20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

TM-FORUM

Forum Thomas More Mechelen: “internationale toeristische diensten”

Na het geslaagde forum op 17 oktober over de ‘reisverwachtingen van de Millennials’, organiseert de opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement haar tweede forum op 5 december 2017. Opnieuw werd gezocht naar een interessante invalshoek om de toeristische sector van vandaag te benaderen, en voor het volgende debat staan de internationale toeristische diensten centraal. Wat is namelijk de functie van een internationale toeristische dienst in de gewijzigde marktsituatie van vandaag? Heel wat toeristische diensten sloten immers de deuren (Luxemburg, VisitBritain,…), verhuisden het hoofdkantoor naar Nederland of Londen en ‘bedienen’ van daaruit de Belgische markt. De toeristische diensten maken ook een snelle evolutie door. Vroeger hadden diverse diensten nog een ‘loket’ voor het groot publiek, waar geïnteresseerde reizigers informatie konden afhalen (bijv. Atout France). Vandaag is er een versnelde shift naar enerzijds een doorgedreven B2B ondersteuning (in samenwerking met touroperators en reisagenten), en anderzijds de jacht op de klant/reiziger via diverse digitale, online & offline geconnecteerde platformen. In het panel zetelen deze keer Saar Claeys (Switzerland Tourism), Dominika Szulc (Poland), Samanda Fersobe (Dominican Republic) en Paul Mayer (Austria – ONAT). TM-hoofdredacteur Robrecht Willaert is moderator van dienst. De studenten van Dominique Verbeeck, docente Hospitality, zorgen voor het goede verloop van de avond. Praktische informatie: het forum vindt plaats op de Thomas More Campus De Vest, Aula 2, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen. Aanvang is om 19u00 stipt. Het einde is voorzien rond 20u30. Inschrijven via deze link.

LUCHTVAART

Opening nieuwe luchthaven Berlijn pas in 2021?

De opening van Berlin Brandenburg Airport, de nieuwe luchthaven van de Duitse hoofdstad, loopt mogelijk nog jaren vertraging op. De Duitse krant Der Tagesspiel heeft interne documenten kunnen inkijken waaruit blijkt dat het brandbeveiligingssysteem nog altijd ernstige tekortkomingen vertoont. Het TÜV-rapport (bouwkundige keuring) meldt dat de luchthaventerminal momenteel onvoldoende veilig is om open te stellen. Indien de informatie klopt, is dit een nieuwe knauw in de ‘Deutsche pünktlichkeit’. Oorspronkelijk gepland voor opening in 2011 is het nu al de zevende keer dat de opening wordt uitgesteld. Met de bouw van de nieuwe luchthaven werd gestart in 2006. De nieuwe luchthaven, gezamenlijk eigendom van de stad Berlijn, de deelstaat Brandenburg en de federale regering van Duitsland, zou nu in 2021 opengaan. De kosten voor Berlin Brandenburg Airport zijn inmiddels opgelopen van 2,5 miljard euro naar 6,6 miljard euro, en door het groeiende vliegverkeer zal de luchthaven bij de opening al te klein zijn. De kost voor de Duitse belastingbetaler is intussen opgelopen tot ongeveer 1 miljoen euro per dag. De laatst vastgestelde gebreken zijn naar verluidt te wijten aan problemen met de brandbeveiliging. Andere vastgestelde fouten de voorbije jaren waren slecht geïnstalleerde kabels, roltrappen die te kort waren en een dak dat te zwaar was. Corruptie is ook een factor. Vorig jaar nog werd een voormalige medewerker van de luchthaven veroordeeld tot een gevangenisstraf voor het aannemen van steekpenningen. Tientallen anderen kregen een zware geldboete.

WORKSHOP

Duitsland maakt balans op en kijkt naar de toekomst

Een vast onderdeel van de traditionele jaarlijkse workshop van de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme, is een overzicht van de situatie en evolutie naar de Belgische en Luxemburgse markt toe. Dat was dit jaar in Brussel niet anders. Het was de nieuwe directrice ad interim van de DZT (Deutsche Zentrale für Tourismus) voor België en Luxemburg, Ulla Hennigs-Pfau, die de meest recente cijfers mocht voorstellen. De bondsrepubliek noteerde vorig jaar 80,8 miljoen overnachtingen, een stijging met 1,4 procent tegenover 2015. De verwachtingen voor 2020 liggen op 89,5, die voor 2030 op 121,5 miljoen overnachtingen. Duitsland blijft de tweede reisbestemming voor de Europeanen, na Spanje (dat in 2016 een stijging met 9 procent kende) en voor Frankrijk (dat in hetzelfde jaar het aantal toeristen met 4 procent zag afnemen). Voor cultuurreizen blijft Duitsland wereldwijd wel de eerste bestemming voor de Europeanen. Voor België liggen de cijfers enigszins anders dan voor heel Europa. In 2016 reisden 29 procent van de Belgen naar Frankrijk, 12 procent naar Duitsland en 11 procent naar Spanje. In vergelijking met 2015 steeg het aantal Belgische overnachtingen met 4,5 procent, ruim boven het Europees gemiddelde dus. City-trips blijven voor de Belgen, met 53 procent, de belangrijkste reden om naar hun buurland te reizen. Rondreizen zijn goed voor 9 procent, 11 procent is louter vakantie en de bergbestemmingen noteren 7 procent. Vlaanderen zorgt voor 71 procent van de overnachtingen, Wallonië voor 17 procent en Brussel voor 12 procent.

