20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

TM-CHARTER

Met TM naar ITB Berlijn: 1 of 2 dagen!

Dankzij onze trouwe sponsors Brussels Airlines, Europa-Park en AHK debelux, kunnen we onze jaarlijkse charter naar ITB Berlijn aanbieden tegen het voordelige tarief van €345 (UPAV- en VVR-leden betalen slechts €335). Op donderdag 8 maart 2018 vliegen we in Light&Relax met een Belgische delegatie naar één van de grootste vakbeurzen ter wereld! Het ontbijt met heerlijke gevulde croissants en warme koffie, wordt u aangeboden door Europa-Park. NIEUW: Travel Magazine heeft zelf 5 (single) kamers kunnen bekomen via een samenwerking met RIU Hotels & Resorts in het trendy RIU Plaza Berlin tegen een voordeeltarief van €199. Indien je dus niet toekomt met één beursdag, Berlijn nog wil ontdekken of gewoon geen geschikt hotel hebt gevonden, kan je dit bij ons bijboeken! De retourvlucht op vrijdag 9 maart is inbegrepen in de totaalprijs van €544. Let op: we verkopen deze kamers aan de snelste beslissers en de kamer is ter plaatse te betalen. Bekijk de twee verschillende pakketten in detail/inschrijven via deze link.

CRUISE

Grote interesse voor nieuwe Hapag-Lloyd expeditieschepen

Paul De Bruyn (Classix Cruises), Karl Pojer (CEO Hapag-Lloyd Cruises), Marcel Veenhuizen (Zeetours), Dirk Van Duyse (Cruise Plus/ATC Cruises), Davy Van Acker (Benelux sales manager Hapag-Lloyd Cruises), Chris Ganseman (Footprints) en Michael Steffl (International sales manager Hapag-Lloyd Cruises) © Hapag-Lloyd Cruises

Hapag-Lloyd Cruises heeft in Londen dinsdag haar eerste internationale brochure voor de Hanseatic Inspiration, het tweetalige schip van de nieuwe expeditieklasse voorgesteld. Het vaartuig komt in oktober 2019 in de vaart en volgt op de Hanseatic Nature die in april 2019 wordt gelanceerd en ééntalig Duitse cruises zal aanbieden. De brochure telt 117 pagina’s en stelt 22 expedities voor tussen oktober 2019 en september 2023. Het vaartuig zal tijdens haar eerste jaar cruises aanbieden in Arctica en Antarctica, de Amazone en de Grote Meren van Noord-Amerika. De Hanseatic Inspiration biedt plaats aan 230 gasten (199 in Antarctica) en wil authentieke expeditiecruises aanbieden.   De nieuwe expeditieklasse heeft als ondertitel ‘Inspired by Nature’. Dat vertaalt zich in een respect voor de natuur en de bestemming. Expeditiecruises zijn hoofdzakelijk een buitengebeuren. De Hanseatic Nature en Hanseatic Inspiration zullen dan ook over veel buitenruimtes beschikken, inclusief uitschuifbare glazen terrassen. Daarnaast wil Hapag-Lloyd vooral respect opbrengen voor de regio’s die de schepen bezoeken. Dat vertaalt zich onder meer in zuinige motoren, ecologische oliën, energiebesparende verlichting, de mogelijkheid om over te schakelen op walstroom en Zodiacs met elektrische motoren. In de gastenbeleving ligt de klemtoon op respect en kennis. Een van de blikvangers is hierbij de Ocean Academy waar passagiers kunnen kennismaken met de glaciologie, geologie, geschiedenis en cultuur van de regio’s die ze bezoeken. Dat zal gebeuren via interactieve media, maar bijvoorbeeld ook met microscopen en verrekijkers. Karl Pojer: “Een expeditiecruise laat geen ruimte om te experimenteren. Wij dragen een verantwoordelijkheid en moeten opkomen voor het behoud en de bescherming van deze bestemmingen. In deze filosofie is er dan ook geen plaats voor helikopters en duikboten.” De boekingen voor de nieuwe expeditieschepen starten op dinsdag 23 januari. De interesse voor deze vaartuigen is alvast bijzonder groot. Intussen hebben al 6.323 gasten een pré-boeking gemaakt. Bijna 40 procent van de reservaties gebeurde voor de tweetalige Hanseatic Inspiration. Dit wijst er meteen op dat ook de internationale markt (inclusief België en Nederland) warm loopt voor dit nieuwe vaartuig. CEO Karl Pojer was zelf verrast over dat grote aantal voorinschrijvingen. Zelfs als maar de helft daarvan wordt omgezet in een effectieve boeking, zou dat betekenen dat de schepen al voor ongeveer een jaar zijn volgeboekt.

