20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

VAKBEURS

Travel Magazine op BTExpo

Volgende week maandag opent BTExpo, dé tweedaagse vakbeurs voor reisprofessionals, zijn deuren. Het event zal plaatsvinden in Jeux D’hiver (Ter Kamerenbos) op maandag van 17u-22u (standhouders worden maandag verwacht vanaf 12u voor het opstellen van hun stand) en op dinsdag van 14u30-19u. Dinsdag wordt er een networking lunch georganiseerd in restaurant The Patinoire vlakbij de beurs. Op dinsdagavond is er een heuse tombola en vanaf 20u is er een feestje voor de reisagenten! Bezoek Travel Magazine op stand B03.

Slotavond Dom Rep Travel Trophy 2017

Op de slotavond van BTExpo komen ook de 5 teams van de Dom. Rep. Travel Trophy samen (studiereis half november georganiseerd door Sudamerica Tours), en zal het winnende team worden bekendgemaakt gevolgd door een feestje in gepaste stijl! Meer informatie en een overzicht van de exposanten via de website btexpo.com.

TM-FORUM

Forum Thomas More: internationale toeristische diensten

Dinsdag 5 december organiseerde de opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement van Thomas More Mechelen zijn tweede forum van het academiejaar. Aan het woord waren Saar Claeys (Switzerland Tourism), Dominika Szulc (Poland), Samanda Fersobe (Dominican Republic) en Paul Mayer (Austria – ONAT). TM-hoofdredacteur Robrecht Willaert was zoals steeds moderator van dienst. Een uitgebreid verslag leest u volgende week op de TM-Website, bekijk nu alvast de foto’s via de TM-Website.

TRAVEL MAGAZINE

Analyses op een later moment lezen? Het kan!

Het is intussen bijna een maand geleden dat Travel Magazine zijn nieuwe website en newsletter lanceerde. Graag vermelden wij dat de analyses, die vroeger in hetzelfde PDF-bestand van de newsletter waren toegevoegd, nu apart op de website terug te vinden zijn. Zo kan je een analyse lezen op eender welk moment! Surf naar www.travel-magazine.be, klik bovenaan op de knop ‘Nieuws’ en vervolgens op ‘Analyses’.

Event gepland? Laat het ons weten!

We hebben een nieuwe tool op de TM-Website gelanceerd, waarbij je zelf je event kan toevoegen op de kalender. Heeft u een event gepland en wil je de hele reisindustrie hiervan op de hoogte brengen? Voeg dan je event toe door te surfen naar www.travel-magazine.be – Events – Agenda. Onderaan kan je via een formulier Travel Magazine op de hoogte brengen van je event, waarop de redactie vervolgens het event kan opnemen in de agenda.

TOUROPERATING

Footprints: famtrip Maleisië & Hong Kong

Footprints nodigt je uit voor een 10-daagse famtrip naar Maleisië en Hong Kong in samenwerking met Cathay Pacific. De groep vertrekt op 16 maart vanuit Amsterdam naar Hong Kong. De terugvlucht op 25 maart wordt er eentje met toeters en bellen, want het betreft de inauguratievlucht Hong Kong-Brussel van Cathay Pacific, de deelnemers zullen dus mee getuige zijn van de ceremoniële momenten in zowel Hong Kong als op Brussels Airport. Op het programma staat een uitgebreid bezoek aan de bruisende metropool Hong Kong per Peak Tram en per sampan. De reisagenten worden ook verwacht in CX-City voor een kijkje achter de schermen van Cathay Pacific. Hier worden dagelijks 140 vliegtuigen aangestuurd naar een 200-tal bestemmingen wereldwijd. Daarna vliegt de groep verder naar de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. Zeker bij zonsondergang toont deze stad haar charmante karakter. Er zal ook tijd zijn om de ‘wet market’ en de batu grotten te bezoeken. Via de Lata Iskander watervallen gaat het verder naar de groene hoogvlaktes van de Cameron Highlands met de talloze theeplantages. Daarna staat Penang op het programma met Georgetown en Little India. Deelname kost 1.245 €. Anita La Meir staat in voor de Footprints begeleiding. Schrijf je in via maartje@footprints.be De inschrijvingen worden afgesloten op 15/01/2018. Deze famtrip gaat door met maximaal 10 reisagenten en dit volgens het principe ‘samen uit-samen thuis’. Alle aanvragen m.b.t. andere vluchtdagen of upgrades worden dus geweigerd. Eenpersoonskamers zijn niet beschikbaar. INCENTIVE: Verdien je deelname terug! Voor elke boeking (min. dossierwaarde 4.000€) van één van de bestemmingen uit de ‘Asia Collection’ verdien je 100€ terug. Deze actie is geldig tot 6 maanden na terugreis van de famtrip.

Namibia Showcase

Deze week start Footprints met een nieuwe showcase en daarvoor kozen ze Namibië. Namibië is een bijzondere bestemming waar je niet alleen kan genieten van prachtige landschappen en unieke natuurfenomenen, maar tevens kan kennismaken met een kleurrijke bevolking.

Individuele famtrip

Footprints wil u en uw partner uitnodigen voor een exclusieve “individuele” studiereis waarbij u deze prachtige bestemming op eigen tempo en op een voordelige manier kan leren kennen. U verkent de klassieke hoogtepunten tijdens een 8-daagse selfdrive reis en verblijft in aangename middenklas accommodaties. Wilt u onderweg ook even halthouden bij enkele andere hotels/lodges uit hun aanbod, dan organiseren ze graag een afspraak voor u. Om het geheel nog aantrekkelijker te maken kan u bij Air Namibia genieten van een aantrekkelijk reisagententarief, rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij aan te vragen. Maak gebruik van deze unieke kans om Namibië op een voordelige manier te ontdekken. Nadien kent Footprints u 0,5% extra commissie toe op elke Namibië boeking die u bij hen realiseert tot 12 maanden na uw terugreis. Valt er nog iets te winnen? Jawel, doe iets leuks rond #Air Namibie + #Footprints op je sociale media en win 2 Air Namibia bagageriemen. Footprints biedt selfdrives, luxe fly-in safari’s, familiesafari’s en een fatbike-avontuur in Namibië aan. Veerle, Saskia en Karin staan voor je klaar om een Namibië programma op maat uit te werken – africa@footprints.be

