Analyse

IPW 2019: Travel = Trade

Het was ondertussen 12 jaar geleden sinds de internationale vakbeurs van de Verenigde Staten – IPW – neerstreek in Anaheim, California. De stad is het best gekend om het Disneyland Resort, al was vooral het Anaheim Convention Center de achtergrond voor 100.000 meetings tussen meer dan 6200 afgevaardigden uit 70 landen. De organisatie van de IPW schotelde toch weer een perfecte mix voor tussen werk en plezier in ‘The Happiest Place on Earth’.

Toerisme als belangrijk exportproduct

Al zijn de bezoekcijfers naar de Verenigde Staten in 2018 opnieuw toegenomen met 3,5% procent, toch groeit dit opnieuw trager dan de globale long haul reismarkt (+7%). Dat betekent dat de VS er minder goed dan de concurrerende landen in slaagt om internationale bezoekers aan te trekken. Vorig jaar kwam Roger Dow, voorzitter en ceo van de U.S. Travel Association met exact dezelfde mededeling.

“In Washington draaien de meeste debatten rond twee prioriteiten: handel en veiligheid. Reizen is handel en reizen is veiligheid. Met deze boodschap gaat U.S. Travel telkens naar het Congres, het Witte Huis en de rest van de uitvoerende macht. Die boodschap is ondertussen aangekomen en ondertussen werken we volop aan nieuwe projecten om van de USA het veiligste en meest populaire reisland ter wereld te maken”, aldus zijn collega Tori Barnes, executive vice president of public affairs en policy. “Vele mensen zien reizen niet als export, maar wanneer een internationale bezoeker naar de VS komt en in een hotel verblijft, in een trein rijdt, in een restaurant eet of iets koopt in een winkel, geldt dit als export. Ook al wordt de transactie op Amerikaans grondgebied gemaakt. In 2018 spendeerden internationale bezoekers – of exporteerde de VS – 256 miljard dollar. En hoewel het Amerikaanse handelstekort vorig jaar een record noteerde van 622 miljard dollar, genereerde de reisindustrie een surplus van 69 miljard dollar!”

“We zijn al ver gekomen in het overtuigen van de huidige regering in het belang van reizen als een belangrijk exportproduct”, voegde Dow hier aan toe. “We vinden niet dat de President voldoende meldt dat hij gezonde aantallen bezoekers naar de VS wil aantrekken, maar er is zeker en vast een progressie op te merken in het beleid naar een verhoogde buitenlandse visitatie.”

Toch blijft het belangrijkste element de hernieuwing van Brand USA  – de DMO of de bestemmingsmarketingorganisatie van de VS. Deze privaat-publieke organisatie wordt door het Amerikaanse parlement telkens goedgekeurd voor vijf jaar. Ze ontstond via de Travel Promotion Act van 2009/2010, werd opgericht in mei 2011 en kreeg haar eerste overzeese kantoren in Londen en Berlijn in 2012. Gestart met 89, werkt de organisatie ondertussen samen met 982 partners en organiseren ze marketing-initiatieven in meer dan 40 internationale markten. “Al loopt de huidige goedkeuringsperiode van Brand USA nog tot september 2020, willen we dit jaar de benodigde handtekeningen behalen in het Amerikaanse Congress. De DMO promoot immers de volledige Verenigde Staten, een immense toeristische markt, naar de rest van de wereld.”

Marketing en educatie

In navolging van enkele lanceringen vorig jaar en enkele uitbreidingen van die platformen (GoUSA TV, Hear The Music, Ask A Local en twee IMAX films), lanceerde Brand USA dit jaar de United Stories campagne, een digitaal platform met content, gepresenteerd door locals. Want “wanneer je weet wat de locals weten, kan je de hartslag van een gemeenschap ontdekken”, aldus Chris Thompson, ceo Brand USA. Het concept werd gelanceerd in Belle Fourche, South Dakota, het geografisch middelpunt van de VS indien je Hawaï en Alaska mee in rekening neemt. Via mobiele ‘content creation laboratoria’ – opvallend geschilderde voertuigen – trachten ze iedere maand twee nieuwe, lokale filmpjes te lanceren die je via verschillende platformen kan volgen onder #UnitedStories.