Bestemmingen en thema’s

Bij de steden voert Berlijn met ruim 352.000 overnachtingen de lijst aan. Keulen volgt met 98.000 en Düsseldorf met 59.000 overnachtingen. Bij de regio’s blijft Rijnland-Palts voor de Belgen en Luxemburgers met bijna 30 procent de onmiskenbare nummer een. Noordrijn-Westfalen volgt met zowat 22 en Baden-Württemberg met 13 procent. In de top 100 van de populairste bestemmingen bij de internationale toeristen bekleedt Miniatur Wunderland in Hamburg de eerste plaats. Het bij ons populaire Europa Park komt op de tweede plaats. Op de derde plaats volgt het kasteel Neuschwanstein, op de vierde de Bodensee en op de vijfde de oude binnenstad van Rothenburg ob der Tauber. De drie belangrijkste troeven van het Duits succesverhaal blijven de grote diversiteit van het aanbod, de gunstige prijskwaliteit verhouding en de uitgebreide transportmogelijkheden. Alles opsommen is onbegonnen werk maar om een voorbeeld te geven: het land telt meer dan zesduizend musea, van de grote meesters tot street art. Welgeteld 41 sites staan op de lijst van het UNESCO werelderfgoed, evenals zeven thematische domeinen en acht routes. Het thema 500 jaar Luther was voor 2017 een voltreffer. Belangrijkste thema voor de Belgisch-Luxemburgse markt in 2018 is 200 jaar Karl Marx in Trier, met heel wat gelegenheidstentoonstellingen en activiteiten. In 2018 focust men ook nog op het gerestaureerde DomRömer stadsdeel in Frankfurt, de traditie van de volksfeesten en culinair Duitsland. En voor 2019 blikt men al vooruit naar het thema Bauhaus. Alle verdere info op www.germany.travel.

TOUROPERATING

TUI: extra smileys dankzij Jardin Tropical in Tenerife

Verdien extra smileys dankzij de vernieuwde Jardin Tropical 4*SUP in Tenerife! Nog tot eind maart 2018 krijg je per geboekte klant in dit hotel 4 smileys (= 2 euro). Jardin Tropical is al jaren een van de toppers van Tenerife, en hierin speelt de uitstekende keuken de hoofdrol. In de zomer en najaar van 2017 werd dit tophotel vernieuwd. Jardin Tropical belooft niets minder dan heerlijke momenten, ontspanning, welzijn en service. VTB Reishappening 2018 Volgend jaar organiseert VTB Reizen opnieuw de VTB Reishappening, op zaterdag 13 en zondag 14 januari. Deze editie wordt in een volledig nieuw kleedje gestoken en vindt plaats op de unieke locatie van ZOO Antwerpen. Van 10 uur tot 18 uur biedt VTB doorlopend een gevarieerd programma aan met beursstanden, een VTB presentatie én verschillende bekende gastsprekers met voordrachten over boeiende wereldse thema’s. Daarnaast kunnen bezoekers van de Reishappening ook tickets voor de ZOO en voor het lichtspektakel China Light kopen aan een voordelig tarief.  Meer details en informatie vind je op www.reishappening.be.

VIP Selection: vroegboekvoordelen

Ook je VIP Selection-klanten profiteren van aantrekkelijke vroegboekvoordelen. Zo zijn er de VIP Selection vroegboek- en omruilgarantie t.e.m. 9/1, vroegboekkortingen tot € 700 p.p. en het gratis luchthavenvervoer met Billo (op = op).

PEOPLE ON THE MOVE

Selectair: nieuwe Sales & Marketing Assistant

Binnenkort heeft Selectair er een nieuwe vaste medewerker bij op het hoofdkantoor. Bianca Haegens zal binnenkort het team in Vilvoorde vervoegen als Sales & Marketing Assistant, ter ondersteuning van John en Kathy. Bianca heeft een bachelorsdiploma in journalistiek, aangevuld met een bachelor na bachelor in toerisme- en recreatiemanagement. Ze heeft stage gelopen bij onder andere Libelle en Travel Magazine.  Op 4 december gaat ze bij Selectair aan de slag. Wie Bianca nu al welkom wil heten, kan haar een mailtje sturen op Bianca.Haegens@selectair.be of haar toevoegen op LinkedIn. Welkom, Bianca!

TECHNOLOGIE

Amadeus en HRS bundelen krachten

Amadeus en HRS bundelen krachten en zullen zo bedrijven helpen kleine meetings te organiseren. Het organiseren van een evenement vereist veel organisatie en geduld. Bedrijven laten grotere conferenties meestal over aan professionals, maar voor de kleinere vergaderingen en evenementen moeten werknemers vaak als eventplanners optreden. Om het organiseren van een vergadering eenvoudiger te maken, kondigen Amadeus en HRS Global Hotel Solutions (HRS) de integratie aan van HRS meetago met Amadeus cytric Travel & Expense. Dit akkoord is een uitbreiding van een lange samenwerking om de HRS-hotelinhoud te distribueren via het Amadeus-distributiekanaal. De integratie van de meetago-service van HRS met Amadeus cytric Travel & Expense biedt een oplossing voor een decennia-oude uitdaging: het bijeenbrengen en beheren van kleine vergaderuitgaven en het stroomlijnen van het proces om kamers te boeken voor zo’n meetings. De automatisering zorgt voor meer inzicht, besparingen en transparantie. Met één klik op de knop kan de organisator een Request for Proposal (RFP) opstellen, waarbij het aantal aanwezigen, accommodatie-eisen en de benodigde vergaderruimte en add-ons, zoals flip-charts, eten en drinken, verstuurd worden naar meerdere hotels. Meer info via https://corporate.hrs.com/int en http://www.amadeus.com/corporatesolutions/

TOUROPERATING

Thomas Cook: laatste week vroegboekvoordelen

Je klant geniet nog welgeteld 7 dagen van de strafste vroegboekvoordelen op de Belgische markt. Tot en met 6/12 krijgt je klant deze voordelen: vroegboekkortingen tot € 700/dossier, gratis PRIVÉluchthavenvervoer, kinderen reizen gratis (hotel + vlucht) en een extra korting van €100 op afreizen vanuit Brussel. Overtuig je klant dat het dringend tijd is om zijn vliegvakantie te boeken.

