20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyse van de week

Deze week lees je bij de TM newsletter 1020 de volgende analyse:

TRAVEL MAGAZINE

BTO Newsletter 1

Deze week vind je als bijlage bij TM 411 de nieuwe BTO Newsletter 1 en daarmee ook de eerste van het jaar. Je leest er de visie van de Belgian Travel Organisation op de Europese luchtvaartsector en de NDC. Verder stellen de BTO partners hun nieuwigheden en bijzonderheden voor.

TM lezerswedstrijden

In TM411, die normaal vandaag in jullie brievenbussen ligt, vinden jullie twee verschillende lezerswedstrijden terug, aangeboden door enkele van onze trouwe partners. De antwoordformulieren voor deze wedstrijden kan je terugvinden op onze website. Je krijgt tot 14 mei de tijd om hieraan deel te nemen. De Pierre & Vacances Center Parcs  Groep biedt één van onze lezers de kans om de nieuwe standaard in hun parken te ontdekken tijdens een weekend (van vrijdag tot maandag) in een Comfort cottage voor 4 personen in een Center Parcs vakantiepark in België, Nederland of Duitsland: https://travel-magazine.be/wedstrijdcp/ Grecotel Hotels & Resorts schenkt Grecotel Counter Club punten en een mand vol Agreco Farm bio-producten (twv. 30 euro) aan de drie lezers die het meeste weten over de Villa Collection en hun locaties: https://travel-magazine.be/wedstrijdgrecotel/ Veel succes!

LUCHTVAART

C. Förster (SN) spreekt voor het eerst

“Show me the money”, volgens De Standaard gisteren, meer dan ooit dé mantra van de nieuwe Duitse ceo van Brussels Airlines (in opvolging van B. Gustin die eind maart moest opstappen). Of “niemand in de V.S. kent Brussels Airlines, alleen in België en Afrika is Brussels Airlines een sterke merknaam.” Toch wil C. Förster (46 jaar) tijdens haar eerste informele ontmoeting met de media in een zomerse brasserie op woensdagmiddag jl. in Zaventem (ook al had ze tegen alle deontologische praktijken in een dag eerder een TV-interview gegeven uitsluitend aan het VRT-TV journaal en hun online versie)  duidelijk benadrukken dat ze haar best doet om de merknaam van Brussels Airlines niet te snel te schrappen. “Ik heb”, zegt ze, “gevraagd de beslissing uit te stellen (“push back”, want de media-ontmoeting verliep in het Engels, nvdr.) omdat dit nu in België nog te veel emoties oproept.” Haar opdracht, waarbij ze naast ceo Brussels Airlines ook in het bestuur van Eurowings meedraait, is “snoeien, integreren en rendabel groeien (vorig jaar amper 4 miljoen euro nettowinst)”. Want de short-haul binnen Europa, waarop 40 van de 50 toestellen van SN actief opereren, is te weinig winstgevend. Schaalvergroting in samenwerking met Eurowings is dringend noodzakelijk, kosten verlagen en extra betalende diensten (ancillary services) aanbieden, is het nieuwe credo. Pas eind 2018 worden knopen doorgehakt over een eventuele verhuizing van ondersteunende diensten als IT, HR of marketing naar de Eurowings hoofdzetel in Keulen of naar de operationele hub in Düsseldorf. Toch sluit de nieuwe ceo – met een brede lach en optredend als een warme peoplemanager (zonder eigen kantoor in Brussel, iedere dag een nieuwe werkplek tussen haar personeel) een verdere jobgroei in Brussel niet uit ondanks een permanente scepsis over de toekomst (“geopolitieke ontwikkelingen heb je nooit in de hand”). De nieuwe ceo die al 16 jaar voor Lufthansa werkt zal duidelijk in nauw overleg met Eurowings – ceo Thorsten Dirks, die haar controleert in de Raad van Bestuur van Brussels Airlines – de nieuwe bakens van integratie en rendabiliteit moeten uitzetten om succesvol haar strategische visie en diversiteitideeën te implementeren.

REISINDUSTRIE

Travel Experts: the next chapter!

Travel Experts, de marktleider in België op vlak van zelfstandige reisagenten, heeft in 2017 een zeer sterke groei neergezet. De omzet steeg van 27 miljoen euro naar 34 miljoen euro en 2018 ziet er veelbelovend uit. In Travel Magazine 411, dat vandaag 20 april verschijnt, blikt Mickey Creyf (ceo Travel Experts) vooruit op enkele straffe initiatieven. Enkele voorbeelden:

  • Een eigen waarborgfonds dat eigendom is van de groep en de Travel Experts zelf. Het zorgt voor de nodige zekerheid en gemoedsrust in tijden waarin de reiswetgeving snel verandert.
  • Het portaal ‘buddy’ concept voor de interne communicatie is uniek, en steunt op een sterk netwerk van betrouwbare lokale partners wat het zeer interessant maakt voor nieuwkomers en ook de variabele commissiestructuur voor de gedreven TE’s.

“We hechten enorm veel belang aan de kwaliteit van onze content, zodat de Travel Experts op een concurrentiële manier de markt kunnen betreden. We zijn de afgelopen jaren als groep ook een stuk rijper geworden. We willen dan ook in de eerste plaats erkend worden als een kwalitatief netwerk van reisprofessionals. Verder blijven we ook voortdurend investeren in de nieuwste technologieën. Travel Experts blijft ook trouw aan zijn doorgedreven trainingsprogramma. We willen onze 90 Travel Experts meer dan ooit in poleposition brengen in de race om de klant. We zijn een gezond bedrijf met een sterke balans. We staan voor karakter, visie en ondernemerschap,” aldus Mickey Creyf, ceo Travel Experts. Het volledige artikel leest u op p.16 van Travel Magazine 411.

LUCHTVAART

#BETravelCongres: vandaag deadline!

De inschrijvingen voor het #BETravelCongres, het congres van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus dat van 24 t.e.m. 27 mei in Nantes zal plaatsvinden, lopen op z’n einde. Vandaag is de laatste dag waarop nog kan worden ingeschreven. De Brussels Airlines vlucht en het hotel OKKO zijn inmiddels volgeboekt. Maar geen nood, er is nog plaats op de TGV en de kamers in het IBIS-hotel zijn ‘on request’. Snel inschrijven is dus de boodschap. Je kan dit doen door een simpele klik op deze link.

TOUROPERATING

Silverjet: Radisson Blu Kreta incentive

In samenwerking met Radisson Blu Kreta biedt Silverjet de reisagenten de kans om een leuk extraatje te verdienen. Boek voor uw klant 7 nachten een Deluxe Familie Suite, Superior Pool Suite of Signature Island Pool Villa en ontvang 100 euro per reservatie. Boek voor uw klant 7 nachten een Executive Pool Suite of Royal Pool Villa en ontvang 150 euro per reservatie. En daarbovenop krijgt de beste verkoper aan het eind van het seizoen een verblijf in Radisson Blu Kreta voor 2 personen, 7 nachten op basis van HP bruikbaar in de maanden april, mei, september of oktober 2019. Veel succes!

