: CO2-neutraal

Brussels Airport heeft het certificaat van koolstofneutrale luchthaven behaald, het hoogst mogelijke Airport Carbon Accreditation-certificaat van ACI, Airport Council International. Het certificaat houdt in dat de luchthaven zich ertoe verbindt om blijvend de CO2-uitstoot van de luchthaven te verminderen en dat de restuitstoot gecompenseerd wordt. De overhandiging van het certificaat vond plaats tijdens het jaarlijkse ACI Europe congres, waarvan Brussels Airport gastheer is. Arnaud Feist (ceo Brussels Airport Company): “Brussels Airport is al jaren bezig om haar impact op de omgeving te beperken. Dit kadert in onze langetermijnvisie om de luchthaven op een duurzame manier verder te ontwikkelen. Elke bedrijfsactiviteit, elk project en alle managementbeslissingen worden getoetst aan hun impact op de omgeving. Dankzij deze bewuste globaalaanpak vermindert de luchthaven elk jaar haar CO2-afdruk. Ons doel is om 40% minder CO2 uit te stoten tegen 2030. Vorig jaar is al een reductie van 34% tegenover 2010 gerealiseerd.”

TOUROPERATING

Barbecue voor TUI Care Foundation

Niet minder dan 130 personeelsleden van TUI Belgium schoven woensdag ll. op de dakverdieping te Oostende aan voor een succulente barbecue. Chefs van dienst waren Dirk Van Holsbeke (gm) en Wim Van Besien (cfo), die werden bijgestaan door een enthousiast team. “Juni is nu eenmaal TUI Care Foundation maand”, benadrukte Dirk Van Holsbeke. “We organiseren een hele rits van activiteiten, waarbij de opbrengst door TUI overgemaakt wordt aan TUI Care Foundation, die wereldwijd tal van projecten sponsort en steunt en dit in landen zoals Mexico, Dominicaanse Republiek, Vietnam, Jamaica, Namibië, Kaapverdische Eilanden, Zanzibar, enz. Deelnemen aan de barbecue kon voor 15 euro per persoon. De 130 deelnemers waren dus goed voor een totaal bedrag van 1950 euro, dat door TUI wordt verdubbeld. Andere activiteiten voor dit ‘goede doel’ die we reeds organiseerden waren: ontbijtsessie, yoga, veiling en de medewerkers konden ook bieden op een vaste parkeerplaats.” Wim Van Besien: “Vanzelfsprekend had TUI voor de barbecue de fijnste ingrediënten in huis gehaald: van visbrochetten met kabeljauw, zalm en Sint-Jacobsvruchten tot lekkere hamburgertjes en vleesspiesjes om ‘u’ tegen te zeggen.”

TOUROPERATING

Travel2Sports: premier league

© Travel2Sports

Het WK Voetbal in Rusland is volop aan de gang maar Travel2Sports zit niet stil! Hazard, De Bruyne, Lukaku, Fellaini, Kompany… deze Rode Duivels zijn maar enkele van de vele voetbalsterren die klanten live aan het werk kunnen zien in de Engelse Premier League.
Travel2Sports biedt volgend voetbalseizoen pakketten aan naar maar liefst 12 (!) verschillende ploegen in de Premier League: Chelsea – Arsenal – Tottenham – Manchester United – Manchester City – Liverpool – Everton – Newcastle – West Ham – Crystal Palace – Watford & nieuwkomer Fulham. Dit is bij uitstek het grootste aanbod naar Engels voetbal op de Belgische markt. Alle info en prijzen staan online op www.travel2sports.be.

Ligue 1: PSG

Naast de Engelse Premier League staan de prijzen van de Franse Ligue 1 ook reeds online. Klanten die Parijs willen combineren met een bezoek aan het ‘Parc des Princes’ van Paris Saint Germain, het is nu het moment om te reserveren!

LUCHTVAART

Brussels Airines: b.family

Met het Brussels Airlines b.family-programma vliegt het hele gezin met een brede glimlach, dankzij een gratis pakket van diensten en leuke verrassingen. Lage tarieven, prioriteit bij het instappen, gegarandeerde zitplaatsen samen… kinderen (en uw klanten!) zullen met volle teugen van de vlucht met Brussels Airlines genieten! Via het b.family-programma genieten gezinnen van heel wat voordelen! Meer info via brusselsairlines.com/familie.

