Analyse, Reisindustrie

IPW 2018: Verenigde Staten trachten mondiale groei bij te benen

Op een mijl boven de zeespiegel vond van 19 tot 23 mei de IPW plaats. Denver, Colorado, was de gaststad van deze zeer bijzondere editie. We vieren namelijk de 50ste verjaardag van de Amerikaanse beurs die ondertussen meer dan 6.000 internationale buyers uit +70 landen naar de Verenigde Staten lokt, goed voor meer dan 100.000 zakelijke meetings.

Om het even in perspectief te plaatsen: de eerste International Pow Wow vond plaats in New York City in 1968 en trok 67 touroperators uit 10 Europese landen aan. Ook België speelde in datzelfde jaar een belangrijke rol in de ontwikkeling van de IPW, toen een delegatie van The Discover America International Committee afzakte naar het hoofdkantoor van de EEG in Brussel om te onderzoeken hoe ze de flow van Europese toeristen naar de US konden verhogen. Het werd het begin van een jaarlijkse VISIT USA travel sales marketplace.

America is open for business

Het economische belang van deze beurs voor de Amerikaanse economie en jobs is niet te onderschatten en het wereldwijde marktaandeel op eenzelfde hoogte aanhouden, is een van de belangrijkste opdrachten voor de Verenigde Staten. “Mensen van over de hele wereld reizen meer dan ooit tevoren, maar velen bezoeken andere plaatsen dan de VS”, vertelde Roger Dow, voorzitter en ceo van de U.S. Travel Association. “Van 2015 tot 2017 is het aandeel van de globale reismarkt gezakt van 13,6% naar 11,9%. Dat lijkt niet veel, maar op zo’n grote schaal vormt het wel een verlies aan bezoekersuitgaven van  32 miljard dollar en een vermindering van 100.000 jobs in de Verenigde Staten!”

Toch is er ook een positieve trend te onderscheiden. Sommige bestemmingen doen het uitstekend en zitten in de lift (Los Angeles, Miami, New York, Orlando en Seattle) en ook enkele topmarkten doen het uitstekend (Frankrijk, Duitsland, China), maar het is duidelijk dat de U.S. Travel Association meer bezoekers wil aantrekken – zowel voor business als leisure – en niet alleen investeringen, zoals president Trump tijdens het World Economic Forum nog liet uitschijnen.

 

De trend keren

Een lobby-programma werd opgezet om met de regering samen te werken en de boodschap over het belang van toerisme over te brengen. De Visit U.S. Coalition bestaat ondertussen uit 14 toeristische bedrijven uit Washington D.C. die een duidelijke boodschap wil overbrengen: de VS moeten het veiligste én het meest bezochte land ter wereld worden. Aan ambitie geen gebrek.

De coalitie promoot een aantal beleidsvelden, waaronder de uitbreiding van het Visa Waiver programma (waar België en Luxemburg reeds onder vallen) tot het eenvoudiger en toegankelijker maken van een visumaanvraag. Daarnaast blijft ook pre-clearance uitbreiden. Momenteel bieden 15 luchthavens in 7 landen reeds deze mogelijkheid. Dit stelt reizigers in staat om de douane reeds te passeren, nog voor je voet aan grond hebt gezet in de VS. Een ander nuttig element is de TSA PreCheck, waarbij reeds gescreende internationale reizigers sneller gescreend worden voor een aansluitende binnenlandse vlucht. Ondertussen nemen reeds 53 airlines deel aan PreCheck. De Amerikaanse regering blijft gelukkig het belang van America’s Open Skies luchtvaartakkoorden inzien. Hierbij gaan ze in tegen een claim van Amerikaanse carriers die beweren dat – met name – middle east carriers uit Qatar en de VAE Amerikaanse jobs zouden bedreigen.  Voor de Visit U.S. Coalition blijven competitie, keuze, toegang en prijs de perfecte dragers voor extra vluchten en voordelen voor alle reizigers, zowel vanuit als naar de States. Ten slotte doen ook de luchthavens hun duit in het zakje door samen met de douane en grenspolitie te investeren in Biometric Air Exit technologie. Negen grote airports hebben reeds testen uitgevoerd met deze gezichtsherkenningssoftware om snel en veilig vertrekkende passagiers te identificeren.

Positief beeld creëren dmv storytelling en muziek

Tijdens de persconferentie van Brand USA – de DMO of bestemmingsmarketingorganisatie van de VS – werd net als vorig jaar het belang van het voortbestaan van deze organisatie aangehaald. Brand USA werd 7 jaar geleden opgericht en krijgt haar fondsen voornamelijk uit de ESTA-bijdrage van 14$ die iedere bezoeker dient te betalen, tesamen goed voor jaarlijks meer dan 100 miljoen dollar. In feite heeft Brand USA de goedkeuring om te blijven opereren tot 2020, maar er werd duidelijk benadrukt dat ze de reautorisatie zo snel mogelijk willen goedkeuren, uit vrees voor budgetverminderingen vanuit de huidige regering.

“Via de verschillende marketingcampagnes willen we vooral foute opvattingen over de VS uit de wereld helpen”, stelde Chris Thompson, voorzitter en ceo. “Daarnaast willen we de visa- en toegangsvoorwaarden duidelijk communiceren naar onze bezoekers en “de verwelkoming” door onze locals in de markt plaatsen. Door de marketingacties van Brand USA zijn de afgelopen vijf jaar 5,’ miljoen extra bezoekers naar de Verenigde Staten gereisd, goed voor 17,7 miljard dollar aan uitgaven.

