Analyse, Cruise

MSC Grandiosa: pre-inauguratie grandioos cruiseschip

In het allerheiligenweekend, nog voor de officiële doopceremonie in Hamburg, kreeg een groep van zo’n 500 reisprofessionals, pers, wereldcruisers, hockeyspelers… de kans om het grootste schip van MSC te ontdekken.

Door Jonas Vandenabeele, Staff Reporter en Patrick Parez, Cruise Editor.

De MSC Grandiosa is het nieuwe vlaggenschip van MSC en maakt deel uit van de Meraviglia-klasse. Het splinternieuwe schip van de Italiaanse rederij, nog steeds in de handen van de familie Aponte, vaarde vanuit de scheepswerf Chantiers de l’Atlantique in St. Nazaire richting Le Havre, om van daaruit koers te zetten naar Rotterdam, om vervolgens in Hamburg aan te komen voor de officiële doop van het schip op zaterdag 9 november. Van 2 tot 5 november kregen heel wat Belgische reisprofessionals de kans om de MSC Grandiosa te ontdekken, ook Travel Magazine mocht niet ontbreken.

#GreatnessAtSea

Met de hashtag #GreatnessAtSea wil MSC de grootsheid van het schip in de verf zetten. Binnen dezelfde klasse zijn de MSC Meraviglia en Bellissima reeds opgeleverd, maar de MSC Grandiosa is zo’n 15 meter langer dan zijn voorganger, de Bellissima. De indrukwekkende afmetingen van het schip: 67 meter hoog, 331 meter lang en 43 meter breed.

De MSC Grandiosa beschikt over 19 dekken. Daarin vind je 2.421 kajuiten die plaats bieden aan 6.334 gasten, 12 restaurants, 5 specialiteitenrestaurants, 21 bars en lounges en 35.000 vierkante meter publieke ruimte. Dit alles wordt verzorgd en in goede banen geleid door de 1.704 bemanningsleden.

In 2020 staat de afwerking van de MSC Virtuosa op het programma, het vierde schip in de Meraviglia-klasse.

Technologie aan boord

In elke kajuit vind je een ‘ZOE’ terug. Zoe is een virtuele cruise-assistent die je helpt door meer dan 850 veelgestelde vragen in 7 talen te beantwoorden. Met Zoe kan je plannen in real time, chatten, beroep doen op aankoopdiensten, familie en vrienden lokaliseren en muziek afspelen via bluetooth in je kajuit.

Via de MSC for Me applicatie wordt de cruise-ervaring gepersonaliseerd en krijg je een handig overzicht van alle mogelijke activiteiten aan boord, je persoonlijke agenda en vaarschema. Via de app kunnen opvarenden ook eenvoudig reservaties maken voor de verschillende specialiteitenrestaurants aan boord, zoals sushi & teppanyaki, grillspecialiteiten of de Franse bistrot.

Aan boord wordt ook gebruik gemaakt van technische en technologische ontwikkelingen om het schip groener te maken. Er zijn twee systemen aan boord voor de vermindering van de uitstoot van stikstof- en zwaveloxide. Honderd procent van het gebruikte water aan boord wordt gezuiverd voor lozing. Daarenboven wordt er voor 3.000.000 liter drinkwater geproduceerd aan boord. Ook sluit het schip zich aan op walstroom, wanneer het ergens in een haven aangemeerd ligt. Zelfs de verf van de boeg werd geoptimaliseerd. De romp van elk MSC cruiseschip heeft een dekking van speciale, milieuvriendelijke verf, waardoor de aangroei van zeeschelpen, algen en zeeorganismen wordt geremd en er zo min mogelijk wrijving en weerstand ontstaat. Ook bij het ontwerp wordt op alles gelet. Het schip is zo ontworpen dat het 28% minder brandstof en 255 kg minder CO2 per passagier per cruise uitstoot in vergelijking tot de schepen uit de Fantasia-klasse.