HOTELLERIE

RIU Palace Zanzibar: nieuw hotel en nieuwe bestemming

RIU Hotels & Resorts heeft een schitterend nieuw resort gekocht bestaande uit 102 kamers en villa’s op het strand van Nungwi, op de archipel Zanzibar RIU heeft vandaag de aankoop van het hotel officieel bekendgemaakt. Het resort wordt overgenomen van de hotelketen Emerald, die het uitbaatte onder de naam ‘Hideaway of Nungwi Resort & Spa’. Het nieuwe RIU Palace Zanzibar vervoegt het aanbod van RIU in de Indische Oceaan, waar de groep reeds twee hotels heeft (in Mauritius en Sri Lanka). Het resort beschikt over drie restaurants: één hoofdrestaurant met internationaal buffet, een Aziatisch restaurant en een grillrestaurant. Daarnaast is er ook een bar en verder beschikt het hotel ook nog over een spa & wellness,  vergader- en conferentieruimte, een sportzaal en een tennisveld. Vanaf het volgende winterseizoen wordt het hotel opgenomen in het luxegamma Adults Only RIU Palace met de gekende All Inclusive service van RIU.

REISINDUSTRIE

Vayamundo: sociaal toerisme herdefiniëren

Achter de balie van Vayamundo Houffalize, v.l.n.r.: account manager Philippe Neckebroek, manager operations Annabelle Bouvy en receptioniste Anne Marie Cools.

In Travel Magazine 411, dat vandaag 20 april verschijnt, leest u op p. 38-39 een stuk over Vayamundo Travel, bij monde van Jo De Bock (gedelegeerd bestuurder van Vayamundo). Hij geeft er zijn visie over het duurzaam beleid van zijn reisorganisatie en de samenwerking met de Belgische reisagent. “Toerisme succesvol combineren met maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat is nu eenmaal onze betrachting vandaag”, zegt Jo De Bock (60). “Nadat we begin vorig jaar een participatie van 33 procent in Mare Tours genomen hebben, zijn we ondertussen voor een tiental doelgroepen  volop bezig met het ontwikkelen van themavakanties met een duidelijke maatschappelijke impact, waardoor Vayamundo Travel, met de gewaardeerde samenwerking van de reisagenten, in de komende jaren zal kunnen doorgroeien tot een belangrijke speler in de Belgische toeristische industrie.” Het hele interview leest u in TM 411 dat vandaag verschijnt.

BINNENLAND

Vlaams toerisme weer helemaal in de lift

De Vlaamse toeristische sector heeft zich helemaal hersteld na de harde klappen die het in 2016 kreeg. Het aantal toeristen groeide vorig jaar met maar liefst 8 procent ten opzichte van 2016 en klokte bovendien ook nog eens 2 procent hoger af dan het vorige recordjaar 2015. Extra goed nieuws ook omdat de buitenlandse bezoekers weer helemaal de weg naar Vlaanderen vinden en er worden groeicijfers opgetekend in zowat alle Europese markten. Die kwamen vooral tijdens de periode tussen juni en augustus 2017 (+12 procent).

Bijna 13 miljoen bezoekers

Vlaanderen noteerde in 2017 maar liefst 12,8 miljoen toeristische aankomsten: 976 000. Het aantal aankomsten op naam van binnenlandse toeristen steeg gevoelig (+3 procent), maar vooral de buitenlandse bezoekers zijn weer helemaal terug (+13 procent).  Ook het aantal toeristische overnachtingen is vorig jaar gestegen. Er waren in totaal 30,7 miljoen toeristische overnachtingen: 1.653.000 overnachtingen of 6 procent meer dan in 2016.  De overnachtingen op naam van buitenlandse vrijetijds- en zakentoeristen zijn zelfs gestegen met +11 procent, of 1.511.000 buitenlandse overnachtingen meer dan in 2016. Over het hele jaar bekeken is er groei in zowat alle Europese markten, met mooie uitschieters bij de Hongaren (+37 procent), de Zwitsers (+16 procent) en de Duitsers (+14 procent). Ook de verre markten doen het goed: we verwelkomen opnieuw meer Brazilianen (maar liefst +48 procent), meer Russen (+34 procent), meer Chinezen (+24 procent) en meer Amerikanen (+21 procent).

Hogere hotelbezetting

Het toeristische succes was ook zichtbaar in de bezettingsgraad van de Vlaamse hotels. Dat blijkt uit de gloednieuwe logiesbarometer van Toerisme Vlaanderen. Er was vorig jaar een gemiddelde bezettingsgraad van 64% (of 4% meer dan in 2016). “Onze sector toont zich opnieuw bijzonder veerkrachtig,” aldus ceo van Toerisme Vlaanderen Peter De Wilde. “Die nieuwe groei is mogelijk gemaakt door het harde werk van Toerisme Vlaanderen maar vooral ook van onze toeristische sector. We zijn meteen na 22 maart 2016 beginnen timmeren aan een uitgekiende herstelstrategie, die inzoomde op onze Vlaamse troeven: onze gastronomie, onze Vlaamse Meesters en onze wielercultuur. En dat werpt nu dus zijn vruchten af.”

CRUISE

Vernieuwde Sapphire Princess naar Europa

Princess Cruises heeft een uitgebreide twee weken durende renovatie aan haar 2.760 gasten tellend Sapphire Princess cruiseschip voltooid. Zij zal dit jaar en in 2019 vanuit Southampton vertrekken. De modernisering werd uitgevoerd in Singapore. Door deze renovatie beschikt het schip nu over zowel een aantal verbeterde ruimtes aan boord als nieuwigheden in het productaanbod.   De Sapphire Princess is recent vanuit Singapore vertrokken richting het Verenigd Koninkrijk en zal vanuit Southampton haar rondreizen van mei tot oktober 2018 maken. Gevolgd door een iets langer vaarseizoen in 2019 van april tot oktober. Verschillende reizen staan op het programma, met name naar de Middellandse Zee en Noord-Europa. Voor 2019 staat een 24-daagse reis Canada & New England gepland.   Onderdeel van de modernisering is de introductie van een nieuw luxueus bed. Dit bed is exclusief ontworpen voor Princess Cruises en bestaat uit een verbeterde matras ondersteuning, zacht linnen en een kingsize deluxe kussen gevuld met veren of anti-allergisch microvezel. Andere verbeteringen aan boord zijn: upgrade van de spa en wellness, nieuwste fitnessapparatuur, aanpassingen aan de winkels aan boord, de komst van een Effy Fine Jewelry boutique, een enorm LED-scherm (15 meter breed, 4,5 meter hoog) in de theaterzaal, en het Princess Cruises’ logo op de scheepsboeg.