HOTELLERIE

RIU: nieuw merkimago

Maandag lanceerde RIU Hotels & Resorts zijn nieuw, modern en fris merkimago. De nieuwe huisstijl kadert in het enorme vernieuwingsproces van de hotelketen, die een nieuwe stijl wil doorvoeren in haar hotels. Het nieuwe RIU-logo werd voorgesteld op het dakterras van het toekomstige Riu Plaza España door Pepe Moreno (uitvoerend directeur bij RIU) samen met zijn verkoopteam. Het hotel bevindt zich in het legendarische Edificio España in het hart van de Spaanse hoofdstad. RIU Hotels & Resorts zal de komende twee jaar het nieuwe logo in alle hotels introduceren (50% in 2018, 50% in 2019). Naast het voorstellen van het nieuwe logo, maakte RIU ook enkele cijfers bekend. Zo sloot de hotelketen 2017 af met een omzet van 2,15 miljard euro, 7% meer tov 2016.2017 was met andere woorden een recordjaar: investeringen in de aankoop van nieuwe hotels, renovaties en de bouw van gloednieuwe resorts, goed voor een totale investering van 600 miljoen euro.

Nieuw in 2018

In 2018 opent RIU maar liefst 4 nieuwe hotels:

  • Riu Astoria Golden Sands (Bulgarije) – juni
  • Riu Palace Boavista (Kaapverdië) – november
  • Riu Palace Costa Mujeres (Mexico) – november
  • Riu Palace Baja California (Mexico) – november

Daarnaast zullen vijf hotels grondige renovatiewerken ondergaan:

  • ClubHotel Riu Chiclana (Spanje) – maart
  • Riu Santa Fe (Mexico) – april
  • ClubHotel Riu Tequila (Mexico) – juni
  • Riu Palace Punta Cana (Mexico) – juli
  • Riu Palace Tropical Bay (Jamaica) – oktober

Daarnaast sprak men ook over de strategische doelstelling van RIU om zich uit te breiden in Azië. Vanaf 2019 zullen RIU-klanten terecht kunnen op de Malediven, in Riu Atoll en Riu Palace Maldivas. De bouw van deze twee hotels is reeds gestart. In 2019 zal RIU een eerste hotel openen in Dubai (Deira-Islands).

VAKBEURS

Fitur Madrid gaat van start

De Spaanse vakbeurs Fitur vindt deze week, van 17 tot 21 januari, plaats in de ‘Feria de Madrid’. De beurs is dit jaar toe aan zijn 38ste editie en is een organisatie van IFEMA. De eerste drie beursdagen worden naar goede gewoonte voorbehouden voor reisprofessionals uit alle uithoeken van de wereld. Zaterdag en zondag is de beurs geopend voor het grote publiek en gaan duizenden Spanjaarden op de beurs op zoek naar nieuwe ideeën voor hun vakantie.

Veelbelovende trade show

Het wordt dus vooral uitkijken naar de trade show, die zich veelbelovend aankondigt. In totaal zijn niet minder dan 165 landen/regio’s en 9.893 ‘bedrijven’ vertegenwoordigd. Het bezoekersrecord van 2017 zal naar alle waarschijnlijkheid aan het einde van het weekend vlot worden gebroken. Daaronder 135.838 reisprofessionals tijdens de trade show en 109.134 bezoekers tijdens de weekend-editie voor het grote publiek. De internationale toeristische beurs presenteert India als zijn belangrijkste partner en kent traditiegetrouw een sterke vertegenwoordiging van Latijns-Amerikaanse landen. Het krijgt de ondersteuning van de World Tourism Organisation UNWTO en Het Spaanse Ministerie van Industrie, Energie en Toerisme. De nadruk van de beurs ligt op thema’s zoals duurzaamheid en nieuwe technologieën (FiturtechY), die de toeristische sector razendsnel transformeren. In het spoor van de Belgen Naar goede gewoonte tekent Travel Magazine present en duiken we in het spoor van de Belgische buyers op de beurs. We gaan er op zoek naar de nieuwste trends en cijfers. In de TM-Newsletter van volgende week leest u in een analyse alle reacties van de aanwezige Belgische to’s. TM had ook een gesprek met Rafael Chamorro, de nieuwe directeur van het Spaanse Bureau voor Toerisme in Brussel, waarbij we u de belangrijkste cijfers van 2017 presenteren en vooruitblikken naar 2018.