LUCHTVAART

Ryanair: “grootste carrier in Europa”

Uit het jongste IATA-rapport ‘World Airline Transport Statistics’ blijkt dat Ryanair de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa is in passagiersaantallen. Ryanair vervoerde vorig jaar meer klanten dan eender welke andere Europese luchtvaartmaatschappij. De Ieren vervoerden in 2017 meer dan 128 miljoen klanten (1 januari – 31 december 2017), anderhalve keer zoveel als easyJet (77 miljoen), dubbel zoveel als Lufthansa (60 miljoen) en bijna drie keer zoveel als British Airways (44 miljoen). Naar eigen zeggen had Ryanair het voorbije jaar zelfs meer klanten dan easyJet en British Airways samen.

REISINDUSTRIE

Buro Scanbrit: Canada

Buro Scanbrit gaat in de toekomst Canada aanbieden. Buro Scanbrit is bekend geworden met het aanbieden van Scandinavië en Groot-Brittanië, vandaar ook de naam. Deze week werd het eerste aanbod winterreizen naar Canada gelanceerd. Deze zijn terug te vinden in de brochure ‘Wintergids 2018-2019’. De drie grote wintersportgebieden van Canada zullen door Scanbrit aangeboden worden: Banff, Jasper en Whistler. Deze producten sluiten naadloos aan  bij het reeds bestaande aanbod van Buro Scanbrit.

BESTEMMING

Ierland: recordjaar

Guinness Storehouse © Ireland Tourism

De Ierse toeristische autoriteiten hebben de jaarlijkse lijst met bezoekersaantallen van de meest populaire attracties van Ierland gepubliceerd. Hieruit blijkt dat 2017 een recordjaar was, in meerdere opzichten. De ranglijst laat zien dat bijna alle grote attracties hun bezoekersaantallen hebben zien stijgen. Daarnaast was 2017 het beste jaar voor het toerisme in Ierland. De bestemming groeide met 4% – 347.700 meer gasten dan in 2016. In totaal verwelkomde Ierland bijna 10 miljoen buitenlandse bezoekers.

In de lijst van ‘gratis’-attracties is de National Gallery of Ireland de grootste stijger. Met maar liefst 41% steeg het bezoekersaantal naar ruim 1 miljoen. De meest populaire ‘betaalde’-attractie blijft het Guinness Storehouse, met een totaal van 1.711.281 bezoekers, een stijging van 64.000 personen ten opzichte van het voorgaande jaar.

BINNENLAND

‘Toerisme voor autisme’: primeur

Bestendig gedeputeerde Jan De Haes en de verantwoordelijken van 20 autismevriendelijke toeristische initiatieven in de provincie Antwerpen openen symbolisch het autismevriendelijke stappenplan – © toerisme provincie Antwerpen

Twintig toeristische attracties in de provincie Antwerpen bundelen de krachten in stressvrije en plezante daguitstappen of vakanties voor kinderen, jongeren en volwassenen met autisme. Ze werkten daartoe een ‘stappenplan’ uit dat een stressvrij en aangenaam bezoek hoopt te garanderen. Te veel zintuiglijke prikkels, onverwachte situaties en onduidelijke verwachtingen veroorzaken bij kinderen en volwassenen met ASS bij uitstap of vakantie veel stress. Een goede voorbereiding en begeleiding ter plaatse zorgen voor de nodige houvast en rust. Op initiatief van Toerisme Provincie Antwerpen lieten 20 attracties zich screenen door een experte. Hun frontofficemedewerkers volgden bovendien een opleidingssessie rond autismevriendelijk onthaal.

Stappenplan

De stappenplannen op www.toerismevoorautisme.be vertellen in detail wat men tijdens het bezoek kan verwachten en wat er verwacht wordt. Dat gebeurt aan de hand van kleurenfoto’s, kaartjes, pictogrammen en korte beschrijvingen. Elk plan zoomt in op de heen- en terugreis, het onthaal, de activiteiten en de praktische info over o.a. sanitair, catering of souvenirs. De stappenplannen vormen een handige hulp voor, tijdens en na de trip. Niet alleen de bezoekers met autisme maar ook voor hun familie en begeleiders.

Na de fietslussen ‘Iedereen Fietst’ en de autoroute ‘Abdijenroute’ is ‘Toerisme voor autisme’ het derde initiatief rond sociaal toerisme van Toerisme Provincie Antwerpen. “We hopen dat andere provincies onze pioniersrol op dit domein zullen navolgen”, zegt gedeputeerde voor toerisme Jan De Haes.