Skiën tijdens de kerstvakantie

Een witte kerst met massa’s sneeuwpret… daar droomt iedereen toch van? Zeker nu er de laatste weken zoveel sneeuw in de Alpen is gevallen! Zet nu de afdaling in naar Thomas Cook en overtuig je klant om zijn skitrip tijdens de kerstvakantie te reserveren. Verschillende hoteliers bieden op dit moment extra promoties aan voor afreizen tijdens de kerstvakantie. Richt je skibril naar de verschillende promoties in de Thomas Cook nieuwsbrief van deze week.

WK voetbal in Rusland: supporter mee!

Tegen wie spelen de Duivels op het WK voetbal in Rusland? Dat kom je vandaag te weten rond 16u. De loting voor het WK voetbal in Rusland (14/6/2018-15/7/2018) vindt plaats in het Kremlin in Moskou. De loting kan je live volgen via onder andere sporza.be. Thomas Cook heeft speciaal voor deze loting een lijst opgesteld van hotels waar de meeste Belgische klanten in de periode juni-juli verblijven. Raad je klant een van deze hotels aan zodat hij samen met vele andere Belgen in juni en juli kan supporteren voor de Duivels. Dat wordt ongetwijfeld een duivels feestje! De lijst met hotels ontdek je in de Thomas Cook nieuwsbrief van deze week.

Noorse fjorden: extra afvaart

Wegens groot succes van de afvaart naar de Noorse fjorden vanuit Amsterdam voorziet Thomas Cook een extra datum voor deze 10-daagse begeleide all-in cruise. Je klant vertrekt op 22/8/2018 vanuit Amsterdam met de Costa Mediterranea en ontdekt in een mum van tijd de wondermooie natuur van de Noorse fjorden. Hoogtepunten van deze begeleide all-in cruise? De mooiste fjord van Noorwegen, namelijk Geiranger, en de gezelligheid van Flam.

Een warme aanrader in Egypte

Heeft je klant zin om deze herfst te genieten van een warme gloed op zijn gezicht? Raad hem dan het vijfsterrenhotel SUNRISE Marina Resort in Marsa Alam aan. Dit hotel is bovendien een ideale keuze voor families met kinderen die nog niet schoolplichtig zijn. Troeven van dit hotel: een uitstekende ligging in het centrum van Port Ghalib, een heerlijke internationale keuken en uitgebreide all-inclusive, ruime kamers en appartementen (uitgerust met kitchenette) en een aquapark met meerdere glijbanen.

STUDIEREIS

Pegase famtrip Malta: de eerste keer maar zeker niet de laatste…

Het was een van de voorwaarden voor de reisagenten om deel te nemen aan deze Pegase-studiereis: ze mochten nooit Malta of Gozo hebben bezocht. Van 3 tot 6 november zakten dus 11 reisagenten af naar een voor hen volledig onbekende bestemming. Op het programma: Gozo verkennen, de Drie Steden en een bezoek aan Valletta waar de groep verbleef in het luxueuze Phoenicia Hotel, maar ook o.m. het Kempinski Hotel San Lawrenz en het Hilton hotel bezochten. Steven Van Oost, sales Pegase: “Elke kenner van het Eurovisie Songfestival kent deze zin: ‘Twelve points go to… Malta’. Ik geef ook deze felbegeerde maximale score aan de Maltese archipel en natuurlijk aan het wondermooie Phoenicia Hotel. Met zijn milde klimaat, culturele aanbod en exquise mediterrane keuken, is Malta naar mijn mening een ideale bestemming voor een korte winteruitstap of een zomerse stedentrip. Let Pegase take you to Malta!” Ingrid Tielemans, CIC Travel: “Ik was zeer aangenaam verrast door deze mooie bestemming: een mooie mix van natuur en cultuur, aangename temperaturen in de winter en een geweldige ontdekking van verschillende activiteiten voor jong en oud”. Corentin Larue, Neckermann: “Malta is inderdaad een perfecte mix van cultuur en natuur. Een stukje Engeland en Italië in het hart van de Middellandse Zee … Deze bestemming is perfect voor mensen die op zoek zijn naar een uitje voor een stedentrip, maar ook voor een langere reis is het eiland meer dan geschikt. Mijn favoriet is het prachtige Hilton Malta hotel met zijn jongere bezoekers en ideale ligging!” De 11 reisagenten waren het unaniem eens: “We zullen zeker terugkeren!” Lees binnenkort het uitgebreide verslag in Travel Magazine!

RAIL

Voyages-sncf.eu: trenitalia

Met zijn rijke geschiedenis, overheerlijke keuken en verbazende landschappen is Italië één van Europa’s topbestemmingen. Er is geen betere manier dan de trein om dit prachtige land te ontdekken! Meer dan 7000 treinen per dag, inclusief hogesnelheidstreinen en lokale treinen, verbinden meer dan 200 dorpen en steden doorheen heel Italië. Met trots deelt Voyages-sncf mee dat u dit uitgebreid netwerk vanaf nu kunt reserveren via Voyages-sncf.

