Analyse, Aviation

Met welk toesteltype vlieg ik naar een verre bestemming vanuit Brussel?

 

Met de komst van Cathay Pacific, volgende zondag 25 maart, vergroot ook het aanbod lange afstandsbestemmingen vanaf Brussels Airport. Nogal wat reizigers willen graag vooraf weten met welk type toestel ze vanuit Zaventem naar hun bestemming vliegen.

En omdat dit nogal eens durft te veranderen naargelang de marktvraag, het noodzakelijk onderhoud van vliegtuigen, e.d.m. is onderstaand overzicht eerder een leidraad.

Voor homecarrier Brussels Airlines is dat vrij eenvoudig omdat de maatschappij over slechts één type beschikt voor haar lange afstandsvluchten naar Afrika, New York, Washington, Toronto en Mumbai: de Airbus A330, in twee varianten de -200 en de iets grotere -300.

Cathay Pacific Airways zet op zijn nieuwe route tussen Brussel en Hong Kong vier keer per week een fabrieksnieuwe Airbus A350-900 in. Het zelfde vliegtuigtype zet THAI Airways vijf keer per week in op zijn route tussen Brussel en Bangkok.

De dagelijkse vluchten van ANA naar Tokyo gebeuren steevast met een Boeing B787-8. Dit type gebruikt ook Air Canada in de winter op de route Brussel – Montreal, in de zomer wordt de grotere Airbus A330-300 ingezet.

Op dezelfde route vliegt ook Air Transat met de Airbus A330-300, terwijl af en toe nog de wat oudere A310-300 naar Brussels Airport komt.

Hainan Airlines vliegt vanuit Brussel met de Airbus A330-200 naar  Beijing en zet de Boeing B787-8 en B787-9 in naar Shanghai en  Shenzhen.

De vluchten van TUI fly naar Florida en het Caraïbisch gebied gebeuren vanaf juni exclusief met een Boeing B787-8 Dreamliner.

RwandAir vliegt de route Brussel – Kigali drie keer per week met een Airbus A330-200/300. Een andere Afrikaanse maatschappij,

Ethiopian Airlines, komt naar Brussel met een Boeing B787-8 Dreamliner, soms afgewisseld met B787-9 en B777-300ER.

Bij de Golfcarriers worden de vluchten van Etihad Airways naar Abu Dhabi met een Airbus A330-200/300 uitgevoerd.

In tegenstelling tot de Emirates-vluchten vanuit de omliggende luchthavens zoals Amsterdam Schiphol, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt en Londen Heathrow waar de Airbus A380 een vaste waarde is, worden de twee dagelijkse EK-vluchten van Brussel naar Dubai uitgevoerd met een Boeing B777-300, weliswaar voorzien van de vernieuwde businessclass en first class.

Uitzonderlijk wordt op donderdag 19 april vlucht EK183 en EK184 van Emirates uitgevoerd door een A380, ’s werelds grootste passagiersvliegtuig. Het toestel komt aan in Brussel om 13u.25 en vertrekt terug om 16u.55 (in plaats van de normale vertrektijd van 15u.05).

Voorlopig gaat het om een eenmalig bezoek, maar het is geen geheim dat Emirates in de nabije toekomst op deze route een A380 wil inzetten. Brussels Airport is momenteel bezig aan de bouw van een A380-gate met meerdere bruggen.

Qatar Airways durft al eens te wisselen van vliegtuigtype op zijn route Brussel – Doha, sinds de opstart werden er totnogtoe vier toesteltypes gebruikt. Het begon met de Airbus A330, later vervangen door de Boeing B787-8 en nog later door de Airbus A350. Deze zomer zal de capaciteit verder vergroot worden door de inzet van de Boeing B777-300ER.

De Amerikaanse carriers dan. United vliegt op de routes van Brussel naar Chicago, Newark en Washington doorgaans met hun Boeing B767-300, B777-200 en sinds kort ook de B777-300ER.

De vluchten van Delta Air Lines naar Atlanta en New York JFK worden uitgevoerd met Boeing B767-300ER en incidenteel de iets grotere B767-400ER.

Wie ook nog wil weten hoe de cabine van elk vliegtuigtype is ingedeeld, hoeveel stoelen er op een rij staan, waar zich de keukens en toiletten bevinden, en nog veel meer, kan terecht op de website: https://www.seatguru.com/

Luk De Wilde

Eindredacteur Travel Magazine Aviation News

 

 

Comments