Inflight Report

Lufthansa:
Düsseldorf – Newark – Düsseldorf

Maatschappij: Lufthansa
Route: Düsseldorf – Newark – Düsseldorf
Toestel: A330-300
Reisklasse: Premium Economy
Vlucht: januari 2016

Context: Lufthansa onthulde zijn Premium Economy class in maart 2014 op de ITB te Berlijn en voltrok de eerste vlucht met de nieuwe vervoersklasse op 2 oktober van datzelfde jaar. Het was toen ongeveer 35 jaar geleden dat de Duitse carrier nog eens een nieuwe vervoersklasse voorstelde. De introductie maakte onderdeel uit van een totale investering van 3 miljard euro. De nieuwe klasse is ondertussen beschikbaar op een 70-tal bestemmingen vanuit Frankfurt, München of Düsseldorf. De stoelen zijn geïnstalleerd in alle 107 langeafstandsvliegtuigen van de maatschappij. Afhankelijk van het type toestel zullen er in Premium Economy tussen de 21 (A330) en 52 (A380) stoelen geïnstalleerd worden. Voorheen vloog Lufthansa vanuit Düsseldorf naar Toronto, Miami, Chicago en Newark, maar sinds het wegvallen van Chicago tijdens het winterseizoen van 2015/2016 blijft Newark momenteel als enige overeind. Newark wordt het hele jaar door aangevlogen in een W-patroon met München (München – Newark – Düsseldorf – Newark – München).

Check-in & security: Vanuit de oostelijke helft van België sta je met de auto op twee uur op DUS. Maar hoewel de vlucht vanuit Düsseldorf pas vertrekt om 15u00, waren we om 11u00 al aanwezig op de luchthaven omdat er voor onze groep een rondleiding doorheen DUS gepland was. Een rij was er dus nergens te bespeuren. Het tegenovergestelde vonden we terug op Newark. Door de hevige sneeuwval in Oost-USA, veroorzaakt door blizzard Jonas en de bijhorende annulatie van verschillende vluchten, zaten alle LH-vluchten richting Europa overvol. De check-in verliep al bij al tamelijk vlot. De security check in EWR gaat traag, maar daar staan ze hier bekend om. Het geringe aantal full body scans zorgt voor een serieuze bottleneck door het grote aantal reizigers.

Lounge: Een brand in de passagiersterminal op 11 april 1996 en de daarmee gepaarde renovaties hebben ervoor gezorgd dat Düsseldorf International Airport een uiterst moderne luchthaven is. Drie terminals zijn verbonden met de vertrekhal en ze zijn allemaal verbonden binnen de beveiligde zone. Zo worden reizigers bij een overstap of een gate change niet meer aan een bijkomstige en tijdrovende security check onderworpen. Vluchten van Lufthansa en haar dochtermaatschappijen Germanwings en Eurowings vertrekken steevast vanuit Terminal A, waar zich ook de Lufthansa Business Lounge bevindt. Normaal gezien is deze lounge niet toegankelijk als je in Premium Economy vliegt, maar is wel bij te boeken voor 25 euro.

Alle benodigdheden voor zakenreizigers zijn aanwezig.
Uitgerust met moderne eetfaciliteiten.

Boarding: We hebben niet zo veel tijd doorgebracht in de lounge. Wat ons meer interesseerde, was het product van Lufthansa. We kregen als eersten toegang tot het toestel, wat ons in staat stelde om de verschillende upscale segmenten (First, Business & Premium Economy) van LH onder de loep te nemen.