BEURS

Vakantiesalon Brussel: gastland Thailand

Herman Konings (trendwatcher voor het Vakantiesalon Brussel), Bart Van Den Kieboom (CEO van Fisa/Vakantiesalon Brussel), Worapa Angkhasirisap (director of TAT Paris), Koen Van Den Bosch (CEO van de VVR), Piyapak Sricharoen (Minister and Deputy Chief of Mission, Royal Thai Embassy), Olivier Dumelie (director of the Brussels Holiday Fair)

Tijdens de zestigste editie van het Vakantiesalon Brussel (1 – 4 februari) zullen opnieuw meer dan 100.000 bezoekers kennis kunnen maken met ruim 350 exposanten die meer dan 800 vakantie- en reisbestemmingen voorstellen. Tijdens een persconferentie deze week, op de Ambassade van Thailand in Brussel, werd Thailand officieel als gastland voorgesteld. Thailand is niet alleen een toeristische topbestemming maar het land viert dit jaar ook de 150e verjaardag van de diplomatieke en vriendschapsrelaties met België. Eén op de tien Belgen is al naar Thailand gereisd. Volgens ceo Koen Van den Bosch van VVR doet 46 % van hen beroep op een touroperator. Hun ideale vakantie duurt 10 dagen tot 2 weken en daar spenderen ze gemiddeld 900 euro per persoon per week. De zestigste editie van het Vakantiesalon situeert zich rond drie belangrijke pijlers. Dat zijn de cruisemarkt, wellness & spa en gastronomie. 9 miljard zakencijfer De Belgische toerismesector is de jongste jaren goed voor een jaarlijks zakencijfer van 9 miljard. Van de 14 miljoen reizen die de Belgen per jaar ondernemen heeft 70% het buitenland als bestemming waarvan 78 % binnen de Europese grenzen. Volgens trendwatcher Herman Konings reist 47,5% van de vakantiegangers per vliegtuig en 34% met de auto. De overigen trekken er overwegend met de autocar of met de trein op uit. In de jaren ’60 koos meer dan een op twee Belgen (55%) voor een vakantie in eigen land. Tegenwoordig blijft maar 1 op de 5 in ons land.

Brussels Travel Top 2018

Het Vakantiesalon van Brussel organiseert, in samenwerking met Cathay Pacific, voor de derde keer één van de belangrijkste B2B-momenten met internationale aantrekkingskracht en allure in de Belgische reisindustrie: de Brussels Travel Top. Dit jaar verandert het concept, en nodigen ze u uit op een networking cocktail (18u30 – 22u30) waar jullie, de topspelers uit de toeristische sector, de kans krijgen om elkaar in een informele setting te ontmoeten. Omdat de reiswereld voortdurend in beweging is, organiseert het Vakantiesalon die dag ook workshops (16u – 18u) rond het inzetten van bloggers voor marketingdoeleinden! Wanneer: Donderdag 1 februari van 16u00 – 22u30. Waar: Brussels Expo, Foyer van Paleis 3, ingang alleen via Paleis 3 Wat: Networking event voor de Belgische reisindustrie. Inschrijven: Inschrijving kan tot en met 23 januari en is voorbehouden voor professionelen uit de Belgische reissector Inschrijven via deze link.

EVENT

Infoavond GDPR

Op dinsdag 23 januari organiseert KoomBana Bay (toegetreden lid VVR) een infoavond die de nieuwe privacywetgeving (die vanaf 25 mei 2018 in werking treedt) behandelt vanuit communicatie-oogpunt. Deze opleiding behandelt de GDPR vanuit een marketing/communicatie-standpunt en behandelt niet de GDPR zelf. Axel De Corte (zaakvoerder KoomBana Bay) zal toelichting geven, in de taal van de toerismeprofessionals. Het event vindt plaats in Nestorcafé-Seniorcity (Tentoonstellingslaan 56, Gent) van 19u-20u30. De eerste veertig toerismeprofessionals die zich inschrijven, krijgen de opleiding gratis aangeboden door VAB Reisbijstand. Inschrijven via axel@koombanabay.eu – meer info via deze link.

TOUROPERATING

Pegase: openingsaanbod Le Menara verlengd

Le Menara opende haar deuren: dit gloednieuwe luxehotel is gelegen aan het parelwitte droomstrand van Banglut, ten noorden van Khao Lak. Het resort combineert een hedendaags design met een authentieke Thaise stijl. Een prachtig, ruim infinity zwembad van maar liefst 25 x 120 m is hier de blikvanger. Ook liefhebbers van yoga kunnen hier terecht voor lessen op het strand. Bij een verblijf van minimum 7 nachten ontvangt uw klant een gratis traditioneel Thaise of aromatische massage van 45 min. Daarnaast is er ook een mooi openingsaanbod: uw klant betaalt de prijs van de grande deluxe studio’s (type A2A, 73 m²), maar verblijft in de ruimere villa’s (type A2B, 118 m²).

