Cruise

Maak kennis met Viva Cruises

Op uitnodiging van Viva Cruises en preferred agent rivercruises.be/fleuvesdumonde.eu reisde Travel Magazine vorige week mee met de MS Inspire op de Rijn. Het schip wordt uitgebaat door Viva Cruises, een dochtermaatschappij van Scylla AG. Deze Zwitserse groep beschikt over een 35-tal schepen. Daar komen er jaarlijks gemiddeld nog twee bij. Op momenten waarop de schepen niet zijn gecharterd door Amerikaanse touroperators zet Viva Cruises ze sinds het winterseizoen 2018/2019 in voor een Europees publiek. De troeven van de jonge maatschappij zijn de ontspannen levensstijl, de aandacht voor gastronomie en het all-in product dat alle maaltijden en een selectie alcoholische en niet-alcoholische dranken in de restaurants en bars, wifi en badproducten van Rituals en Molton Brown omvat.

Gasten verblijven op de MS Inspire in 71 kajuiten verdeeld over tweepersoonshutten, minisuites, lofts over twee dekken en een reeks master suites die samen het volledige Diamond Deck beslaan. Deze hutten met Franse balkons hebben een oppervlakte van 27 m² en beschikken over een slaapgedeelte, zithoek, dressing en badkamer met ruime regendouche. De andere voorzieningen op de Inspire zijn het zonnedek met buitenlounge, ligbedden, bubbelbad en een klein minigolfterrein, de Panorama Bar & Lounge, het hoofdrestaurant Compass Rose en het specialiteitenrestaurant Arthur’s met open keuken waar de gasten één maal per cruise zonder toeslag kunnen dineren. In deze coronatijd vervalt het specialiteitenrestaurant en worden de gasten gespreid over beide eetgelegenheden om de social distancing te garanderen. Om dezelfde reden is de fitnessruimte momenteel alleen op afspraak te gebruiken.

Coronatijden

Viva Cruises vraagt geen coronatest voor de inscheping. Wel moeten de gasten zich elke morgen melden voor een lichaamstemperatuurmeting. Alle personeelsleden dragen mondkapjes. Deze regel geldt ook voor de gasten, behalve wanneer die neerzitten in de restaurants, de lounge en op het dek.

In het huidige klimaat moet Viva Cruises zich net als de andere rederijen flexibel opstellen. Zo kleuren bepaalde bestemmingen van de ene op de andere week rood en moet ze haar routes aanpassen. Op de huidige Rijncruises is reizen naar Straatsburg bijvoorbeeld verboden. Deze Franse bestemming werd op onze cruise vervangen door Baden-Baden. De andere aanloophavens vanuit Düsseldorf waren Koblenz, Boppard, Mainz, Mannheim, Speyer en Rüdesheim.

Viva Cruises werkt vooral samen met de Amerikaanse touroperator Tauck Tours die een groot deel van de schepen onder haar eigen naam aanbiedt op de Amerikaanse markt. Nu de Amerikanen niet naar Europa kunnen, richt de rederij zich op de Duitstaligen, Nederlanders en Belgen. Deze formule legt haar alvast geen windeieren en diverse Belgische reisorganisaties hebben op de MS Inspire de jongste weken al groepscruises georganiseerd. De meeste afvaarten zijn volzet, zij het met een gereduceerde capaciteit van 70 tot 80 procent. Ook voor het zomerseizoen 2021 heeft Tauck minder chartercontracten afgesloten. Rony Broun (rivercruises.be en consulent voor Viva Cruises) wijst erop dat naast de MS Inspire in 2021 ook de MS Treasures voor een Europees publiek vaart. Hoewel de schepen een tweetaligheid afficheren, is de voertaal Duits, maar alle bemanningsleden spreken wel vlot Engels.

Uitbreiding Viva-vloot

De volgende jaren wil Viva Cruises meer en meer een eigen identiteit opbouwen. De MS Swiss Tiara van Scylla werd intussen volledig heringericht en vaart sinds de zomer 2020 als Viva Tiara op de Donau. De Tiara is daarmee het eerste schip dat volledig onder de Viva-vlag opereert. Het rivierschip oogt na de renovatie heel wat eigentijdser dan de zogenaamde Tauck-schepen die over een klassieker interieur beschikken.

In de nabije toekomst krijgt de Swiss Gloria een gelijkaardige look. Daarnaast lanceert Viva Cruises met de Viva One volgend jaar haar eerste nieuwbouwproject. Het hybride schip zal quasi zwavelvrij varen en over een eigentijds en open interieur beschikken. Vanaf juni 2021 verzorgt het vaartuig  voornamelijk weekcruises tussen Budapest en Passau. De maatschappij is van plan de volgende jaren nog een aantal zusterschepen te lanceren. De bouw van de romp gebeurt in Oost-Europa waarna de schepen op Viva’s eigen Initium-scheepswerf in het Nederlandse Hardinxveld worden afgewerkt.

Viva Cruises wil haar activiteiten trouwens niet beperken tot de waterlopen. De riviercruisespecialist nam eind 2019 de Bremen van Hapag-Lloyd Cruises over. Als MS Seaventure zal het vaartuig vanaf volgend jaar vier-sterrenexpedities aanbieden voor een maximum van 164 gasten. De bedoeling is onder meer unieke reizen voor te stellen in de poolgebieden en het Braziliaanse regenwoud. Het schip is voor 2021 intussen verhuurd aan Amerikaanse bedrijven en zal onder meer voor Polar Latitudes tijdens ons winterseizoen 2021-2022 Antarctica bezoeken. Pas vanaf het zomerseizoen 2022 zal de Seaventure voor Viva Cruises en de Europeanen varen.

Patrick Parez
Senior Cruise Editor

 

Comments