Sri Lanka: boek & win

Sri Lanka is al een hele tijd een succesvolle bestemming in de ‘Asia Collection’ van Footprints. Zo hebben ze suggesties voor zowel een 11-daagse winter- als zomerbeleving van deze ‘Parel van de Indische Oceaan’, een 9-daagse privérondreis in charmante boetiekhotels en een individuele ontdekking van het andere Sri Lanka. Trouw aan hun filosofie, staat het ‘Orient’ team (Annie, Kevin en Charlie) voor je klaar om een onvergetelijke  reis  op  maat  van  je  klant  uit  te  werken.  Er  zijn  talloze  mogelijkheden  om  een rondreis  te  verlengen  met  een  strandverblijf  op  Sri  Lanka,  denk  maar  aan  Uga  Bay  Resort, Heritage Negombo, Saman Villas, Anantara Kalutara Resort & Spa, Cape Weligama, The Fortress, Resort & Spa, Amangalla en Amanwella.  Vanaf januari 2018 mag je trouwens een resem heel speciale belevingsformules op Sri Lanka van Footprints verwachten. Van  01/01/2018  tot  31/12/2018  worden  al  je  Sri  Lanka  boekingen  bij  Footprints  (minimum dossierwaarde 2.500€) beloond met een aankoopcheque van 90 euro. Alle info bij:  Annie op 03/242.82.87 – Kevin op 03/740.06.38 – Charlie op 03/242.82.72 orient@footprints.be

RAIL

Eurostar brengt meer Miles op

Nog tot het einde van deze maand loopt de speciale samenwerking met Miles Attack en levert elke Eurostar PNR (net zoals alle andere verkopen die u kunt doen via de kanalen van Voyages-sncf: TGV, Thalys,…) u Miles op (www.milesattack.com)!  Voyages-sncf schenkt u zelfs 10 keer meer Miles voor elke gevalideerde Eurostar PNR. Het is heel eenvoudig om van deze speciale aanbieding te genieten! Het volstaat om u te registreren op www.milesattack.com en uw PNR’s in te geven van zodra u een reservatie voor een hogesnelheidstrein gemaakt heeft (TGV, Thalys, Eurostar, Lyria, Renfe-SNCF in cooperation,…). Al uw verkopen leveren Miles op! Eens die gevalideerd zijn, worden deze Miles naargelang uw voorkeur omgezet in geschenken of Amazon bonnen. Wacht niet langer, en surf naar www.voyages-sncf.eu. Heeft u een vraag, neem contact op met het commerciële team via be_commercial@voyages-sncf.com

Voyages-sncf.eu op BTExpo

Je kan het Voyages-sncf.eu-team bezoeken op BTExpo (11 en 12 december) op stand A10. Het is dé gelegenheid om op een informele manier kennis te maken met Trenitalia (beschikbaar via www.voyages-sncf.eu), een overzicht te krijgen van het afgelopen jaar en de plannen voor 2018 te ontdekken. De salesmanagers zullen aanwezig zijn om bij een heerlijke kop koffie de laatste nieuwtjes met u te delen, en wie weet gaat u wel naar huis met een Nespresso-machine, na het beantwoorden van enkele vragen. Afspraak op stand A10 dus! Meer info via be_sales@voyages-sncf.com

LUCHTVAART

Emirates: voorstelling gloednieuwe cabines B777

Vorige week vrijdag kreeg Brussels Airport de primeur: de Boeing B777-300ER van Emirates met het compleet vernieuwde interieur landde kort na de middag met de unieke livery rond “Year of Zayed 2018” (geschilderd naar aanleiding van de 100ste verjaardag van de oprichter van Emirates). De maatschappij staat al jaren bekend om haar verbluffende luxe zowel in first als in businessclass en doet daar nu nog een flinke schep bovenop. In first class staan 6 grotere suites in een 1-1-1-opstelling terwijl de toestellen vroeger 8 suites hadden in een 1-2-1-indeling. Elke suite beschikt over een schuifdeur voor meer privacy. De lederen zetels kunnen in geen tijd omgevormd worden tot een comfortabel bed. Suites die zich in de middelste rij bevinden, krijgen virtuele ramen die het uitzicht naar buiten projecteren. Bijzondere ledverlichting zorgt voor een zeer aangename sfeer. Ook business en economy class zijn onder handen genomen met hedendaags design en moderne kleuraccenten. De ergonomische stoelen kregen lederen hoofdsteunen. Voor hun grote vraag naar zo’n luxe-product waren Brussel en Genève de eerste bestemmingen. De nieuwe Emirates-suites tillen luxe en privacy naar een hoger niveau. De bijna 4 m2-grote suites, in een 1-1-1 opstelling, kunnen volledig worden afgesloten met een schuifdeur (van boven tot onder) en hebben een knap design geïnspireerd door de Mercedes-Benz S-klasse.

Voortdurende investeringen

Alle ruimtes van de recentste Emirates 777-toestellen – van de cabines in eerste, business- en economy klasse tot de gangpaden, de toiletten en zelfs de cateringruimte – kregen een grondige opknapbeurt ter waarde van meerdere miljoenen dollar. Er kwamen onder meer nieuwe stoelen en het in-flight entertainmentsysteem werd geüpdatet.

EVENT

Reisbeursseizoen geopend!

Afgelopen zondag was er al de (vervroegde en succesrijke) editie van het Vakantiesalon West-Vlaanderen in Jabbeke. De fotoreportage daarvan vind je op onze Momentopname.  Maar ook andere reisorganisatoren zijn er vaak eerder bij dan vorig jaar. Aanstaande zondag 10 december is er de Vakantiebeurs van Reizen De Lathauwer. De locatie is als vanouds CC De Werf in Aalst met plaats voor zo’n 2500 bezoekers.  Ook dit jaar zorgen zo’n 15 reisvoorstellingen voor een extra info. Eveneens dit weekeinde, op zondag 10 december van 14 tot 18 uur, is er in Zaal Zebra in Gent Bazaar Mundial wat staat voor reisinspiratie, -informatie, en een heleboel leuke ‘speciallekes’. De reisbegeleiders en de KrisKras-medewerkers beantwoorden al je vragen over de KrisKras-reizen voor de komende zomer en over hun manier van reizen. Tenslotte pakt ook op zondag 10 december (van 9.30 tot 16 uur) Govaka & Pasar uit met Vakantie-Idee in GC Den Boomgaard in Ranst.

