Digitale Economie

Joost Schuring (vice president EMEA Amadeus)

“Zoeken naar innovatie met een meerwaarde”

Amadeus is de Europese marktleider op het vlak van technologie voor de professionele reissector. Ondanks die comfortabele positie ziet Joost Schuring (vice president EMEA Amadeus) nog heel wat opportuniteiten. “Amadeus geniet van een unieke positie als bedrijf. We bevinden ons op het kruispunt tussen de reisindustrie en de technologische sector. Die combinatie van beide werelden, die eigenlijk niet inherent zijn aan elkaar, maakt onze business zo boeiend. De vele onophoudelijke technologische innovaties van de voorbije jaren zorgen binnen de reissector voor enorme veranderingen. Wij hebben er onze missie van gemaakt om binnen die stroom van innovatie te zoeken naar juist die oplossingen die een meerwaarde kunnen betekenen voor onze gebruikers, de reisagenten, en ook breder, de hele sector.”

De veranderende reizigersverwachting

Eén van de grootste uitdagingen bij die zoektocht is connectiviteit, volgens Schuring. “De technologie en de e-commerce sector hebben consumenten de voorbije jaren enorm verwend. We zijn het gewoon geworden dat alles aan onze voeten (lees: vingertoppen) ligt. Enkele swipes op je smartphone of tablet volstaan om online aankopen of zelfs je wekelijkse boodschappen te doen, waar je ook bent. Die Amazon.com manier van online shoppen, zorgt voor nieuwe verwachtingen bij de reiziger. Het invullen van die verwachtingen zijn voor ons als volledige sector nog een belangrijk werkpunt naar de toekomst toe. Maar ook hier kan de technologie ons weer helpen. Denk bijvoorbeeld maar aan artificiële intelligentie die ons inzicht kan geven in de interesses en verwachtingen van de klant en ons zal toelaten om betere, relevantere en meer persoonlijke reisvoorstellen op te stellen.”

Amadeus pioniert met NDC

De luchtvaartmaatschappijen is het ook niet ontgaan dat het zoek- en boekingsgedrag van de klant wijzigt door de technologische innovaties. Het gezamenlijke antwoord van de luchtvaartsector is IATA’s New Distribution Capability (NDC). De nieuwe standaard wordt met mondjesmaat bij verschillende airlines wereldwijd uitgerold. Het doel van NDC is duidelijk: een nieuwe standaard introduceren voor de distributie van luchtvaartproducten en content. De komst van NDC lijkt op een frontale aanval van de luchtvaartsector tegen de GDS-systemen en dus ook Amadeus. Schuring houdt echter niet van dat enge beeld dat over NDC geschetst wordt en houdt er een andere visie op na. “IATA’s NDC biedt nieuwe opportuniteiten voor Amadeus. Als bedrijf hebben we namelijk een unieke voetafdruk. Door de jaren heen heeft onze business zich gediversifieerd en zijn we met veel meer bezig dan louter de distributie van airline content. Zo zijn we bijvoorbeeld heel sterk in het ontwikkelen en aanleveren van technologische oplossingen voor de sector. En net daarom is NDC een opportuniteit. Ondertussen zijn we bij Amadeus zelf niveau drie gecertificeerd voor NDC als IT Provider en ontwikkelen we eigen oplossingen die ook gebruik maken van de nieuwe standaard. Meer nog, we organiseren NDC-workshops voor reisagenten en we zullen in de loop van dit jaar ook niveau drie gecertificeerd zijn als ‘aggregator’. Daarmee pionieren we met technologie die op het eerste zicht nefast lijkt voor onze business. Die interpretatie van NDC willen we de wereld uit helpen. Onze visie is duidelijk het omarmen van deze innovatie om de sector naar een hoger niveau te tillen.”

Directe versus indirecte distributie

Toch lijken de relaties tussen de luchtvaartmaatschappijen, reisagenten en GDS’en gespannen door de introductie van distributiekosten voor boekingen via de klassieke kanalen. Een commerciële beslissing die Schuring toch enigszins betreurt. “Het gaat hier om een technologisch debat en afspraken die jammer genoeg zijn uitgemond in een verhitte commerciële discussie. Het is aan de airlines om te bepalen welke distributie strategie het beste werkt voor hun klanten. Eén ding is zeker: de reiziger wil over een breed aanbod content en transparantie binnen dat aanbod beschikken. Extra kosten maken het er in dat geval niet makkelijker op. Bovendien hebben zowel onafhankelijke als eigen studies recent duidelijk gemaakt dat de kosten voor een airline van directe en indirecte distributie nagenoeg gelijk zijn. We hebben er dus alle belang bij als sector om deze discussie te parkeren zodat ze duurzame partnerships voor de toekomst niet meer in de weg staat. Want als we de voorspellingen mogen geloven, zal het aantal reizigers wereldwijd exponentieel stijgen de komende decennia. En als sector is het net daarom zo belangrijk dat we de handen in elkaar slaan,” aldus Schuring.

Wie is Joost Schuring

De Nederlandse Joost Schuring werd in juni vorig jaar benoemd tot Vice President EMEA van de Amadeus IT Group. Hij begon zijn carrière bij Amadeus meer dan 17 jaar geleden, in 2001. Hij doorzwom verscheidene commerciële en managementfuncties over de hele wereld bij de IT-groep in onder meer de Verenigde Staten, Brazilië en Duitsland. Joost beschrijft zichzelf als een fervent reiziger die houdt van het onbekende en graag op ontdekking gaat. Alhoewel hij zichzelf niet omschrijft als een foodie kan hij toch enorm genieten van culinaire geneugten tijdens zijn reizen.

Comments