Eurostar brengt meer Miles op

In het kader van een speciale samenwerking met Miles Attack, die nog loopt tot het einde van het jaar, levert elke Eurostar PNR (net zoals alle andere verkopen die u kunt doen via de kanalen van Voyages-sncf: TGV, Thalys,…) u Miles op (www.milesattack.com)! Van november tot december, schenkt Voyages-sncf u zelfs 10 keer meer Miles voor elke gevalideerde Eurostar PNR. Het is heel eenvoudig om van deze speciale aanbieding te genieten! Het volstaat om u te registreren op www.milesattack.com en uw PNR’s in te geven van zodra u een reservatie voor een hogesnelheidstrein gemaakt heeft (TGV, Thalys, Eurostar, Lyria, Renfe-SNCF in cooperation,…). Al uw verkopen leveren Miles op! Eens die gevalideerd zijn, worden deze Miles naargelang uw voorkeur omgezet in geschenken of Amazon bonnen. Wacht niet langer, en surf naar www.voyages-sncf.eu. Heeft u een vraag, neem contact op met het commerciële team via be_commercial@voyages-sncf.com

Voyages-sncf.eu op BTExpo

Je kan het Voyages-sncf.eu-team bezoeken op BTExpo (11 en 12 december) op stand A10. Het is dé gelegenheid om op een informele manier kennis te maken met Trenitalia (beschikbaar via www.voyages-sncf.eu), een overzicht te krijgen van het afgelopen jaar en de plannen voor 2018 te ontdekken. De salesmanagers zullen aanwezig zijn om bij een heerlijke kop koffie de laatste nieuwtjes met u te delen, en wie weet gaat u wel naar huis met een Nespresso-machine, na het beantwoorden van enkele vragen. Afspraak op stand A10 dus! Meer info via be_sales@voyages-sncf.com

VAKBEURS

Vakantiesalon West-Vlaanderen al op 3 december

Zowat een maand vroeger dan vorige jaren organiseren de reisbureaus van Brugge en omstreken hun Vakantiesalon West-Vlaanderen. Het gaat om de  organisatie van zes Selectair-kantoren: Travelscape in Jabbeke, Boone Travel in Brugge, Thalassa Reizen in Oostende, Reizen Van Renterghem in Brugge, El Mundo Travel in Wenduine en Sun & Snow in Oostkamp. De beurs gaat voor de zesde keer door in het Vrijetijdscentrum in Jabbeke en dat op zondag 3 december. Martine De Wispelaere: “We vervroegen onze beurs om aan de boekingstrend van de reizigers tegemoet te komen.  We groeien ook jaar na jaar. Ditmaal hebben we 27 touroperators, twee hotelketens en maar liefst zestien cruiserederijen. Dat zijn er weer heel wat meer dan vorige edities.  Er worden ook opnieuw doorlopend presentaties gegeven over verschillende bestemmingen. Meer info op www.vakantiesalonwestvlaanderen.be

EVENT

Vienna House Evenement succesvol event bij De Koninck

Tijdens de informele workshop & het walking diner van Vienna House Hotels vorige week dinsdag in de De Koninck brouwerij in Antwerpen was een groot aantal corporate boekers en meeting-  & incentive planners aanwezig. Zij werden op een informele wijze geïnformeerd over de stand van zaken na het 1e jaar van de “rebranding” van Vienna International naar Vienna House en kregen een vooruitblik op 2018 inclusief de vermelding van 2 nieuw te openen hotels in Leipzig en Warschau. Vanuit het hoofdkantoor in Wenen waren COO, Martin Ykema en Head of Global Sales, Michael Kral overgekomen samen met de sales managers van de hotels uit Praag, Parijs, Polen en Duitsland. Het Benelux sales team onder leiding van Tim & Desiree Diets was verantwoordelijk voor de organisatie van het evenement; In de informele setting van de De Koninck Brouwerij, welke prima aansluit bij de Vienna House, vond een workshop, walking diner en bierproeverij plaats. Aan het eind van de avond gingen 5 gelukkige winnaars naar huis met een weekendverblijf voor 2 personen in een Vienna House Hotel.

TOUROPERATING

Footprints: Australië en Nieuw-Zeeland

Footprints is sterk in reizen op maat, denk maar het à la carte aanbod in Azië, Afrika en op cruisevlak. Deze lijn trekken ze door in onze nieuwe Sands brochure. Om aan de grote vraag naar cruiseverlengingen te voldoen, hebben ze nu ook Hawaï, Australië, Nieuw-Zeeland en de Cook Islands in onze ‘Beach Collection’ opgenomen. Wat Australië betreft is Footprints erin geslaagd om juweeltjes van strandvakanties en dit op de meest adembenemende en exclusieve plekjes van dit immense continent, te verzamelen. In Australië werken we o.a. samen met de Luxury Lodges of Australia, die niets aan de verbeelding overlaten. Zij spelen graag in op het ‘once in a lifetime’ gevoel. Verleng een cruise met een inspirerende strandvakantie of een bruisende citytrip in Sydney of sluit af met een ontdekking van Nieuw-Zeeland of de Cook Islands. Combineer het exclusieve Lord Howe Island met enkele dagen Sydney. In de prijs zitten volgende extra’s: een schildpadden- en snorkeltour op Lord Howe Island, een privé citytour met lunch in de Collaroy Beach Club in Sydney en een vlucht per watervliegtuig. Op Lord Howe Island vind je de Capella Lodge. Amper 300 inwoners mogen het eiland, dat sinds 1982 op de Unesco werelderfgoedlijst staat, hun thuis noemen en max. 400 toeristen mogen tegelijkertijd op het eiland verblijven. Met prachtige uitzichten over de Stille Oceaan en ’s werelds zuidelijkste koraalrif, ligt de Capella Lodge boven het kleine zandstrandje van Lovers Bay, aan de voet van de Mount Gower en Lidgbird. Hier heb je werkelijk het gevoel van even weg van de wereld te zijn: er is nl. geen ontvangst voor gsm op het eiland!