Opendeur en verrassingsrondrit Rantour

Rantour uit Affligem organiseert volgende week een opendeurweek met als voornaamste blikvanger een verrassingsrondrit waarbij het aanbod ‘zomer 2018’ voorgesteld zal worden. De opendeurweek loopt van maandag 11 december tot zaterdag 16 december. De verrassingsrondritten worden georganiseerd op 12 (voor– en namiddag), 13 (namiddag) en 14 (voor– en namiddag) december, met telkens vertrek om 13.30 uur aan parking Bellekouter Affligem. Er staat een rondleiding in de abdij Affligem op het programma met (uiteraard) een gratis Affligem. Reservatie is noodzakelijk.

De Wereld onder Eén Dak volgt…

Reizen De Cauwer is als één van de pioniers van het toerisme ontstaan in 1956. Eerst onder de vleugels van Reizen De Zwaluwen en daarna als Reizen De Cauwer op de Grote Markt te Sint-Niklaas. Vandaag is zowel Reizen De Cauwer als Cruise Plus één van dé belangrijkste echt ‘onafhankelijke’ reiskantoren in Vlaanderen. Reizen De Cauwer organiseerde als een van de allereerste haar reisbeurs, eerst in de Stadszalen van Sint-Niklaas en nu al een aantal jaren in Hotel Serwir. Organisator Dirk Van Duyse heeft dit jaar ook zijn reisbeurs met enkele weken vervroegd en dus wordt het zondag 17 december (van 11 tot 17 uur) in Hotel Serwir om raad en persoonlijk advies in de keuze van zowel je welverdiende vakantie als cruise te krijgen.

….met begin volgend jaar nog anderen

In het nieuwe jaar pakt Hobo Reizen traditioneel uit met hun jaarlijks reistreffen. Ook deze keer gaat alles door in de Brabanthal van Leuven. Op zaterdag 13 en zondag 14 januari 2018 van 10 tot 18 uur mag men de Reishappening van VAB alweer noteren maar ditmaal op een nieuwe en hoogst uitzonderlijke locatie. Bezoekers kunnen terecht in het ZOO Congres Centrum, men kan tegelijk gezellig rondkuieren in de dierentuin en is er de laatste kans om te genieten van het China Light spektakel. Op zondag 14 januari 2018 (van 11 tot 18 uur) mag men voor de 32ste keer ook de Landencocktail in het Congres- en erfgoedcentrum Lamot van Mechelen bijschrijven. Karavaan, Joker en Anders Reizen zijn ook deze keer de organisatoren met rijke info over meer dan 100 bestemmingen, face-to-facegesprekken, reisvoorstellingen, ervaren reisbegeleiders die uitleg geven en a sense of adventure.

Noord-Limburgse Vakantiebeurs sluit januari 2018 af

De Noord-Limburgse Vakantiebeurs sluit de reeks reisbeurzen einde januari af met haar jaarlijkse reisbeurs. Het is intussen de 17de editie die doorgaat op zondag 21 januari 2018. Het aanbod en de verscheidenheid aan standhouders zijn ook dit jaar bijzonder groot en elk uur worden er mooie prijzen uitgeloot. Met meer dan 120 standhouders kan je niet alleen uitgebreid kiezen tussen een reisje naar Zuid-Afrika en Indonesië maar ook opteren voor kortbij vakanties. Zoals steeds gaat de beurs door in Zaal De Posthoorn, Groenstraat 6 te Hamont.

Ook nog Kortrijk, Brussel, Antwerpen & Brugge

Van 19 tot 21 januari 2018 gaat Velofollies weer door in Kortrijk Expo met een groot aanbod fietsvakanties voor zowel de recreatieve als meer geoefende fietsers of mountainbikers. Van 25 januari tot en met 28 januari 2018 opent Antwerp Expo de deuren voor de grootste vakantiebeurs in Vlaanderen, nl. het Vakantiesalon Antwerpen. 400 exposanten staan voor je klaar om je te helpen bij het zoeken naar jouw ideale vakantie-invulling. Het thema voor dit jaar is ‘Dans de Wereld Rond’. Meteen daarna (van maandag 1 tot donderdag 4 februari 2018) is het de beurt aan het Vakantiesalon Brussel in Brussels Expo. In drie paleizen nemen meer dan 800 standhouders je mee op ontdekking naar onbekende verre oorden, mooie plekjes dichtbij, avontuurlijke reisformules en nieuwe citytrips. Reismarkt 2018 sluit het reisbeurzenjaar af op zondag 25 februari in de Stadshallen van Brugge. Reismarkt is geen ‘salon’, maar een ontmoetingsplek en uitwisselingsplaats van informatie door reizigers zelf. Op Reismarkt kun je met je persoonlijke vragen terecht bij 250 reizigers /ervaringsdeskundigen/kenners van een bepaald land.

TOUROPERATING

TUI Sneeuwvakanties: hoteltip

De mooie alpenchalet Hotel Avancher (3*) (61156) ligt in het hart van het Franse skioord Val d’Isère. Van hieruit heb je toegang tot 300 km skipistes van het skigebied Tignes-Val d’Isère. Het skigebied is erg sneeuwzeker, er zijn genoeg mogelijkheden voor elk niveau en type skiër én er is veel variatie in de pistes. Overtuig je klanten om een wintervakantie in Hotel Avancher door te brengen. Dit hotel is al meer dan 60 jaar een vaste waarde in Val d’Isère. Het werd bovendien volledig vernieuwd in 2017 en ligt op slechts 5 min. wandelen van de skiliften. Het hotel straalt gezelligheid, sfeer en charme uit. Een absolute aanrader in één van ’s werelds beroemdste skioorden.

