Bestemmingen

IPW 2021 Las Vegas: Vol optimisme vooruit

Na een schrikkeljaar om de alom gekende redenen was IPW terug voor zijn 52e editie en wel in de entertainment capital of the world: Las Vegas, Nevada van 18 tot en met 22 september 2021. Het was de eerste reisbeurs op grote schaal in de Verenigde Staten die terug plaatsvond na de pandemie, en dat op zich is al een hele verwezenlijking. Dit jaar verwelkomde IPW in totaal meer dan 2600 bezoekers vanuit 52 landen in Nevada.

Door Jonas Vandenabeele

Uit de startblokken

Dat de beurs doorging in een iets andere vorm dan anders, hoeft niet gezegd te worden. Overal was voldoende aandacht voor veiligheidsprotocollen, afstand houden en mondmaskers dragen onder andere. Er waren ook minder internationale bezoekers dan normaal: dit jaar zo’n 700 in plaats van 2700. Als klein Belgenland waren we goed vertegenwoordigd met een delegatie van een kleine tiental bezoekers, gezien het feit dat er een NIE nodig was om de VS binnen te komen (National Interest Exemption, een attest dat je toch laat reizen in tijden van de reisrestricties).

Op de openingsdag van de beurs volgde het heuglijk nieuws dat de Verenigde Staten van Amerika hun grenzen opnieuw zullen openen voor alle gevaccineerde Europese reizigers in november. Dat gaf meteen ook een boost aan alle geplande ontmoetingen, want het is uiteraard veel concreter om contacten te leggen en deals te sluiten wanneer de grenzen terug open zijn voor de Europese en Internationale reizigers.

Het belang van de internationale reizigers is niet te onderschatten. In een toeristisch populaire staat zoals Californië zijn 6,3% van de bezoekers internationale toeristen, maar deze zijn wel goed voor 17,7% van de uitgaven van toeristen. Dat wil dus zeggen dat de internationale toerist in de staat California maar liefst 2,8 keer meer uitgeeft dan de Amerikaanse toerist. Een aanmerkelijke statistiek die illustreert waarom de VSA er ook zelf baat bij hebben om terug internationale bezoekers met open armen te verwelkomen.

“Back with a boom”

Roger Dow

Roger Dow, president en ceo van de U.S. Travel Association verspreidde een hoopvolle boodschap voor de toeristische sector. In de marge daarvan kondigde hij ook aan dat hij volgend jaar afscheid neemt als hoofd van de U.S. Travel Association. Wie hem opvolgt is nog niet bekend.

Roger Dow: “Door de pandemie zijn er 75% minder professionele meetings en get-togethers in de VS. De economen in de VS voorspellen dat het vier jaar zal duren vooraleer het toerisme weer op het niveau van 2019 zal zijn. We hebben uit het verleden echter al geleerd dat het toerisme een zeer veerkrachtige sector is. Ik geloof dan ook niet dat het vier jaar zal duren tot we weer op dat niveau zitten. Travel will be back with a boom.” Daarbovenop benadrukte Sarah Morgenthau (Deputy Assistant Secretary, National Travel & Tourism Office at U.S. Department of Commerce) naast het economische belang ook de sociale en culturele waarde van toerisme: “Naast het ontegensprekelijke economische aspect mogen we ook de uitwisselingen en ontmoetingen van mens tot mens niet vergeten.”

Christine Duffy (national chair U.S. Travel Association & president van Carnival Cruise Line): “Deze editie van IPW is het perfecte voorbeeld van wat er allemaal binnen onze mogelijkheden ligt en waartoe we in staat zijn. Dat IPW dit jaar is kunnen doorgaan is belangrijk als voorbeeld voor de rest van de reisindustrie. Reizen zorgt namelijk ook voor miljoenen jobs in de VS. It’s time to move forward, we’re stronger together, and these are exciting times.”

Brand USA: “Next normal” en United Stories

Chris Thompson

Brand USA vertelt het verhaal van Amerika aan de rest van de wereld onder meer door middel van 16 buitenlandse kantoren over de wereld. Ze zijn de marketingorganisatie die instaat voor de algemene promotie van de VS aan de rest van de wereld. Chris Thompson (president & ceo Brand USA): “Het is het twaalfde jaar dat we met Brand USA aanwezig zijn op IPW. We zijn net voorbij het nieuwe normaal en zijn ondertussen volop bezig met het next normal te definiëren. Het feit dat we allemaal samen aan deze nieuwe reis kunnen beginnen is erg uitdagend. We zijn in een staat van paraatheid om reizigers opnieuw te ontvangen in ons land.” Dat zetten ze kracht bij door van 25 tot 28 oktober de Travel Week Europe in Londen te organiseren.