VAKANTIEPARKEN

Center Parcs: luxe en beleving Les Trois Forêts

Center Parcs heeft Les Trois Forêts volledig vernieuwd. Het in 2010 geopende vakantiepark van ruim 450 hectare verrast de bezoekers met vier nieuwe cottageconcepten. Zo introduceert Center Parcs 37 cottages onderverdeeld in de thema’s: ‘Het koninkrijk der sprookjes’, ‘De dieren uit het bos’ en ‘Avontuur’. Daarnaast komen gasten volop aan hun trekken in de nieuwe uiterst luxueuze ‘Exclusive’ cottages die van alle denkbare gemakken zijn voorzien. Les Trois Forêts is het eerste vakantiepark waar dit nieuwe luxe niveau zijn intrede doet. Bovendien opent in het najaar van 2018 een Deep Nature® spa van 1.600 m² zijn deuren in het hart van het park.

LUCHTVAART

Toekomst Powdair onzeker: minstens 5000 reizigers getroffen

Het lijkt erop dat het verhaal van Powdair, de nieuwe luchtvaartmaatschappij die in december van start zou gaan met (ski-)vluchten naar en van het Zwitserse Sion, er een van erg korte duur wordt. Begin deze week heeft de maatschappij meegedeeld dat ze voor het einde van de week 1 miljoen Britse pond moet zien te vinden, anders komt de vliegreis van de reeds 5.000 geboekte passagiers in het gedrang. Als reden haalt Powdair aan dat de belangrijkste investeerder van het project – een zakenbank – zich heeft teruggetrokken. Het project Powdair werd twee jaar geleden met veel poeha gelanceerd. De luchthaven Sion in het Zwitserse kanton Wallis zou vanaf 12 december door Powdair verbonden worden met de luchthavens van Antwerpen (vier keer per week), Hamburg, Edinburgh, Manchester, Southampton, Bristol, Londen Luton en Londen Southend.

2 opties

Precies twee weken voor de geplande eerste vlucht komt Powdair zélf met twee mogelijke oplossingen: ten eerste: een verschuiving van de eerste vluchten naar een onbepaalde latere datum. Voor degenen die al tickets hebben geboekt, zou dan een volledige terugbetaling gegarandeerd worden. Ten tweede: Powdair wil een oproep doen aan potentiële investeerders en aan individuele passagiers om bijvoorbeeld via crowdfunding geld in te zamelen. Sean Pettit, chief financial officer van Powdair: “De tegenslag van vandaag is zowel onverwacht als rampzalig voor onze luchtvaartmaatschappij, voor onze passagiers die reeds geboekt hebben en voor onze resortpartners in Zwitserland. Operationele systemen en strategieën zijn al aanwezig, terwijl de ticketverkoop de verwachtingen overtreft. Maar we hebben nu dringend behoefte aan investeringen. Ik zou graag vernemen wie geïnteresseerd is in een participatie, klein of groot, in onze luchtvaartmaatschappij.” Volgens Pettit is er vòòr het einde van deze week 1 miljoen pond of omgerekend 1,11 miljoen euro nodig. Om de operaties over het hele winterseizoen te kunnen financieren is er minimaal 3 miljoen pond of 3,33 miljoen euro nodig. De skiresorts in Wallis, die voor het Powdair-project al veel marketinggeld hadden uitgetrokken, zien hun inspanningen nu wellicht niet gehonoreerd. De toekomst van de start-up luchtvaartmaatschappij, met zetel in Ierland, maar zonder ook maar één vliegtuig, lijkt nu meer dan ooit erg onzeker.

CADEAUTIP

Nieuwe ‘oude’ schoolplaten met wereldkaart

Deze week kreeg de TM-redactie een leuk cadeautje toegestuurd: een wereldkaart op textielposter van wereldkaarten.nl. Schoolkaarten zijn nog steeds ontzettend hip en passen in ieders interieur. Een vintage wereldkaart of een moderne stadskaart van jouw favoriete stad? Het kan via wereldkaarten.nl. Ze bieden de mogelijkheid om 1 van de ruim 100 wereld- en stadskaarten te bestellen als vintage schoolplaat. Emmie, de interieurspecialiste van Wereldkaarten.nl, verwacht dat deze schoolplaat-kaarten (ook wel wereldkaart of stadskaart op textielposter genoemd) een grote trend worden in 2018. De schoolplaten (of textielposters) zijn verkrijgbaar met stokken of latten. Ze zijn beschikbaar in veel verschillende formaten en te bestellen via https://www.wereldkaarten.nl/wereldkaart/schoolplaat

STUDIEREIS

ImagineTravel: famtrip Japan

Imagine heeft deze week een unieke famtrip gelanceerd met bestemming Japan. Een rondreis met rechtstreekse ANA vluchten op Tokyo. Bezoek aan de hoogtepunten van deze metropool. Van Tokyo gaat het met de Shinkansen naar Kyoto. Van daaruit staat ook een bezoek aan de oude Japanse hoofdstad Nara op het programma. Verder gaat de rondreis nog naar het Ise schiereiland met overnachting in een ryokan. De reis eindigt in Osaka en van daaruit vliegt ANA de reisagenten terug naar Brussel via Tokyo. Imagine werd binnen het uur na de verspreiding van deze trip overrompeld door aanvragen en zal dan ook eerstdaags een selectie moeten maken en helaas veel reisagenten moeten teleurstellen. Begin volgende week krijgt iedereen bericht over de al dan niet selectie. De famtrip gaat door van 27 februari tot 6 maart ’18 en u zal deze o.a. kunnen volgen via de sociale media van Travel Magazine. Een volledig verslag van de reis leest u uiteraard in Travel Magazine.