Vliegvakanties: Club Marmara & Club Lookéa

Heb je klanten die op zoek zijn naar een vakantie vol animatie en plezier? Laat hen kennismaken met de Marmara en Lookéa clubs! Dit zijn geanimeerde clubhotels waarbij de hele dag lang een uitgebreid gamma aan speelse en sportieve activiteiten wordt aangeboden. Bovendien zijn dit All Inclusive hotels. In deze vakantieclubs zijn klanten verzekerd van een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Dit zijn de clubs uit het TUI aanbod: Club Marmara Marbella (4*) (01266, Malaga), Club Marmara Sporting (4*) (18476, Olbia), Club Marmara Atlas Madina (4*) (06836, Marrakech), Club Marmara Dar Atlas (4*) (06837, Marrakech), Club Lookéa Kinetta (4*) (10469, Atheense Riviera), Club Lookéa Lena Mary (4*) (10464, Atheense Riviera), Club Lookéa Rethymnon Maravel (4*) (12266, Kreta), Club Lookéa Kothalang Beach (4*) (42949, Phuket), Club Lookéa Cala Martina (3*SUP) (01636, Ibiza), Club Lookéa Catalonia Bavaro Beach, Golf & Casino Resort (3*) (09487, Punta Cana). Belangrijk is dat de animatie in deze clubhotels 100% Franstalig is. Een perfecte match dus voor je Franstalige of tweetalige klanten.

Reminder: TUI vroegboekvoordelen

Vroege boekers kunnen opnieuw genieten van een uitzonderlijk vroegboekpakket: de TUI vroegboekgarantie en omruilgarantie zijn geldig t.e.m. 9 januari 2018. Daarnaast profiteren je klanten ook van TUI kortingen (vroegboekkorting hotel & boek nu-kortingen) die kunnen oplopen tot meer dan € 700. Voor het gratis luchthavenvervoer en de ‘kids gratis tijdens de schoolvakanties’ geldt het principe op = op. Raad je klanten dus aan om snel te boeken! De gloednieuwe TUI laagste prijsgarantie (geldig tot 91 dagen voor afreis) komt bovenop deze vroegboekvoordelen.

Marathonreizen: Rhodos en Mallorca

Vanaf zomer 2018 heeft je klant de mogelijkheid om met TUI deel te nemen aan de marathons van Rhodos en Mallorca. De marathon van Rhodos vindt plaats op zondag 29 april 2018. De marathon wordt in en rond de stad Rhodos gelopen; de prachtige kustlijn is het decor voor deze uitdaging. Je klant kan volgend pakket reserveren: Verblijf in hotel Plaza (4*) (13311, in BB) Periode: vrijdag 27 april 2018 – dinsdag 1 mei 2018 Vluchten BRU – RHO -BRU Prijs: vanaf 699 euro per persoon, de inschrijving voor de marathon is inbegrepen in de prijs De marathon van Mallorca vindt plaats op zondag 14 oktober 2018. De marathon wordt in en rond de stad Palma gelopen. De La Seu kathedraal is de startplaats van dit prachtige loopevenement. Je klant kan volgend pakket reserveren: Verblijf in hotel El Cid (4*) (02121, in HB) Periode: zaterdag 13 oktober 2018 – dinsdag 16 oktober 2018 Vluchten CRL – PMI -CRL Prijs: vanaf 549 euro per persoon, de inschrijving voor de marathon is inbegrepen in de prijs.

HOTELLERIE

Club Med: opening 3 nieuwe hotels

In 2020 zal Club Med een eerste vakantiedorp bouwen in de Seychellen. Nadat het eerder dit jaar had aangekondigd drie nieuwe bestemmingen toe te voegen (Sri Lanka, Vietnam en Canada/Quebec) zal het resort in de Seychellen openen in 2020. Het nieuwe 5T resort zal gelegen zijn op het eiland Sainte-Anne en zal het hele jaar door geopend zijn. Het nieuwe resort zal op 30 minuutjes afstand van de luchthaven van Mahé liggen. Het hotel zal 295 kamers tellen en zal zeer gericht zijn op families. Door zijn uitzonderlijke ligging in het Parc National Marin de Sainte-Anne, zal de omgeving erg exotisch en tropisch zijn. Activiteiten zoals snorkelen, duiken, zeilen, tennis,… zullen mogelijk zijn.

LUCHTVAART

Lufthansa: 5-sterren airline

Skytrax heeft vijf sterren toegekend aan Lufthansa, waardoor de carrier voortaan thuishoort in het lijstje van ‘beste luchtvaartmaatschappijen van de wereld’. Opmerkelijk is dat Lufthansa de eerste Europese maatschappij is die daarin slaagt, en voortaan zichzelf dus een vijfsterren airline mag noemen. Lufthansa heeft deze bekroning te danken aan de vele inspanningen en investeringen. Ook ANA, Etihad, EVA Air, Asiana, Cathay Pacific, Garuda Indonesia, Hainan Airlines, Qatar Airways en Singapore Airlines staan in het lijstje.

EVENT

Exo Travel: Japan in de kijker

Ondanks een frisse prik van de weergoden waren toch een vijftiental key-partners van Exo Travel opgedaagd voor een exquis Teppanyaki-diner in het klasserijke Japanse restaurant Hayashi in Antwerpen op 30 november. Het was de ideale manier om hen te bedanken voor hun inzet en meteen Japan in de kijker te zetten als sterke groeipool. Gregory Lamoot, sales executive Benelux van Exo Travel in opvolging van Guy van der Schoot: “We hebben een prima jaar achter de rug. Zuidoost-Azië is op alle vlakken aan een sterke opgang bezig, met Japan op kop en Viëtnam als een stevige tweede. Vooral de belangstelling voor Japan is explosief. Dat heeft natuurlijk ook iets te maken met de dagelijkse vluchten van ANA vanuit Brussel.”

Eén aanspreekpunt

Exo Travel richt zich op alle sectoren van de markt met vier brands: Exo-travel, Exo-adventure, Exo-events (Mice) en de recent toegevoegde Exo-luxe. “Centraal in ons aanbod staan kwaliteit en persoonlijke service,” onderstreept Gregory. “Ook al heeft Exo Travel in Azië meer dan 1000 medewerkers – en ik reken er de gidsen en chauffeurs nog niet bij!-, toch zijn er slechts een aantal gespecialiseerde contacten per bestemming. Het betekent dat ze onze markt door en door kennen en precies weten wat onze klanten wensen. Bijkomend voordeel is dat je ook via één aanspreekpunt een trip door verschillende landen kunt regelen met 1 offerte en 1 factuur.”

