Cruise

MSC en Norwegian Cruise Line investeren in nieuwe terminal Southampton

MSC Cruises en Norwegian Cruise Line Holdings investeren samen met Associated British Ports (APB) in een vijfde cruiseterminal voor Southampton. Aan het project hangt een prijskaartje van 55 miljoen GBP of iets meer dan 60 miljoen euro. De nieuwe terminal opent in juni 2121. Met deze bijkomende infrastructuur verstevigt Southampton haar positie als een van de belangrijkste inscheephavens in Europa en de grootste Britse cruisehaven.

De moderne terminal wil een voorbeeld van groene technologie zijn met zonnepanelen op het dak en walstroom zodat de schepen kunnen aansluiten op het stroomnet en hun motoren uitschakelen tijdens het bezoek aan Southampton. Het gebouw  heeft een capaciteit van 6.000 passagiers en zal voldoen aan alle sanitaire protocollen om in het post-covidtijdperk veilige cruises te garanderen. De terminal wordt gebouwd in de Western Docks, nabij de City Cruise Terminal die onder meer wordt gebruikt door de Royal Caribbean Group en de Mayflower Terminal waar de schepen van Cunard, P&O Cruises en Princess Cruises aanmeren. Een bijkomend voordeel is de makkelijke bereikbaarheid, zelfs te voet vanaf het treinstation van Southampton.

MSC Cruises zal de nieuwe terminal volgende zomer onder meer gebruiken voor de MSC Magnifica. Het schip krijgt Southampton als homeport voor de cruises naar Noord-Europa, de fjorden en de Middellandse Zee. Ook andere schepen die in Noord-Europa varen, zullen hier afmeren. Voor MSC Cruises betekent de participatie in de nieuwe infrastructuur een verankering van haar activiteiten in Groot-Brittannië. CEO Gianni Onorato: ‘We zijn erg trots om de Britse cruise-industrie verder te ondersteunen in deze ongelooflijk belangrijke tijd voor zowel onze sector als de Britse economie. Bij MSC Cruises geloven we in het potentieel van de Britse cruisemarkt. Onze langetermijnverbintenis is daar het bewijs van.

© rendering ABP

Comments