TOUROPERATING

Club Med: de eindejaarsfeesten

Laat uw klanten de mooiste Kerst beleven bij Club Med, in de sneeuw of onder de zon! Aankomst van de kerstman op ski’s, gastronomisch buffet, cadeautjestijd… Met Kerstmis verdubbelt Club Med de verrassingen tijdens het all-inclusive verblijf. Profiteer tot en met 5 december van de aanbieding Happy Days om uw klanten te laten profiteren van kortingen tot -10%.  Laat hen hun mooiste winter beleven in een van de Club Med Resorts in de sneeuw of onder de zon.

TECHNOLOGIE

Sirius gaat voor 24/7 uitgifte

Vanaf maandag  04/12/17 zal het mogelijk zijn om bij Sirius de vliegtuigtickets 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 uit te schrijven via de booking engine Cameleon. Eind augustus voerden ze een belangrijke upgrade  door in Cameleon waardoor bij het geven van een ticketorder Cameleon de booking zelf gaat herprijzen. Op die manier kom je onmiddellijk te weten of er een tariefwijziging is en kan je terugkoppelen naar je klant. Door deze verbetering, is het mogelijk om over te gaan naar een automatische uitgifte. Dit betekent dat jullie niet meer beperkt zijn tot de kantooruren om tickets te laten uitschrijven. Vanaf nu zal dit ook ’s avonds en in de weekends mogelijk zijn! Houd in de komende dagen jullie mailbox goed in de gaten of neem een kijkje op www.siriustravel.be. Sirius is ervan overtuigd dat dit een grote toegevoegde waarde zal zijn in de service die ze aan hun klanten aanbieden.

TOUROPERATING

Transeurope: bijzondere erkenning

Begin deze week kreeg Nichette Ghyoot, algemeen directeur van de tour operator Transeurope, de titel van “Amiga de la Marca España”. Dat gebeurde tijdens een gala-avond in het Brusselse Plaza Hotel, in het bijzijn van de Spaanse ambassadrice Cecilia Yuste Rojas en andere voorname gasten. Met de titel eert de Spaanse kamer van koophandel vertegenwoordigers van bedrijven die een waardevolle bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling in Spanje. Het gaat om een prestigieuse onderscheiding. Slechts tien bedrijfsleiders uit verschillende economische sectoren kregen de officiële titel uitgereikt.

EVENT

Pegase ontbijtsessie deluxe i.s.m. Etihad Airways

Met veel enthousiasme en tijdens een luxueus ontbijt maakten een 40-tal reisagenten maandagochtend kennis met Abu Dhabi en Dubai. Pegase organiseerde toen een eerste Deluxe ontbijtsessie, waarbij ze de reisagenten meenamen op een leerrijke reis doorheen de Verenigde Arabische Emiraten. Viceroy Hotels was van de partij om het architecturaal unieke hotel Yas Viceroy aan het F1 racecircuit van Abu Dhabi voor te stellen. Ook Etihad Airways ontbrak niet en informeerde de reisagenten over hun vluchtaanbod, de vloot en de diverse services aan boord. Onder de aanwezigen werden ook mooie prijzen uitgereikt: een waardebon van 300 EUR voor 3-sterren restaurant Hertog Jan en er werden ook 2 exclusieve Neuhaus pralines by Edouard Vermeulen van modehuis Natan weggegeven. In januari volgen nog 2 sessies, regio Antwerpen/Limburg en regio Leuven.

REISINDUSTRIE

Goodbye + Bavet

Op dinsdagavond 28 november organiseerde het hippe spaghettirestaurant Bavet in de Verlorenkost te Gent de tweede editie van de Bavet Angels thema-avonden. Deze keer draaide de avond rond ‘reizen’. Ze konden daarvoor rekenen op een partnership met het reismagazine Goodbye, dat haar lezers graag wat meer wil samenbrengen. Beide organisatoren willen immers een ware community rondom hun producten creëren. Het concept lijkt wel aan te slaan, want er bevonden zich opvallend veel jonge twintigers onder de 45 genodigden, zeker wanneer je het vergelijkt met het upscale publiek waar Goodbye doorgaans op mikt. De onderwerpen waren wel op het jonge doelpubliek afgestemd: Frederik De Roo (marketing & project management Travelmedia nv) gaf een overzicht van de huidige trends in het reislandschap, Tine Hemeryck (freestyle journaliste en blogster @fractionsoftheworld) gaf een reisverslag over haar 2 trips naar Curaçao en Niels Kolb (digital marketeer voor de Oostenrijkse Dienst voor Toerisme) gaf enkele leuke tips voor de volgende wintervakantie naar Oostenrijk. In primeur kregen de genodigden de nieuwste editie van Goodbye (#11) mee naar huis.

