Coverinterview

“Meer dan ooit dé verre reizen specialist” – Lieven & Annelies Bossaert (beiden GM Travelworld)

“Een korte lijn met de reisagent”

“Het jaar van de stabiliteit.” Zo omschrijven Annelies (AB, 33 jaar) en Lieven Bossaert (LB, 35 jaar) het afgelopen jaar voor Travelworld, de Oostendse touroperator gespecialiseerd in verre bestemmingen. De reisorganisatie is door de jaren heen altijd trouw gebleven aan zijn DNA van verre reizen specialist. “Liever een selectief aantal bestemmingen in de diepte aanbieden, dan alles en niets verkopen.” Travelworld werd tijdens de jongste TM Travel Awards bekroond met de Long Haul touroperator Award. “De award is terug thuis,” aldus Lieven en Annelies.

TM: Hoe ziet jullie taakverdeling eruit sinds jullie aan het roer kwamen bij Travelworld?

LB: Officieel draag ik de functie van general manager en Annelies die van assistant general manager. Maar dat is louter op papier. We zijn beiden eigenaar van Travelworld, dus in de praktijk komt het eigenlijk neer op een andere taakverdeling.

AB: We hebben elk onze kwaliteiten en zijn vooral een heel complementair team. Ik ben vooral bezig met personeelszaken en de boekhouding.  Lieven is dan weer de man van de PR, marketing en het creatieve luik. Sowieso nemen we alle belangrijke beslissingen altijd samen.

LB: Dat klopt! Travelworld stelt vandaag 7 mensen te werk (nvdr. exclusief Lieven en Annelies). De overkoepelende vennootschap Global Travel NV, waartoe ook het reiskantoor Global Travel behoort, is goed voor een totale omzet van 11 miljoen euro. 2018 was met een omzetstijging van 15% t.o.v. 2017 een uitstekend jaar.

“De Travelworld Moments zijn in opmars en worden verder uitgebreid.”

TM: Wat waren verder de belangrijkste momenten voor Travelworld in 2018?

LB: 2018 was vooral een jaar van de stabiliteit. We verhuisden eind 2016 naar het nieuwe pand langs de Oostendse Northlaan en hebben er ondertussen echt onze draai gevonden. We mochten met Sara en Sylvie ook twee nieuwe medewerkers verwelkomen in het team. We lanceerden met Mexico, Ajman, Mayotte, Rodrigues en de Filippijnen vijf nieuwe bestemmingen. De teller van het aantal bestemmingen staat daarmee op veertig. Mexico boden we eigenlijk al aan, zonder daar al te veel tam tam rond te maken. We werken goed samen met de toeristische dienst, en dankzij het succes van de vorige editie van het tv-programma De Mol zitten de boekingen voor Mexico stevig in de lift. Het volgende seizoen van De Mol speelt zich af in Vietnam, een bestemming die bij Travelworld ook goed in de markt ligt.

AB: De lancering van de Filippijnen bij Travelworld kwam er op basis van een rondvraag bij de reisagent.

Daaruit bleek dat er op de Belgische markt bitter weinig aanbod is op de bestemming. Het was dan ook meteen een schot in de roos, want de boekingen liepen het afgelopen jaar aardig binnen. Het is een zeer veelzijdige bestemming, waar tal van activiteiten mogelijk zijn. Van backpackers tot reizigers op zoek naar pure luxe, elke reiziger vindt er zijn ding! We zetten de bestemming heel breed in de markt. Bovendien zijn de Filippijnen vlot bereikbaar dankzij de verbindingen met Cathay Pacific.

TM: Bestemmingen breed in de markt zetten zit echt in het DNA van Travelworld ingebakken.

LB: Ja, absoluut. Andere (niche)touroperators mikken enkel op strandvakanties of rondreizen. Travelworld springt er echt wel uit met de combinatie van de twee. Dat maakt ons wel uniek in het Belgische touroperator landschap. Dat is al jaren onze manier van werken, op aangeven van de reisagent met wie we een korte lijn onderhouden. We zijn voortdurend op zoek om de veertig bestemmingen in onze portfolio in de diepte uit te breiden. Daarbij gaat het niet alleen om high end maar ook leuke drie- en viersterrenhotels die een prima prijs-kwaliteitverhouding bieden.

AB: Dat laatste is ook long haul mogelijk omdat de vluchtcomponent in de prijszetting de jongste jaren erg omlaag ging. Heel wat bestemmingen worden dan ook toegankelijker voor een grotere groep mensen.

LB: Inderdaad. Reken daarbij de uitgebreide panoplie aan long haul bestemmingen vanuit Brussels Airport en de cirkel is helemaal rond. De toegankelijkheid en de connecties vanuit Brussel zijn vandaag, in vergelijking met een tiental jaren terug, een geschenk voor ons als touroperator en bij uitbreiding de reisagent en de toeristische sector.

TM: Travelworld hecht traditioneel bijzonder veel aandacht aan de uitwerking van de brochures voor de reisagent. Evolueren jullie in het kader van de nieuwe reiswet ook naar brochures zonder prijsbijlagen?