FAM TRIP

BaliPro

Dit najaar organiseert Imagine Travel haar fameuze ‘Pro’-reis reeds voor de vijfde keer en net als de voorbije twee jaar slaan ze de handen in mekaar met Emirates. Travel Magazine heeft opnieuw de eer om de experience fam trip als officiële mediapartner te ondersteunen. De eindbestemming bevindt zich op één van de mooiste eilanden van Indonesië: Bali! De reisperiode is ondertussen gekend, dus noteer alvast 16 t.e.m. 23 oktober 2018 in jullie agenda. De route houden we naar goede gewoonte geheim. We gaan dit jaar niet alleen verder dan ooit tevoren, maar we nemen ook meer deelnemers mee, met plaats voor 13 reisagenten! De deelnameprijs bedraagt 490 euro met een single-supplement van 250 euro. Het succesvolle ‘experience’-concept, zoals het vijf jaar geleden ontworpen werd door de Brugse niche-to, blijft aan de basis onveranderd. Verwacht je dus maar aan een lading lokale elementen en vervoersmethoden, versmolten met enkele sportieve, culinaire, culturele, maar vooral uitdagende opdrachten. Hierdoor leren jullie het prachtige Bali en haar bevolking veel beter kennen en mogen jullie je na deze belevingsstudiereis met recht en reden ware “Pro’s” noemen!

Schrijf je in voor 15 juni!

Om je kandidaat te stellen, vragen we jullie om op onze webpagina een kort vragenlijstje in te vullen om uw kennis over Bali en over het Emirates-netwerk te testen. Bereid zeker ook een goede en originele motivatie voor. In een tweede fase van het selectieproces dient u Imagine- en Emiratesboekingen naar Azië te maken. Zijn het Indonesië-dossiers? Des te beter, maar het is niet verplicht. Indien je alle stappen goed doorloopt, krijg je eind juni te horen of je geselecteerd bent of niet. Veel succes!

HOTELLERIE

Thomas Cook Group: nieuw hotelconcept Cook’s Club

Deze week lanceert Thomas Cook Group een gloednieuw hotelconcept: Cook’s Club. Cook’s Club is speciaal ontworpen voor de moderne reiziger op zoek naar een zonvakantie met een trendy stadssfeer. Het zwembad en de bar staan dan ook centraal. Je klant kan er relaxen met een cocktail, ontspannen op het zonneterras en genieten van streetfood en vegan gerechten in de Cantina terwijl DJ’s voor de perfecte soundtrack bij zijn vakantie zorgen. Strandvakantie en urban vibes sluiten naadloos bij elkaar aan in dit adults only hotel. Het eerste Cook’s Club hotel, Cook’s Club Hersonissos, opent binnenkort de deuren op Kreta (ex-smartline Mama Lemon). Vlakbij het centrum en het strand is dit hotel ideaal gelegen voor de moderne reiziger op zoek naar een urban twist. Denk: twee zwembaden, prachtige zonneterrassen, trendy gerechten en DJ’s voor de ultieme vakantiesfeer. Op de Thomas Cook Agentsite vind je meer informatie over dit nieuw hotelconcept.

VAKVERENIGING

ABTO-presidium herverkozen met unanimiteit

Zowel voorzitter Luc Coussement (TUI) als beide ondervoorzitters Jean-Luc Hans (BT Tours) en Geert Raes (Wings ’n Wheels) zijn tijdens de Algemene Vergadering van ABTO herverkozen in de functies van respectievelijk voorzitter en ondervoorzitters. Lees verder hier.

CRUISE

Costa-schepen krijgen Italiaanse vlag

© Costa

Een nieuw grafisch ontwerp zal voortaan de schepen van de rederij Costa kleuren. Het concept moet de verbondenheid met Italië in de verf zetten. Aan weerszijden van het schip zal een gestileerde Italiaanse vlag, samen met de naam van het schip, de romp kleuren. Het design van de letters is een stuk moderner en groter dan voorheen. Het eerste schip dat het nieuwe ontwerp ontving, is de Costa Mediterranea. Het brengt daarmee hulde aan het thuisland van de rederij. Tegen het einde van het jaar moeten alle schepen van de Costa-vloot het nieuwe opschrift krijgen. Dat is ook het geval voor de nieuwbouwprojecten Costa Venezia en Costa Smeralda, die in maart en oktober 2019 worden opgeleverd. We maken van de gelegenheid gebruik om ook het Italië-dossier in Travel Magazine 411 aan te kondigen. Van p.40 t.e.m. 43 krijgt u het beste van Italië voorgeschoteld. Veel leesplezier!

FERRY

Vanaf 15 mei is Zeebrugge-Rosyth terug

© MDZ

Met het verdwijnen van de Noordzee-dienst op Schotland, verloren we ook de heerlijke verbinding Zeebrugge-Rosyth waarmee we, na een nachtje varen, meteen in de Highlands stonden. Ideaal voor wie een Schotlandreis plande. Maar dit komt terug, zij het enigszins anders. Meerdere jaren al biedt DFDS liefhebbers de kans om mee te varen met haar vrachtschepen op de lijn Gent-Göteborg (Zweden). Vanaf 15 mei wordt het ook mogelijk om vanuit Zeebrugge comfortabel mee te reizen als passagier met de auto, moto, mobilhome of caravan naar de haven van Rosyth. Ideaal voor wie van slow-travel houdt, want de overtocht vraagt wat meer tijd dan vroeger: 23 uur. Alle comfort is aan boord, maaltijden zijn voorzien, maar gebruik van internet en smartphone aan boord mag je vergeten. Maar ook dat kan best een meerwaarde zijn. De maatschappij biedt drie afvaarten per week aan met vertrekken vanuit Zeebrugge op maandag om 18 uur, op woensdag om 24 uur en op zaterdag om 10 uur. De terugreis vanuit Rosyth vangt aan op dinsdag om 20 uur, op vrijdag om 4 uur en op zondag om 12 uur. De dienst tussen Zeebrugge en Rosyth werd in 2002 opgestart door Superfast Ferries, maar die hield het na de zomer van 2008 voor bekeken. In 2009 nam Norfolkline de passagiersdienst over, maar die stopte er na anderhalf jaar al opnieuw mee. Sinds december 2010 wordt vanuit Zeebrugge nog enkel vracht verscheept naar Schotland. De DFDS-passagiersverbinding vormt alvast een concurrent voor P&O Ferries die al decennialang een dagelijkse nachtdienst voor vracht en passagiers onderhoudt tussen Zeebrugge en Hull nabij York. Boekingen verlopen via de vrachtafdeling van DFDS, met een mail naar paxbookings.gent@dfds.com

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: brochurevoorstelling USA & Canada