Luxe met een hoofdletter

Nieuw in het aanbod van Exo Travel is de luxe-brochure. “Als we luxe zeggen, dan bedoelen we echte luxe met een hoofdletter. Dat kan gaan van VIP-transfers, privévluchten (ook met helikopters) tot Rolls Royce-service, enz. Uiteraard zijn de hotels top en is de culinaire beleving op driesterren niveau. Het luxe-element zit niet alleen in transport en accommodatie, maar ook in de bestemmingen zelf.”

Dagelijkse vluchten

Sinds twee jaar verzorgt ANA (All Nippon Airways) directe vluchten van Brussel naar Tokio Narita met een Dreamliner. “Momenteel zitten we op kruissnelheid met een gemiddelde bezettingsgraad van 85% ,” zegt Naoko Hamada, supervisor sales & marketing van ANA. “En we groeien nog. Brussel wordt steeds belangrijker als hub en ook het leisure-segment wint aan belang. Ook de vele binnenlandse connecties in Tokio worden geapprecieerd. Naast onze businessclass is vooral de Premium Economy een succes. Daarin bieden we toegang tot de lounge, priority check-in en comfortabele zetels met een pitch van 97 cm en zetelbreedte van 49 cm. Nederlandse klanten kunnen kiezen uit snelle verbindingen met Brussel (trein), Frankfurt en nu ook Düsseldorf.” Vermelden we nog dat ANA ook officiële partner is van het Belgisch Olympisch en Paralympic comité. Tenslotte presenteerde Yoko Ueda, director global sales & marketing, het Palace Hotel Tokyo als een ideale plek voor zakenklanten en toeristen met in totaal 290 kamers, perfect uitgeruste meeting rooms en een keuze uit verschillende restaurants met lokale en internationale topchefs. De centrale ligging op wandelafstand van Tokio station is een extra pluspunt.

LUCHTVAART

LH: overname NIKI zonder slots

Lufthansa is bereid om een groot deel van de slots van NIKI op te geven om toch goedkeuring te krijgen van de EU voor de overname van dit onderdeel van Air Berlin. Dat heeft ceo Carsten Spohr maandag gezegd in Frankfurt. Zoals bekend is Lufthansa van plan om LGW en NIKI, twee maatschappijen van het failliete Air Berlin, over te nemen. Doch de Europese Commissie maakt zich zorgen over de potentiële machtspositie van Lufthansa in Duitsland als gevolg van dat plan. Daarom heeft de EC haar beslissing over de deal uitgesteld tot 21 december. “We willen NIKI ook overnemen zonder slots, zeker als dat betekent dat we goedkeuring krijgen van de Europese Commissie”, zei Spohr maandag tijdens een persconferentie in Frankfurt. Volgens de ceo voert Lufthansa ‘zeer constructieve gesprekken met de autoriteiten, maar is er ook een plan B mocht de deal mislukken’. Spohr zegt dat Lufthansa ook autonoom kan groeien door zelf 20 vliegtuigen te vinden, in plaats van via een overname van NIKI.

REISINDUSTRIE

Airtrade: opening kantoor Antwerpen

Zoals u in TM 405 van 1 december kon lezen in het interview met Airtrade ceo Jeroen Matron, doet Airtrade zijn intrede op de Belgische markt. Sinds half december is Airtrade gevestigd in België aan de Posthoflei in Antwerpen-Berchem. De uitbreidingsplannen naar België speelden al een tijd, maar kregen concreet vorm in 2016. Groeiende interesse voor het bedrijf vanuit België heeft ertoe geleid dat Airtrade een brede verkenning startte naar een strategische uitbreiding. Frank Wester, CFO Airtrade: “De uitbreiding naar België is voor Airtrade een natuurlijke beweging. We komen daarmee tegemoet aan de wens van bestaande klanten voor tarieven uit de Belgische markt en Belgische reisbedrijven die gebruik willen maken van de Air Broker propositie van Airtrade, ondersteund door onze eigen schaalbare technologie, waaronder de recent gelanceerde Airtrade Hub.” De volgende stap voor Airtrade Belgium is het aantrekken van een Belgische Country Manager. Deze Country Manager (van Belgische komaf) zal het Airtrade merk verder in de Belgische markt gaan zetten. Lees meer op pagina 24 van Travel Magazine 405 van 1 december 2017.

TOUROPERATING

Thomas Cook: win een gratis verblijf op Cyprus

Constantinou Bros, de hotelpartner van Thomas Cook op Cyprus, lanceert opnieuw een incentive. Maak t.e.m. 30/6/2018 3 Constantinou Bros reservaties (of meer) en ontvang een gratis verblijf van 7 nachten in een van de Constantinou Bros hotels. Ontdek alle voorwaarden en informatie over deze incentive in de Thomas Cook nieuwsbrief van deze week. Enkele hotelideetjes? Constantinou Bros Athena Beach (4*) , Constantinou Bros Athena Royal Hotel (4*) en Constantinou Bros Asimina Suites (5*).

Vroegboekvoordelen verlengd

Zoals Thomas Cook jou dinsdag al heeft meegedeeld, verlengt Thomas Cook haar straffe vroegboekvoordelen t.e.m. zondag 10/12. Je klant heeft met andere woorden nog enkele dagen extra tijd om zijn volgende zomervakantie mét de strafste vroegboekvoordelen te reserveren. De vroegboekvoordelen op een rijtje: kortingen tot € 700/dossier; kinderen reizen gratis (hotel + vluchten); privéluchthavenvervoer OF de commissie van € 50 indien je het luchthavenvervoer zelf regelt; en € 100 korting voor alle vliegvakanties met een vertrek vanuit BRU. Ontdek in de Thomas Cook nieuwsbrief van deze week een handige toolbox met allerlei banners over het gratis privéluchthavenvervoer. Zet ze in jouw handtekening of op jouw website. Veel succes met de verkoop!

