Analyse

IT&CMA en CTW in Bangkok: klein maar kwaliteitsvol

In Bangkok vond vorige week de 27e editie van de vakbeurs Incentive Travel & Conventions, Meetings Asia plaats. Samen met Corporate Travel World, een reeks van conferenties en panelgesprekken, dat al aan zijn 22e uitgave toe was. Plaats van het gebeuren was zoals de voorbije jaren het Bangkok Convention Center in het Central World complex.

Organisator TTG Asia Media kon rekenen op een grote inbreng en sponsoring van het Thai Convention & Exhibition Bureau (TCEB) en van de officiële carrier Thai Airways International. Waar ook Travel Magazine zoals steeds van gebruik maakte om non-stop tussen Brussel en Bangkok te vliegen. Met nu zes wekelijkse vluchten is vliegen met Thai de snelste en enige non-stop verbinding tussen Brussel en Bangkok. Thai Airways, dat op de tiende plaats staat in de Skytrax airlines top 100, mocht op het traditionele travel awards gala van IT&CMA-CTW de TTG Travel Hall of Fame Award ontvangen. Thai, dat volgend jaar 60 jaar bestaat, opent eind oktober een nieuwe route naar het Japanse Sendai met drie vluchten per week. En dochtermaatschappij Thai Smile wordt eind dit jaar een Connecting Partner van Star Alliance, wat het regionaal netwerk nog verder zal versterken.

Travel Magazine was officiële media-partner van deze beurs en congres. De organisatoren kregen heel wat aanvragen binnen om als hosted buyer naar Bangkok te komen. Slechts 474 kregen echter groen licht. TTG Asia selecteert nu, samen met TICA (Thailand Incentive and Convention Association) de buyers. Zij konden terecht bij meer dan negenhonderd sellers.

Thailand en andere MICE bestemmingen

Thailand zorgde voor het grootste aantal sellers van alle deelnemende landen. Met op de centrale TCEB-stand alleen al meer dan zeventig aanbieders. Met de hotels, DMC ’s en andere erbij was het gastland goed voor om en bij de honderdvijftig aanbieders. TCEB neemt dan ook een steeds belangrijkere plaats in binnen het totale toerismegebeuren.

Voor een opvallend sterke aanwezigheid zorgden Maleisië, Taiwan, Japan, de Filippijnen, Macao, Indonesië, Zuid-Korea en opvallende nieuwkomer Nepal, dat volgend jaar het Visit Nepal 2020 Year plant. Minder prominent aanwezig waren India en Singapore. China was er niet, de Chinese MICE aanbieders focussen op hun eigen IT&CM China in Shanghai in april.

Grote afwezigen waren zoals de vorige jaren, de Mekong landen Vietnam, Laos, Cambodja en Myanmar. Landen voor wie de leisure-markt nog steeds prioritair is.

Indonesië: nieuwe wetgeving op komst

Indonesië was opnieuw prominent aanwezig op deze IT&CMA. Maar heel wat buyers als sellers maken zich zorgen over een op stapel staande nieuwe strafwet. Definitief ligt er nog niets vast maar de geruchten die de ronde doen maken de toeristische sector alvast ongerust. Als de wet er komt zoals gepland, zal die volgens Indonesische travel trade professionals desastreuze gevolgen hebben voor de sector. Een omstreden onderdeel is onder andere artikel 417 dat gevangenisstraffen voorziet voor overspel en seks buiten het huwelijk. Worden eveneens verboden en bestraft: samenwonen buiten het huwelijk en seksuele relaties tussen personen van hetzelfde geslacht. De strafwet in wording zou nu al gevolgen hebben voor het incoming toerisme in Bali. Vermits er in het ontwerp van strafwet geen onderscheid gemaakt wordt tussen de lokale bevolking en de buitenlandse toeristen of zakenmensen, vreest de sector zware gevolgen voor samen reizende koppels in het algemeen en LBG travel in het bijzonder.

Is het gras groener in Zuidoost-Azië?

Hugo Slimbrouck (Ovation Global DMC, MCI en past president SITE) is al jarenlang een vaste gast op IT&CMA en CTW. De jongste jaren bijna altijd als speaker, moderator en/of panellid voor het Future Leaders Forum.

“Event planners zoals wij bij MCI, moeten voortdurend anticiperen op de trends en verwachtingen van de sector. Het ligt niet in onze aard om trends te volgen maar eerder om zelf nieuwe standaards uit te zetten en leiding te geven. Wij worden dus veeleisender wat betreft creativiteit, types van locaties, duurzame oplossingen en vernieuwend denken. We willen duidelijk meer dan de zoveelste “state-of-the-art” ballroom of conventiecentrum. Met zowat zevenduizend projecten dit jaar, moten we steeds onze strategie aanpassen. Tegelijkertijd zijn we op zoek naar unieke lokale opportuniteiten. We verwachten van de partners in ons globaal bestemmings-netwerk meer dan de traditionele DMC-diensten uit het verleden. Dat alles met de bedoeling onze klanten een meerwaarde te bieden.”