Op 19 april sloot Exclusive Destinations haar vierluik van de brochurevoorstelling ‘USA & Canada’ af met een avondsessie in Hasselt. De week werd ingezet met een presentatie bij Ellis Burger in Brugge. Om meteen in the mood te komen, trakteerde zaakvoerder Marc Van Zeveren en zijn team van Exclusive Destinations iedereen op een reuzenhamburger. ‘s Anderendaags was er een ontbijt- en lunchsessie in Sint-Martens-Latem, ontbijtsessie om diezelfde dinsdagavond Antwerpen aan te doen. Alles samen kwamen ruim honderd reisagenten naar de vijf sessies. Marc Van Zeveren omschreef zijn nieuwste brochure als een pronkstuk waar lang aan gewerkt is. “Eigenlijk sta ik hier onwettelijk, want voor het eerst in onze geschiedenis staan er geen prijzen in deze brochure vermeld. Ik beschouw het veeleer als een belevingsleidraad waarin veel tips en tricks zijn verwerkt”, aldus Marc. De foto’s van de avondsessie in Brugge kan je terugvinden op de TM website.

TOERISME OPLEIDINGEN

VIVES Brugge op busreis

Vier studenten van de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van Hogeschool VIVES campus Brugge vertrokken afgelopen dinsdag op een reis die ze zelf hebben uitgewerkt. Daarmee wonnen ze vorig jaar een prijs van de Beroepsfederatie van Autobus- en Autocarondernemers (BAAV) en Busworld. De 257 tweedejaarsstudenten van de vijf Vlaamse hogescholen die de bacheloropleiding Toerisme en Recreatiemanagement aanbieden, hebben gedurende een heel academiejaar alle mogelijkheden van het reizen per autocar bestudeerd en uiteindelijk een eigen driedaagse autocarreis omschreven voor een publiek van mensen met een beperkte mobiliteit. Het winnende project – uit de 68 inzendingen – werd ingediend door vier studenten van Hogeschool VIVES campus Brugge. Het ging om een prestigieuze wedstrijd met een prijzenpot van € 20.000 die de winnaar aan de realisatie van het eigen reisproject kan besteden.

RAIL

Eurostar: positieve resultaten

Eurostar rapporteert een sterke prestatie in het eerste kwartaal van 2018, met een recordaantal reizigers. De omzet groeide met 9% jaar-op-jaar (253 miljoen Britse pond in 2018 vs. 232 miljoen Britse pond in 2017) en de reizigersaantallen stegen met 4% (2,36 miljoen in 2018 vs. 2,27 miljoen in 2017). Het eerste kwartaal werd gemarkeerd door de lancering van de nieuwe dienstregeling van Londen naar Rotterdam en Amsterdam op 4 april 2018. De nieuwe route verbindt Londen en Nederland in slechts drie uur. Dankzij de rechtstreekse verbinding van stadscentrum tot stadscentrum, de stijlvolle en ruime nieuwe treinen en de competitieve ticketprijzen, is de vraag voor deze verbinding tot nu toe sterk.

Hotelaanbod

De recentste van een reeks innovaties bij Eurostar is dat reizigers nu toegang krijgen tot een reeks zorgvuldig geselecteerde hotels met speciale tarieven en voordelen. Het nieuwe aanbod is samengesteld met hotels in het stadscentrum en voor elk budget. Ze werden gegroepeerd in verschillende thema’s om snel en gemakkelijk de perfecte reis te kunnen boeken.

EVENT

NMBS: Spring Event NMBS Internationaal last call

Net zoals de voorbije jaren organiseert NMBS op donderdag 17 mei haar jaarlijks Spring Event. Dit jaar vindt deze plaats in Hof ter Musschen te Woluwe. Tijdens de workshop, die start om 18u, stellen Thalys, TGV, ICE en Eurostar hun laatste nieuwigheden aan u voor. Ook aanwezig zijn Accor, Regus, Expedia TAAP, Heidelberg Marketing, Stadtmarketing Mannheim, Travelport en Agence d’Attractivité de l’Alsace. Na de workshop is er een ‘walking dinner’, gevolgd door de Spring Party. Inschrijven kan via www.nmbs-europe.com/agent. Wees snel, laatste kans om in te schrijven.

LUCHTVAART

Vueling: 90% piloten stemt voor staking

De Spaanse pilotenvakbond SEPLA meldt dat meer dan 90% van de bij haar aangesloten piloten die werkzaam zijn bij de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling bereid zijn tot staken. Door wat zij noemen de ‘diepe ontevredenheid’ zijn er acties gepland op 25 en 26 april, evenals op 3 en 4 mei. “De piloten van Vueling voelen zich genegeerd en aan hun lot overgelaten”, aldus vakbondsvertegenwoordiger Juan Manuel Redondo. Tegelijk verontschuldigt hij zich bij de passagiers die door de actie zouden getroffen worden. “Het laatste wat we willen is onze klanten schaden.” Hoe groot de impact van de staking zal zijn, is nog onzeker. Vueling heeft ook heel wat buitenlandse piloten in dienst die werkzaam zijn op haar bases buiten Spanje.

THEMAPARKEN

Themaparken: trends

Nu de afgelopen weken ook de attractieparken met een seizoensopenstelling hun poorten weer geopend hebben, kunnen parkbezoekers genieten van talloze nieuwe belevenissen. Meer dan de jaren daarvoor hebben de bedrijven deze winter geïnvesteerd in hun aanbod. De overkoepelende organisatie IAAPA ziet vijf belangrijke trends in al deze vernieuwingen. Daarnaast wordt verwacht dat er in de komende vijf jaar een recordbedrag in de branche geïnvesteerd gaat worden.

  • digitalisering: attracties worden steeds vaker uitgerust met virtual reality, de bezoekers kunnen meer gebruik maken van mobiele applicaties, vaak door een grotere beschikbaarheid van wifi, ook achter de schermen worden organisatieprocessen steeds verder gedigitaliseerd.
  • verblijfsaccommodatie: dagbestemmingen bieden meer en meer verblijfsmogelijkheden aan, in de meeste gevallen in een bepaald thema.
  • toename kwaliteit: professionalisering achter de schermen zorgt voor een hogere kwaliteit van horeca, entertainment en attracties.
  • achtbanen en flying theaters: dit jaar zijn er in het werkgebied van EMEA opvallend veel investeringen in achtbanen (15) en panoramavliegsimulatoren (in 2017/2018: 6)
  • intellectual property: opvallend is het toenemend gebruik van bestaande characters en verhalen  in met name kinderspeelplaatsen en -attracties.

