Cruise

Kunnen de Europese cruises in juni of juli hervatten?

De jongste dagen hebben alle grote cruiserederijen de opschorting van hun activiteiten verlengd tot midden of eind mei. Hoewel het op dit ogenblik koffiedik kijken is hoe snel we het nieuwe coronavirus zullen verslaan, zijn er signalen dat de cruise-industrie vanaf juni of juli stilaan weer op gang kan komen. Daarbij zullen de kleinschalige riviercruises en boetiekschepen wellicht eerder kunnen hervatten dan de grotere resortschepen. De sector gaat ervan uit dat Europa en mogelijks China als eerste hun activiteiten kunnen heropstarten. Wanneer er opnieuw cruises zullen varen in Noord-Amerika en de Caraïben is helemaal onduidelijk. Bovendien rijzen er vragen of het – in de licht van de snel stijgende coronabesmettingen in de Verenigde Staten – wel verantwoord is om deze zomer Amerikanen toe te laten op de cruiseschepen in Europa. De kans is dan ook groot dat maatschappijen deze groep zullen bannen. Het is trouwens evenmin uitgesloten dat Europa haar grenzen grotendeels gesloten zal houden voor reizigers uit de Verenigde Staten of andere continenten.

Maatschappijen als AIDA Cruises, Costa Cruises, MSC Cruises en TUI Cruises vullen hun schepen hoofdzakelijk met Europese vakantiegangers. Zij kunnen hopelijk nog een deel van het zomerseizoen redden. Maar wat zal er gebeuren met de Amerikaanse rederijen? Zullen zij halfvol en met verlies varen? Carnival Cruise Line heeft deze week alvast aangekondigd haar al beperkte Europese seizoen te schrappen. Frankrijk heeft bovendien een tijdelijke wet uitgevaardigd waarbij ferry’s en bij uitbreiding cruiseschepen maximaal een kwart van hun passagierscapaciteit mogen invullen om de afstand tussen de opvarenden te kunnen garanderen. Dat betekent dat er op een resortschip van 5.000 tot 6.000 passagiers maar 1.500 gasten mogen inschepen. Een handhaving van deze maatregel zou aan boord van deze schepen een zeer desolaat gevoel geven.

Rederijen besparen en zoeken extra middelen

De opschorting van de cruise-activiteiten ten gevolge van de coronacrisis brengt voor de cruiserederijen steeds meer liquiditeitsproblemen met zich mee. De lonen en kosten voor de schepen blijven doorlopen, terwijl er geen inkomsten zijn uit cruises en veel bestaande boekingen moeten worden terugbetaald. Ook de onduidelijkheid over de datum van de heropstart van de activiteiten kost de rederijen geld. Alle maatschappijen houden schepen standby om zo snel mogelijk opnieuw passagiers te kunnen ontvangen. Dat betekent dat de bemanningen op post blijven. De Carnival Corporation raamt deze kost op 2 tot 3 miljoen USD per maand per schip. Met een groepsvloot van meer dan 100 schepen, tikt de rekening snel aan. Deze situatie is onhoudbaar. Indien de coronacrisis aanhoudt, zullen de rederijen steeds meer vaartuigen compleet uit de vaart moeten nemen en de crew naar huis sturen.

De Carnival Corporation kondigde niet alleen extra besparingen aan, maar geeft ook obligaties en bijkomende aandelen uit en trekt tijdelijk de uitkering van dividenden in. Dit moet de groep zo’n 6,25 miljard USD opleveren. Royal Caribbean Cruises en Norwegian Cruise Line Holdings hebben de voorbije weken al aangeklopt bij de banken. Met kortetermijnleningen willen ze hun cashpositie versterken en over de nodige middelen beschikken om de voorschotten voor hun nieuwbouwprojecten te betalen. Bij Royal Caribbean Cruises heeft CEO Richard Fain daarnaast  aangekondigd af te zien van zijn loon. Andere directieleden waaronder Michael Bayley, de CEO van Royal Caribbean International en Lisa Lutoff-Perlo, de CEO van Celebrity Cruises, hebben beslist om tot 30 september 25 procent van hun loon af te staan.

De rederijen hopen snel en krachtig terug te komen als de coronastorm gaat liggen. Maar zullen de vakantiegangers volgen? ‘Die hards’ staan te popelen om opnieuw te cruisen, maar zullen het grote publiek en de ‘first timers’ volgen? De uitbraak van het virus aan boord van de schepen, de quarantaines van vaartuigen en het weigeren van havens om schepen te ontvangen hebben de cruise-industrie sinds begin dit jaar in een negatief daglicht gesteld. Het zal wellicht enige tijd duren om deze wonden te helen. Dit zal ongetwijfeld een invloed hebben op de inkomsten van de rederijen. In volle besparingstijd is het niet uitgesloten dat de maatschappijen hun investeringen zullen terugschroeven. De kans is groot dat zij de lancering van nieuwe schepen willen spreiden in de tijd en opties voor nieuwbouworders niet lichten.

© foto’s Port of Barcelona, PortMiami, AIDA Cruises

Comments