Nieuwe collega’s

Om hun verdere groei te ondersteunen, creëerde Pegase de functie van Luxury Travel Advisor. Ze zijn blij te kunnen meedelen dat Catherine Grange en Suzy Herrera, naast de vertrouwde stemmen van Stephanie Peirsman en Jasmien Vanneste, hun team hiervoor vervoegen. Zij staan met raad en daad voor u klaar en zorgen voor de vlekkeloze afhandeling van de reservatie, van het eerste contact tot de dienst naverkoop. Hiermee willen ze u een nog meer hoogstaande en flexibele oplossing bieden voor uw veeleisende luxeklanten. Zo blijven ze met het ganse team hét vertrouwde adres voor alle luxe vakantiedromen van uw klanten. U kunt de Luxury Travel Advisors bereiken op het vertrouwde telefoonnummer 09/248 48 50.

TOUROPERATING

Thomas Cook: nieuwe cruisekrant

Vanaf eind januari is de nieuwe cruisekrant beschikbaar! Naar jaarlijkse gewoonte heeft Thomas Cook weer een mooi aanbod met als hoofdactie ‘2de persoon gratis op cruise’! Deze actie is in samenwerking met Costa Cruises, MSC Cruises & Holland America Line. Ontdek alle acties van de verschillende rederijen in de Thomas Cook newsletter van deze week en in de nieuwe cruisekrant.

IBEROSTAR Founty Beach: heropening

Het viersterrenhotel IBEROSTAR Founty Beach in Agadir opent op 4 mei 2018 opnieuw zijn deuren. De renovatiewerken verlopen volledig volgens schema. Heel binnenkort bezorgt Thomas Cook jou alvast een sneakpreview van de vernieuwde kamers en openbare ruimtes. Aarzel dus niet om dit hotel al volop te verkopen voor deze zomer!

In mei op vakantie

Waarom nog wachten tot de zomermaanden om de koffers te pakken? Mei is dé uitgelezen maand voor je klant om te genieten van heel wat voordelen! 1) Geniet als eerste van de zomerzon. Op heel wat bestemmingen kan je klant in mei al rekenen op heerlijk zachte zomertemperaturen rond de 25 graden. Denk maar aan bestemmingen zoals de Griekse eilanden, Kroatië, Spanje, Macedonië, Montenegro, Tunesië, Turkije en Egypte. 2) Ontwijk de grote drukte van de zomermaanden. De grote drukte van de zomermaanden (juli en augustus) blijft nog uit. Op die manier vindt je klant zeker nog een vrije plaats op zijn favoriete terrasje. 3) Verzilver eens een verlengd weekend! Dankzij de Dag van de Arbeid, Hemelvaart én Pinksteren geniet je klant zo van heel wat extra dagen verlof! Als hij slim puzzelt, kan hij met slechts 8 dagen verlof al genieten van 16 vrije vakantiedagen! 4) Bewonder de natuur op haar mooist. Door het aangename lenteweer staat de natuur op veel plekken in de wereld volop in bloei, zeker in Europa! 5) Je portemonnee zal je dankbaar zijn. Want in mei gaat je klant goedkoop op vakantie. Mei is altijd véél goedkoper dan de maanden juli en augustus, dus je klant slaat zeker zijn slag!

Overzicht vroegboekvoordelen

De afgelopen weken kon jouw klant genieten van de strafste vroegboekvoordelen. Voor jouw gemak geeft Thomas Cook graag een overzicht mee van alle vroegboekvoordelen die nog geldig blijven tot en met 31/1: Kortingen tot € 500/dossier, Flex & Protect tegen de helft van de prijs, omruilgarantie, gegarandeerd de beste prijs, de Brussels Airlines lanceringskorting tot € 300/dossier en de Brussels Airlines gratis stoelreservatie. Deze laatste 2 voordelen zijn geldig t.e.m. 21/1.

EVENT

Disneyland Paris roadshow: ‘groot succes!’

