Reisindustrie

Jetair: vandaag 50 jaar geleden!

Exact vandaag 50 jaar geleden (19 juli 1971) richtte Gerard Brackx Jetair op. Al 15 jaar lang voerde hij met enkele autocars van zijn schoonvader busreizen uit naar Lourdes, Spanje, enz. In de jaren ’90 werd Jetair de nummer 1 van de Belgische touroperators op het gebied van vliegvakanties. In 1996 neemt de Duitse groep TUI AG een belang van 30% in het bedrijf om in 2001 als TUI 100% aandeelhouder te worden van Jetair. Begin 2014 wordt de groep TUI Benelux, in oktober 2016 worden de merknamen Jetair, Jetaircenter en Jetairfly  omgedoopt tot TUI, TUI Shops en TUI fly. Bij een dergelijke verjaardag past het om even terug te kijken om nog beter over de pandemie heen zich op de toekomst te richten. Enkele bedenkingen van Bart Brackx, Elie Bruyninckx, Gunther Hofman en Sofie Vanden Driessche.

Robrecht Willaert, hoofdredacteur

Bart Brackx

Toeval of niet, op de verjaardag van mijn zuster Annemie (foto links) werd JetAir boven de doopvont gehouden. En het zou een flinke baby blijken, met veel talenten en groeipotentieel. Wie had er toen gedacht… De eerste brochure winter 71-72 van toch wel 12 (?) bladzijden dik en 2 bestemmingen (Costa Blanca en Mallorca) rijk,  kwam er al gauw aan. Eerst blauwe letters op een gele achtergrond… maar toen Sunair dezelfde kleuren over nam werd overgeschakeld op rood en wit om alle verwarring te vermijden.

50 jaar ondertussen !

De eerste 25 waren er best wel (heel) moeilijke periodes, werd er keihard gewerkt, was de strijd soms op leven en dood. Maar stelselmatig groeide Jetair elk jaar verder, zoals een sneeuwbal die onstuitbaar van de helling rolt en steeds meer massa krijgt. De volgende 25 jaar was de kritische massa er om de basis te verbreden, de rendabiliteit op te krikken, de verticale integratie en powerbrand Jetair uit te bouwen. Wie had er toen in 1971 gedacht dat Jetair zou uitgroeien tot het allergrootste reismerk ooit op de Belgische markt ? Met meer dan 2 miljoen klanten en een forse eigen airline ? Dat geen van de concurrenten van de eerste 25 jaar vandaag nog zouden bestaan ? Ik herinner mij dat we zowat 30 jaar geleden een A3 opgehangen hadden met als boodschap “Uit wat hier leeft kan iets groots groeien”.

Mijn dank dan ook aan alle collega’s die over al die jaren mee geschreven hebben aan dit ongelooflijke verhaal. Van momenten van labeur en zwarte sneeuw tot de vele commerciële en financiële successen. Het was vaak af zien, maar met veel collegialiteit, met de glimlach, de gedrevenheid en betrokkenheid eigen aan dit bedrijf.

Het is méér dan groots… papa Brackx (foto rechts bovenaan) was bijzonder fier.

Ik koester -en ik zal niet alleen zijn- al die jaren van wel en wee, tegenslagen en glorie. Het was oprecht een plezier en een eer. 50 jaar en ondertussen ook een nieuwe naam. Maar bij velen leeft nog steeds diezelfde drive, diezelfde passie om succesvol de volgende 25 jaar te schrijven.

Het gaat jullie goed !

Gunther Hofman, Managing Director TUI fly Western Region

TUI Belgium staat intussen ook al jaren voor een bijzonder geslaagd ‘hybride’ model waarbij ticket only en pakketreizen in perfecte harmonie de business uitmaken. Zo kon TUI fly worden uitgebouwd tot de  volwaardige luchtvaartmaatschappij zoals we die al jaren kennen. Wat een tot de verbeelding sprekend voorbeeld van hoe een moedig initiatief van een zakenman, 50 jaar geleden, is uitgegroeid tot wat TUI Belgium vandaag is. En met meer dan 2000 werknemers die elke dag vol enthousiasme bouwen aan de mooiste tijd van het jaar.

Sofie Vanden Driessche, General Manager TUI Belgium

Intussen al 27 jaar geleden startte mijn carrière bij Jetair, het bedrijf waar de familie Brackx, ondernemers pur sang, de draaiende motor was. De eerste jaren werkte ik nauw samen met Annemie die ik als mijn grote leermeester beschouw. Als directeur Product kreeg ik het vertrouwen van Bart om deals te sluiten met hoteliers, akkoorden waarvan vele vandaag nog bestaan en vernieuwd worden.

Zelfs toen Jetair onder de vleugels kwam van het internationale TUI, leerden ze ons daar kennen en waarderen als harde onderhandelaars die resultaten leverden. Al 50 jaar op de teller maar ik ben er meer dan ooit van overtuigd dat we nog een zeer boeiend en leerrijk parcours zullen afleggen dankzij de knowhow en de flexibiliteit van het geëngageerde TUI-team. Mijn welgemeende dank aan allen!

#togetherwemakeTUIfutureproof

Elie Bruyninckx, CEO TUI Western Region

TUI Belgium heeft sterke genen die ervoor zorgen dat we na 50 jaar nog steeds de ambitie van een jonge twintiger hebben.

Het ondernemerschap met de daarbij horende durf typeert ons bedrijf, waardoor het zichzelf telkens opnieuw blijft uitvinden en zich gezwind weet aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Dit alles dankzij onze trouwe medewerkers, die onze klanten steeds voorop stellen.

Foto’s © Gerrit Op de Beeck, uitgezonderd Sofie Vanden Driessche © TUI

Comments