Digitale Economie

Mobile travel trends 2020

Travelport publiceerde onlangs de vierde editie van Mobile Travel Trends 2020. Een publicatie waar jaarlijks naar wordt uitgekeken door ondernemers en investeerders in de reissector. Het eBook analyseert de nieuwe (mobiele) trends voor het komende jaar en adviseert reismerken waarin ze al dan niet moeten investeren in 2020 en daarna. We schotelen u een overzicht voor van de belangrijkste trends voor het komende jaar op vlak van mobiele technologie.

Een mobiele strategie wordt onmisbaar

Voor de nieuwste publicatie van Mobile Travel Trends heeft Travelport kosten noch moeite gespaard. Zo omvat de studie dit jaar een onderzoek bij meer dan 6.000 reizigers, 100 senior level reisprofessionals en werd gepeild naar de mening van een handvol deskundigen bij zowel leisure als business travel. Het doel is duidelijk: reismerken meer inzicht geven zodat ze beter strategische beslissingen en investeringen kunnen maken. En het moet gezegd worden, dankzij de technologie hebben reismerken zich de afgelopen tien jaar aan een snel tempo kunnen ontwikkelen. Ook de verwachtingen van de reizigers en klanten evolueren mee. Reizigers en consumenten hebben vandaag een quasi onstilbare honger naar informatie. Die wordt vaak gedreven door de “always-on” mentaliteit die smartphones introduceerden. Deze hebben zo’n impact dat nagenoeg 88% van de reisprofessionals het ermee eens is dat een mobiele strategie “zeer bepalend” zal zijn voor het toekomstig succes van hun organisatie. Verder wordt steeds meer ingezet op intelligente zelfbedieningsopties. Zo wil meer dan de helft van de ondervraagde reizigers het liefst op een digitale manier op de hoogte gebracht worden van storingen of wijzigingen in plaats van te spreken met een reisagent. Voornamelijk de nieuwe Gen Z (geboren vanaf begin de jaren ’90) hecht heel veel belang aan digitale communicatie.

De Super App

Silicon Valley is altijd al de incubator van het Westen geweest voor grootse technologische ideeën die zich vervolgens naar het Oosten verspreiden. Vandaag verschuift het zwaartepunt van innovatie naar het Oosten, waar een nieuw soort technologiereuzen opduikt. Als je in Europa of de VS woont, heb je misschien wel eens van super apps gehoord. Woon je in Azië, dan breng je waarschijnlijk het grootste deel van je ‘schermtijd’ door in één van deze apps. Een super app is een ecosysteem van virtuele producten en diensten binnen één enkele applicatie. Het is een one-stop-shop die je gebruikt om te communiceren, te winkelen én betalen, reizen te boeken, bankieren, noem maar op. Het beste voorbeeld van een super app is het Chinese WeChat. In het Westen dingen momenteel een viertal apps naar super app status: Google Maps, Facebook, Amazon en Uber. Maar ze zijn er nog (lang) niet. Ook is het afwachten of het Westen zit te wachten op een app als WeChat. Grote geconsolideerde ecosystemen hebben namelijk de neiging om concurrentie en innovatie te belemmeren, waardoor ze in het vizier van de Europese wetgever komen.

De robots komen er aan

Onze noden en wensen als consument blijven constant evolueren. We willen dat technologie op onze behoeften anticipeert. We willen relevantie (product)voorstellen, zonder dat we zelf op zoek moeten gaan. Of zelfs nog voor we het idee krijgen. Hier komt de technologie van machinaal leren van pas. De toepassingen van kunstmatige intelligentie zijn veelbelovend voor de reissector. Denk maar aan het vereenvoudigen van de zoektocht naar de perfecte vakantiebestemming of meer besparingen realiseren binnen een corporate reisprogramma dankzij slimme beslissingen. Het is daarom cruciaal dat vooruitstrevende, op groei gerichte reismerken de kansen inzien die AI voor hen creëert op het gebied van reizen. Ook voor zakenreizen luiden machinaal leren en andere intelligente technologieën een nieuw tijdperk in, waarbij technologie in staat is om zeer gepersonaliseerde resultaten te presenteren en tegelijkertijd rekening te houden met het beleid van de organisatie, de vorige reisgeschiedenis, de kosten en de voorkeuren van de reiziger.

De vierde industriële revolutie

Wie al langer in de reissector werkt heeft de industrie aan een razend tempo zien veranderen en innoveren. Die innovatie kwam in golven die telkens ook sociale en economische veranderingen met zich meebrachten. Vooral vanaf 2016 werden we helemaal ondergedompeld in de nieuwe digitale wereld, de zogenaamde vierde industriële revolutie. Deze wordt vandaag nog steeds gedreven door vijf belangrijke krachten: mobiele technologie, het Internet of Things, kunstmatige intelligentie, big data en cloud computing. Wat mogen we de komende vijf jaar verwachten? Grotere kansen voor virtuele en augmented reality. Niet alleen om een voorsmaakje te krijgen van je vakantiebestemming, maar ook om dankzij een robuuste 5G-verbinding je vrienden en familie vanop de bestemming onder te dompelen in de sfeer.

Ben jij klaar voor Gen Z?

Wie het volledige rapport van Travelport leest, weet dat ons nog veel meer te wachten staat de komende jaren. De belangrijkste leidraad daarbij wordt de nieuwe Gen Z. Deze nieuwe generatie reizigers staat op het punt om de boel opnieuw om te gooien. Net als de millennials is ‘Gen Z’ het nieuwste buzzwoordje geworden van trendwatchers. Toch moeten ondernemers zichzelf terecht de vraag gaan stellen of ze klaar zijn voor deze nieuwe generatie consumenten die nu volwassen wordt en binnenkort haar intrede zal maken als nieuwe klant.

Comments