Reisindustrie

Lezers schrijven ons: hoe kan je geloofwaardig blijven in je eigen domein?

Door alle media heisa over een gemuteerde vorm van de ‘griep’ van de Corona-familie (ja, dat bewijzen de cijfers die ze ons voorschotelen), beheerst de media en pers het nieuws met correcte en soms totaal nutteloze informatie. Als er maar ‘clicks’ worden gegenereerd, lijkt het wel. Aan het woord Yves Coppens van Copco Travel/Woni Safaris, die in een open brief – vanuit het ITB vrije Berlijn – aan de TM-redactie zijn visie deelt. TM-hoofdredacteur Robrecht Willaert reisde afgelopen donderdag voor de 42ste keer – ITB gerelateerd sinds 1979 – op eigen houtje naar Berlijn en brengt hierover maandag uitgebreid verslag.

“Ze zagen de takken waar ze zelf opzitten af… Deze nefaste kortetermijnvisie leidt tot een wereldwijde crisis die iedereen ( ja, echt iedereen) zal treffen. En ja bepaalde media spinnen er garen bij… Als het maar clicks genereert. Ieder zijn business model zeker?

Maar hoe geloofwaardig blijf je dan eigenlijk? Van beroepsethiek is naar mijns inziens weinig overgebleven… Jammer! Maar ook wij – als toeristische industrie – zijn hier niet heilig.

Inderdaad, er worden minder tickets en (pakket)reizen verkocht, met overcapaciteit tot gevolg. Dat resulteert echter nog niet in dumpingprijzen of “we betalen je om te vliegen/reizen”, want dat is immers de extreme keerzijde van het dynamic yield management. De commissies kunnen echt wel hoger, dat is nu bewezen.

Maar een artikel over vluchten waar 50% van de geboekte klanten niet komt opdagen en dit nefast  en verlieslatend is? Quatsch! Als je het niet kent, blijf er dan af…

Mijn laatste vlucht was tot voor 2 weken overboekt, en nu half leeg. Op korte termijn geen probleem, 90% van de verkochte tickets zijn immers niet terug betaalbaar. Maar als er geen nieuwe reservaties komen, dan moeten de airlines wel handelen en de capaciteit terugschroeven. Lees:  minder reizen en minder werkgelegenheid.

Terwijl wij van de daken schreeuwen: blijf reizen, het is veilig! Wat volgde was de afgelasting (al dan niet terecht) van één van Europa’s grootste B2B-events: ITB Berlijn. Dat is het slechtste signaal dat men had kunnen geven. Niet alleen voor de economische kater die deze beslissing met zich meebrengt. Het is een teken aan de wand. Events zouden moeten kunnen doorgaan, maar dan wel met draconische maatregelen: controle, beveiliging en een goede organisatie. Denk aan aparte check-ins voor standhouders en bezoekers. Voldoende klinische handschoenen, maskers en desinfecterende gels. Ja, dit kost de organisator veel geld, maar toch had het iedereen een zeer goed gevoel gegeven. Wat blijft er nu over? Enkel rancune en een economisch slagveld, en dat zowel bij standhouders als bezoekers.

Op het moment van dit schrijven ben ik in Berlijn, en ja ITB mag dan wel geannuleerd zijn, vele échte decision makers zijn hier toch present. De beste deals worden gesloten, want er is deze keer geen tijdsdruk. Misschien heeft de ITB zelf bewezen dat ze niet meer nodig zijn?

Tot slot: laten we dit als mensen positief benaderen en er gewoon – zoals steeds – het beste van maken. Rationeel denken en de cijfers nemen zoals ze zijn. Een woord van dank aan ieder die in onze sector werkzaam is. Jullie bewijzen dagelijks jullie meerwaarde aan de klanten, en dat in een people business zoals de reisindustrie.

Yes WE can! Wij zijn een extreem veerkrachtige sector, fier om hier deel van uit te mogen maken!” #reisbewust #reisgerust

Foto: Yves Coppens en Catherine Muli (marketing director Woni Safaris) op de mini-Afrika ITB meeting, Campus GLS -School Preslauer Berg, Berlijn.

Comments