Zowat 100 Vlaamse reisagenten werden vorige week donderdag 11 januari even ondergedompeld in de Disney-magie tijdens de roadshow in Dock3 in de Antwerpse haven, waar het nieuwe seizoen van Disneyland Paris werd voorgesteld. De viering van 25 jaar Disneyland Paris, die nog doorloopt tot september, is erg succesvol en de nieuwe initiatieven die 2018 gaan kleuren, beloven letterlijk en figuurlijk vuurwerk. “Na een wat moeilijkere periode, een paar jaar geleden, zitten we terug op het juiste spoor,” zegt Pieter Rossey, head of sales. “We konden vorig jaar met recordcijfers afsluiten en ook het nieuwe seizoen, dat bij ons in oktober ‘17 is begonnen, kondigt zich veelbelovend aan.” Ook al kan men een verblijf in Disneyland Paris rechtstreeks boeken, de maatschappij trekt toch volop de kaart van de reisagent. Zo kunnen reisagenten op 23 en 24 juni inschrijven voor een internationaal ‘VIP reisagenten weekend’ met belangrijke voordelen voor de deelnemers en vaak is reserveren via het reiskantoor goedkoper dan een rechtstreekse boeking. “Het nieuwe boekingssysteem dat in één portal alle tools ter beschikking stelt van de reisspecialist, is een erg groot succes en betekent een win-win situatie voor alle partijen” onderstreept Peter Rossey. “In België bestaat een cultuur van last minute boekingen, zeker voor een bestemming als Disneyland Paris die redelijk dichtbij ligt. Maar op die manier komt men wel eens te laat of mist men belangrijke kortingen. Zeker met de komende sluiting van hotel New York in oktober voor de boeg, is vroeg boeken meer dan ooit de boodschap.”

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: gastronomische ontmoetingen

Last call voor de befaamde Gastronomische Ontmoetingen van Exclusive Destinations! Je maakt er niet alleen kennis met een fijne selectie hoteliers, maar ook met het team van ED zelf! Op maandag 5 februari staat ’t Aards Paradijs in Merendree op de agenda, op dinsdag 6 februari kiezen ze voor het Hofke van Bazel in Bazel. Deze keer vinden de Gastronomische Ontmoetingen plaats i.s.m. en in aanwezigheid van Borgo Egnazia (Italië), Forte Village (Italië), Castel Monastero (Italië), Asia Garden Hotel & Thai Spa (Spanje), La Bobadilla (Spanje), Royal Hideaway Corales Suites (Spanje), Gran Melia Palacio de Isora (Spanje), Park Hyatt Mallorca (Spanje), Oberoi Hotels (Mauritius, Ajman & Indonesië), Hard Rock Hotels (Spanje) en de Barrière Hotels (Frankrijk) Inschrijving per mail: karim@exclusivedestinations.be, met vermelding van voorkeur datum/locatie, voornaam/naam en reisbureau.

De nieuwe brochures 2018 – 2019

Vanaf maandag 22 januari worden de volgende nieuwe brochures verdeeld: De Middellandse Zee III 2018-2019 brochure met bijna 90 hotels en maar liefst 15 nieuwkomers. De Nabije- en Midden-Oosten 2018-2019 brochure biedt meer dan 80 hotels aan, waarvan 5 nieuwe partners. Enkele toppers in Egypte werden terug opgenomen voor het zomerprogramma! De hotels en de prijslijsten zijn nu reeds volledig terug te vinden op de website www.exclusive-destinations.be

EVENT

Singapore Airlines Roadshow

Op woensdag 28 februari organiseert Singapore Airlines de Singapore Airlines Roadshow in Grand Cafe Lamot in Mechelen, in samenwerking met Singapore Tourism Board en Royal Caribbean. Kardien de Werker (sales & communications manager Benelux): “Tijdens deze educatieve roadshow zullen het Singapore Airlines Benelux-team en partners een update geven over onze producten en zullen we de mogelijkheden van deze mooie regio in de verf zetten.” Inschrijven doe je door een mail te sturen naar AMS_sales@singaporeair.com.sg met als onderwerp ‘SIA Roadshow – Belgium’, met vermelding van het aantal personen, de naam van de reisorganisatie en – indien nodig – voedingsrestricties. Inschrijven is mogelijk tot en met vrijdag 26 januari.

