Analyse

Limburg Toerisme Congres: “Moderne reiziger wil geen toerist zijn”

“De reiziger van nu wil geen ‘toerist’ zijn, maar wel zich als een tijdelijke bewoner thuisvoelen op de plaats van bestemming”. Dat zegt de internationaal gereputeerde Deense strateeg Peter Rømer Hansen, keynotespeaker op het derde Limburg Toerisme Congres in Genk. In zijn uiteenzetting ‘Tourism out of the box’ belichtte hij de nieuwste trends in het toerisme.

Driehonderd professionals

Peter Römer Hansen

Het congres bracht driehonderd professionals uit de publieke en private toeristische sector samen in Thor Park, ooit de mijn van Waterschei. De Deen Peter Rømer Hansen geniet internationaal naam als strateeg en business developer. Hij is onder meer adviseur van de Europese Commissie en van European Cities Marketing. In zijn uiteenzetting concentreerde hij zich op drie aspecten: ‘Lokaal is globaal’, ‘Democratische revolutie in reizen’ en ‘Limburg is het centrum van de wereld’.

Lokaal is globaal

Met ‘lokaal is globaal’ geeft de Deen een sleutelevolutie in het toerisme aan. “Reizen kent een geweldige explosie die alleen maar zal toenemen, onder meer dankzij het internet als gigantisch platform. Elke toerist van waar ook ter wereld kan bijvoorbeeld in Genk een airbnb boeken. Het internet leidt ook tot een integratie van de toeristische accommodatie. De traditionele leveranciers van toerismeproducten willen met hun aanbod nu ook op airbnb.” In de bestemmingen ziet Peter Rømer Hansen eveneens een evolutie. “Naast de grote steden zijn de kleinere steden sterk in opmars. Lokaal worden ook steeds meer mogelijkheden ontdekt. In Denenmarken bijvoorbeeld is het kweken van oesters als een troef ontwikkeld. Nu worden in Denemarken zelfs oestersafari’s georganiseerd, waarvoor de Chinezen in de rij staan.”

Democratische revolutie

De democratische revolutie in reizen ziet de toerismespecialist op diverse vlakken. “Elke plaats, zelfs een ‘non-bestemming’ kan zich nu in de markt zetten als een fantastisch oord. De Deense hoofdstad Kopenhagen staat niet bekend als een skibestemming. Wel, op het dak van een krachtcentrale die afval omzet in energie wordt een skipiste aangelegd, een kunstmatige waarop je het hele jaar kan skiën. ”Ook in de mentaliteit van de reizigers stelt Peter Rømer Hansen een belangrijke ontwikkeling vast. “Wie op reis gaat, wil geen toerist zijn, maar zich wel voelen als iemand van de lokale gemeenschap. Kijk maar naar het succes van de organisatie ‘Remote Year’, die professionals de mogelijkheid biedt tot een jaar van plaats naar plaats te reizen en daar hun job te doen”.

Elke plaats als unieke bestemming

‘Limburg is het centrum van de wereld’, het derde luik in het betoog van Peter Rømer Hansen was natuurlijk een boutade. Waar hij eigenlijk op doelde is dat elke plaats zich als een unieke bestemming in de markt kan zetten. Dat illustreerde hij met enkele voorbeelden: “In Denemarken wordt gewerkt aan ‘The Treetop Experience’ in het bos in Haslev, een uurtje rijden van Kopenhagen. ‘The Treetop Experience’ is een traject van 600 meter, volledig geïntegreerd in het bos en met stopplaatsen met infoborden over de omgeving. Eindpunt is een toren in de vorm van een spiraal van 45 meter, langs waar je naar boven kan stappen. Ook een goed voorbeeld is het Franse Nantes, die zich in de markt zet met ‘Le voyage à Nantes’, een project van kunst op het openbaar domein. Hier in Genk zijn jullie ook goed bezig met het traject ‘Fietsen door het water’”.

Luc Weyens, senior reporter Travel Magazine

Comments