Analyse

Met Thomas Cook naar Mallorca

Zondagnamiddag, afspraak in The Loft-lounge in Brussels Airport. Een ideaal moment voor de veertien reisagenten om bij een hapje en een drankje kennis te maken met de groep. Ze vertrekken op uitnodiging van Thomas Cook naar Mallorca, het grootste eiland van de Islas Baleares, de eilandengroep in de westelijke Middellandse Zee. Op het programma een mix van hotelbezoeken, natuur en cultuur. Na een vlucht van nog geen twee uur volgt een transfer naar Puerto de Alcúdia, de populairste toeristische attractie aan de noordoostkust van Mallorca. Met een prachig strand, een jachthaven, hotels, restaurants, cafés.  De volgende ochtend eerst een uitgebreid ontbijt en dan naar Alcúdia, een ommuurd stadje tussen de baai van Alcúdia en die van Pollença. Een gids loodst ons op de stadsmuren, brengt ons naar het stadhuis en later stappen we op de bus richting Cap de Formentor. Hét trefpunt van de winden, ideaal voor wind- en kitesurfers. Rotsen, bergflanken en mooie vergezichten wisselen mekaar af. We rijden richting vuurtoren, maar bij het uitzichtpunt is de situatie zo chaotisch dat we pas even verder halt houden voor een foto. In Port de Pollença wachten we op de boot met een drankje. De dapperen proeven sangria. Een aanrader voor hun klanten vinden de reisagenten, de boottocht van een half uurtje. We vernemen intussen van onze gids dat rokers best eeen voorraadje sigaretten meebrengen. Je kan ze enkel kopen in speciale winkels, en die zijn niet talrijk.

Op de derde dag bezoeken we zes hotels en is er tijd om even te flaneren of te winkelen in Cala Millor. De volgende ochtend vertrekken we richting Playa de Palma voor een paar hotelbezoeken en een wandeling langs de promenade. Bij sommige vakatiegangers op het strand zit de sfeer er (nog?) in. We leren alles over de balneario’s, plekken waar mensen elkaar rendez-vous geven. Na de lunch loodst een gids ons in hoofdstad Palma langs de indrukwekkende kathedraal, door de oude stad, naar het stadhuis, langs woningen in jugendstil. Daarna nog één hotel, maar de belofte op een spectaculaire zonsondergang verdrijft de vermoeidheid. Het wordt een korte nacht voor we naar Brussel terugvliegen.

Wat vinden de reisagenten ervan?

“Ik vind het een schitterend eiland. Heel groen, mooie stranden en inhammen, de hoofdstad Palma”, vertelt Shannon Comblain (RTK Travel Center Malmédy). “Een eiland dat ik aan al mijn klanten kan aanbevelen. De prijzen kan je niet vergelijken met Turkije, maar de kwaliteit ligt erg hoog. Jongeren raad ik Palma aan, leuk ook om te wandelen. En Alcúdia is best voor koppels en families. Een huurauto lijkt me ideaal, het is op Mallorca makkelijk rijden en de wegen zijn goed onderhouden. De hotels die we bezochten vind ik op twee na allemaal mooi. Mijn voorkeur gaat uit naar Iberostar Alcudia Park en Iberostar Playa de Muro Village.”

Isabelle Lauwers (Reizen De Zandberg Izegem) was hier jaren geleden al, maar heeft nu pas de bestemming echt leren kennen. “Ik stuur koppeltjes die voor de eerste keer op reis gaan vaak naar Mallorca. De korte vlucht, de transfers, de afstanden op het eiland zelf, allemaal voordelen. En wat hotels betreft is er keuze te over, van chic klassiek tot de strakwitte Iberostars, sommige hotels zijn rustig gelegen en andere liggen in de centra: voor iedereen is er iets. De hotels zijn iets duurder dan op sommige andere bestemmingen, maar de meeste werden vernieuwd en prijs/kwaliteit valt er niks op aan te merken. Een aanrader is de vroegboekactie bij Iberostar of een lastminute.” Over de studiereis niets dan lof. “Eén dag veel hotels, de andere twee dagen een combinatie hotels en excursies. Er was geen tijd voor een duik in het zwembad, maar dat bedoel ik niet negatief, integendeel!”

Ook bij Niels Van den Bossche (Avitour IB Travel BVBA Sint-Amandsberg) niets dan lof voor de studiereis. “We kregen een mooi beeld van het eiland door de mix van hotels en bezoeken. Ik was hier acht jaar geleden en ben verbaasd over de modernisering van de hotels. En ook weer verrast door de prachtige natuur. Geen goedkope bestemming, maar ideaal zowel voor een begoede middenklasse die iets wil bezoeken en voor een huurwagen kiest, als voor twintigers die willen uitgaan.” Niels vindt dat Mallorca heel wat inspanningen doet om klanten aan te trekken met een degelijke infrastructuur, netheid en vriendelijkheid.

“Jongeren raad ik Mallorca niet echt aan omdat het te duur is.” Aan het woord is Marjory Pauluzzi (TCTS Voyages Plein Sud Enghien). “Na deze studiereis kan ik de bestemmming beter verkopen, zowel aan families als koppels tussen de 30 en de 60 jaar oud. Mijn lievelingshotel is Sentido Playa del Moro in het centrum van Cala Millor met een uitgestrekt  zandstrand en een winkel- wandelstraat vol leuke boetieks, bars, restaurantjes. Zeer tevreden over de studiereis trouwens: goed georganiseerd, interessant programma en leuke groep.”