Voor de komende jaren hebben attractieparken mega-investeringen in bestaande, maar ook in compleet nieuwe attracties, ter waarde van meer dan 3 miljard euro aangekondigd. Deze projecten hebben in de meeste gevallen tot doel de verblijfsduur te verlengen en/of een jaarrond openstelling mogelijk te maken. Zo wil Warner Bros. World Abu Dhabi in de Emiraten het grootste indoor theme park ter wereld bouwen. De Walt Disney Company heeft aangekondigd in de periode 2018-2025 zo’n 2 miljard euro te investeren hoofdzakelijk in de Walt Disney Studios in Parijs. Europa-Park in Duitsland bouwt momenteel een ‘second gate’ in de vorm van waterpark Rulantica dat eind 2019 zijn poorten zal openen. Compagnie des Alpes heeft bekendgemaakt nieuwe accommodaties en attracties te bouwen bij de parken Parc Astérix en Futuroscope.   Travel Magazine publiceert in TM 412 van 11 mei zijn jaarlijkse dossier rond Themaparken!  

TOUROPERATING

Thomas Cook: vroegboek herfst/winter: kortingen tot 50%

Deze week lanceert Thomas Cook spectaculaire kortingen tot 50% op tal van vliegvakanties voor deze herfst en winter. Wil jouw klant dit najaar graag naar Turkije, Tunesië, Marokko, Egypte of de Canarische eilanden? Dan is het nu het moment om te reserveren! Op de Thomas Cook Agentsite vind je meer informatie en voorwaarden.

Crazy Cruises: de strafste cruisedeals

Net zoals de voorbije jaren vind je vanaf nu bij elke Thomas Cook newsletter afdrukbare leaflets met onklopbare cruisepromoties! De Thomas Cook cruise-experts stellen deze promoties met de grootste zorg samen en kiezen hierbij steeds voor de meest interessante routes tegen de scherpste prijs. Druk deze leaflets gerust af en laat jouw klant genieten van een zee aan kortingen!

Costa de la Luz in de kijker

De Costa de la Luz, ook wel de lichtkust genoemd, is met zijn ongerepte kustlijn en helder water ideaal voor watersportliefhebbers. Deze Spaanse costa is de ideale locatie om de Andalusische sfeer helemaal te voelen. In juli wordt de reis van Christoffel Columbus naar de Nieuwe Wereld herdacht met levendige sportwedstrijden, zeildemonstraties en vuurwerk in Huelva. Voor een authentieke Andalusische ervaring plan je je vakantie rond het paardenfestival in juni. Drie dagen lang gaat de lokale bevolking de straat op om te zien hoe de yegüerizos (plaatselijke ruiters) honderden wilde paarden uit het Doñana National Park halen. De paarden worden later te koop aangeboden of terug in het wild losgelaten. Enkele hoteltips? IBEROSTAR Andalucía Playa, IBEROSTAR Royal Andalus en Hipotel Flamenco Conil.  

TOUROPERATING

Pegase: vroegboekactie winter 18-19

De zomerverkoop draait nog op volle toeren, maar bij Pegase zijn ook heel wat vlieg- en exotische vakanties voor de winter reeds boekbaar! Tijdig boeken betekent dat uw klant kan kiezen uit een groot en gevarieerd aanbod. Er zijn nog een aantal onzekerheden? Dan kunt u altijd een optie van 7 dagen nemen, zodat uw klant meer tijd heeft om alles nog eens rustig te bekijken, zonder dat hij zijn favoriete bestemming misloopt. Ook indien het dossier reeds geboekt werd kan uw klant nog tot 7 dagen voor afreis zijn bestemming, hotel en data wijzigen. Bovendien genieten vroege boekers bij Pegase van mooie vroegboekkortingen tot 500 euro per persoon!   Naast deze interessante kortingen schenkt Pegase uw klant een upgrade naar een hoger kamertype*.

*Voorwaarden:  Upgrade naar eerstvolgende duurder geprijsd kamertype. Kamertype afhankelijk van hotel (bv. eenzelfde kamer met mooier panorama of additioneel kenmerk) en beschikbaarheid. Geldig bij nieuwe boeking vanaf 13/03/2018 tot september van een Pegase vlieg- of exotische vakantie (pakket hotel + vlucht) met afreis gedurende winter 2018-2019 (vanaf 25/10/18 tot en met 03/04/19). Niet cumuleerbaar met enige andere acties of promoties. Upgrade tot maximum 500 euro. Het reserveringsnummer dient zo snel mogelijk doorgegeven te worden via contact@pegase.be, en dit ten laatste 8 dagen na boeking. Het dossier dient ingeboekt te worden op het hogere kamertype (de upgrade zit dus reeds in het ingeboekte dossier). De prijskorting waarop de klant recht heeft op basis van de actievoorwaarden wordt door de Pegase reservatieafdeling in het dossier ingezet. Indien er twijfel bestaat over de geldigheid van de upgradeactie of de hoogte van de prijskorting op een boeking dient onmiddellijk en dit ten laatste 24 uur na boeking contact opgenomen te worden met het Pegase contact center.

Nieuw schip Seven Seas Splendor

Vanaf 11 april 2018 is het mogelijk om de inwijdingscruises van het nieuwste schip van Regent Seven Seas te boeken. De Seven Seas Splendor, met 375 ruime suites, zal in de vaart gaan begin 2020. Elke suite vanaf 29 m² heeft een eigen uitstraling en een privé balkon. Dit nieuwste schip zal alle verwachtingen overtreffen met een perfecte service en luxe all-inclusive ervaring wereldwijd. Een nieuwigheid van dit schip is de populaire Coffee Connection die wordt uitgebreid met een buitenterras, hier is het met een heerlijke koffie, een lekker gebakje en een zacht zeebriesje, puur genieten. Ook zal de Grand Staircase bij het binnenkomen gericht zijn op de Compass Rose, het grootste restaurant aan boord. Licht uw klanten nu in en Pegase laat hen profiteren van een ideaal gelegen suite op één van de historische afvaarten. Indien uw klanten hiervoor interesse hebben, geef een seintje via cruises@pegase.be en we houden u op de hoogte.

TOUROPERATING

Thomas Cook: “Belgen plannen nu al wintervakantie”

De zomervakantie moet nog starten, maar de Belg maakt nu al plannen voor de winter. Uit cijfers van touroperator Thomas Cook/Neckermann blijkt dat de verkoop voor het winterseizoen 2018-2019 (dat start eind oktober en loopt tot en met de paasvakantie 2019) een stevige start kent. De groep noteert een stijging  van het aantal boekingen voor het winterseizoen met maar liefst 200% in vergelijking tot vorig jaar, waardoor nu reeds 5% van het winteraanbod is verkocht. Opvallend is dat het vooral 55+’ers zijn, gevolgd door singles, die nu reeds hun plek onder de zon in de winter vastleggen. Nathalie Meert, woordvoerder van Neckermann/Thomas Cook verklaart: “Het consumentenvertrouwen in combinatie met de steeds gunstiger vroegboekvoordelen maakt dat de Belgische vakantieganger er dit jaar vroeg bij is. We zagen dit voor de zomerverkoop die zeer vroeg op gang kwam, waardoor vandaag  61% van het aanbod is uitverkocht en we voor de zomer al gestart zijn met de last minute verkoop. Dezelfde tendens trekt zich door voor het winterseizoen, waarvan wij al een groot deel van het aanbod medio maart reeds beschikbaar hebben gemaakt, om tegemoet te komen aan de vraag in de markt. De vroegboekkortingen in combinatie met voordelen zoals het gratis luchthavenvervoer en het nog ruime aanbod worden opgepikt.”

