Cruise

Kleven levert Roald Amundsen op

Kleven Yards in het Noorse Ulsteinvik heeft de Roald Amundsen opgeleverd. Het hybride expeditieschip voor Hurtigruten moest al tijdens het seizoen 2018 in de vaart komen. De werf had echter heel wat moeilijkheden met de vele innovaties van het schip. Roald Amundsen is het eerste cruiseschip dat uitgerust is met batterijen en gedurende een beperkte tijd op elektrische stroom kan varen. Voor CEO Daniel Skjeldam betekent de lancering de start van een nieuw hoofdstuk in de maritieme geschiedenis. “Roald Amundsen is het allereerste cruiseschip met batterijen, iets wat we tot enkele jaren geleden voor onmogelijk hielden. Hurtigruten zet niet alleen een nieuwe norm voor de cruisesector, maar voor de hele maritieme industrie.“ Het groene schip verliet de werf op batterijkracht, zodat het vaartuig geruisloos en emissievrij door het water gleed op weg naar de Noorse kust. Roald Amundsen vaart nu naar Tromsø waar het morgen, woensdag, officieel in de vaart komt. Het vaart deze zomer naar Spitsbergen en Groenland en wordt daarna het eerste hybride schip dat de legendarische Noordwest Passage zal doorkruisen. In de herfst cruiset de Roald Amundsen langs de Amerikaanse westkust naar Antarctica. In 2020 volgt het zusterschip Fridtjof Nansen. Een derde, nog naamloze eenheid is gepland voor 2021. De schepen zijn 140 meter lang en bieden plaats aan 530 gasten en 151 bemanningsleden. Ze hebben een classificatie Polar Class 6.

© foto Hurtigruten

Comments