THEMAPARK

Disneyland Parijs: nieuwigheden 2018

Terwijl de festiviteiten voor de 25e verjaardag nog steeds op volle gang zijn, kijkt Disneyland Parijs al volop uit naar 2018. Binnenkort ontvangt u op kantoor de nieuwe brochure en kan u in detail alle nieuwigheden ontdekken. Maar als u zich niet langer kan inhouden, lees dan zeker het interview met Pieter Rossey (Head of Sales Belux Disnelyland Parijs) op pagina 56 in TM 405 van 1 december. “De feestelijkheden voor de 25e jaargang zijn zo’n succes, dat Disneyland Parijs beslist heeft verder te feesten tot september 2018. Daarnaast blijven we innoveren en organiseren we nieuwe thema’s en festivals.” Lees verder in Travel Magazine!

LUCHTVAART

Binnenkort elektrisch vliegen?

Deze week lieten Airbus, Siemens en Rolls Royce weten dat ze samen de handen in elkaar slaan om een hybride-elektrische vliegtuigmotor te ontwikkelen. Er wordt verwacht dat er tegen 2020 een eerste testvliegtuig klaar zal zijn. Siemens zal een elektrische motor van 2 Megawatt leveren en Rolls Royce levert een gasturbine die in de romp van het vliegtuig zal worden ingebouwd om stroom te genereren voor de elektrische motor. Airbus zal beide systemen integreren. Meer nieuws volgt ongetwijfeld!

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: nieuwe brochure Sri Lanka

Exclusive Destinations stelt met veel fierheid haar nieuwste brochure aan u voor. Deze staat online op www.exclusive-destinations.be. Met een dubbele klik op de banner kan je de brochure raadplegen, afdrukken en doorsturen naar de klant. De brochure bevat, naast een mooie uitgebreide selectie van kwaliteits- en luxe hotels, ook enkele rondreizen, die ten allen tijde à la carte kunnen worden aangepast. Sri Lanka biedt ongelooflijke mogelijkheden qua strand, natuur en cultuur. Bovendien geniet men er van een uitstekende prijs –kwaliteitsverhouding en zijn de extra’s ter plaatse super betaalbaar. En natuurlijk perfect te combineren met bestemmingen zoals Abu Dhabi, Dubai, Qatar en de Malediven. Voor meer info reservations@exclusivedestinations.be of 09/2340700

Emiraten: Super Last Minute promoties

Bent u nog op zoek naar last minute promoties voor een luxueuze en zonzekere strandvakantie in Dubai en de andere Emiraten, hou dan zeker de website van Exclusive Destinations in de gaten.Daarop kan u heel wat extra promoties terugvinden die de hotels gelanceerd hebben voor de periodes 01/12-24/12 en van 06/01-10/02: kortingen tot 45% en gratis halfpension zijn daarbij geen uitzondering en zijn eveneens van toepassing in tophotels zoals One&Only The Palm waar van 08/01-09/02 de klanten genieten van maar liefst 35% korting en gratis halfpension in de hoogwaardige restaurants. Bovendien kunnen uw klanten genieten van uitstekende vluchten met onze partner Emirates en dit liefst 2x per dag vanuit Brussel aan uiterst scherpe prijzen.

CRUISE

Dubbele mijlpaal voor investeringsplan MSC Cruises

MSC Cruises hield midden november bij STX France in St. Nazaire een dubbele plechtigheid met de traditionele muntceremonie van de MSC Bellissima én het snijden van de eerste staalplaat voor het eerste schip van de Meraviglia Plus-klasse. Tijdens de viering maakte uitvoerend voorzitter Pierfrancesco Vago ook meteen de naam van het nieuwe schip bekend: MSC Grandiosa. “De generatie van Meraviglia-schepen legt de lat in de cruisesector voortaan een stuk hoger. MSC Grandiosa is maar een van de drie nagelnieuwe prototypes die we hebben ontworpen om onze cruisepassagiers een heel nieuwe ervaring te kunnen garanderen. MSC Grandiosa leek ons een passende naam voor dit ultramoderne en nog luxueuzere megaschip.” Tussen juni 2017 en november 2020 neemt MSC Cruises maar liefst zes nieuwe schepen in de vaart. Dit betekent dat ze de capaciteit van haar vloot in 3,5 jaar verdubbelt! De Meraviglia Plus-schepen zijn gebaseerd op het Meraviglia-prototype, maar dan wel 16 meter langer. Ze zijn goed voor 177.100 brutoton, een lengte van 331 meter en een capaciteit van 6.334 gasten. De MSC Grandiosa omvat 200 kajuiten meer dan de MSC Meraviglia en MSC Bellissima, een aantal nieuwe eetgelegenheden, Cirque du Soleil at Sea en als nieuwigheid een museum voor schone kunsten op zee met originele kunstwerken die MSC Cruises zal uitlenen bij grote musea. De rederij onderhandelt in dit verband onder meer met het Louvre, het Prado en het Pallazzo Pizzi.

TECHNOLOGIE

Hogg Robinson Group: IATA Level 3-certificering voor NDC

HRG, de divisie Global Travel Management van de Hogg Robinson Group, bevestigt zijn positie in de voorhoede van de nieuwe reisdistributie en kondigt aan dat het de IATA Level 3-certificering voor nieuwe distributiemogelijkheden (NDC) heeft gekregen. HRG is de eerste grote wereldwijde Travel Management Company (TMC) die niveau 3 gecertificeerd is volgens de nieuwe geavanceerde 17.2-norm. HRG is nu volledig gecertificeerd om rechtstreeks verbinding te maken met IATA-luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe dynamische NDC-inhoud en boekingen. Bill Brindle, Chief Operating Officer, Hogg Robinson Group: “In de huidige en toekomstige markt willen kopers meer keuze. Verkopers willen meer kanalen op de markt. Dit is een belangrijke periode van verandering. Nieuwe technologie, nieuwe distributie, nieuwe dealstructuren, nieuwe producten en diensten – allemaal geleverd in een nieuwe digitale wereld voor de klant.”