Dat verhaal van de USA kan je zien op GoUSA TV, een van de paradepaardjes van Brand USA. Daarop worden United Stories verteld. Inspirerende verhalen over verschillende mensen uit verschillende culturen met een grote gemene deler: de schoonheid van de VS. Deze content valt te bekijken via verschillende smart tv’s en is ideaal om je klanten warm te maken voor de VSA. Het gaat telkens om eenvoudige verhalen en gewone mensen met een krachtige boodschap. Een prachtige productie van Brand USA is ‘Into America’s Wild’, met de stem van Morgan Freeman.

De Belgen in Vegas

Een tiental dappere Belgen besloten om de ‘Travel Ban’ te trotseren en reisden (allen vlot) af naar de VS om terug partners in de VS kunnen ontmoeten. Zo organiseerde Visit USA Belgium een drink voor de Belgen en enkele van hun partners in de Lift Bar van het Aria hotel. De ideale gelegenheid om op een informele manier de banden opnieuw aan te halen. Uiteraard mochten voorzitter Gérald Ponsard en vice-voorzitter Elke De Winne niet ontbreken op deze gezellige get-together.

Ludwig Verbruggen (Joker), Joeri Delbaere (Joker), Leentje De Leeuw (Via Americana, Chica-Go), Elke De Winne (USA Travel Consultants), Gérald Ponsard (Gérald en Amérique), Oliver Strimelle en Catherine Max-Strimelle (America-Voyages) en Renaud Defosse (Let’s Go Travel). Ontbreken op de foto: Tine Logier en Pieter Demuynck (Selectair Penta Reizen).

Op donderdag 14 oktober organiseert Visit USA Belgium een American Workshop B2B in Salons Waerboom. Inschrijven kan hier.

Er zullen cars rijden naar Waerboom:

Car ‘Oost’ Limburg – Antwerpen – Waerboom. Car ‘West’ Brugge – Kortrijk – Gent – Waerboom. Meer info volgt

Enkele reacties

Elke De Winne (USA Travel Consultants, Visit USA Belgium): “IPW is een plaats waar leveranciers, toeristische diensten en allerlei nieuwe producten en diensten worden voorgesteld. Door middel van 15 minuten durende afspraken ontmoet je al snel meer dan 40 verschillende partners. Je wordt hier op de hoogte gebracht van alle nieuwigheden en het is ook de ideale plaats om je relaties aan te sterken. Dit jaar was ook belangrijk om te weten te komen hoe goed ze Covid onder controle hadden op de bestemmingen, en wat de gevolgen daarvan zijn ter plaatse.

Daarnaast tonen wij met Visit USA Belgium aan dat België een kwalitatieve markt is, en hopen we op toekomstige partnerships, zodat de USA als bestemming nog kan groeien op de Belgische markt. Deze editie was een kleine beurs vergeleken met de andere. Er ontbraken veel partners en bijgevolg werden er ook minder activiteiten voorgesteld. Langs de andere kant gingen de afspraken zoals gewoonlijk door en is het de ideale plaats om nieuwe contacten te leggen. We waren dan ook ontzettend blij dat dit event in deze moeilijke omstandigheden kon doorgaan.

Tijdens IPW vernamen we het verlossende nieuws van de opening van de grenzen en dat zorgde ervoor dat iedereen terug perspectief kreeg en positief gestemd was. Ik zie perspectief en mensen die terug wensen te reizen naar de USA.  Sommigen hebben zolang gewacht en nu moet het plots snel gaan, wat we ook volledig begrijpen. Andere mensen zullen liever een beetje afwachten tot ze er weer klaar voor zijn om een verre reis te ondernemen.”

Gérald Ponsard (Gérald en Amérique): “Ik ben recent gestart met Gérald en Amérique. Ik ben zelfstandig reisplanner geworden op de bestemming die mij bijzonder aanspreekt. Gérald en Amérique is bestemd voor allen die Noord-Amerika buiten de gebaande paden willen ontdekken. Ik stel u een gepersonaliseerde reiservaring voor uitsluitend in het Frans door middel van 3 formules aangepast aan de behoeften van de klant. Mijn kennis en passie voor de bestemming en mijn bereikbaarheid stellen mij in staat het verschil te maken. Ik organiseer ook evenementen in samenwerking met de toeristische diensten om u deze bestemming op een andere manier te leren kennen. Tenslotte zal ik vanuit België rondreizen begeleiden die ik creëer om de reizigers een nieuwe ervaring te bieden. Daarom was het erg belangrijk dat ik er dit jaar opnieuw bij was op IPW. Ik ben trouwens altijd al een grote fan van Vegas geweest. Ik ging er twintig jaar geleden heen op mijn eerste reis naar de VS en het was mijn laatste voor de pandemie. Ik denk dat ik hier al meer dan een dozijn keer geweest ben en ik hou nog steeds van Vegas. Het is een stad die zichzelf steeds vernieuwt en ik denk dat het een perfecte weerspiegeling is van de staat waarin onze industrie zich moet bevinden, de vernieuwing.”

