Cruise

Marco Polo onder de sloophamer

De Marco Polo van Cruise & Maritime Voyages (CMV) is vertrokken naar een sloopwerf in Alang, India. Daarmee verdwijnt een klassieker uit de cruisewereld. Het vaartuig kwam in 1965 in de vaart als Aleksandr Pushkin op de route van de Baltic Shipping Company tussen Leningrad en Montreal. Vanaf de jaren ’70 werd de Pushkin via charterovereenkomsten ingezet als cruiseschip.

In 1991 werd het schip verkocht aan Orient Lines en omgedoopt tot Marco Polo. Een scheepswerf in Griekenland bouwde het vaartuig toen volledig om tot cruiseschip. Bij die werken werden de vrachtruimtes omgevormd tot kajuiten en publieke voorzieningen. De passagierscapaciteit werd tevens gereduceerd van 915 naar 820. Marco Polo was een lieveling van heel wat cruiseliefhebbers, onder hen ook Belgen. Dat laatste was onder meer het geval rond de eeuwwisseling toen Orient Lines eigendom werd van Norwegian Cruise Lines.

NCL verkocht de Marco Polo in 2007 aan een Griekse rederij die het cruiseschip op haar beurt vercharterde aan de Duitse touroperator Transocean Cruises. De laatste eigenaar was het Britse Cruise & Maritime Voyages dat op 20 juli 2020 de boeken neerlegde en daarmee het lot van het schip bezegelde. Er waren nog plannen om het vaartuig te gebruiken als drijvend hotel, maar dat project werd uiteindelijk afgeblazen.

De jongste tien jaar kampte de Marco Polo met heel wat tegenslagen. Het schip werd getroffen door een monstergolf op het Kanaal waarbij één passagier overleed en zestien anderen werden gewond en liep vast tijdens een storm in de Lofoten. Op een andere reis richting Noorwegen moest de Marco Polo na een aanvaring met een niet in kaart gebracht object haar cruise beëindigen in Antwerpen en werden alle opvarenden vanuit ons land naar Engeland gerepatrieerd.

© foto CMV

Comments