Analyse, Studiereis

Met Club Med naar Bali

Het was vroeg in de ochtend toen de groep van 20 Vlaamse en Nederlandse reisagenten, Club Med agenten en verantwoordelijken verzamelden in de aankomsthal van Brussels Airport voor vertrek naar Bali. Dat gaf iedereen dan weer de kans om uitgebreid de Diamond Lounge op BRU uit te testen. Zo boardde iedereen ontspannen, klaar om de populaire vakantiebestemming Bali te ontdekken en in het bijzonder het Club Med Resort Bali, het in 1986 reeds opende in een uithoek van het paradijselijke strand op het zuidelijke schiereiland Nusa Dua.

Na een lange maar comfortabele vlucht vanuit Brussels Airport met Qatar Airways via Doha landde de groep  de ochtend erna in Denpasar, Bali, waar de groep opgewacht werd door de chauffeur. Daarna ging het meteen naar het Club Med Resort Bali in een 20 minuten durende transfer. Eens aangekomen werden we met open armen en een warme glimlach ontvangen door het aanwezige team van G.O’s en werd er ook meteen een verfrissend welkomstdrankje geserveerd. De G.O.’s begeleidden vervolgens iedereen naar zijn kamer en de koffers werden enkele minuten later aan de kamer zelf afgeleverd.

All-in

Na een uitstekende eerste lunch in het hoofdrestaurant ‘The Deck’, volgde een rondleiding aan het weidse 18 ha metende domein waarin het resort gevestigd is. De sportfaciliteiten zijn niet op twee handen te tellen en dat is meteen ook een van de sterktes van dit resort. Bovendien zijn bijna alle sporten en lessen inbegrepen in het verblijf. Je kan er aan yoga doen, stand-up paddle boarden, snorkelen, aquafitness, (leren) golfen, tennissen, boogschieten en nog veel meer. Na de rondleiding in het volledige resort en alle kamertypes was er vrije tijd om op eigen houtje de faciliteiten en sporten naar keuze te ontdekken. Het avondmaal werd geserveerd in het à la carte restaurant (eveneens all-in) waar je telkens de keuze hebt tussen verschillende vlees-, vis- en vegetarische gerechten. Aansluitend kun je na een gevarieerde maaltijd genieten van de spektakels die elke avond plaatsvinden. Je kan je vergapen aan traditionele Balinese dans, een heuse acrobatische circusshow inclusief vuurspuwen of de G.O.’s die zichzelf en hun land van herkomst ludiek voorstellen.

Work & Play

De volgende dag na een uitgebreid ontbijtbuffet, was het tijd om in detail in te gaan op het aanbod van Club Med. Het transportaanbod met alle boekingsklassen en praktische info werd voorgesteld door Elodie Prijs (Transport & Aviation Coordinator & Group Manager Belux) van Club Med op de long haul bestemmingen, waar voornamelijk TUI fly, Air France, KLM, Air Mauritius, Emirates en Thai Airways gebruikt worden en op short haul, waar Transavia, TUI fly en Brussels Airlines preferentiële partners zijn. Er was ook aandacht voor fly & ski bij het winteraanbod van Club Med. Jesse Lingier (Indirect Sales Executive Flanders, Club Med) stelde het steeds moderner wordende hotelaanbod van Club Med voor. Elk jaar worden twee tot vijf resorts nieuwe resorts of gerenoveerde resorts (opnieuw) geopend. Oude resorts die niet meer voldoen aan de kwaliteitseisen worden gesloten en nieuwe moderne resorts openen binnenkort de deuren. In december 2018 wordt de sneeuwbestemming Club Med Arcs Panorama in Frankrijk geopend en op zondag 10 juni wordt het eerste Europese 5 Tridents resort geopend in Cefalù, waar TM ook aanwezig zal zijn, en dat zijn slechts enkele van de nieuwigheden die voor de komende jaren in de pijpleiding zitten!

De dag erna was volledig gewijd aan het ontdekken van het groene en levendige eiland Bali en al zijn natuurlijke en culturele rijkdommen. Op het programma stonden de tempels van Gunung Kawi en van Goa Gajah (letterlijk ‘The Elephant Cave’), het Monkey Forest van Ubud en de bruisende Ubud Market die zich door nauwe maar gezellige steegjes kronkelt. Er was ook tijd voor een kennismaking met de fauna en flora van Bali, met een indrukwekkend panoramisch zicht op de terrasrijstvelden en daarna een bezoek aan het apenwoud waar je letterlijk oog in oog staat met heel wat kleine primaten, maar neem geen eten mee of je zal van heel dichtbij kennismaken!

Aan het woord

Jesse Lingier (Club Med BeNeLux): “Het doel van deze studiereis is de markt verder te ontwikkelen in Vlaanderen door de verkoop te stimuleren. Ook naamsbekendheid is belangrijk voor een belevingsproduct als Club Med, hier is zeker ook nog groeimarge. Reisagenten die het goed verkopen moeten het product qua theorie maar nog veel meer qua beleving kennen. Door zo’n studiereis weten we ook wat er leeft bij de meegereisde agenten. Ik heb ook veel contact met hen, zo ontvang ik ook sneller werkpuntjes die we zo sneller kunnen verbeteren. Meer dan de helft van de verkoop in België gaat via de reisagent. In de toekomst willen we inzetten op Club Med-corners, een mini-reisagentschap binnen het reisagentschap. In Vlaanderen zijn die er nog niet, maar in Wallonië en Brussel zijn er reeds drie agentschappen met een Club Med-corner. De keuze voor deze Club Med Bali werd gemaakt omdat deze Club qua transport in Zuidoost-Azië heel interessant is (meerdere opties vanuit Brussel en Amsterdam). Kwalitatief is dit een zeer goede Club waar we ook nog heel wat potentieel zien. Club Med Bali kan perfect als extensie op een rondreis, gezien de ligging ten opzicht van de luchthaven, maar kan natuurlijk voor enkele weken.”