TOUROPERATING

Travel2Sports: WK 2018 in Rusland

Vanavond is er in het Kremlin in Moskou de loting voor de Poulefase van het WK 2018 in Rusland. Vanaf volgende week lanceert Travel2Sports dan ook pakketten voor matchen van de Duivels. Andere matchen zijn natuurlijk ook mogelijk! Reiskantoren die klanten hebben die interesse tonen voor dit evenement, kunnen Travel2Sports uiteraard contacteren via email op Info@travel2sports.be of telefonisch via 059/41.46.02.  Ze leggen graag alle mogelijkheden uit!

PEOPLE ON THE MOVE

Facilicom België: P. Ghering vast benoemd tot algemeen directeur

Vanaf 6 november werd Patricia Ghering (50) de nieuwe algemeen directeur bij Facilicom Group België. Zij zal, na een periode van negen maanden als ad interim directeur, de ingeslagen weg van stabilisering, ambitieuze groei en de kanteling naar innovatieve en klantgerichte organisatie blijven volgen. Als algemeen directeur Facilicom België maakt Patricia Ghering deel uit van de directieraad van Facilicom. Zij zal aan CEO Geert van de Laar rapporteren.

CRUISES

MSC: bestelling 2 Seaside EVO schepen

Afgelopen woensdag werd in Triëste het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises, de MSC Seaside, overgedragen aan MSC Cruises. Na MSC Meraviglia is MSC Seaside het tweede schip van het bedrijf dat dit jaar in de vaart wordt genomen. Tijdens de plechtigheid, die plaatsvond in aanwezigheid van Sergio Mattarella, President van Italië, en Graziano Delrio, Italiaanse Minister van infrastructuur en transport, tekenden MSC Cruises en Fincantieri een overeenkomst voor de bouw van twee Seaside EVO schepen (Evolution), welke in 2021 en 2023 moeten worden opgeleverd. Deze nieuwe schepen betekenen een totale investering van 1,8 miljard euro. De Seaside EVO schepen zullen 339m lang en 41m breed zijn. Dankzij de grote afmetingen zullen er meer hutten beschikbaar worden en stijgt de capaciteit tot 5.646 passagiers. De luxueuze MSC Yacht Club wordt uitgebreid met een extra dek en grotere hutten. Dankzij MSC Meraviglia – die in juni in dienst kwam – en MSC Seaside kent de capaciteit van de rederij een enorme groei. De aangekondigde  bouw van de Seaside EVO schepen betekent dat MSC tot aan het jaar 2026 elke jaar een nieuw schip in dienst zal nemen, en tussen 2017 en 2020 maar liefst zes nieuwe schepen. De 12 nieuwe schepen vertegenwoordigen een totale investering van €10,5 miljard euro. Travel Magazine is deze week aanwezig op de officiële ceremonie in Triëste en brengt volgende week uitgebreid verslag.

BINNENLAND

Bruparck gaat volledig plat

Maandag is de afbraak van de restaurants en cafés van The Villege in Bruparck begonnen. Het gaat om het plateau op de Heizel waar ook Kinepolis, Mini-Europa en Océade gevestigd zijn. Bedoeling is dat er volgend voorjaar al een plek met een nieuwe groene ruimte aangelegd wordt. De groene zone moet voor een vlottere doorstroming zorgen van het publiek naar de ingang van Kinepolis, Mini-Europa en Océade. Het Brussels Gewest wil er, naargelang het seizoen en de activiteiten in Bruparck, meerdere foodtrucks aantrekken. De afbraakwerken van de leegstaande cafés en restaurants zullen tot einde januari duren, met zo weinig mogelijk hinder voor  de bezoekers van Kinepolis, Mini-Europa en Océade. De vraag is of de nieuwe groene ruimte ook zal blijven bestaan. Vanaf 2020 staan er tal van nieuwigheden gepland zoals de nieuwe ontwikkeling van Mini-Europa, de bouw van een totaal nieuw bioscoopcomplex van Kinepolis, een winkelcentrum, horecavoorzieningen, een Spirouland en een wetenschapsdorp voor kinderen.

BINNENLAND

IJssculpturen Brugge: 80 Disney-scènes uit 2.700 ijsblokken

Afgelopen weekeinde is aan het stationsplein van Brugge het vernieuwde ijssculpturenfestival geopend. Het was voor organisator Alexander Deman een blij terugkeren, want vorig jaar was er, omwille van ingrijpende werken aan het station van Brugge, voor het eerst sinds lang geen ijssculpturenfestival. Nog tot en met zondag 7 januari 2018 kan de bezoeker elke dag van 10 tot 19 uur terecht in de ijshal aan het station, en dat ook op feestdagen. In een decoratieve tent van 69 meter lang kan je 80 Disney-scènes ontdekken en dat n.a.v. de 25ste verjaardag van Disneyland Parijs. Helden zoals Spiderman en de Hulk, maar ook figuren uit Star Wars, Cars, Frozen en alle Disney-klassiekers komen op een ijsvrij traject van zo’n 300 meter ruimschoots aan bod. Sommige beelden zijn tot zes meter hoog. De ijsbar en ook de glijbaan in de tent zijn in de prijs van 12 euro inbegrepen. Abonnees van Disneyland betalen slechts de helft.