Profiel

Een analyse van de vroegboekprofielen wijst uit dat het vooral 55+’ers en singles zijn die nu reeds hun wintervakantie vastleggen. Dat verklaart meteen ook de spreiding van de periodes waarvoor geboekt wordt. 30% van de boekingen concentreren zich in de herfstvakantie, maar verder zijn de boekingen verspreid over november, januari en februari, die laagseizoenperiodes zijn en daardoor populair bij vakantiegangers die geen rekening moeten houden met schoolgaande kinderen.  Opvallend is nog dat men graag wat langer met vakantie is. Zo stelt Thomas Cook/Neckermann vast dat 25% van deze vroegboekers een verblijf boekt van meer dan 14 dagen, hetgeen een stijging is met 25% ten opzichte van vorig jaar.

Bestemmingen

Koplopers voor de winter zijn  de zonbestemmingen met de Canarische eilanden in pole position. Voor deze bestemming telt de groep nu reeds dubbel zoveel boekingen als vorig jaar. Egypte en Marokko volgen de Canarische eilanden in de ranking en zijn in bijvoorbeeld februari met gemiddeld 8u zon per dag eveneens geliefde bestemmingen in het laagseizoen. Turkije, dat vanaf dit weekend boekbaar wordt, is evenzeer een geliefde bestemming in de winter en begint als zongarante golfbestemming goed te gedijen.

TOUROPERATING

FlixBus: stijging Amsterdam

Amper een paar weken nadat een treinticket van ons land naar Amsterdam gevoelig verhoogd werd, heeft langeafstandsbusmaatschappij FlixBus op die lijn al een nieuw passagiersrecord gerealiseerd. Iets meer dan 15% passagiers kozen afgelopen maand voor een busreis naar de Nederlandse hoofdstad in plaats van de trein. De Duitse busmaatschappij denkt zelfs dat cijfer nog te kunnen verhogen nu er dagelijks 25 verbindingen tussen beide hoofdsteden zijn. Qua tijd doet de FlixBus er rechtstreeks naar Antwerpen 2u10 over. Prijzen zijn al vanaf 5 euro.

50% meer dan in 2016

In totaal reisden vorig jaar 1,3 miljoen mensen per FlixBus naar en vanuit België, een stijging met 50 procent ten opzichte van 2016. Brussel en Antwerpen zijn daarbij een belangrijk knooppunt geworden. In 2017 boekten de FlixBus-groep FlixMobility en FlixBus Benelux voor het eerst winst. FlixBus werd opgericht in 2013 bij de liberalisering van de busmarkt in Duitsland. Het bedrijf breidde snel uit naar het buitenland. Vorig jaar reisden 1,3 miljoen reizigers met FlixBus van en naar België, een stijging van 50 procent tegenover 2016. Het bedrijf exploiteert in Europa intussen 200.000 dagelijkse verbindingen naar 1.400 bestemmingen in 26 landen. Vorig jaar vervoerde FlixBus 40 miljoen passagiers in Europa.  

LUCHTVAART

Air Belgium: voorbereidingsvlucht

Air Belgium organiseert op zaterdag 21 april 2018 een voorbereidingsvlucht voor het grote publiek. Passagiers die er een ticket voor boeken, steunen zo het goede doel, want de inkomsten van de ticketverkoop gaan integraal naar Kom Op Tegen Kanker en Télévie, twee Belgische organisaties die kankeronderzoek steunen. Air Belgium zoekt meer dan 250 passagiers die als allereersten aan boord zullen stappen van zijn Airbus A340. Na de bagage-afhandeling stijgen ze om 11.00 uur op voor een drie uur durende vlucht over Europa. In de lucht ontdekken ze de volledige service van Air Belgium, van de cabinemedewerkers tot de aangeboden Belgische producten en genieten ze van een ruim aanbod films. Passagiers ervaren zo hoe het zal zijn om met Air Belgium naar Hongkong te vliegen.

TECHNOLOGIE

DIGIT: reisagenten digitale versnelling hoger

DIGIT is een onderzoeksproject van de opleiding Toerisme van Howest. Via tips & tricks wil het project reisagenten inspireren en informeren over onderwerpen zoals klantentevredenheid, CRM, social media en nog veel meer. Daarnaast wil DIGIT ze ook aanzetten om zelf aan de slag te gaan met deze onderwerpen met behulp van laagdrempelige digitale tools. Om de reisagent daarbij te ondersteunen, ontwikkelt DIGIT van Howest een aantal online trainingsmodules die op een praktijkgerichte manier uitleggen hoe je met de tool aan de slag kan gaan. De eerste trainingsmodule: Klantentevredenheid meten met Google Formulieren staat sinds deze week online op het Youtube kanaal. Via korte hands-on filmpjes wordt uitgelegd hoe je een enquête maakt met Google Formulieren. Reisagenten vinden alle info op de blog.

TOUROPERATING

TUI Autovakanties: Wegwijs in Waadt

Chocolade, melk, koffie en een koek smaken zoveel beter op reis. En Zwitserland is daar een uitstekende locatie voor! In de streek van Waadt kunnen je klanten natuur en cultuur afwisselen. Heerlijke wandelingen aan het meer van Genève of in een natuurgebied. En voor een portie cultuur en gastronomie kunnen ze hier terecht:

  • Ontdek de oorsprong van Nestlé melkchocolade, instantkoffie en babymelk in ‘The Henri Nestlé Museum’ in Vevey
  • Charlie Chaplin museum ‘Chaplin’s World’ in Corsier sur Vevey
  • Aquatis Aquarium Vivarium in Lausanne
  • Olympisch Museum in Lausanne
  • Uitstekende sterrenrestaurants rond het Meer van Genève

Maak deze reis van je klanten compleet met een verblijf in het historische Hotel Masson*** (code 80131) en laat hen een overnachting ervaren zoals o.a. Victor Hugo het heeft meegemaakt. Het charmante decor met origineel parket, donkere meubels en bloemenpatronen in een heerlijk lichte ruimte zal je klanten zeker bekoren. Dit traditierijk hotel, met zicht op het Meer van Genève, is een historisch gebouw van meer dan 180 jaar oud. Toch is er gratis wifi in het hele hotel. De Montreux Riviera Card met kortingen is inbegrepen bij deze TUI vakantie. Ontdek Hotel Masson op de TUI website hier.

