Analyse

MisterFly: nieuw boekingsplatform in de Belux

Woensdag 24 januari werd MisterFly officieel voorgesteld aan het Belgische publiek. Dat gebeurde in Château d’Eau in Steenokkerzeel, met een schitterend uitzicht op de landingsbanen van Brussels Airport. MisterFly werd er zowel voorgesteld aan de pers als aan toeristische partners (luchtvaartmaatschappijen, groeperingen en reisagenten). Het boekingsplatform werd in 2015 opgericht in Frankrijk door Carlos Da Silva en Nicolas Brumelot – geen onbekenden in de Franse reissector. Sindsdien noteert het boekingsplatform jaar na jaar groeicijfers, en besliste men om het platform ook op de Belgische en Luxemburgse markt te lanceren.

Mister-wat?

De start-up bestaat nog maar twee jaar, en na Frankrijk en Spanje is het nu dus de beurt aan België en Luxemburg om kennis te maken met MisterFly. “Zoeken, vergelijken en boeken met multi-specialist MisterFly, gespecialiseerd in vliegtickets, overnachtingen, hotels en exclusieve vakantiepakketten, staat garant voor een compleet aanbod, volledige prijstransparantie, innovatieve diensten, flexibiliteit en een ultieme focus op de klant.” Aldus de slogan van het bedrijf.

Het doel van de twee oprichters is om aan de klanten (nvdr.: reizigers of reisagenten, MisterFly richt zich zowel op de B2B als de B2C-markt) een eenvoudige zoek-en boekingstool aan te reiken met competitieve prijzen. En daar slagen ze in. Net zoals Booking.com is MisterFly ook een prijsvergelijkingswebsite voor vluchten, zonder addertjes onder het gras of verborgen kosten, waarmee je vluchten kan boeken tegen de prijs die je het eerst werd getoond. ‘What you see is what you get’! Daarnaast kan je zelfs de terugvlucht boeken bij een andere maatschappij, afhankelijk van de noden/wensen van je klanten. Daarbij komt het ‘touroperating-aspect’, want je kan pakketten ‘vlucht-hotel’ samenstellen, waarbij je de keuze hebt uit een groot aantal accommodaties dankzij het platform ‘multisourcing’, de sleutel tot succes bij MisterFly. “Het is onze taak om het meest complete aanbod aan onze klanten voor te stellen”, aldus MisterFly. “En we slagen hierin dankzij het ‘sourcen’ bij verschillende connecties – zoals we het bij MisterFly noemen. Hierdoor krijgt de klant het volledige aanbod en alle prijzen te zien! Zo kan een klant via MisterFly verschillende prijzen zien voor hetzelfde hotel (omdat het via een ander platform wordt aangeboden), en kan je direct boeken op onze site. Wat de B2B-markt betreft, heeft MisterFly momenteel 30 ‘connecties’, bestaande uit beddenbanken, onafhankelijke hotels en hotelketens, die vaak concurrentieel zijn met elkaar.” Ander sleutelwoord is eenvoud. Het platform werd bedacht voor de gebruikers en moet efficiënt zijn, zowel voor B2B als B2C-gebruik.

Het bedrijf is intussen al iets langer dan twee jaar actief, en telt meer dan 200 medewerkers in Parijs, Lyon, Nice, Barcelona en… Brussel! In 2017 mocht MisterFly zijn miljoenste passagier verwelkomen! Het aanbod van MisterFly bevat tot 2,5 miljoen mogelijke vluchtroutes en 500.000 hotels en andere accommodaties. Vorig jaar werden 637.000 vliegtickets, 820.000 hotelnachten en 50.000 exclusieve vakantiepakketten (vlucht+hotel) geboekt via MisterFly.

MisterFly vs. Booking.com?

Een dag na de officiële voorstelling, werd er in de B2B en B2C-media heel wat geschreven over MisterFly, en maakt men vaak de vergelijking met Booking.com. Maar wat is nu echt de relatie die MisterFly heeft met andere online reservatieplatformen? Denis Pappi (Business development manager Belgium & Luxemburg): “Uiteraard zijn we op een zeker niveau een concurrent van Booking.com, maar we zijn ook partners gezien we het aanbod van Booking.com ook aanbieden op de website van MisterFly. Hun platform vergelijken we op onze site dan weer met andere platformen. Ons doel is om het beste aanbod voor te leggen aan de klant. Waar we echter beter zijn dan Booking.com, is onze relatie met B2B-partners. We hebben op een aparte B2B-website aangepaste functies voor de reiskantoren, zoals domiciliëring, en de reisagenten kunnen eveneens vergelijken. Dit in tegenstelling tot Booking.com dat enkel zijn eigen aanbod voorstelt.” Ander B2B-argument: de prijzen worden voorgesteld ‘zonder marges’, de reisagenten kunnen dus zelf hun commissie bepalen!

Nu ook in België & Luxemburg!

Het MisterFly-kantoor in de Louizalaan in Brussel.

Nadat ze twee prijzen in de wacht sleepten voor hun innovatieve technologie, deed MisterFly zijn intrede op de Spaanse markt in november 2017 en vanaf nu dus ook in België en Luxemburg! “Belgium is different, but so are we”, hoorden we tijdens de persconferentie. MisterFly België zal echt Belgisch zijn: er is een kantoor op de Louizalaan in Brussel, een drietalige klantenservice en MisterFly België biedt alle garanties zoals een Belgisch kantoor. “Geen betere manier om een nieuwe markt te bespelen, dan er zelf aanwezig te zijn”, klinkt het. Dat verklaart ook waarom Denis Pappi aan het hoofd staat van deze nieuwe antenne, als Business Development Manager, samen met Director of International Development Philippe Wilmart. Twee bekende gezichten dus uit de Belgische reisindustrie.

In de Belux wil MisterFly het favoriete reservatieplatform worden van zowel de internet-gebruikers als van de reisagenten. Om dit te doen, zijn ze reeds een reeks samenwerkingen met bepaalde groeperingen (Gigatour, Travelgroup en Boost) aangegaan, en zijn ze met anderen in onderhandeling. Daarnaast heeft MisterFly zich ook aangesloten bij de twee grootste vakverenigingen van ons land: VVR en UPAV. Daarnaast is BT Tours een van de eerste Belgische partners. Woensdag hebben 180 agentschappen ingelogd op het platform en een twintigtal hebben zich geactiveerd. De professionele website en die voor de consument zijn actief sedert vorige week. Deze week zullen ook nog de websites voor de Luxemburgse markt online gaan.

“Buiten de vluchten en de hotels die worden voorgesteld aan competitieve en transparante prijzen op onze eigen site, bieden we ook exclusieve pakketten (vlucht + hotel) aan via de websites van onze partners zoals Vente Privée, AccorHotels en Transavia. We zullen dezelfde aanpak volgen, met lokale partners, om pakketreizen aan te bieden op de Belux-markt”, aldus Philippe Wilmart.

Meer informatie via

denis.pappi@misterfly.com

philippe.wilmart@misterfly.com

https://www.misterfly.be/be-nl

Margaux Descamps, Staff Reporter Travel Magazine

Comments