TOUROPERATING

TUI: citytrip + halfpension

De formule ‘citytrip + halfpension’ is al enkele jaren aan een steile opmars bezig. Ondertussen bieden ca. 30 hotels uit het TUI Citytrip aanbod deze service aan hun klanten. Mits toeslag geniet je er van een 3-gangendiner of een dinerbuffet. Soms zijn ook de dranken inbegrepen of geniet de klant van 4 gangen. TUI heeft twee citytrip tips die in dit aanbod vallen. Hotel Cristal 4* (code 75822) in Porto is een recent hotel uit 2016, rustig gelegen en op slechts 15 minuten wandelen van het historisch centrum. Hotel Altis Grand 5* (code 75642) in Lissabon biedt een gevarieerde keuze aan restaurants en bars, zoals het grillrestaurant ‘Don Fernando’ met panoramisch uitzicht op de stad. Ook dit hotel ligt op wandelafstand van het oude stadscentrum en van de Avenida da Liberdade.

Schoolvakanties: gratis kids

Veel families zijn op dit moment op zoek naar hun ideale zomervakantie in juli of augustus. Families die nu hun TUI vakantie boeken, genieten niet alleen van de TUI Laagste Prijsgarantie, maar ook van het vroegboekvoordeel ‘gratis kids tijdens de schoolvakanties’. Kinderen tussen 2 en 14 jaar kunnen genieten van onze Free Kids Seats korting en van een gratis verblijf. Wees er snel bij, want dit voordeel geldt zolang de voorraad strekt! Bovendien gelden er ook nog vroegboekkortingen tot meer dan € 700 per persoon op het TUI hotelaanbod! Snel zijn is ook hier de boodschap, want de totale vroegboekkorting kan elke dag wijzigen.

Vliegvakanties: aanbieding Sol y Mar

Heb je klanten die in januari nog enkele dagen willen genieten van aangename temperaturen? Raad hen dan het Adults Only Hotel Sol y Mar 4* (00892, TUI Vliegvakanties) in Calpe, Costa Blanca aan! Sol y Mar heeft heel wat in z’n mars voor een geslaagde vakantie: een uitstekend buffetrestaurant, een gastronomisch gourmetrestaurant, stijlvolle kamers, zwembaden en spacentrum…. De uitzonderlijke aanbieding van TUI met scherpe prijzen is enkel geldig in de maand januari, vanaf 11/01 t.e.m. 30/01.

Spaanse week

Vanaf vrijdag 19/01 loopt bij TUI de Spaanse week. Deze actie gaat hand in hand met lage vanafprijzen op bepaalde Spaanse bestemmingen in het TUI aanbod. Deze prijzen zijn geldig van april tot en met juni, of van juli tot en met augustus. De bestemmingen voor TUI Vliegvakanties waarop deze vanafprijzen gelden, zijn Mallorca, Costa del Sol, Alicante, Girona, Costa Dorada, Costa Almeria, Costa de la Luz, Lanzarote, Fuerteventura, Gran Canaria en Tenerife. Voor TUI Autovakanties gaat het over de volgende bestemmingen: Costa Brava, Costa Dorada, Costa Blanca, Costa del Sol, Baskenland, Pyreneeën.

STUDIEREIS

TUI Experience Trip: Luxor/Hurghada

Door het grote succes van de vorige TUI Experience Trips, zal TUI dit jaar opnieuw twee grote belevingsreizen organiseren. Van 22 tot 27 maart organiseren ze een studiereis naar Egypte: een Nijlcruise van Luxor tot Aswan en verlenging met een nachtje Hurghada. Dankzij het all-in programma kan je het culturele erfgoed ontdekken dat van Egypte zo’n unieke vakantiebestemming maakt. Op het programma staan o.a. Tempel van Karnak, Tempel van Luxor, Vallei der Koningen, Tempel van Hatsjepsoet, Kom Ombo, Philae, Onvoltooide Obelisk & Felucca Zeiltocht in Aswan,…. Er worden vier nachten doorgebracht aan boord van de 5* Nijlcruise M/S Jaz Jubilee, en 1 nacht in Baron Palace Sahl Hasheesh (beiden op basis van een 2-persoonskamer). Deelnameprijs: € 249 of 498 smileys. Er zijn 44 plaatsen beschikbaar, dus schrijf je snel in (voor 27 januari) via deze link. In de eerste week van februari krijg je bericht van TUI, en weet je of je mee kan!

CRUISE

Cruise & Style 2018-2019 out now!