Een derde IMAX-film is volop in productie en zou in februari 2020 moeten uitkomen, voorlopig onder de werktitel ‘Into America’s Wild’. Om de travel trade verder te informeren en bij te staan, werd het e-learningprogramma USA Discovery Program gelanceerd. Daar nemen voorlopig 30.000 reisagenten uit 7 landen aan deel en ook de inspiration guides, volwaardige magbooks in 13 talen en 21 markten beschikbaar, zijn een nuttige tool voor reisprofessionals met daarin aanbevolen routes voor elke staat. Voor nóg meer informatie, kan je uiteraard ook terecht op de agentensite.

Nog één laatste nieuwigheid, is de organisatie van de Brand USA Travel Week. Deze zal plaatsvinden in Londen van 9 tot 13 september 2019 en vormt een ontmoetingsplek voor Amerikaanse bestemmingen en top travel trade buyers uit Europa.

Een nieuwe wind door Visit USA Belgium

België mocht opnieuw positieve cijfers optekenen als outgoing markt naar de Verenigde Staten. Met 294.221 reizigers doen we 5,8% beter in vergelijking met 2017. Visit USA Belgium, de vzw ter promotie van de VS als toeristische en zakelijke bestemming, blijft voortdurend streven om deze aantallen aan te zwengelen, maar wil zichzelf ook sterker tonen aan potentiële partners. Tijdens de jongste workshop van Visit USA in december 2018, werd een nieuw bestuur gekozen. Voorzitter Gérald Ponsard  en ondervoorzitter Elke De Winne willen – gedragen door jonge leden en ondersteund door de rest van het bestuur – wind in de zeilen hebben en het onontgonnen terrein aan reizigers naar de VS activeren.

Gérald Ponsard, product manager Deltour: “Ik heb een heel goed gevoel overgehouden aan de beurs, met goede meetings voor beide organisaties – zowel Deltour als Visit USA. Sommige van deze meetings zijn uiteraard pr-bezoekjes of bezoeken aan bepaalde, reeds bestaande partners, maar het is uiteraard ook prospectie. Het idee voor een vernieuwde Visit USA kwam er na verschillende discussies en gesprekken met andere leden, maar ook via een goede verstandhouding met onze Franse tegenhanger. We willen naar buiten treden met een eigen identiteit. Daartoe hebben we een nieuw logo gelanceerd en hebben we nieuwe domeinnamen aangekocht voor onze website. Ik voel me gesteund door de board. Ze steunen me en komen ook met constructieve ideeën.”

Wij waren alvast aangenaam verrast door het aantal buitenlandse partners die aanwezig waren op de Belgische receptie in ons delegatie-hotel: Marriott Anaheim. Dat opent de ogen en schept alvast perspectieven voor de een nieuwe Visit USA Workshop die op 19 september zal doorgaan.

“We proberen volop om de Verenigde Staten nog meer te promoten o.a. door sales missions aan te trekken en door het aantal exhibitors op onze workshop te verhogen. Dat doen we door ons sterker te profileren en onze data te koppelen aan de workshops in Nederland. Met het volume reizigers dat we in 2018 naar de US stuurden, belandden we op de 31ste plaats. Dat is opnieuw een kleine progressie tegenover vorig jaar. In het eerste kwartaal van 2019 scoren we iets lager. We wijten dat voorlopig een beetje aan de actualiteit, al verwachten we nog een sterk en stijgend aantal last-minutes zodat we – globaal – ook voor 2019 een mooie balans mogen optekenen.”

Elke De Winne, general manager USA Travel Consultants: “Ik wilde absoluut de vernieuwde website klaar hebben voor de IPW van start ging. Daar zijn vele lange avonden en nachten in gekropen. Het helpt om ons professioneel voor te stellen, om Visit USA op de kaart zetten en om te tonen aan potentiële leden dat ze ons nodig hebben. We willen die partners bij ons houden! Het was mijn eerste IPW, dus ik kan niet echt vergelijken,  maar ik had het gevoel dat ik vele afspraken heb gehad waar de deals voor USA Travel direct geklonken waren. Ik merkte ook dat de Convention en Visitor Bureaus (CVB’s) zelf al lucht hadden gekregen van onze ontwikkelingen binnen Visit USA. Zij waren duidelijk zelf geïnteresseerd in onze plannen en de mogelijkheden tot toetreding als lid. Ik voelde er een duidelijke vertrouwensband. Voor Visit USA is het nu of nooit. Met ons nieuw logo en de lancering van de nieuwe website is de eerste stap gezet. Nu gaan we bepalen wie welke rol op zich zal nemen binnen het bestuur, zodat we continu verder kunnen groeien.”