REISINDUSTRIE

Tunesië in Brussel

Naar aanleiding van de match tussen België-Tunesië op het WK, die morgen plaatsvindt in Rusland, organiseerde de Toeristische Dienst van Tunesië op 15 juni 2018 (Nationale Feesdag van Tunesië) een receptie. Voor de gelegenheid kreeg Manneken Pis een traditionele Tunesische outfit aangemeten. Verschillende partners van de toeristische dienst, alsook sympathisanten waren aanwezig.

TOERISME OPLEIDING

BAAV-autocarwedstrijd: VIVES

Charissa Mestdagh, Lieselot Lingier, Els Heyman en Judith Reyné, vier bachelor-studenten Toerisme en RecreatieManagement aan de Vives-hogeschool in Brugge winnen de prestigieuze wedstrijd ‘Creëer uw eigen autocarreis’ van BAAV-Busworld, de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme en Ruhr Tourismus. Voor Vives is dit het tweede jaar op rij dat zij de eerste prijs wegkapen in deze wedstrijd.

243 tweedejaarsstudenten van de vijf Vlaamse hogescholen die de bacheloropleiding Toerisme en Recreatiemanagement volgen, stelden in groepjes een vijfdaagse autocarreis samen waarin de toeristische mogelijkheden van het Ruhrgebied werden geselecteerd volgens de interessesferen van 18- tot 27-jarigen. Vanuit elke hogeschool werden drie projecten ingediend en geëvalueerd door een professionele jury waarin onder andere reisleiders, autocarondernemers, marketing-verantwoordelijken, jongeren, toerismejournalisten en de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme zaten. Het programma, de verkoopbaarheid ervan, de kostprijsberekening, de rij- en rusttijdenwetgeving, de logica van de route, tot zelfs de marketing ervan werden onder de loep genomen. De creatieve manier waarop omgesprongen wordt met het gebruik van de autocar tijdens verplaatsingen en de mogelijkheden van de bestemmingsregio zijn hierbij belangrijke criteria.

De ‘Getaway Ruhrgebied’ combineert de mogelijkheden van een citytrip met die van actief en avontuurlijk reizen net buiten de stadscentra. De jongeren kozen voor een concept met een reisbegeleider in plaats van een reisleider en bouwden elke dag thematisch uit, met ook aandacht voor onder andere het culinaire.

De Vives-studenten slepen met hun ‘Getaway Ruhrgebied’ 20.000 euro in de wacht voor de realisatie van hun reisproject. Met het initiatief wil de Beroepsfederatie van Autobus- en Autocarondernemers van (West-)Vlaanderen (BAAV) de aandacht van jongeren voor autocarreizen ondersteunen. Jan Deman, secretaris van BAAV: “Wij vinden het zeer belangrijk dat het autocarproduct bij studenten toerisme en recreatie goed gekend is. Daarenboven zijn de ideeën van deze jonge mensen inspirerend voor de bedrijven van onze sector. De vijftien reisbeschrijvingen die voor de finale geselecteerd werden, komen allemaal op onze website en worden door onze leden geraadpleegd.  Een dikke proficiat dus aan alle studenten, en zeker aan het winnende team van VIVES.”

Alle projecten die voor de finale werden geselecteerd zijn terug te vinden via http://www.baav.be/nl/publications/details/51. De winnaar is project nr 15 “Verrassende Getaway naar het Ruhrgebied”. Website van het winnend project: https://intogermany.weebly.com/

FERRY

P&O: mobiele app

© P&O

Passagiers die met P&O Ferries reizen, kunnen voortaan nog meer genieten van deze ervaring dankzij de lancering van een nieuwe mobiele app die hen de controle geeft over elk aspect van hun reis. De mobiele app van P&O Ferries zorgt ervoor dat klanten voortaan niet langer hun tickets op papier moeten afprinten, op al hun trajecten op de Noordzee (Zeebrugge/Rotterdam-Hull), het Engelse Kanaal (Calais-Dover) of de Ierse Zee (Dublin-Liverpool & Larne-Cairnryan).

Naast paperless tickets omvatten de voordelen onder andere updates over de reisomstandigheden in de haven, een interactieve gids over het schip waarop u vaart en een vroegtijdige verwittiging van aanbiedingen aan boord in de bars, restaurants en winkels. Klanten kunnen de app ook gebruiken om tegen scherpe tarieven en zonder commissie vakantiegeld (vreemde valuta) te kopen.

De app van P&O Ferries is te downloaden in de Apple App Store en in de Google Play Store