Cruise

Middellandse Zee wil concurreren met de Caraïben

De Middellandse Zee is na de Caraïben het tweede cruisegebied in de wereld, maar kan op termijn hetzelfde passagierscijfer bereiken. Dit stelden vertegenwoordigers van de havens en rederijen tijdens een panelgesprek op Seatrade Cruise Virtual. De Middellandse Zee heeft op het vlak van bestemmingen, geschiedenis en cultuur beduidend meer te bieden dan het Caraïbisch gebied, maar een aantal factoren verhinderen vandaag haar volle ontplooiing.

Het gros van de cruises in Zuid-Europa situeert zich in de Westelijke Middellandse Zee. Dat heeft te maken met het grote potentieel aan vakantiegangers in die landen en de makkelijke bereikbaarheid van de vertrekhavens over de weg of per vliegtuig. De Oostelijke Middellandse Zee is vaak het strijdtoneel van geopolitieke problemen en er zijn minder inscheephavens en terminals die een toestroom van passagiers aankunnen. De meeste passagiers zijn bovendien aangewezen op het vliegtuig om die inscheephaven te bereiken. Hier is bijgevolg een taak weggelegd voor de rederijen om vakantiegangers in Turkije, Griekenland en de Balkan te overtuigen van de voordelen van een cruise.

Een van de protagonisten in de Oostelijke Middellandse Zee is Celestyal Cruises. De maatschappij had in 2019 aangekondigd dat ze van een seizoenrederij wil evolueren naar een bedrijf dat het hele jaar door de Oostelijke Middellandse Zee bedient. De coronacrisis heeft die plannen alleen maar uitgesteld. CEO Chris Theophilides: “In 2021 brengen we dit plan in uitvoering. Vanaf maart hervatten we onze eerder aangekondigde vaarschema’s voor 2021 en 2022 met drie verschillende weekcruises. Op 6 maart 2021 lanceren we met de Celestyal Experience (ex Costa neoClassica) een midsize-schip dat volledig aansluit bij ons DNA. Dit zal ons toelaten nog meer bestemmingen in de Oostelijke Middellandse Zee aan te lopen.”

2020 was aangekondigd als het jaar van de terugkeer naar de Zwarte Zee. Teodor Patrichi, port operator manager van Constanta en binnen MedCruise actief in de werkgroep die de Zwarte Zee weer op de kaart moet zetten: “We zijn zeer optimistisch voor de nabije toekomst. De meeste havens hebben zowel voor 2021 als 2022 al meer dan 20 bevestigde aanlopen. Ook voor 2023 lopen de eerste scheepsboekingen al binnen. De regio is een zeer unieke bestemming die deel uitmaakte van het Romeinse rijk, het Byzantijnse rijk en het Ottomaanse rijk. Er is bijgevolg een enorm erfgoed te ontdekken. De meeste mensen beseffen dat pas als ze de Zwarte Zee en havens als Constanta, Burgas of Odessa bezoeken.” Cruises richting de Zwarte Zee vertrekken hoofdzakelijk uit Piraeus (Athene) en Istanbul die met Galataport voortaan over een aantrekkelijke cruiseterminal beschikt.

Ook Kroatië staat te popelen om weer toeristen en cruiseschepen te ontvangen. Hrvoje Kulusic, assistant general manager van de haven van Dubrovnik: “De Kroatische overheid laat in haar territoriale wateren op dit ogenblik alleen schepen toe met een capaciteit tot 200 passagiers. Het is aan de cruiserederijen om te bewijzen dat ze de nodige protocollen op punt hebben zodat ze bij een eventuele uitbraak de lokale gezondheidsdiensten niet overbelasten.” De meeste schepen die Kroatië aanlopen, vertrekken uit Venetië., de grootste inscheephaven op de Adriatische Zee. De dogenstad wil grote schepen bannen en sommige rederijen beginnen al uit te wijken naar Trieste of Ravenna. Maar volgens Kulusic is Venetië vandaag de enige haven die over de logistieke middelen beschikt om grote aantallen passagiers te behandelen.

In de Westelijke Middellandse Zee ziet Gianluca Suprani, head of global port development bij MSC Cruises nog groeimogelijkheden in Noord-Afrika. Marokko is momenteel het enige land dat de rederij in die regio aanloopt. “We zien de stabiliteit in Tunesië verbeteren en plannen voor 2021 een aantal aanlopen in La Goulette (Tunis). Veiligheid is het sleutelwoord voor een terugkeer naar Tunesië.”

Een grote variatie aan havens is volgens Suprani nodig om de repeaters te blijven aantrekken. Andere trends die de cruiseverantwoordelijken zien is een langer verblijf in de transithavens. Dit is positief voor de lokale economie en betekent dat de passagiers niet allemaal op hetzelfde moment het schip verlaten en de stad overspoelen. Ook duurzame en actieve excursies zoals fietstochten winnen aan belang. Daarnaast zullen we in het post-coronatijdperk een grotere variatie aan excursies zien met kleine groepen.

© foto Celestyal Cruises / Adli Wahid-Unsplash

Comments