Urenlang entertainment en ontspanning

Aan boord van het schip is entertainment voorzien voor jong en oud. De allerkleinsten kunnen terecht in de kinderanimatie voor hun leeftijdscategorie. Er zijn partnerships opgezet met Chicco en Lego en er is meer dan 700 vierkante meter ruimte voor kinderen aan boord. Nieuwe activiteiten zijn: het maken van een webserie voor kinderen in ‘Cabin 12006’, een heuse ‘Spy Mission’, een drone academie en de MSC Dance Crew.

Ook (jong)volwassenen zullen zich niet snel vervelen aan boord. Er is een theater met 975 plaatsen waar opvoeringen plaatsvinden, er zijn twee speciaal ontwikkelde ‘Cirque du Soleil at Sea’-spektakels, er is 1.137 vierkante meter aan winkelruimte, er kan gedanst worden in de Attic Club en last but not least is er de indrukwekkende 93 meter lange LED-koepel in de promenade van het schip.

Wie op het schip volledig tot rust wil komen en zichzelf verwennen, of aan zijn conditie wil werken, kan dat ook. Er is 570 vierkante meter aan sportzalen, waaronder de Technogym, er is een wandelpiste op het buitendek van 328 meter waar ook gelopen kan worden en er zijn natuurlijk ook de zwembaden. Wie zich wil laten vertroetelen kan terecht in de MSC Aurea Spa, met zo’n 1.100 vierkante meter wellness en maar liefst 160 behandelingen.

MSC All-Stars of the Sea

MSC maakte van de gelegenheid ook gebruik om hun jaarlijkse All-Stars of the Sea te houden. Welgeteld 1.018 Belgische en Luxemburgse reisagenten en partners woonden aan boord op maandagavond 4 november de uitreiking bij. Op deze feestavond huldigt MSC Cruises haar beste partners. De prijs voor Best MSC Yacht Club Producer ging naar Emmanuel Sakkas van Manu Voyages. Andere genomineerden in deze categorie waren Cruisepartner en TUI Specialist. Jennifer Doms van Cruisewinkel mocht de prijs voor Best FIT Producer in ontvangst nemen. In dezelfde categorie waren Japan PI en White Sun genomineerd. Bart Daenen van De Blauwe Vogel werd bekroond als Best Group Producer. Andere finalisten waren Generation Voyages en Lauwers. TUI Retail werd uitgeroepen tot Best Network. MSC general manager Belux Patrick Pourbaix overhandigde de prijs aan Inge Goedefroo. Ook Avitour en Selectair stonden als genomineerden op het podium. Jolien Luyten van Thema Travel ging naar huis met de prijs voor Best Prepaid Packages Producer en Frank Linster van Neptun als Best MSC World Cruise Producer. Denis De Wagheneire van VO Events sleepte de prijs voor Best Initiative in de wacht. Jan Vandenbranden mocht tot slot namens Emirates de prijs in ontvangst nemen als MSC Cruises Airline Partner.

Reactie

Paul Nuyens, membership manager BeNeFr CLIA: “Het grote aantal genodigden heeft mij aangenaam verrast. MSC steekt zijn nek uit als Europese rederij om veel agenten, met partner, uit te nodigen aan boord van de MSC Grandiosa. Ik heb mensen getroffen die op de Belgian Travel Summit nog nooit gehoord hadden van CLIA of een cruiseschip bezocht hadden. Zij waren aangenaam verrast van de CLIA Cruise Workshop en de update aan boord van de MSC Preziosa in september en werden nu voor een échte mini-cruise uitgenodigd door MSC. Ze werden overweldigd door de grandeur van het schip en de ontelbare faciliteiten aan boord. Er zit dus nog enorm groeipotentieel in dit segment van het toerisme!”

Een fotoverslag van de MSC All-Stars of the Sea, van de pre-inauguratie en het schip en van de officiële inhuldiging vindt u tussen de fotoalbums op de TM website.

Comments