Nieuwe brochure Rondreizen (inclusief USA & Canada)

Je ontvangt de nieuwe Thomas Cook brochure Rondreizen vanaf volgende week in jouw kantoor. Ben je toch al benieuwd naar het resultaat én het aanbod? Contacteer dan het Specialist Contact Center op het nummer 09/248 48 30. De medewerkers sturen jou dan alvast een digitale versie (in pdf-vorm) van de nieuwe brochure door. Wat is er nieuw? Een aantal gloednieuwe USA rondreizen en selfdrives, de vernieuwde groepsreizen in Costa Rica en Nicaragua en de nieuwe begeleide reizen naar Polen en Italië (begeleiding van Brussel tot Brussel). Het strafste nieuws moet nog komen: als je klant t.e.m. 10/12 zijn rondreis reserveert, geniet hij van gratis privéluchthavenvervoer. Je klant geniet tot 7/1/2018 van € 35 korting per persoon op een selectie groepsreizen!

Bureaumateriaal

Wil je jouw bureau in een leuk jasje steken? Plaats dan zeker de nieuwe Thomas Cook kalender van 2018 én de Thomas Cook onderlegger op jouw bureau. De nieuwe Thomas Cook kalender ontvang je deze week automatisch in jouw kantoor. De nieuwe kalender staat in het teken van de Thomas Cook Hotels & Resorts zoals Casa Cook, smartline, SunConnect, Sunwing, SENTIDO en Sunprime. Wil je nog een extra Thomas Cook kalender? Bestel hem dan zeker via de webshop van SEPIA. Thomas Cook voorziet ook een nieuwe onderlegger. Die ontvang je niet in jouw kantoor, maar moet je bestellen – samen met enkele Thomas Cook brochures – via de webshop van SEPIA.

HOTELLERIE

Riu Dunamar (Mexico) geopend

Aan de Costa Mujeres in Mexico heeft RIU Hotels & Resort hotel Riu Dunamar officieel geopend. Het is het eerste RIU hotel aan deze costa, en het achttiende in Mexico dat intussen de belangrijkste internationale bestemming van de keten is geworden. Het vijfsterrenhotel ligt op 30 km ten noorden van de hotelzone in Cancun en is gelegen aan een fijn wit zandstrand. Het hotel beschikt over alle moderne faciliteiten en valt op door het heldere kleurengebruik. Het hotel telt 740 kamers met al het nodige comfort en veel licht. Wifi is gratis in het hele hotel. Daarnaast is ook de gastronomie erg aanwezig in het hotel, met verschillende restaurants, van Italiaans tot Aziatisch! Er is ook een steakhouse en een buffetrestaurant waar lokale gerechten op de menukaart staan. Het hotel telt vijf openluchtzwembaden, waarvan twee met swim-up bar. Tot slot is er ook Splash Water World, een waterpark dat vooral de kinderen zal verleiden! Daarnaast is er ook een spa, schoonheidssalon en kapper. RIU is intussen al 20 jaar aanwezig in Mexico. Het eerste hotel was Riu Yucatan (Playa del Carmen) en opende in 1997. Sindsdien beschikt de hotelketen met 18 hotels over meer dan 9000 bedden in Mexico!

LUCHTVAART

Brussels Airlines: Zadar & Split

Brussels Airlines voegt tijdens het zomerseizoen 2018 twee nieuwe bestemmingen toe: Zadar en Split. Van 28 april tot 6 oktober vliegt Brussels Airlines elke woensdag en zaterdag naar Split. Van 12 mei tot en met 19 september is er wekelijks op zaterdag een vlucht naar Zadar. Nu al vliegt de maatschappij in Kroatië naar Zagreb en Dubrovnik.

RAIL

NMBS Europe op BTExpo

Naar goede gewoonte neemt NMBS Europe ook dit jaar deel aan BTExpo op 11 en 12 december. Kom dus zeker langs op hun stand en ontdek meer over de nieuwe innovaties:

  • Eurostar: “Club Eurostar” vanaf 7 december 2017
  • EuroCity Express Frankfurt-Milaan
  • NIEUW: ICE4-treinen in Duitsland
  • Hogesnelheidslijn Berlijn-München: laatste fase
  • TARA/THAC SNCF treinen beschikbaar in de NMBS Europe verkoopapplicaties
  • Carte (Grand) Voyageur gelanceerd in 2017
  • Thalys New Offer & Thalys Corporate Fares

CRUISE

MSC Cruises: Azië ontdekken vanuit Yokohama

Verras uw klanten met deze onovertroffen cruise aan boord van de MSC Splendida aan een exclusieve prijs (acht nachten vanaf €1099). Een cruise die hen naar de mooiste steden en prachtigste landschappen van Japan brengt en met o.a. ook een tussenstop in Rusland. Vertrek op 2 augustus 2018 vanuit Yokohama, de toegangspoort tot Japan. Deze exclusieve prijs is slechts tot 19 januari beschikbaar! Meer informatie op www.mscbook.com

TOUROPERATING

Pegase autovakanties boekbaar

Het nieuwe reisboek Pegase autovakanties wordt bij u op kantoor geleverd tussen 19 en 22 december. Er met de wagen op uit trekken geeft een zalig gevoel van vrijheid. Deze nieuwe editie is dan ook dé uitgelezen inspiratiegids voor een volgende autoreis, misschien een ideaal kerstcadeau voor uw klanten? U ontdekt in de nieuwe zomerbrochures tal van vroegboekkortingen en interessante voorwaarden voor families met kinderen. Uw klant logeert in exclusieve hotels op de allermooiste bestemmingen in Europa. Bij vragen aarzel niet het Pegase service center te contacteren!

REISINDUSTRIE

Officiële voorstelling Belgian Travel Academy

Vanaf 1 januari 2018 zal je ook in Wallonië niet langer over een vergunning moeten beschikken als je een reiskantoor wil openen, zoals dit reeds het geval is in Vlaanderen en Duitstalig België. Als reactie hierop besloot UPAV samen met de verantwoordelijken voor toerisme in Wallonië een label te creëren dat zal worden toegekend aan reiskantoren die aan de vereiste voorwaarden voldoen, om zo de consument kwaliteitsgarantie te kunnen bieden. Het label zal worden uitgereikt door de nieuw opgerichte vzw: de Belgian Travel Academy (BTA). Dit orgaan werd officieel voorgesteld aan de pers op dinsdag 5 december. René Collin (Waals minister voor Toerisme), Benoît Dieu (voorzitter UPAV), Michel van Lieshout (voorzitter BTA) en Jean-Luc Hans (vicevoorzitter BTO) legden in detail de werking uit van BTA en de implicaties voor de reisagenten, alsook het belang ervan voor de consument.

