Analyse

Kreta Investeert

Heraklion Airport (HER), de tweede drukste luchthaven in Griekenland, met zo’n 7 miljoen pax op jaarbasis, is eindelijk begonnen met een opknapbeurt, sommigen nomen het een renovatie, anderen spreken van een grondige opwaardering. In april is men gestart met een aanbouw van zo’n 3.000 m² bij de al decennia verouderde terminal, een verschrikking voor duizenden toeristen die jarenlang bij soms 40°, een file vormden buiten de terminal om in te checken. De nieuwe terminal, die al vijf jaar geleden gebouwd had moeten worden, is exclusief betaald door het bedrijf Hellenic Duty Free Shops. Exit passages zijn keurig uitgevoerd, alleen bij aankomst moet je nog de historische trappenhal nemen naar de paar bagagebanden. De hele renovatie, – zo’n 13 miljoen euro – is uitendelijk niet betaald door de Griekse overheid maar door bovengenoemd consortium dat uiteraard – overigens heel keurig – inzet op een zware promotie van Griekse producenten van onder andere olijfolie’s, wijnen, en andere typische lokale producten. Op die manier geraakt Heraklion Airport hopelijk ooit eens weg van de koppositie in de jaarlijkse ranking van “Sleeping in Airports” waar ze al jaren figureert als de slechtste Middellandse Zee-luchthaven, gevolgd door Santorini, Rhodos, Paris-Beauvais en Luton-Londen.

Kastelli Airport plan

Ondertussen is het succes van Kreta’s tweede luchthaven Chania nogal volatiel, want Ryanair heeft net begin juni zijn basis gesloten op de luchthaven maar blijft deze zomer wel vanuit Athene vliegen naar Mykonos, Santorini en Thessaloniki. Grootste nieuws is ondertussen de beslissing (eindelijk) een nieuwe internationale luchtaven Kastelli te bouwen, ten zuidoosten van Heraklion, tussen Chersonissos en Elounda, met een directe verbinding via de autoweg A90 langs de noordelijke kust van Kreta. De afstand van de hoofdstad naar de nieuwe luchthaven wordt aldus zo’n 40 km. De internationale tender is hier gewonnen door een Grieks-Indische groep (Ariadne met het Griekse GEK Terna en de Indische GMR Airports Group). Voor deze laatste is het een tweede luchthavenproject na de nieuwe Turkse Sabiha Gökçen Airport in Istanbul. Totale investering met een concessie voor 37 jaar, bedraagt 850 miljoen euro (volgens het Ministerie van Infrastractuur), de bouw van de luchthaven zelf 480 miljoen euro. In een land met de hoogste werkloosheid in de Eurozone, zo’n 23%, zal de bouw meer dan 1000 jobs creëren tijdens de vijf jaar durende bouwperiode. De opening is voorzien voor de zomer 2023. Deze keer participeert de Griekse overheid wel voor 46% in de nieuwe bestuursvorm. Er komt naast de E-class runway van 3200m, parallel met een 23m brede A-class runway, een ruimte voor 27 vliegtuigparkingplaatsen. De capaciteit wordt geschat op zo’n 7 miljoen pax per jaar, wat eerder bescheiden is wetende dat Heraklion Airport (in 2010 goed voor zo’n 3,8 miljoen pax per jaar) vorig jaar al 7,4 miljoen pax haalde. Hoe dan ook, er is op de nieuwe site voldoende ruimte naast de (bestaande) militaire luchthaven, om heel snel extra capaciteit te creëren. Maar Kreta breidt ondertussen ook uit aan de haven. Sinds eind vorig jaar telt Heraklion een nieuwe cruiseterminal – een project van 2 miljoen euro – van de Heraklio Port Authority. Behalve de dagelijkse ferryverbinding Pireaus-Heraklion heb je regelmatige vertrekken van en naar Mykonos, Rhodos, Santorini, Paros en Ios. In Griekenland voert Pireaus de cruisemarkt aan met zo’n 47% gevolgd door Korfu (15%), Myrkonos (9%), Santorini (7%), en verder Heraklion. In 2016 telde Kreta zo’n 170 cruisecalls, vorig jaar 247 en dit jaar zo’n 280. TUI Cruises had in 2017 3 homeport vertrekken, dit jaar een vijftal. Dit alles tegen een achtergrond van een exponentiële groei van het internationaal toerisme waarbij Kreta goed is voor zo’n 20% van alle internationale vakanties in en naar Griekenland.

Robrecht Willaert, editor-in-chief Travel Magazine

Comments