Aviation, Newsflash

Lezers schrijven ons: reactie ACV ‘Stop met de passagiers te pesten’

De redactie van Travel Magazine ontving een reactie van ACV-Transcom naar aanleiding van het opiniestuk ‘Stop met de passagiers te pesten‘ – geschreven door TM-Aviation reporter Luk De Wilde – dat vorige week werd gepubliceerd op onze website.

Kurt Callaerts, sectorverantwoordelijke luchtvaart-maritiem bij ACV-Transcom © ACV

Kurt Callaerts, sectorverantwoordelijke luchtvaart-maritiem bij ACV-Transcom: “Deze week is het gepland dat het boordpersoneel van Ryanair twee dagen het werk neerlegt. Vandaag werden er nog meer stakingen aangekondigd. Deze acties midden in de vakantieperiode treffen heel wat reizigers die hun vakantie meer dan verdiend hebben na een jaar hard werken. Dat is uiteraard te betreuren. Het deed Luk De Wilde, luchtvaartspecialist, dan ook aan de vakbonden vragen om “te stoppen met de reiziger te pesten”.

Maar er is natuurlijk wel wat meer aan de hand. En niet alleen de vakbonden, maar ook het bedrijf, de overheden die de sector veel te weinig reguleert, en ja, helaas ook de reiziger zelf, hebben de huidige praktijken van Ryanair mogelijk gemaakt.

Aan belachelijk lage prijzen kunnen we vandaag met Ryanair vliegen. Dat komt omdat de ‘lagekostenmaatschappij’ teert op centen die ze als “steun” eist van overheden en luchthavens, maar ook op heel wat kosten bespaart zoals brandstof, belastingen en taksen, onderhoud. Maar de belangrijkste ‘kost’ waar ze het meest “uithaalt” is haar personeel. In vergelijking met EasyJet, toch ook een prijsvechter, heeft Ryanair maar de helft aan personeelskosten.

De werknemers betalen met andere woorden al jaren de prijs van onze goedkope tickets. Met abominabele werkomstandigheden, een extreem hoge flexibiliteit en lage lonen – zeker als je alles in rekening brengt. Want wie voor Ryanair werkt, wordt enkel betaald voor de ‘vlieguren’. Een vlucht met drie uur vertraging betekent drie uur geen loon. Of wie standby moet zijn krijgt niks. Een tijdje minder of geen werk? Ryanair verplicht je om verlof zonder wedde op te nemen…

“Een vlucht met drie uur vertraging betekent drie uur geen loon.”

Daarnaast is er ook het verdienmodel van de lagekostenmaatschappij. Want de goedkope tickets moeten deels worden gecompenseerd met de verkoop van allerhande producten aan boord. Het cabinepersoneel wordt zwaar onder druk gezet om targets te halen. Dat zorgt niet enkel voor veel stress, concurrentie onder collega’s, maar is zo extreem dat het zelfs de veiligheid onder druk zet.

Dat is natuurlijk allemaal niet de schuld van de vakantieganger die er even tussenuit wil. En toch is het nodig dat die zich bewust is van de omstandigheden waarin het personeel dagdagelijks – vaak doodmoe – het beste van zichzelf geeft om de reis van u en mij zo aangenaam mogelijk te maken.

Prijsvechters als Ryanair hebben pas de markt kunnen betreden sinds de liberalisering eind jaren ’80. Die leidde ertoe dat vaste ticketprijzen verdwenen en luchtvaartmaatschappijen niet meer gebonden waren een thuisbasis. Toen al werd gewaarschuwd dat overheden in Europa afspraken moesten maken over arbeidsvoorwaarden en werkgelegenheid. Dat gebeurde niet, en dat zorgde ervoor dat tickets steeds goedkoper werden, en de loon- en arbeidsvoorwaarden steeds slechter. Vandaag hebben we de bodem bereikt.  Deze werkwijze maakte ook dat de prijszetting bij de andere luchtvaartmaatschappijen, maar ook bij de handlers onder zware druk is gekomen.

Maar de situatie is veranderd. Ryanair kon zich deze wanprakijken enkel permitteren doordat er jarenlang een overschot was aan personeel – zowel piloten als cabinepersoneel. Dat heeft Michael O’Leary, ceo van Ryanair ook meermaals zelf letterlijk gezegd. Daardoor ook kon hij het zich permitteren om vakbonden te weren uit zijn bedrijf, wat het onmogelijk maakte om betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Maar dankzij de groei in de sector zitten sinds kort alle luchtvaartmaatschappijen verlegen om personeel. En dat heeft gemaakt dat het Ryanair-personeel ook eindelijk kan opkomen voor betere werkomstandigheden. De eersten die dat deden, waren de piloten eind vorig jaar. Wie herinnert zich niet het groot aantal vluchten die toen moesten worden geschrapt, zogezegd omdat ‘te veel piloten hun vakantie (waar iedereen recht op heeft) opnamen’? Michael O’Leary kon niet anders dan beloven dat hij vakbonden zou erkennen. Na de piloten volgde het cabinepersoneel. En ja, als vakbond zijn we uiteraard zeer tevreden dat dit gebeurt. Het is erg belangrijk dat het personeel zich organiseert: Europees én nationaal.

Dat de vakbonden veel te laat aan tafel zijn gegaan, klopt dan ook niet. Onderhandelingen zijn al opgestart sinds januari. ACV heeft eind vorig jaar zelf Ryanair uitgenodigd om rond de tafel te gaan zitten. Het bedrijf heeft meermaals geweigerd, getalmd of startte onderhandelingen zonder de bonden en met resultaten die niet gevraagd werden door het personeel. De stakingsdruk was in dit geval dan ook écht nodig.

“Iedereen heeft recht op vakantie, maar ook iedereen wil op een correcte manier behandeld worden
door zijn werkgever en iedereen wil krijgen waar hij recht op heeft.”

Vandaag deelt ACV-Transcom brochures uit aan de reizigers op de luchthaven van Zaventem. Daarin leggen we uit waarom het personeel precies in actie komt, en waarom dat meer dan nodig is. We willen daarbij ook de reiziger betrekken. Iedereen heeft recht op vakantie, maar ook iedereen wil op een correcte manier behandeld worden door zijn werkgever en iedereen wil krijgen waar hij recht op heeft. Zo kunnen we  samen van Ryanair een eerlijker bedrijf te maken, want uiteindelijk zijn we allemaal werknemers, die graag hun job uitvoeren en daarvoor gewaardeerd willen worden. Daarover gaan de stakingen deze week.”

Comments