“Heel verrassend, de eerste kennismaking met Mallorca”, aldus Wendy Bijloos (Maretours Genk). “Er is hier veel gewerkt en geïnvesteerd. Het noorden spreekt me het meest aan met de azuurblauwe zee, de natuurpracht, zeer charmevol allemaal. En er is hier op zo’n anderhalf uur vliegen iets voor elk publiek, van golfers tot liefhebbers van mooie hotels of aquaparken, natuur of cultuur. De prijs is wel een drempel, vooral dan voor jongeren en gezinnen. Voor koppels zoek ik zeker charmehotels uit de brochure van Thomas Cook en ik raad ze een huurwagen aan.  Door de studiereis kregen we een goed idee van de ligging van de diverse hotels, heel nuttig voor mijn klanten.”

De mooie stranden en de uitstekende hotellerie zijn voor Geneviève Albinovanus (Escale Voyages Andenne) twee redenen om klanten met vakantie naar Mallorca te sturen. “Voor jongeren is het te duur, maar families en koppels kunnen hier genieten van uitstekende vier- en vijfsterrenhotels. En ook van een paar zeer goede driesterren, Smartline Millor Sol vond ik tof. En wie er het budget voor heeft, stuur ik naar Iberostar Jardín del Sol Suites of Sentido Punta del Mar. Mijn lieveling is Iberostar Playa de Muro. Ik ben hier lang geleden al geweest en er is – op hotels na – niet echt veel veranderd, de sfeer is er nog altijd.”

“Een eiland waar je meerdere keren naartoe kan”, vindt William Vrancken (Fabula Voyages Anderlecht). “Een keer het noorden, een keer het zuiden en overal is er ook de mogelijkheid om uit de bol te gaan. De hotels zijn niet goedkoop maar de kwaliteit is er en meestal liggen ze op loopafstand van een centrum met terrrasjes en winkels. De studiereis vond ik geniaal. We ontdekten hotels die hoog gequoteerd staan en proefden zelf van die hoge kwaliteit. Ik kan de bestemming nu beter verkopen en probeer mijn klanten ervan te  overtuigen iets meer te betalen. De begeleiding van Thomas Cook host(essen) was prima, een geruststelling voor mijn klanten dat ze hun werk goed doen.”

“Om reisagenten goed te oriënteren is een kennismaking met diverse hotels én de regio erg belangrijk voor ons”, zeggen Hilde Opderynck en Stefanie Vervaet (Contact Center Zwijnaarde). We ontdekten het verschil in sfeer en natuur tussen Noord en Zuid-Mallorca. En hotelbezoeken lieten ons proeven van de sfeer en de contrasten tussen de hotels, ook al ging het bijvoorbeeld in allebei om vier sterren. De Iberostars adults only of die voor families kunnen we nu met de ogen dicht verkopen, zeker ook wat de keuken betreft. En voor budgetbewuste families of jonge mensen die animatie willen is smartline Millor Sol een topper. Een adres voor koppels die stilte zoeken, een huurauto hebben en niet meteen winkels naast het hotel verlangen, raden we viersterren Don Antonio aan: rustig, twee zwembaden en een grote tuin.”

Wie, wat, waar?

Bestemming: Mallorca.
Organisatie: Thomas Cook.
Vluchten: Brussels Airlines.
Begeleiding: Alex Vanderstede (key accountmanager Thomas Cook).
Bezochte hotels:Club Jet Tours Alcudia 4*; BQ Alcudia Sun Village 3*; Iberostar Playa de Muro 4*; Iberostar Playa de Muro Village 5*; Smartline Millor Sol 3*; Sentido Playa del Moro 4*; Castell dels Hams 4*; Sunprime Monsuau 4*; Iberostar Club Cala Barca 4*; Iberostar Jardín del Sol Suites 4*; Indico Rock Mallorca 4*; Occidental Playa de Palma 4*; Iberostar Cristina 4*; Sentido Punta Del Mar 4*.
Overnachting: Iberostar Alcudia Park 4*; Don Antonio 4*.

Deelnemers: Hilde Opderynck (Contact Center Zwijnaarde); Stefanie Vervaet (Contact Center Zwijnaarde); Laura Van Impe (Reizen De Lathauwer Aalst); Paul Vereecke (Libereurop Brussel); William Vranken (Fabula Voyages Anderlecht); Wendy Bijloos (Maretours Genk); Sofie Lefere (Reizen Suffis Poperinge); Niels Van den Bossche (Avitour IB Travel BVBA Sint-Amandsberg); Isabelle Lauwers (Reizen De Zandberg Izegem); Ariane Wellekens (Travel Expert Ariane Wellekens Baisy THY/Genappe) Shannon Comblain (RTK Travel Center Malmédy); Laura Dupagne (La boutique du Voyage Wanze); Marjory Pauluzzi (TCTS Voyages Plein Sud Enghien); Geneviève Albinovanus (Escale Voyages Andenne).

Meer info: www.thomascook.be

Lieve Boelens, senior reporter Travel Magazine

Comments