Maar ook in Business Class kan je een schermpje opwerpen tussen jouw seat en die van je buurman of -vrouw

Seats: Bij de ontwikkeling van deze nieuwe seats hebben ze aantal elementen volledig vernieuwd, al werd er ook in grote mate teruggegrepen werd naar de business class recliner seats uit het het begin van de jaren ‘90. De indeling is 2-3-2. Wat ineens opvalt, is de dubbele armsteun met aan het uiteinde een mini-cocktailtafeltje. Je drankje is altijd bij de hand en je hoeft met je buurman of -vrouw niet meer te strijden om het een gemeenschappelijke armsteun. In de leuning vind je de amenity kit terug met de standaard items: slaapmasker, oordopjes, sokken, een nat doekje en een tandenborstel. De zetels, afkomstig van de fabrikant ZIM, en de cabine zijn volledig in het (donker)grijs. Toch voelt het geenszins koud aan, maar wel zeer modern. In de Premium Economy class beschik je over 50% meer beenruimte dan in Y-klasse (ongeveer 17 centimeter). Op de eerste rij mag je daar nog een 20-tal centimeter bijtellen en beschik je over een uitklapbare voetsteun, zoals we konden merken op de terugvlucht. Op de andere rijen gebruik je het voetsteuntje dat bevestigd is aan de stoel van de persoon die voor je zit.

De Premium Economy-seats staan verdeeld in een 2-3-2 uitvoering.
De integrale nieuwe Premium-Economy Seats

Service: Zowel in Düsseldorf als in Newark kregen we voor vertrek een sapje voorgeschoteld. Iets later krijgen we ook een papieren menu aangeboden in drie talen (Duits, Engels & Spaans).  Op de heenvlucht waren er nog enkele seats over binnen de Premium Economy. De cabin crew gaf vervolgens de mogelijkheid aan de gasten, die reisden in Y-klasse, om te genieten van hun nieuwe Premium Economy. Zij die niet toehapten, hadden ongelijk. Op de heenvlucht kwam de purser veelvuldig langs om te controleren of alles in orde was. En dat was ook zo. Enige minpuntje is dat er op de heenvlucht geen hoofdtelefoon op onze stoel klaar lag. De intercom bleef zwijgen, een genot op de terugvlucht.
Onze kompanen van Lufthansa hadden voor vouchers gezorgd om te surfen op het Fly-Net van Lufthansa. Wil je hier gebruik van maken, dan kan je een code bekomen via de cabin crew. Je krijgt zowel toegang tot draadloos internet via WLAN, als mobiele telefonie (sms en mms) via GSM/GPRS. Voor de verschillende tarieven, bezoek je www.lufthansa.com/us/en/Fly-Net.

Catering: Bij het boarden vind je reeds een waterflesje in de stoel voor je. Perfect, want je kan niet genoeg gehydrateerd blijven op grote hoogte, maar ook tijdens de vlucht komt men vaak langs met water of sapjes. Geen sprake van plastieken servies. Alles is uit porselein of glas gemaakt. Het dienblad zit opgeborgen in het middenvak.  Tijdens de hoofdmaaltijd krijg je – naast het gewone aanbod – rode-, witte- of schuimwijn aangeboden en na de maaltijd krijg je een cognac of een Bailey’s aangeboden. Als slaapmutsje voor de retourvlucht, zeg maar.

Diner: pasta met kip, een fris slaatje en een brownie met anglaise-saus
Ontbijt: Pasta met zalm en dille en een vitaminerijke fruitsla.

Vlucht: Vertrok telkens twintig minuten te laat, maar verliep zó vlot dat ze steeds op tijd toekwam. Reken acht uur voor de heenvlucht, maar zes uur voor de terugvlucht.

Bagage: Daar diende nooit lang op gewacht te worden. De douanecontrole op Newark verliep ontzettend vlot, zeker naar Amerikaanse gewoontes. De bagage was zelfs nog nergens te bespeuren toen we aan de belt kwamen.

Conclusie: Het Premium Economy concept bestaat al meer dan een decennium en eigenlijk heeft Lufthansa er lang mee gewacht, maar het afgeleverde product voelt zeer comfortabel en modern aan. We kunnen dus niet anders concluderen dat je beter wat langer wacht met de introductie van een grondig uitgewerkt en tijdloos product, dan haastig een trend te volgen en een voorlopige versie op erg verouderde toestellen te installeren.
Lufthansa beschikt over een speciale minisite over haar Premium Economy class. Voor meer informatie en beeldmateriaal, bezoek je premium-economy.lufthansa.com.

Yannick Melsen

Comments