Vliegvakanties: reisagentenaanbieding Dunas Don Gregory

Dunas Don Gregory **** (TUI Vliegvakanties, code 02664) op Gran Canaria werd volledig vernieuwd en opende in zomer 2017 opnieuw zijn deuren. Direct aan het strand gelegen en met een prachtig zicht op zee is Dunas Don Gregory een echte aanrader voor klanten op zoek naar een ontspannen strandvakantie. Alle kamers in dit Adult Only hotel vanaf 16 jaar hebben zeezicht. Het hotel is rustig gelegen direct aan het strand en op 3 km van Playa del Inglés via de promenade. Maak zelf kennis met dit nieuwe exclusieve product! Reisagenten krijgen 40% korting op het hotel voor een verblijf tussen 15/03 en 30/06. Vraag je reservering aan via reservas_central@hotelesdunas.com.

Zwitserland: korting

TUI biedt 50 euro korting aan op een autovakantie naar Zwitserland in het zomerseizoen! De eerste 100 boekingen voor een verblijf van minimum 7 nachten tussen 01/05 en 31/10 krijgen een korting van 50 euro per boeking, door middel van kortingscode SWISS50.

TOUROPERATING

Footprints Cruise Roadshows

Footprints organiseert door het jaar heen verschillende regionale B2B/B2C Cruise Events met 1 tot 2 andere Footprints partners erbij. Zo hadden ze in januari een Cruise Event met Hapag-Lloyd Cruises en Regent Seven Seas Cruises temidden het China Light Festival in Antwerpen en deze week waren de kersenbloesems van de Japanse Tuin in Hasselt dan weer het decor voor een supergeslaagd voorjaarsevent (met zomerse allures) rond Seabourn en Holland America Line. Deze Cruise Roadshows komen ook bij jou in de buurt, zo staan reeds Brugge en Verrebroek (Waasland) gepland en zijn er nog tal van andere in voorbereiding. Het principe is eenvoudig, reisagenten uit de streek komen met een paar van hun klanten genieten van een aantrekkelijk event met boeiende presentaties, bezoek aan de locatie en een innovatieve catering i.s.m. geselecteerde partners. Meer info? Contacteer Eric Morren – Marketing Manager via eric@footprints.be

Individuele famtrip Sri Lanka

Footprints heeft een aantrekkelijk programma uitgewerkt voor een individuele famtrip naar Sri Lanka. U maakt kennis met de cultuur, natuur en een vleugje strandplezier van deze groene parel van de Indische Oceaan en u verblijft in luxe boetiekhotels. Zo bezoekt u Anuradhapura, de oudste stad en eerste hoofdstad van Sri Lanka. Op de uitgestrekte site wordt u overdonderd door mystieke tempels. Trincomalee is één van de mooiste natuurlijke havens ter wereld en ooit een belangrijke handelspost. Het Hollands Fort dateert uit de koloniale periode. De baaien en stranden lenen zich uitstekend voor watersporten als jetski, snorkelen en duiken. Hier kan u trouwens walvissen en dolfijnen gaan spotten. In Passikudah is er tijd om te genieten van de zon en het water. De oostkust is bezaaid met mooie lange zandstranden en u verblijft er in Uga Bay Resort (in een Beach Cabin). Ook Yala National Park, gelegen in het Zuidoosten, grenzend aan de Indische Oceaan en bekend om zijn luipaardenpopulatie mocht niet ontbreken in dit unieke ontdekkingsprogramma. We eindigen met een rit langs de schilderachtige zuidkust naar Galle, de goed bewaarde koloniale stad waar o.a. het imposante fort getuigt van de vroegere Nederlandse aanwezigheid. We stellen deze individuele famtrip open voor reisagenten (actief in de verkoop) en partner. Reisperiode tussen 16/04 en 14/07/2018 en tussen 01/09 en 19/12/2018. De prijs omvat overnachtingen en maaltijden zoals voorzien in het programma, alle verplaatsingen in een geklimatiseerde wagen en lokale Engelstalige chauffeur/gids. Info en reservaties bij Footprints in the Orient – 03/242 82.87 en orient@footprints.be

Botswana per luxe truck

Op zoek naar een unieke en avontuurlijke beleving in Botswana? Dan heeft Footprints voor u iets speciaals in petto. Bij een ‘overland truck’ avontuur, denkt men al gauw aan een weinig comfortabele omgevormde truck, ’s avonds z’n eigen tentje opslaan, een grote groep jonge avonturiers…. misschien toch wel een beetje een cliché, niet? Wat dacht u van een Luxury Adventure Tour? Footprints neemt u mee aan boord van een splinternieuwe speciaal ontworpen 4×4 truck, voorzien van hoogstaande snufjes en comfortabele lederen stoelen die 180° kunnen draaien, zodat u steeds het beste uitzicht krijgt op het prachtige landschap dat aan u voorbijglijdt. Dit in combinatie met overnachtingen in zorgvuldig gekozen accommodaties, waar u kan genieten van heerlijke internationale en lokale gerechten. Dit garandeert u een onbezorgde en onvergetelijke ‘luxe truck’ ervaring – we zouden het de “businessclass” in het avontuurlijke reizen kunnen noemen. Uw avontuur begint in Zimbabwe waar u kennis maakt met een indrukwekkend en fotogeniek natuurfenomeen: de Victoria Falls. U reist verder naar Botswana, waar u van de ene in de andere verwondering valt: Chobe National Park, Nxai Pan en Makgadikgadi Pans en de Okavango Delta, de enige binnenlandse delta ter wereld. Alle info en reservaties bij Footprints in Africa – 03/242 82.84 en orient@footprints.be

LUCHTVAART

Incentive Singapore Airlines

Singapore Airlines biedt de Belux-reisagenten nu de mogelijkheid om met de A350 te vliegen vanuit Düsseldorf. Een retour naar Singapore is er nu vanaf € 200 per persoon en Australië vanaf € 400. En je mag een medereiziger meenemen voor dezelfde prijs en voorwaarde. Boeken kan tot en met 31 mei. Informatie op AMS_Sales@singaporeair.com.sg.

SERVICE FACILITATOR

EurAm: nieuwigheden

Service facilitator EurAm werkt permanent aan haar productaanbod. Er wordt altijd gewerkt aan het aanbod om extra diensten en accommodaties te kunnen aanbieden, van klassiek tot extravagant, van avontuurlijk tot relax, via deze weg houdt EurAm je up to date. Nieuwigheden in Portugal: Funchal, Madeira

  • City Sightseeing Hop-On​ Hop-Off Bus Tour in Funchal, Madeira
  • Dolphins and Whales Watching in Funchal, Madeira
  • Levada Walking Tour and 4×4 in Funchal, Madeira
  • Ride the Funchal cable car to Monte in Funchal, Madeira

Albufeira, Algarve

  • Jeep Safari Half day in the Algarve in Albufeira
  • Jeep Safari Full day in the Algarve in Albufeira
  • Benagil Grottoes in Carvoeiro
  • Lagos, Sagres and Cape St. Vincent in Albuf​eira
  • Silves and Monchique tour in Albufeira
  • The Wonders of Ria Formosa in Albufeira

De bovengenoemde 3 tours zijn onder Albufeira, maar hotel pick-up is mogelijk van Alvor tot Quarteira.