LB: We hebben de prijsbijlagen zeer lang aangehouden, maar de praktijk leerde ons dat die zelden werden gebruikt. Bij Travelworld doen de reisagenten de prijsaanvragen doorgaans via e-mail of telefoon, omdat ze weten dat ze heel snel een antwoord krijgen. Vandaag zijn ook wij gestopt met prijsbijlagen bij de brochures. Er waren heel wat nadelen aan verbonden. Zo waren de bijlagen eigenlijk al verouderd op het moment dat ze uitkwamen.

TM: Jullie zijn tot op vandaag een non-IATA touroperator. Een bewuste keuze?

AB: Wij werken samen met diverse airline brokers zoals FTI, Boundless en Airtip. Wij waren van plan om een eigen IATA-licentie te halen, maar kregen finaal een bijzonder goed voorstel van een van onze brokers, waardoor we bij het oude bleven. Door met een airline broker te werken, waar nog altijd heel wat voordelen aan verbonden zijn, kunnen we onze focus meer op het product vestigen.

TM: Met welke luchtvaartmaatschappijen werkt Travelworld het vaakst samen?

LB: Dat moeten Emirates en KLM zijn.

AB: En niet te vergeten; Air Malta!

TM: Malta is nog altijd het buitenbeentje van Travelworld.

LB: Klopt, maar dat is historisch gegroeid. Naast de vele verre bestemmingen in onze portefeuille, blijft Malta het buitenbeentje in Europa. Je vindt de bestemming nergens zo uitgebreid als bij Travelworld. Met zowat 30 hotels in de aparte Malta-brochure – en nog veel meer op de website – zijn we dan ook nog altijd de toonaangevende Belgische touroperator op de bestemming. We zien het een beetje als ons eigen kindje. Malta is en blijft een topbestemming met veel culturele mogelijkheden en vlotte verbindingen met Air Malta vanuit België.

TM: Kan je een overzicht geven van jullie belangrijkste Travelworld bestemmingen?

AB: Op één staan ongetwijfeld de Emiraten. Het is ongelofelijk welke opgang de bestemming de jongste jaren heeft gemaakt. Daarnaast blijft Travelworld uiteraard dé specialist op de Caraïben. Malta kende in 2018 dan weer zijn beste jaar ooit! Daarnaast is alles in de Indische Oceaan aan een opmars bezig, met voorop de Malediven. Bij ons namen zij de jongste jaren de bovenhand op Mauritius. De talrijke mogelijkheden van de Malediven en de vele mogelijke combinaties met andere bestemmingen, zoals bijv. Sri Lanka, maken dat deze bestemming in de lift zit.

LV: Ook Aruba draaide een heel goed seizoen. Ook met deze bestemming hebben we een historische band, want het was de eerste verre bestemming die Travelworld in de jaren 80 lanceerde.

TM: De brochures worden niet meer in het Frans uitgegeven. Bedienen jullie desalniettemin nog altijd de Franstalige markt?

LV: Absoluut. We zijn nooit gestopt met onze service op de Franstalige markt. Ook zonder brochures is ons marktaandeel er nog altijd even groot. We beschikken er over een uitstekend en trouw netwerk. De communicatie met de reisagent gebeurt in het Frans en ook de offertes en de reisdocumenten worden nog altijd in het Frans uitgegeven. Met Avitour en Gigatour hebben we bovendien een sterk partnership. Malta en ook de Franse Antillen boeken er bijzonder goed.

TM: De afgelopen jaren kwam met Tahiti ook een bijzondere bestemming meer onder de aandacht bij Travelworld.

AB: Inderdaad, we slaagden er onder impuls van de toeristische dienst van de Eilanden van Tahiti in om de boekingscijfers te doen stijgen, al blijft het aantal Belgen dat naar Tahiti afreist sowieso beperkt. De Franstalige markt deed het op zich niet slecht, maar het was vooral de bedoeling om ook meer Vlamingen warm te maken voor de bestemming. Vandaag verandert de toeristische dienst het geweer opnieuw van schouder en investeren ze hun budgetten in de opkomende markten zoals China.

TM: Specifieke plannen voor 2019?

LB: In eerste instantie de bestaande bestemmingen nog verder uitdiepen. Verder willen we nog meer inzetten op themareizen en zijn we één en ander aan het aftasten om onze plaats in het high end segment te verstevigen. De Travelworld Moments, een verzameling van meer dan 400 excursies en activiteiten, wordt ook uitgebreid. De reisagent krijgt op elke geboekte activiteit een commissie. Dat is uiteraard ook leuk meegenomen!

TM: Travelworld is één van de spelers die de kar trekt van Travel Alliance. Het concept biedt nog altijd zijn meerwaarde?

AB: Dat mag je gerust stellen. Lieven onderhoudt de contacten met alle partners en is ook één van de drijvende krachten achter de verschillende events. Bij elk event mogen we een massa reisagenten ontvangen. Zo zeer zelfs dat ook andere spelers uit de reisindustrie graag willen aansluiten bij het initiatief. Het is de ideale manier om de band met de reisagent aan te halen.

Comments