“Een aantal van deze partners waren ook van de partij tijdens deze IT&CMA, een ideale gelegenheid om te networken, te overleggen, te evalueren, inspiratie op te doen en successen te vieren. Na de SITE global conference in januari, was dit lijn tweede bezoek aan Thailand dit jaar. IT&CMA is altijd een mooie gelegenheid om nieuwe ideeën op te doen. Opvallend deze keer was de grotere aandacht, zowel bij buyers als sellers, voor duurzaamheid. Ik heb ook deelgenomen aan een debat over dit thema waar men tot de conclusie kwam dat Zuidoost Azië nog heel wat werk voor de boeg heeft. En dat gaat het niet enkel over plastic zakken en rietjes. Ik heb niet de indruk dat bestemmingen, steden, hoteliers en conventiecentra zich ten volle engageren voor alle nodige veranderingen naar duurzaamheid toe. Iedereen zegt dat ze het doen maar doen ze ook wat ze zeggen? Duurzaamheid in de MICE-industrie gaat over vele dingen. Zoals catering en menu-planning, het beheer van afval en water, toegankelijkheid, engagement in gemeenschapsprojecten en mensenhandel (zoals ECPAT).In de event-industrie moeten we op zoek naar verantwoorde accommodatie, luchtkwaliteit, klimaatacties, energiebeheer, bio producten die rechtstreeks van de lokale producent naar de verbruiker gaan. En vanzelfsprekend het bannen van eenmalig gebruikte plastic verpakkingen. En op dat vlak is het gras in Zuidoost-Azië zeker niet groener dan in het Westen. Klimaat en duurzaamheid staan nog niet bovenaan op de politieke agenda. Daarvan denken politici teveel op korte termijn, naar de volgende verkiezingen toe. Of omdat het debat teveel partijgebonden is. Bedrijven kunnen daar het verschil maken vermits zij op lange termijn moeten denken. Er zijn uitzonderingen maar wat ik tijdens de debatten over duurzaamheid tijdens deze IT&CMA en CTW hoorde was eerder triestig. En deed denken aan het duet van Dalida en Alain Delon uit de tachtiger jaren: parole, parole, parole… Greta had vorige week bij de Verenigde Naties gelijk toen ze zei: hoe durven ze?”.

The Athenee: een duurzaam hotel

The Athenee, een Luxury Collection hotel van Starwood/Marriott, is al jarenlang een van de officiële hotels tijdens IT&CMA-CTW. Het historisch hotel, ideaal gelegen vlakbij het Ploenchit BTS SkyTrain station, is ook al ettelijke jaren de vaste stek voor uw Travel Magazine verslaggever. En er zijn heel wat goede redenen voor die keuze. Waaronder de tijdens deze beurseditie zo centraal staande duurzaamheid. The Athenee kreeg in 2015 als eerste hotel in de wereld het ISO 20121 certificaat voor Sustainability Event Management Systems. Toegekend omwille van het plannen en afleveren van duurzame meetings en events. Die bekroning volgde op een grondige renovatie, met eerbied voor de historische, lees koninklijke roots van het hotel. De Belg Gilles Evrard is al zeven jaar de onvermoeibare en bezielde hotelmanager van The Athenee en rechterhand van general manager Choo Leng Goh. “Wij doen er alles aan om in te spelen op de steeds sterkere roep naar duurzaamheid en verantwoord management. Waarbij we streven naar een uitzonderlijke prijs-kwaliteit verhouding. Inspanningen die zopas nog beloond werden door TripAdvisor, dat ons op de eerste plaats van de 1081 gequoteerde hotels van Bangkok heeft geplaatst. Na de grondige renovatie zijn we nu beginnen focussen op een nog betere dienstverlening. En een klasse hotel kan natuurlijk niet zonder klasse restaurants. Sinds september van dit jaar beschikken we over vier volwaardige toprestaurants. Dat zijn het moderne, westerse The Allium Bangkok, de Japanse keuken van het Kintsugi Bangkok by Jeff Ramsey, het Chinese The Silk Road en het Thai The House of Smooth Curry. Wij maken ons sterk dat we binnen afzienbare tijd voor zowel The Allium, met een Nederlandse chef-kok, als voor het Kintsugi van Jeff Ramsey een Michelin-ster zullen mogen ontvangen. Qua accommodatie hebben we onder meer werk gemaakt van vier thematische suites, uniek in hun genre. En onze executive lounge kent een topsucces bij zakenmensen. Het hotel beschikt over 25 event- en meeting rooms. Waarvan de grootste plaats biedt aan 1500 personen.”

Belgische buyers

Bart De Swaef (Delta 3): “IT&CMA was opnieuw de moeite waard. Mijn deelname had vooral tot doel nieuwe contacten te leggen en vroegere te hernieuwen. De mogelijkheden van Korea hebben me gecharmeerd, maar ook het initiatief Nepal 2020. De beurs is blijkbaar toch aan het krimpen en de oorzaak daarvan is dat de concurrentie groot wordt bij de MICE beurzen.”

Eric Moris (Business Pass): “IT&CMA blijft de beurs bij uitstek voor Zuidoost-Azië. Thailand was, als thuisspeler, was dominant aanwezig. Het is altijd meegenomen om een update te krijgen en de bestaande contacten te onderhouden. De nieuwe focus bestemmingen als Nepal, Zuid-Korea, Taiwan en Maleisië kwamen goed aan bod en de standhouders hebben blijkbaar goed rondgekeken. Hun info was verruimend en gaf de nodige prikkels om verder uit te werken. De organisatie heeft een sprong in de tijd gemaakt met een update applicatie welke erg gebruiksvriendelijk was. En ook zeer efficiënt! Alle contacten konden via QR-code en werden in een bestand opgenomen. Dit kon vlot geëxporteerd worden voor verdere toepassing. In een druk schema geeft het altijd voldoening als de vrijgemaakte tijd rendeert.”

IT&CMA en CTW vinden volgend jaar plaats van 22 tot 24 september en dat zal opnieuw in het Bangkok Convention Center in Central World zijn. Info: www.itcma.com.

Door Gilbert Roels, senior reporter Travel Magazine

Comments