Leentje De Leeuw (reisjournaliste) : “Ik ben freelance journalist voor zowel BE als US media en drietalig (NL FR EN) stadsgids in Chicago. Daarnaast ben ik ook mede-oprichter van Via Americana (2016) en eigenaar van Chica-GO (2015). Als reisjournalist ben ik steeds op zoek naar de nieuwste trends en interessante bestemmingen. Daarnaast was het dit jaar ook bijzonder fijn om collega’s, vrienden en andere contacten terug te zien. Dit was mijn eerste officiële IPW, maar zeker niet mijn laatste. Het was zeer aangenaam om terug op een trade show te zijn en de aankondiging van de heropening van de grenzen in november heeft iedereen een geweldige boost gegeven. Daarnaast won ik ook een reis naar Utah: een bijzondere prijs waar ook mijn zoon zeer gelukkig mee is. Hem neem ik namelijk mee.

Pieter Demuynck (Selectair Penta Reizen): “Ik kwam naar IPW hoofdzakelijk om mij te vergewissen van de huidige en toekomstige toestand op de bestemmingen, want er zijn grote verschillen van staat tot staat. Is alles ‘up & running’? Wat is er veranderd post-covid? Vraagtekens wegwerken dus. Het nieuws bij de start van de beurs maandagmorgen dat de VS in november weer opengaat voor gevaccineerde Europeanen was heel erg belangrijk. Positief vooruit kijken in plaats van verder afwachten: dit heeft de beurs een heel andere dynamiek gegeven. Voor leisure zal het reizen zelf nog op een laag pitje draaien: de voorwaarden om naar de VS te reizen zijn op dit moment nog niet duidelijk. Voor toeristen zal de herfstvakantie te vroeg komen, dus wordt het vanaf de kerstvakantie. Het verkeer voor zakenreizigers daarentegen zal volgens mij wel nog behoorlijk draaien de laatste paar weken van dit jaar.”

“Toch was deze IPW anders dan anders. Je zou je kunnen afvragen of er überhaupt nog iets hetzelfde was? Je merkte aan alles in de organisatie dat men tot het laatste moment afgewacht heeft of dit kon doorgaan. Veel minder bezoekers gezien de late bevestiging om naar daar te mogen reizen. Veel kleinere delegaties (Chicago bijvoorbeeld is normaal gezien met een team van een 20-tal personen, nu was er maar 1 persoon in de delegatie). Geen uitnodigingen van de lokale spelers (hotels, shows, … ) om Las Vegas te ontdekken. Geen netwerkevents van de diensten van toerisme. Geen feestjes… Gelukkig is men in Orlando vast van plan om op de volgende editie in juni ’22 Las Vegas serieus de loef af te steken: geef mij maar zo snel mogelijk weer een IPW old style!”

Renaud Defosse (Let’s Go Travel): “De Pow Wow verliep erg goed! Productief en druk ondanks het kleinere aantal Amerikaanse leveranciers en vertegenwoordigers. Het was een beetje vreemd om niet te kunnen genieten van de feesten, die altijd een goede manier zijn om plaatsen op een bevoorrechte manier te ontdekken, maar dat zorgde er ook voor dat ik me volledig kon concentreren op het werk. Het is echter erg jammer om niet alle vrienden en bekenden te zien die we altijd graag op deze shows zien… De crisis heeft zijn tol geëist, maar dat wisten we. De opening van de grenzen heeft een glimlach op mijn gezicht getoverd! Alles verandert, prioriteiten verschuiven een beetje om zo klaar mogelijk te zijn voor de opening van de grenzen, maar het is vooral een opluchting… eindelijk!”

Tine Logier: (Selectair Penta Reizen): “Mijn eerste deelname aan de IPW-beurs, en ineens ook mijn eerste bezoek aan de Verenigde Staten, was een onvergetelijke ervaring. Hoewel de opzet van de beurs niet zo groot was als bij vorige edities, naar ik vernam van meerdere ervaren ‘IPWers’, heb ik de beurs afgesloten met een gevoel van voldoening. Ik heb veel nieuwe kennis opgedaan omtrent de verschillende bestemmingen en leerde heel wat nieuwe mensen kennen. Met het fantastisch nieuws over de heropening van de Amerikaanse grenzen, kijk ik ernaar uit om met alle nieuwe updates terug volop aan de slag te gaan om klanten een onvergetelijke reis te bezorgen! De communicatie ter voorbereiding van de beurs, het vastleggen van afspraken en het gebruik van de IPW-app verliepen heel vlot. Na de beurs had ik het geluk nog een mooi stukje van Utah te mogen verkennen, waar de ene ‘wow’ na de andere zich opvolgden. Uiteraard kijk ik verlangend uit naar een vervolg in Orlando in 2022.”

De volgende editie van IPW zal plaatsvinden van 4 tot en met 8 juni 2022 in Orlando, Florida.

TM vloog naar IPW met Delta Air Lines in Premier Select en verbleef in het Aria Resort & Casino.

Comments