Analyse

Meet Luxembourg 2018

In Luxemburg-stad vond van 12 tot 14 september voor de tweede keer de MICE-beurs Meet Luxembourg plaats. De eerste editie vond in 2016 plaats en het is de bedoeling van de Cluster MICE Luxembourg en het overkoepelende Luxembourg for Tourism GIE om het driedaags event als biënnale te laten verdergaan. Cluster MICE Luxembourg is opgericht in 2014 en verenigt onder de leiding van voorzitter Patrick Hoffnung alle partners en vroegere actoren uit de meetings en incentives industrie. Het is deze cluster die, samen met Luxembourg for Tourism en zijn jonge waarnemende directeur Dr. Sebastian Redekker, de drijvende krachten zijn achter dit – nu al succesrijk – MICE event.

Cijfers

Het Groothertogdom mocht in 2017 welgeteld 22 internationale congressen die naam waardig huisvesten en bekleedt daarmee, volgens ICCA, de 68ste plaats als congresland op wereldvlak. Het aantal MICE-overnachtingen bedroeg datzelfde jaar 241.000. 67% van de MICE-organisatoren komen uit Luxemburg zelf, terwijl België met 14% op de tweede plaats komt. Gevolgd door Duitsland (7%), Frankrijk (5%) en Nederland (3%). Amper 1 % komt van buiten Europa en daar wil Luxemburg met dit event duidelijk iets aan doen.

Luxemburg als MICE bestemming

De mogelijkheden van zowel de stad Luxemburg als van het hele Groothertogdom tonen aan de buitenwereld: dat is de bedoeling van Meet Luxembourg. Tijdens de eerste dag konden de 85 buyers, na een bezoek aan de stad zelf, kiezen tussen een bezoek aan de Moezel-regio of aan de Red Rocks regio, zijnde het industrieel verleden van Luxemburg in het zuiden.

De derde dag was er dan weer keuze tussen een kastelen-tour met Bourglinster, Clervaux en Urspelt, of de Mullerthal-regio met onder andere de stade Echternach. Tijdens de officiële opening werden de uitgebreide mogelijkheden van het voormalig klooster van Neimënster in de schijnwerpers gezet. De tweede avond waren dat de Bock Kazematten, waar de Luxemburgse premier en vicepremier, de staatsecretaris voor economie en toerisme en de burgemeester van Luxemburg de honneurs waarnamen. Het aansluitende galadiner in het European Convention Center zorgde voor de kers op de taart. De driedaagse sloot vrijdagmiddag af met een culinaire happening in het Château d’Urspelt. Het was bij alle events duidelijk dat men eveneens focuste op de hoogstaande eet- en drinkcultuur van het land.

B2B

Maar waar het uiteindelijk allemaal om draaide, waren de zakelijke contacten tussen buyers en sellers op de tweede dag. Alle producten en nieuwtjes opsommen zou onbegonnen werk zijn. Maar we willen er toch een aantal op een rijtje zetten. Zou rondt het Melià hotel eind dit jaar zijn grondige renovatie af en hebben alle kamers nu een parketvloer. Hotel Le Royal beëindigde eerder al zijn renovatie en focust nu vooral op zijn aanbod met negen meeting- en conferentiezalen. Belangrijkste nieuwigheid in de noordelijke regio Éislek is Rent-a-City in Clervaux, waarbij je een deel van het oude centrum als het ware kan afhuren voor uw event. Wij maakten het mee over een rode loper, omringd door eet- en drinkstandjes, en met zelfs heuse Ardenner trekpaarden van het levend museum Robbesscheier. Mondorf Domaine Thermal zet de sport op een aantal nieuwe outdoor-mogelijkheden zoals originele meetings in open lucht en teambuilding activiteiten. Ook het Mullerthal biedt originele outdoor activiteiten en mogelijkheden aan, zoals een lunch in een grot of rots-theater.

Transporteurs en DMC

Belangrijke spelers op toerisme- en MICE-gebied zijn Sales-Lentz en Voyages Emile Weber. DMC by Sales-Lentz als titel op een brochure duidt meteen al op de ambities van de transporteur, ook eigenaar van het Belgische Voyages Léonard: zich profileren als een volwaarde DMC, niet enkel voor Luxemburg maar voor een vijftal landen. Naast het traditionele bedrijfsgroen krijgt het nieuwe logo nu de Luxemburgse wit-rood-blauw kleuren. En een splinternieuwe brochure moet tonen wat men allemaal kan voor de MICE-sector.

Ook Voyages Emile Weber gaat meer en meer de DMC-toer op met hun brochures “MICE Solutions by emile weber” en “Business Solutions”. Hier zorgt het team van FCM Travel Solutions van Voyages Emile Weber voor de nodige zakelijke knowhow.

De derde grote speler op het vlak van transport en (zaken)toerisme is de nationale carrier Luxair. De luchtvaartmaatschappij verhoogt in oktober de frequentie op Wenen, Parijs en Milaan naar vier dagelijkse vluchten. Naar Kopenhagen worden dat er drie. Luxair Tours van zijn kant komt met een aantal nieuwe bestemmingen zoals de Verenigde Arabische Emiraten, Marrakesh en Ras al Khaimah in Tunesië.

Sellers & buyers

Welgeteld 45 aanbieder uit de Luxemburgse hotel-, transport, toeristische en service sector en MICE-specialisten stelden zich tijdens deze tweede editie van Meet Luxembourg voor aan 85 hosted buyers. Voornamelijk uit Europa maar ook van verder, onder andere uit de Verenigde Staten. Bij die buyers een tiental uit België: Brigitte Boone (@dmire), Olivier Costa (Brussels Invest & Export/hub.brussels), Bart De Swaef (Delta 3), Lies Dictus (American Express Global Business Travel), Ine Gerrits (3vents), Michel Hillegeer (European Federation of Nursing Sciences, Fine), Emilia Iliassova (Fame Travel Designer), André Skenazi (EAMTM), Sophia Westerlund (Scancoming Benelux) en Marianne Hoogeveen (Contour Consult). Travel Magazine was de enige vertegenwoordiger van de media tijdens dit driedaags event.

Voor alle info over dit event: www.meetluxembourg.lu

Gilbert Roels, senior reporter Travel Magazine

Comments