Analyse, Cruise

MSC Cruises wil doorbreken in Noord-Amerika

In PortMiami heeft de Italiaanse filmdiva Sophia Loren donderdagavond de MSC Seaside gedoopt. Dat gebeurde tijdens een groots feest met optredens van de Latino-zanger Ricky Martin en de tenor Andrea Bocelli. Master of Ceremony was de Mexicaans-Amerikaanse acteur en tv-ster Mario Lopez. MSC Seaside moet de grote doorbraak van MSC Cruises in Noord-Amerika betekenen. De maatschappij zet dan ook alle middelen in om zich in Zuid-Florida te verankeren. Zo sloot de Zwitsers-Italiaanse rederij in oktober een partnership af met de Miami Dolphins. MSC Cruises werd daarmee de officiële cruiserederij van het American football-team. Voetballegende en quarterback Dan Marino die 17 jaar voor de Miami Dolphins speelde, was afgelopen nacht een van de eregasten op het feest. Voor 2018 kondigt MSC Cruises aan boord van de Seaside trouwens een themacruise aan in aanwezigheid van huidige en voormalige spelers van de Miami Dolphins.

‘Hottest New Ship’

MSC Cruises heeft in de aanloop tot de ingebruikneming van de Seaside alle registers opengetrokken. Nadat de rederij eerder al prijkte op lichtreclames op Times Square in New York, veranderde de voorbije weken de gevel van het InterContinental Miami Hotel in een bewegende lichtreclame. Daarop werd de MSC Seaside aangekondigd als ‘The Hottest New Ship to sail the Caribbean’. Naar aanleiding van het kunstenfestival Art Basel onthulde MSC Cruises daarnaast een tijdelijke kunstinstallatie waarbij een container werd beschilderd in het teken van Miami en de aankomst van het nieuwe schip. Executive chairman Pierfrancesco Vago was eerder deze maand te gast bij CNN voor een interview over de MSC Seaside.

Prototype

MSC Seaside is het tweede nieuwe schip van MSC Cruises in amper een half jaar tijd. Toch zijn de twee vaartuigen totaal verschillend. MSC Meraviglia die net voor de zomer 2017 werd gelanceerd, is een schip voor elk seizoen met veel aandacht voor de binnenvoorzieningen. Denken we onder meer aan de winkelwandelstraat Galleria Meraviglia. MSC Seaside legt de klemtoon daarentegen op de buitenbeleving. Het schip brengt zijn 5.179 gasten dichter bij de oceaan dan ooit tevoren. Het cruiseschip is uitgerust met ruime buitendekken waardoor de passagiers optimaal kunnen genieten van de zon en de zee. De rederij zal de schepen van de Seaside-klasse dan ook hoofdzakelijk inzetten in warmwatergebieden zoals de Caraïben en de Middellandse Zee waar in juni 2018 het zusterschip MSC Seaview wordt gelanceerd. In de loop van de volgende jaren komen nog twee zogenaamde Seaside EVO’s in dienst. Die worden uitgerust met een extra dek en bieden plaats aan 5.646 passagiers.

Contact met de zee

De jongste jaren zien we een duidelijke tendens in de cruisebouw om het contact met de zee te herstellen. Norwegian Cruise Line lanceerde de trend met haar Waterfront op de Norwegian Breakaway, Norwegian Getaway en Norwegian Escape. Het idee was om een promenade met bars en restaurants te creëren aan de waterkant. Ook Costa Cruises wendde dit concept aan op de Costa Diadema. Princess Cruises introduceerde op de Royal Class dan weer de catwalks met glazen vloeren zodat de gasten als het ware boven het water lopen. MSC Cruises heeft al deze concepten verder uitgediept en gecombineerd met een uniek design. Een van de opvallendste features is ongetwijfeld het achterdek, geïnspireerd op de strandappartementen die Miami zo beroemd hebben gemaakt. De Waterfront Boardwalk loopt helemaal rond het schip en is tot 9 meter breed. De promenade is daarmee de breedste ooit gebouwd aan boord van een schip. Panoramische liften verbinden deze promenade met de hogergelegen zonnedekken. Geen enkel ander cruiseschip beschikt trouwens over zoveel m² aan zonnedekken als de MSC Seaside.

Het buitenleven

Aan boord van de MSC Seaside staat alles in het teken van het buitenleven. En daar zullen jongere cruisers zeker van smullen met de langste deathride op zee, het meest interactieve waterpark met maar liefst vijf attracties en het eerste cruiseschip met de Slideboarding-technologie, een 160 meter lange dubbele baan voor watersleeën. De attractie is tegelijk een waterglijbaan en een interactief spel. Daarnaast biedt het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises een uitgebreide keuze aan zowel in- als outdoor eetformules. Het buffetrestaurant op dek 8 telt bijvoorbeeld bijna evenveel buiten- als binnenzitjes. Ook het aanbod aan internationale restaurants werd uitgebreid. Een van de blikvangers is hier de Aziatische marktkeuken van de gerenommeerde chef Roy Yamaguchi. Andere thematische eetconcepten zijn een luxueus visrestaurant, Ocean Cay, een authentieke, Amerikaanse steakhouse, Butcher’s Cut en een nieuwe Franse bistro, La Bohème.

Modulaire hutten

Het cruiseschip werd ontwikkeld om elk type gast een perfecte accommodatie te bieden. Nieuw zijn in dit verband de flexibele modulaire kajuiten voor groepen tot tien personen, de exclusieve suites op het achterdek en kajuiten met een extra groot privéterras dat uitzicht biedt op de promenade. Het concept van de MSC Yacht Club, het luxeaanbod van MSC Cruises, werd andermaal uitgebreid en omvat voortaan ook een beperkt aantal binnenhutten. Die zijn in de eerste plaats bedoeld voor gezinnen waarbij de ouders een suite boeken en de kinderen verblijven in een binnenhut.

Vijf schepen in de Caraïben

MSC Cruises wil met haar Europees getinte cruises een alternatief bieden voor de Amerikaanse rederijen. Tegelijk is duidelijk dat de maatschappij zich stilaan aan het nestelen is als een wereldspeler. De maatschappij is al marktleider in Europa en Zuid-Amerika en zet nu een offensief in op Noord-Amerika en het Caraïbisch gebied. Dat doet ze deze winter met vijf schepen: de MSC Fantasia vanuit Guadeloupe en Martinique, de MSC Opera en MSC Armonia vanuit Cuba en de MSC Divina en MSC Seaside vanuit Miami. De Seaside vaart vanaf deze zaterdag, 23 december, elke week naar de westelijke en oostelijke Caraïben. Het aanbod zal volgende winter nog vergroten wanneer MSC Cruises in oktober haar particuliere eiland Ocean Cay MSC Marine Reserve in de Bahama’s in gebruik neemt. Daarmee staat MSC in het Caraïbisch gebied vanaf het winterseizoen 2018-2019 duidelijk op gelijke voet met de Carnival- en Royal Caribbean-brands.

Patrick Parez, Senior Cruise Editor

Foto’s © Foto’s MSC Cruises

Comments