Aviation

Minder winst voor Schiphol, grens groei nagenoeg bereikt

De Nederlandse luchthaven Amsterdam-Schiphol heeft afgelopen jaar minder winst gemaakt, terwijl het vliegverkeer fors groeide. De luchthaven moest veel geld uitgeven om de groei van het aantal passagiers aan te kunnen. De winst kwam uit op 280 miljoen euro, bijna 9% minder dan in 2016. Het aantal passagiers groeide met 7,7% naar 68,5 miljoen. Het aantal vliegbewegingen steeg met 3,7% naar 497.000. En daarmee is het afgesproken maximum van 500.000 (tot en met 2020) vrijwel gehaald. Schiphol heeft dus nog amper ruimte voor verdere groei.
Over wat er na 2020 gebeurt, moeten nog afspraken worden gemaakt, maar Schiphol-topman Jos Nijhuis wil graag dat de luchthaven dan weer ruimte krijgt voor groei. “Nieuwe afspraken over verdere veilige, slimme en duurzame ontwikkeling van de luchtvaart na 2020 zijn nodig om onze maatschappelijke opdracht – het optimaal verbinden van Nederland met de rest van de wereld – te kunnen blijven vervullen.” Nijhuis zei verder dat Schiphol volop investeert in de infrastructuur van de luchthaven, zoals de nieuwe pier en terminal. “Totdat deze capaciteit beschikbaar is, blijven wij extra maatregelen nemen om knelpunten op piekmomenten te voorkomen.” De Schiphol-groep is ook eigenaar van Lelystad Airport. De geplande opening in 2019 moet Schiphol ontlasten. Het is de bedoeling dat een deel van de vakantievluchten naar Lelystad verhuist, zodat er op Schiphol meer ruimte komt voor ‘overstappers’. Bezoekers van Schiphol gaven gemiddeld 13,65 euro uit in de winkels achter de securitycontrole. Dat is een daling van 2,2%. De bestedingen aan eten en drinken stegen met 8,4% naar gemiddeld 4,68 euro. Schiphol verdiende verder meer aan de parkings.