Rudy Beckx, uitgever & managing director Cruise & Style: “Al ruim 11 jaar genieten we het voorrecht om voor ons magazine Cruise & Style reportages te maken over alle cruiseschepen en bestemmingen. Telkens staan we versteld van de warme ontvangst die alle passagiers te beurt valt, van de supervriendelijke crew die alles in het werk stelt om het naar ieders zin te maken, van het snelle en hartelijke contact dat je met medereizigers hebt en van dat heerlijk relaxte gevoel dat je aan boord hebt. Iedere cruise, varen op zee, voelt als thuiskomen!” Cruise & Style, het enige cruisemagazine verkrijgbaar in krantenshops, is nog steeds een zeer handige en betrouwbare gids op weg naar een geslaagde cruisevakantie. Mooie foto’s illustreren boeiende, exclusieve reportages over cruisebestemmingen en -schepen. Steeds een meerwaarde voor iedere cruisevakantie! Cruise & Style 2018-2019 is te verkrijgen in de krantenwinkel. Gratis exemplaar aan te vragen via rudy@cruisestyle.be

TOUROPERATING

Footprints Encounters met handbagage!

Come & Fly! Op dinsdag 13 maart (Nederlandstalig) en woensdag 14 maart (Franstalig) brengt Footprints een mooi aantal partners uit de hele wereld samen voor de jaarlijkse Footprints Encounters. Van 18u30 tot 21u30 kan je volop workshoppen en netwerken. Cateraar ‘Very Food’ komt je zintuigen veroveren met verrassende culinaire belevenissen, en dit tot het einde van de avond omstreeks 22u30. Het event gaat door in de B-House, de thuishaven van Brussels Airlines nabij Brussels Airport in Diegem. En daar is een erg goede reden voor. Brussels Airlines verleent haar medewerking aan de traditionele tombola. Per avond wordt 1 persoon geloot die daags na het event op Europese citybreak vertrekt. Footprints zorgt voor een luxueuze overnachting met ontbijt op de bestemming én voor een zorgeloos nachtje in de Sheraton Brussels Airport zodat je fris aan de check-in verschijnt. Dat betekent dat je mét handbagage naar het event komt want ook jij kan de winnaar zijn. We hebben voor een mooi aanbod aan partners gezorgd: African Horizons Kenya, Air Austral, Air Namibia, Aitken Spence Sri Lanka, Asian Trails, Brussels Airlines, Crystal Cruises, Hapag-Lloyd Cruises, Holland America Line, New Frontiers South Africa, Oceania Cruises, Ponant, Seabourn, Sea Dream Yacht Club, Star Clippers, The Seychelles Islands. Speciale gast is Cathay Pacific om de rechtstreekse lijn Brussel-Hong Kong mooi in de verf te zetten. Footprints vliegt trouwens met een aantal reisagenten mee met de inauguratievlucht op 25 maart. Ze zullen dus mee getuige zijn van de ceremoniële momenten in zowel Hong Kong als op Brussels Airport. Natuurlijk kan je langskomen bij hun 4 Brands, want alle Footprints collega’s tekenen present. Travel Magazine is ook van de partij en heeft multi-media plannen met jou. Daarover later meer, maar er valt in ieder geval een Air Austral-ticket mee te winnen.   Heerlijk workshoppen met culinaire intermezzo’s én kans maken op een onverwachte citytrip? Dat laat je toch echt niet liggen? Schrijf je nu snel in bij Maartje via maartje@footprints.be

Culinair Thailand

De bekende culinaire gids Gault&Millau pakte onlangs uit met een Thailand-landenbijlage, speciaal voor de Belux-markt. De 60 pagina’s tellende special werd geïntegreerd in de Gault&Millau restaurantgids editie 2018. De Belgische topchefs Gert De Mangeleer (Hertog Jan) en David Martin (La Paix) gingen op culinaire expeditie in Bangkok en gingen aan de slag met de typische Thaise gerechten en ingrediënten. Het is voor Thailand al de tweede samenwerking op rij met een gerenommeerde culinaire gids, want eerder kondigde Michelin ook reeds aan een speciale gids over Bangkok uit te brengen. Voor de toeristische dienst van Thailand is dit een enorme erkenning van haar groeiende positie als culinaire trekpleister in de wereld. Om het culinaire aspect van Thailand mooi in de kijker te plaatsen lanceert Footprints een 8-daagse culinaire privé-rondreis door Bangkok en Chiang Mai. Uw klant maakt kennis met de typische Thaise producten en de overheerlijke streetfood. Naast het culinaire aspect bezoekt u ook enkele van de belangrijkste bezienswaardigheden. Naar wens kan u na deze reis nog enkele dagen vertoeven aan de Thaise stranden. Alle info bij: Annie op 03/242.82.87 – Kevin op 03/740.06.38 – Charlie op 03/242.82.72 orient@footprints.be – www.footprints.be