Myriam Vercayie (Frank Devos reizen, Brugge): “We hadden genoeg tijd om het resort te ontdekken en om van de sportfaciliteiten gebruik te maken. Stand-up paddling is iets leuk wat ze nog niet overal hebben. Er werd ook aandacht besteed aan het eiland zelf. Wij verkopen dit vaak als een extensie op een rondreis.”

Meliesa De Bruycker (Club Med Gent): “Een super studiereis, met de ongelofelijk warme en gekende Aziatische gastvrijheid: Club Med op z’n best. Het bezoek zal mij zeker helpen bij het verkopen van deze Club Med in de toekomst, ik verkoop hem nu al heel vaak en krijg ook altijd positieve feedback.”

Steffie Meuris (Uniglobe Robins Travel, Antwerpen): “Het was mijn eerste ervaring met Club Med en dat is heel goed meegevallen. Het was een ideale kennismaking met het hotel, het personeel (de G.O.’s)… het is toch anders dan een ‘normale’ all-in, de omkadering is uitgebreider en het eten is van een hoger niveau. Al die kennis neem ik terug mee naar huis.”

Sofie Buermans (Ticket2Travel, Sint-Katelijne-Waver) sluit zich aan bij Steffie, “Bij mij was het ook de eerste keer Club Med en de beleving en het kader waren zeer geslaagd. Ik weet nu waar Club Med voor staat. Naast families met kinderen is het ook voor singles een goede keuze want je wordt warm onthaald en bent altijd omringd en opgevangen door de aanwezige G.O.’s, dit is een fun zonvakantie voor mensen die alleen reizen.”

Wieda De Jonghe (Reizen Spillemaeckers, Antwerpen): “De excursies waren vrij toeristisch, maar als je maar enkele dagen hebt dan moet je natuurlijk wel de highlights zien. Het resort zelf heeft een sublieme locatie, de gerenoveerde (deluxe en suite)-kamers zijn echt een aanrader. Ook de mogelijkheid van zowel het à la carte als het buffetrestaurant zijn een grote plus.”

Sylvie Fremout (Wonderreizen, Zottegem): “De hele studiereis was een positieve ervaring. Het entertainment en de daaropvolgende feestjes maken het een aantrekkelijk product. Net als Wieda zou ik de Deluxe kamers aanraden aan klanten.”

Wilfried Willekens (Terra Travel, Ekeren): “Het was een uitstekende studiereis die goed georganiseerd en gepland werd. Ik sluit me aan bij de andere reacties: er is niets beter dan een Club Med product zelf beleefd te hebben om het daarna vlotter te kunnen verkopen. Het is een apart product waaraan het essentiële product na al die jaren weinig gewijzigd is: all-inclusive mét vele sportactiviteiten, lekker eten en een goede omkadering, en aan die basisfilosofie blijven ze trouw.”

Guy Kluyskens (Uniglobe Smart Travel, Gent): “Club Med Bali is een kwalitatief Clubdorp met vele mogelijke activiteiten in een aangenaam klimaat. Voor sportliefhebbers en jonge gezinnen is dit een ideale Club. De all-in formule is niet iets voor iedereen, maar voor mij biedt het meer voordelen dan nadelen, ook in een bedrijfscontext of bv. een incentive”

Inge Van De Meulebrouck (HRG Belgium, Antwerpen): “Een week combinatie van rust en sport is hier ideaal. Ook bij mij was het de eerste keer Club Med, mijn vooroordelen over Club Med zijn ontkracht! Ik kan nu mijn collega’s bijstaan in de verkoop.”

Fleurance Van Der Tuijn (Club Med, Antwerpen): “De typische Club Med sfeer is altijd aanwezig! Door de excursies zagen we ook het echte Bali, het is een topbestemming zowel om te relaxen als om iets van het land te zien. Het is een club met baby-omkadering dus ideaal voor gezinnen met (kleine) kindjes, maar evengoed koppels kunnen hier een ontspannen vakantie beleven, dankzij (onder andere) de zen zone.”

Wie, wat, waar?

Wanneer: 22 – 27 juni 2018
Wat: Studiereis Bali
Vlucht: Brussel – Denpasar via Doha met Qatar Airways
Touroperator: Club Med
Deelnemers: Deborah Prins (The Travel Club NL), Fleurance Van Der Tuijn (Club Med Antwerpen), Guy Kluyskens (Uniglobe Smart Travel, Gent), Inge Van De Meulebrouck (HRG Belgium, Antwerpen), Marianne Rozema (VakantieXpert Bilthoven NL), Meliesa De Bruycker (Club Med Gent), Michelle van Extel (Travel XL Baarle Nassau NL), Myriam Vercayie (Frank Devos Reizen, Brugge), Ronny Spijkers (Personal Touch Travel NL), Sofie Buermans (Ticket2Travel, Sint-Katelijne-Waver), Steffie Meuris (Unniglobe Robins Travel, Antwerpen), Sylvie Fremout (Wonderreizen, Zottegem), Tineke Reinink (The Travel Club NL), Wilfried Willekens (Terra Travel, Ekeren), Wieda De Jonghe (Reizen Spillemaeckers, Boom), Lesley Pereira Caetano (VakantieXpert Den Haag Theresia NL).
Begeleiding: Jesse Lingier, Elodie Prijs (Club Med België) en Silene Dekker (Club Med Nederland).
Verblijfshotel: Club Med Resort Bali, Nusa Dua.

Jonas Vandenabeele, staff reporter Travel Magazine

Comments