Enkele reacties van het ‘oostelijk’ front

Pieter Demuynck, zaakvoerder Penta Reizen & voorzitter Selectair: “Voor mij was de internationale vakbeurs IPW wederom een topper. Ik trek naar huis met veel updates van verschillende steden en attracties en heb interessante contacten kunnen leggen – niet alleen binnen de VS, maar wereldwijd. Door de groei van de touroperatoractiviteiten van Selectair Penta Reizen, probeer ik mijn klanten wel meer en meer te koppelen aan directe contacten. Dat maakt het natuurlijk financieel interessant. Voor het Anaheim Convention Center was er een grote promenade en die hebben ze perfect aangewend om de zogenaamde California Plaza te creëren. Die was enorm geschikt om nadien nog te socializen en af te spreken met leveranciers. Zo kon je nog lekker netwerken met een drankje – in California, in open lucht.”

Jean-Christophe Michel, assistant manager Ornella Travel: “Voor mij is de IPW een zeer professionele en goed functionerende beurs. Het is wel een grote machine. Op zijn Amerikaans, in alle aspecten. Ik verkies normaal de kleinere en regionale beurzen. Over’t algemeen had ik zeer productieve ontmoetingen, maar soms (zelden, al zijn ze er wel) ook teleurstellende afspraken omdat ze niet volledig aan mijn verwachtingen voldeden. De Belgische delegatie was prima en doeltreffend. Een pluim voor Visit USA die zich willen herpositioneren op de markt!”

Renaud Defosse, specialist USA-Canada BT Tours: “De Pow Wow was weer zeer productief, zoals altijd. Relaties onderhouden met de suppliers is enorm belangrijk voor een gezonde en progressieve samenwerking! De ontmoetingen en discussies met de Belgische collega’s zijn even belangrijk in het kader van Visit USA Belgium die herlanceert. Maar, zoals steeds, blijven ook de avondevents en de omkadering sterke punten van deze beurs, met dit jaar een magische ontdekking van de nieuwe Star Wars wereld in Disneyland. Volgend jaar: VIV…ement Las Vegas!

Patricia Schaumans, product & contracting manager USA & Canada Exclusive Destinations: “Ik heb na IPW nog een leerrijke road trip ondernomen, met veel uitersten (in landschappen, maar ook temperaturen), mooie parken en steden, leuke hotels,… Californië is toch een prachtige staat die enorm veel te bieden heeft! Wat de beurs betreft, vond ik het dit jaar een heel goede editie, qua organisatie, maar ook qua verkrijgen van de gevraagde meetings. Op twee “appointments” na, waren alle meetings zeer interessant. Ik heb een aantal nieuwigheden ontdekt, maar ook info over de vaste waarden opgefrist. Ik heb de indruk dat België weer op de kaart staat bij de Amerikanen. Dat is de vorige jaren wel anders geweest. Sommige staten zijn weer bereid om samen te werken en hun staat en land ook weer in België te promoten. Ik denk dat het vernieuwde Visit USA daar ook iets mee te maken heeft.”

Door Yannick Melsen, Staff Reporter Travel Magazine

Een deel van de Belgische delegatie tijdens de receptie in Marriott Anaheim. Bruno Loockx (reisreporter.be), Danny Dumon (Amerikaanse Ambassade in België), Lucrese Vanneste (Wings ’n Wheels), Pieter Demuynck (Selectair Penta Reizen), Elke De Winne (USA Travel), Ruben Gryson (Travel Experts), Patricia Schaumans (Exclusive Destinations) en Gérald Ponsard (Deltour). Ontbreken op de foto: Michael Faes en Guillaume Casse (Connections), Jean-Christophe Michel (Ornella Travel) en Renaud Defosse (BT Tours).

Comments