COACH TOURISM

Rantour viert 60-jarig bestaan

Komende zondag viert autocarist en touroperator Rantour uit Affligem zijn 60-jarig bestaan met een galafeest in Salons Mantovani in Oudenaarde. Het wordt een namiddag met uiteraard een galamenu, een jubileumconcert met live band en optredens van o.a. Frank Galan, Sergio en Ivann. De presentatie wordt verzorgd door nieuwsanker Dany Verstraeten. De afgelopen decennia groeide het familiebedrijf uit tot een toonaangevende autocarist en touroperator. Het bedrijf ontstond in 1958 onder de familiale merknaam Reizen Antoine. Antoine Rollier startte samen met echtgenote Louise De Luyck met de aankoop van een 1ste occasiebus. Begin 1989 werd het bedrijf verder gezet door zoon Kurt Rollier en zijn echtgenote Brigitte Heymans. In 1995 werd de overname gerealiseerd van het gereputeerde Cars Pierre uit Merchtem. In 2000 werd de nieuwe merknaam Rantour een feit met de aankoop van 4 nieuw Setra touringcars. Vanaf 2008 werd er een distributienetwerk uitgebouwd naar alle Vlaamse reisbureaus. In 2016 is Rantour Limousine Services opgestart om de meest veeleisende klanten te bedienen. “De toekomst van Rantour is verzekerd,” aldus general manager Kurt Rollier. “Momenteel zijn dochters Katie en Jill reeds actief in het bedrijf. Er wordt jaarlijks geïnvesteerd in de aankoop van nieuwe luxe autocars van het premium segment, waaronder een nieuwe teambus voor de Rode Duivels. Nieuwe plannen zijn in de maak voor een nieuwe stelplaats met ontvangstruimte, een werkplaats, een polyvalente hal en carwash.”

BINNENLAND

Toerisme Antwerpen: topjaar 2017

Het toerisme in Antwerpen neemt een hoge vlucht. Uit de reeds beschikbare hotelcijfers blijkt dat 2017 op vlak van overnachtingen een sterk jaar is geweest, met een 1,7% hogere bezettingsgraad en een gemiddelde kamerprijs die 4,2% hoger ligt, herstelt de hotelsector zich na een bewogen 2016. De stad wil deze stijgende trend verder doortrekken in 2018 naar het voorbeeld van het recordjaar 2015. Toen lag de gemiddelde bezetting op 76,1%. De stad maakt zich klaar voor het nieuwe toeristische seizoen en zal Antwerpen in 2018 verder op de kaart zetten, zowel voor het zakelijke toerisme als voor het vrijetijdstoerisme. In 2018 blijft de stad verder inzetten op het aantrekken van internationale citytrippers en meerdaagse congressen en evenementen uit uiteenlopende sectoren.

LUCHTVAART

Antwerpen-Milaan ‘Unserved Route’!

De op dit ogenblik niet bediende route Antwerpen – Milaan is met 45.000 zoekopdrachten Skyscanner’s ‘Unserved Route of the Week’. Volgens anna-aero (Airline Network News & Analysis) kan het ‘gat’ in de markt het beste worden ingevuld door VLM Airlines of bmi regional. “Zowel Milaan als Antwerpen staan bekend om de modescene”, zegt Catherine Stuyck, marketing & communication manager van Antwerp Airport. “Dit is ook een van de redenen waarom een directe route tussen deze twee steden volgens een enquête van de Kamer van Koophandel van Antwerpen een topfavoriet was onder de bestemmingen.” Nochtans was er nog niet eens zo lang geleden een rechtstreekse vliegverbinding. Het toenmalige Jetairfly, nu TUI fly, vloog tijdens het zomerseizoen 2015 drie keer per week (dinsdag, vrijdag en zondag) tussen Antwerpen en Milaan Linate. De lijndienst werd na de zomer stopgezet wegens onvoldoende belangstelling. In een analyse is anna-aero van mening dat er nu wel voldoende potentieel is en ziet hier een markt voor of VLM Airlines of bmi regional. Vraag blijft wel welke de meest geschikte luchthaven in Milaan zou zijn vanuit Antwerpen: Bergamo, Linate of Malpensa? Ryanair is beresterk op Bergamo, easyJet en Brussels Airlines hebben stevige voet aan de grond in Malpensa en de stadsluchthaven Linate is dan weer de thuishaven van Alitalia. Om uiteenlopende reden komt echter geen van deze drie carriers in aanmerking om de route Antwerpen – Milaan te onderhouden. Dus ziet anna-aero op basis van OAG-enquêtes hier vooral mogelijkheden voor VLM Airlines met de Fokker 50 of bmi regional met de Embraer E-135 of E-175. Benieuwd of zij er ook zo over denken en brood zien in de route de komende maanden.