VAKBEURS

Amadeus op BTExpo

Zoals elk jaar is Amadeus trouwe standhouder op de vakbeurs BTExpo op 11 en 12 december. Bezoek hen op stand A02. Het is het ideale moment om hun nieuw aanbod ‘trainingen’ te ontdekken dat in Travel Magazine 403 werd voorgesteld. Het sales team presenteert er het reservatieplatform Amadeus Selling Platform Connect alsook de unieke microsite met daarop het hele merchandising-aanbod. Verder zetten ze ook Amadeus Transfers in de schijnwerpers, een splinternieuw product voor het boeken van door-to-door transfers. Op de tweede beursdag zal Luc Pannecoeck ter plaatse zijn en hij zal met veel plezier al uw vragen beantwoorden. Indien u graag een afspraak plant met iemand van het Amadeus-team, contacteer dan meteen uw salesverantwoordelijke of stuur een mailtje naar salesoperations@benelux.amadeus.com

STUDIEREIS

7Plus naar Egypte: ook de zon was van de partij

Van 24/11 tot 28/11 organiseerde Touroperator 7Plus, in samenwerking met Egyptair, een famtrip naar het mooie Egypte.  Dat er weer veel interesse is voor deze bestemming bleek door de grote opkomst; wel 40 reisagenten tekenden present voor 3 nachten Nijlcruise en 1 nacht Luxor.  De sites waren nog even impressionant als voorheen en het constant aanwezige zonnetje maakte het plaatje compleet.  De fantastische sfeer uitte zich in korte nachten.  Na 5 dagen was iedereen overtuigd van de vernieuwde mogelijkheden van deze indrukwekkende bestemming! Lees de reacties van de reisagenten volgende week op de TM-Website!

CRUISE

Ponant wil nu ook België veroveren

Samen met de uitbreiding van de capaciteit van zijn vloot wil Ponant, wereldleider expeditie-cruises, zijn marktaandeel in België verdubbelen. Een ambitie die de compagnie wil bereiken mede door de recente overname van de activa van Pasteels/Navicruise, historische marktleider in België op gebied van premium cruisereizen. Van nu tot in 2019 zal Ponant zijn vloot verdubbeld zien met de komst van de Ponant Explorers, een nieuwe serie schepen met hoogstaande technologie, bestemd voor expeditie-reizen. Om deze uitbreiding kracht bij te zetten, vertrouwt Ponant op zijn ontwikkeling op de Belgische markt. De compagnie heeft immers de activa van Pasteels/Navicruise, de nr.1 in België op het gebied van hoogstaande cruisereizen, aangekocht. Een aanwinst, waardoor Ponant in staat is zijn activiteiten uit te breiden bij zijn Belgische partners, touroperators en reisagentschappen, en een bekwaam team van vier specialisten op deze markt te zetten. Deze Franse rederij van cruiseschepen kan hierdoor beroep doen op de expertise van Krystyna en Patrice Janssens, nieuwe adviseurs van Ponant België.

LEZERSWEDSTRIJD

Disneyland Parijs door de ogen van Laura Van Impe (Reizen De Lathauwer)

Disneyland Parijs organiseerde naar aanleiding van hun 25e verjaardag in samenwerking met Travel Magazine een lezerswedstrijd, die gelanceerd werd in In TM 400 van 11 augustus 2017. Hierbij maakte een lezer kans op een verblijf voor 4 personen, als gelegenheidsjournalist, in Disneyland Parijs! Deelnemen was eenvoudig: je moest enkel je meest magische herinnering aan Disneyland Parijs omschrijven om zo het salesteam te overtuigen! Na een grondige selectie werd de originele inzending van Laura Van Impe (Reizen De Lathauwer) verkozen. Zij mocht het voorbije weekend als gelegenheidsjournalist Disneyland Paris ontdekken! Haar verslag leest u hier.

“Magisch verblijf in Disneyland Paris”

“Bijna 18 jaar later (want zo lang was het geleden) en met evenveel enthousiasme waren we klaar om te vertrekken naar het land van de magie! Met hetzelfde gezelschap mochten we het afgelopen weekend ontdekken wat Mickey, Minnie, Goofy, Pluto en vele anderen voor ons in petto hadden. Op een uurtje van Marne-la-Vallée stond Mickey al vlot de richting aan te wijzen. Na 4u rijden kwamen we uiteindelijk aan bij het prachtige Newport Bay Club Hotel. Een pareltje in ware maritieme stijl op 10 minuutjes stappen van het park. Ruime kamers, een nette badkamer en een ontbijt om ‘U’ tegen te zeggen maken van dit hotel een absolute aanrader voor groot en klein. Sinds midden november heerst er een waanzinnige kerstsfeer in de hotels en in het park: op en top gezelligheid! We waren nog maar een uurtje in het park en daar was de eerste parade al met op kop Mickey en Minnie in prachtige kerstpakjes. We werden op sleeptouw genomen door een stoet van dansers, praalwagens en uiteindelijk de Kerstman per koets. Nu we helemaal waren ondergedompeld in deze kerstsfeer, waren we klaar om de namiddag te vullen met leuke attracties. Na een diner in het Plaza Gardens restaurant stonden we ongeduldig te wachten aan het kasteel voor Disney Illuminations. Een duizelingwekkend spektakel met projecties op het kasteel, vuurwerk en lasereffecten. Een absolute must voor wie naar Disneyland gaat!

Op zondag bezochten we de studio’s, iets wat voor ons volledig nieuw was. Na een uitgebreid ontbijt gingen we van start met ‘Moteurs… Action! Stunt Show Spectacular’. Een indrukwekkende stuntshow met gierende banden en heel wat vuur. Hierna gingen we voor de 4D attractie Ratatouille. Plezier voor groot en klein in de keuken op rattenformaat. Na een stevige lunch, nog enkele attracties, een souvenirtje en een foto voor het kasteel (want die was dringend aan vervanging toe) was het helaas tijd om te vertrekken. Met heel wat nieuwe ervaringen konden we met een zalig gevoel naar huis terugkeren.” Laura Van Impe

COLUMN

Jan Samyn (Seauton): het Seauton alfabet

Elke maand publiceren we een column geschreven door Jan Samyn, ceo Seauton, in de TM Newsletter.

