Aviation

Lufthansa profiteert van de ondergang van Air Berlin

Lufthansa heeft het eerste kwartaal van dit jaar meer winst gemaakt. De operationele winst steeg met 4% en dat dankt de Duitse luchtvaartgroep mede aan de val van voormalig concurrent Air Berlin. Lufthansa had te maken met een grotere vraag naar tickets door het faillissement van concurrent Air Berlin. Ook een vroege Pasen was goed voor de vraag naar vliegtickets. De operationele winst van Lufthansa steeg naar 26 miljoen euro. Door het verdwijnen van Air Berlin zaten de vliegtuigen van Lufthansa voller en kon de Duitse marktleider hogere prijzen vragen. De omzet kwam uit op 7,6 miljard euro. Netto is er sprake van een verlies van 57 miljoen euro, door onder meer rentebetalingen en wisselkoerseffecten op leningen in dollars. Vorig jaar was dat nog een negatief resultaat van 68 miljoen euro. Vorige maand waarschuwde Lufthansa al dat 2018 een moeilijker jaar wordt dan 2017, toen voor het derde jaar op rij een recordwinst werd geboekt. Hogere brandstofkosten en weer toenemende concurrentie op de Duitse markt zorgen dit jaar voor een licht lagere winst, herhalen de Duitsers.