RIVIERCRUISE

CroisiEurope: inhuldiging 3 nieuwe schepen

CroisiEurope zal in het voorjaar drie nieuwe schepen inhuldigen. In Lyon en Parijs gaat het om 2 volledig herziene en heringerichte schepen, die nu ruimer en comfortabeler zijn dan voordien. Ze voldoen aan de nieuwe eisen van de klanten en gaan qua classificatie van 4 naar 5 ankers met een zeer eigentijdse inrichting. In Lyon zal de MS Van Gogh op de Rhône en de Saône varen en in Parijs zal de MS Renoir op de Seine varen van Parijs naar Honfleur. Het nieuwe pronkstuk, de MS Elbe Princesse II, is het zusterschip van de MS Elbe Princesse met dezelfde innovatieve technologie van schepraderen om bij een geringe vaardiepte te varen. Hij zal op de Elbe en de Moldau varen tussen Berlijn en Praag. Dit jaar heeft de rederij ook een bedrijf opgericht in Engeland, CroisiEurope UK Limited, om haar ontwikkeling op de Engelse markt te bevorderen. Tegen 2019 zal er een nieuw schip worden gebouwd, de MS Amalia Rodrigues, om op de Douro te varen. Dat zal het 6e schip van CroisiEurope op die rivier zijn.

EVENT

Sunny Cars: aan een VIP-rotvaart vooruit

Op dinsdag jongstleden organiseerde Sunny Cars een VIP Racing Event op het historische circuit van Zandvoort. Zo’n 40-tal managers waren te gast op het circuit om er te scheuren met razendsnelle sportwagens o.l.v. oprichter en eigenaar Kai Sannwald en het Beneluxteam o.l.v. Hans Knottnerus. Sunny Cars heeft het goed gedaan in het jaar 2017. De totale omzet steeg van 218 miljoen naar 254 miljoen euro. Voor 2018 wordt een omzet van 290 miljoen euro verwacht, met zo’n 885.000 transacties, aldus Hans Knottnerus, de managing director Benelux en Frankrijk. Bovendien wordt Sunny Cars lid van SGR (Stichting Garantiefonds Reisgeld), waarmee ze haar totale omzet bij SGR heeft gewaarborgd in het kader van de nieuwe Europese Directive.

Belgische deelnemers

Uiteraard waren er ook een aantal Belgische deelnemers van de partij (sommige professionals hebben omwille van verkeersproblemen tussen België en Nederland moeten afhaken):

  • Mark De Vriendt, Garantiefonds Reizen
  • Pieter Demuynck, voorzitter Selectair
  • Alain Kiesel, directeur Avitour
  • Luc Callewaert, directeur Joker
  • Bjorn Moriau, MSC-ABTO
  • Wilfried Lauwers, Jetexpress
  • Serge Herinckx, Uniglobe

CRUISE

MSC Cruises: 1.97 miljoen gasten in 2017

Afgelopen woensdag deed de MSC Magnifica de haven van Zeebrugge aan en directeur-generaal voor de Franse, Belgische en Luxemburgse markt, Patrick J. Pourbaix, maakte tijdens die gelegenheid gebruik om wat sprekende cijfers voor te leggen. En ja, het gaat goed met MSC Cruises. De Italiaanse cruisemaatschappij verwelkomde vorig jaar 1,97 miljoen gasten aan boord van de verschillende schepen waar meer dan 61.000.000 maaltijden geserveerd werden, het verkocht 2.105.625 excursies, deed 3.357 havens aan en boekte in één bepaalde week maar liefst 69.000 reserveringen. De gemiddelde leeftijd van de gasten aan boord is 46 jaar.

Nooit geziene investering in cruisebranche

Tijdens de babbel in een van de vijf themarestaurants aan boord werd niet alleen achterom gekeken. Ook de toekomst van MSC Cruises oogt indrukwekkend. Patrick J. Pourbaix: “We zijn een relatief jonge cruiseonderneming (in 2003 gestart) maar we gaan er zwaar tegenaan. De komende 3,5 jaar worden maar liefst zes schepen afgeleverd. Het neusje van de zalm wordt de World Class met een capaciteit van 7.000 passagiers. Het gaat alles samen om een giga-investering van 10,5 miljard euro. Momenteel zitten we aan zo’n 30.000 Belgische boekingen maar ik maak me sterk dat we tegen 2026, over acht jaar al, een driedubbel getal hebben of zo’n 90.000 pax. Voor de Franse markt zitten we momenteel aan 200.000 gasten per jaar. Welnu, ook daar leggen we de lat op het driedubbel of 600.000 boekingen. Mijn grote droom is om groter te worden dan Club Med.”

Meer dan 80% boekt via reisagent

De reisagent neemt bij MSC Cruises nog steeds een prominente plaats in bij de boekingen. Meer dan 80% van alle dossiers vertrekt via de reisagent. Patrick J. Pourbaix: “Er zijn zoveel à la carte mogelijkheden dat het advies van een reisagent onontbeerlijk is. Dankzij de dynamo packages kan men echt op maat een programma met allerlei excursies uitwerken. Wil je een show van Cirque de Soleil aan boord bijwonen, verkies je straks voor het eerst mee te gaan naar Cuba met vertrek vanuit Miami en wil je een langer voor- of naverblijf: je reisagent kan daar perfect op inspelen. Overigens is er nu al veel belangstelling voor onze wereldreis van begin 2020. Het gaat om een cruise van 117 dagen met daarin opgenomen 43 bestemmingen, 23 landen, vijf continenten en acht nachten aan wal. “ Foto’s van het bezoek aan de MSC Magnifica vind je terug op onze site.

BESTEMMING

Kust tevreden over paasvakantie

De toeristische sector aan de Kust is tevreden over de voorbije paasvakantie. In totaal hebben zo’n 1,1 miljoen dagtoeristen een bezoek gebracht aan de Kust. Zowel het verlengde paasweekend bij het begin van de vakantie als het tweede weekend met zonnig lenteweer waren de toppers met telkens bijna 300.000 dagjesmensen in drie dagen. De topdag was de zaterdag in het tweede weekend met ongeveer 140.000 dagtoeristen. De paasvakantie blijft een klassieker. Ook door het aangename lenteweer zijn veel dag- en verblijfstoeristen naar zee gereisd.