A – “Always manage expectations”

“Eén van de doelen die we in elk van onze projecten willen bewerkstelligen is ‘to always manage expectations’. Meer zelfs, in de loop der jaren is dat één van de hoofdstrategieën binnen Seauton geworden. Het succesvol uitvoeren van deze strategie start steevast met het leggen van een goede basis: het correct en transparant afstemmen van initiële verwachtingen. ‘Overselling’, daar doen we bij Seauton niet aan mee. 17 jaar ervaring heeft ons geleerd dat het altijd anders kan lopen dan initieel gepland: een vlucht met vertraging, hotelkamers die nog niet klaar zijn, straatwerken vlak voor de eventlocatie waardoor de gasten door de modder moeten ploeteren, een congreshotel voor 300 gasten dat wordt afgekeurd door de ethische commissie 4 weken voor kick-off, … it happens. En het overkomt zelfs de besten. Daarom, als eerste tip: stem van bij de allereerste meeting de verwachtingen juist af! Een tweede tip die we binnen onze Seauton-strategie willen meegeven is om steeds samen te werken met toppartners en -producten/diensten. Zoals een betrouwbare vliegtuigmaatschappij (gemiste vluchten of connecties, stakingen, bagage die naar een andere bestemming vliegt). En een kwaliteitsvol hotel (overboekingen, brandalarm in het midden van de nacht, een trouwfeest in de aanpalende zaal tijdens de meeting van je klant, … een scouting vooraf is primordiaal, maar sommige situaties zijn gewoon onvoorspelbaar). En een goede cateraar, natuurlijk (te weinig personeel dat bedient, personeel dat slecht bedient, foute gerechten op tafel). Die samenwerking met toppartners: het loont! Onderhoud ook de relaties met jouw partners en leveranciers. Ga naar de openingen, de drinks, de vele netwerkmomenten. Het is een luxe te weten dat je steeds op hen kan vertrouwen om een extra inspanning te leveren voor zowel jou als jouw klant. Het laatste waar we iets over willen meegeven in het kader van onze ‘Always manage expectations’-strategie is onze signature response voor het counteren van problemen: “kin omhoog, borst vooruit”. Geen enkele meeting, congres of event verloopt zonder een kleine of grotere hiccup. Dus is het vooral een kwestie van tijdig (potentiële) alarmsignalen op te pikken, en uitstekend voorbereid te zijn op het onverwachte. Een probleem dat zich stelt negeren of het hoofd laten hangen zijn niet onze stijl. Bij Seauton reageren we met helicopter view: we zoomen uit om het grotere plaatje voor ogen te houden en zorgen er zo veel mogelijk voor dat alles door kan gaan zoals initieel gepland, met een zo min mogelijke impact op de meeting, het congres of het event en de gasten zelf. Onze klant brengen we op de hoogte van onze oplossing, niet van het probleem. En als we kunnen, voorzien we een kleine extra om onze klanten het gevoel te geven value for money te krijgen. Zo simpel is dat. En door deze “Always manage expectations”-strategie, worden maar liefst 90% van onze klanten terugkerende klanten. Daar doen we het toch gewoon voor?!” Jan Samyn

REISINDUSTRIE

BATM : V. Jamoulle is Travel Professional of the Year

Vincent Jamoulle, Global Travel Manager & Sourcing Specialist bij Ion Beam Applications (IBA), is door de jury van de Belgian Association of Travel Management (BATM) verkozen tot Travel Professional of the Year 2017. BATM-voorzitter Pascal Struyve ontving de Lifetime Achievement Award voor zijn onafgebroken inzet voor de vereniging en de sector in het algemeen. De awards werden overhandigd tijdens een dubbel feest, want dit jaar viert BATM ook haar vijftiende verjaardag. Vincent Jamoulle startte zijn carrière bij Carlson Wagonlit Travel. Hij was er achtereenvolgens Business Travel Consultant, Sales Manager en Senior Key Account Manager. Na een passage bij BCD Travel werkt hij sinds begin 2015 als Global Travel Manager & Sourcing Specialist bij IBA, een Belgisch bedrijf dat wereldleider is in protontherapie voor de behandeling van kanker.

BEURS

Begin januari 20 jaar Vakantiereizen

Reizen Van Renterghem en Asteria Expeditions organiseren begin januari voor de twintigste keer hun toerismebeurs. Lange tijd ging de ontmoeting door in de vertrouwde zaal van het Belfort op de Markt in Brugge, één keertje –omwille van overbezetting- in Oud Sint-Jan en vorig jaar werd een vernieuwde formule geprobeerd. Toen ging de beurs ‘Vakantiereizen’ voor het eerst door in de travellounge van het eigen kantoor in de Korte Zilverstraat 6 te Brugge. Met succes, want het team van zaakvoerster Annick Desmet organiseert daar voor de 20-jarige jubileumeditie opendeurdagen op 6 en 7 januari 2018 met tal van to’s. Ook de nieuwe bestemmingen zullen te ontdekken zijn bij Asteria Expeditions.

BESTEMMING

Brugge heeft eigen Monopoly-spel

Als eerste stad in de Benelux heeft de stad Brugge haar eigen Monopoly-spel. Het spel bleef trouw aan het originele concept maar kreeg een Brugs en – vooral – reclamevrij jasje aangemeten. Zo worden alle locaties ingevuld met bekende Brugse straten, pleinen en bezienswaardigheden. Zelfs de Brugse gevangenis is aanwezig. Het nieuwe ’t Zand en de Markt met het Belfort kregen alvast hun plek op het bord. Niet alleen de locaties, maar ook de grafische vormgeving, de doos, het bord en de kanskaarten hebben een Brugse look & feel. Bovendien worden de kans- en algemeen fondskaarten niet alleen qua look en feel aangepast, maar ook inhoudelijk doorspekt met tal van Brugse verwijzingen. Vooral hotels en gastenkamers tonen veel interesse in het spel omdat bezoekers spelenderwijs Brugge kunnen ontdekken. Het initiatief voor dit originele spel werd genomen door de lokale ondernemers Piekenwulf bvba (‘Promobom’) in samenwerking met Identity Games. Stad Brugge ondersteunt dit project. www.MONOPOLYBRUGGE.be.