De marketingtool waar Brand USA sterk op gaat inzetten, is storytelling. Visuele en aantrekkelijke verhalen die getoond kunnen worden op eender welk scherm; van kleine handheld devices tot jumbotrons. Je moet toegeven: in het creëren van promotiefilmpjes blijven Amerikanen enorm sterk!

William Mondello

Het centrale element in deze verhalen is dit jaar: muziek. Zo is de tweede IMAX-film ‘America’s Musical Journeys’ ondertussen te bezichtigen. Morgan Freeman voorziet de film van commentaar in een feature film die het muzikale erfgoed in o.a. New Orleans, Nashville, Chicago, New York City en Miami in de schijnwerpers plaatst. Rock ‘n’ roll, jazz, country en soul vinden immers allemaal hun oorsprong in de VS. Op 3 juli is deze nieuwste film te bezichtigen in Den Haag, terwijl de eerste IMAX-film ‘National Parks Adventure’ ondertussen ook op Netflix te bezichtigen is.

Een tweede nieuw platform  om de Brand USA boodschap over te brengen, is ‘Hear the Music, Experience the USA’. Bij dit marketingconcept mochten vijf artiesten een cover brengen van Bobby Freeman’s “Do You Wanna Dance?”  in verschillende genres (rock ‘n’ roll, EDM, soul, hip hop en blues). Tevens is er met Spotify een samenwerking opgestart om afspeellijsten te koppelen aan bepaalde Amerikaanse regio’s. Wij zijn alvast fan van dit concept!

Het derde platform is GoUSA TV, dat in februari van dit jaar het levenslicht zag en ondertussen al de kaap van 2 miljoen views gepasseerd heeft. Voor Europese kijkers is het echter niet zo eenvoudig om dit ‘online reiskanaal’ te raadplegen omdat het gestreamd wordt op Amerikaanse digitale en (vaak) betalende platformen zoals Roku, Apple TV, Amazon Fire en binnenkort ook Google Chromecast.

Voortaan valt België ondertussen onder de Brand USA koepel in Parijs met andere markten Frankrijk en Luxemburg. William Mondello is verantwoordelijke account manager, al wordt een samenwerking met de Nederlandse antenne aangespoord door Visit USA Belux.

Belgische delegatie

Nele Degryse, product manager Noord-Amerika TUI Specialists, is voorzitster van Visit USA Belux en zij is zeer tevreden dat er weer vertegenwoordiging is van Brand USA voor België en Luxemburg. “Tijdens een meeting met William hebben we wel nadrukkelijk het tweetalige karakter in België gestipuleerd zodat hij kan samenwerken met Florian Renner en Nicole Conrad van Brand USA Nederland. William heeft ons verzekerd dat er marketingbudgetten voor to’s en Visit USA voorzien worden. Nu wachten we af of er iets van in huis zal komen. De IPW dit jaar was een goede beurs en ik merk dat er van de bestemmingen meer interesse komt in de Belgische markt. Voor het zuiden en westen heb ik fantastische nieuwe ideeën kunnen sprokkelen om uit te werken in onze rondreizen. Denver had ik dan weer iets anders verwacht, ietsje meer. De RiNo-buurt en haar graffiti is wel superleuk en tijdens een pre-tour heb ik het enorme potentieel van Colorado kunnen ontdekken, met liefelijke stadjes als Colorado Springs (met de Pikes Peak berg) en Manitou Springs!

Pieter Demuynck, zaakvoerder Selectair Penta Reizen: “Elk jaar zijn er op de IPW zoveel nieuwe zaken te leren en niet alleen op technologisch gebied. Zo heb ik bijvoorbeeld opgevangen dat er een reservatiesysteem zal komen voor bezoeken aan Nationale Parken vanaf 2019 – en waarschijnlijker in 2020. Zion en Yosemite zouden de proefproject vormen. In de Universal Studios Orlando komt er volgend jaar een nieuw Harry Potter gebied, gebaseerd op Hogsmead (Zwijnsveld) en in Volcano Bay komen er bandjes waarmee je virtueel in rij kan wachten. Je moet gewoon even chippen aan een bepaalde attractie en je bandje begint 10 minuten voor jouw beurt te trillen. Zo kan je tijdens de wachttijd gewoon in andere attracties doorbrengen in plaats van in rij te staan wachten. Denver heeft me minder kunnen bekoren. Er zijn mooiere Amerikaanse steden…

Patricia Schaumans, product & contracting manager Exclusive Destinations: “Het was een hele geode beurs. Alles verliep rap, vlot en met een goede dosis enthousiasme. Onze nieuwe USA & Canada-brochure is goed ontvangen geweest. Het is een belevingsbrochure geworden met veel info over de bestemmingen. Vaste programma’s verkopen we bijna nooit, maar ook budgetvriendelijkere hotels die geen 4 of 5 sterren zijn, bieden we aan. Wij werken met heel veel flexibiliteit en dat zoeken we ook bij onze partners. Hawaï doet het momenteel enorm goed! Ik merk een toenemende interesse in België bij de Convention & Visitor Bureaus en heb vernomen dat er een aantal sales missions zullen ondernemen in ons land. Denver is een leuke stad, maar je ziet er wel veel daklozen, maar ze zijn wel lief (lacht). Blijkbaar komen er veel van hen naar hier omdat de inwoners van Denver vrijgeviger zijn dan in andere steden. Soms word je gewoon high door over straat te lopen, want marihuana is hier legaal. Zowel voor medisch als voor recreatief gebruik.”

Jean-Luc Hans, directeur touroperating, en Renaud Defosse, product manager, bij BT Tours zakten met z’n tweeën af naar Colorado. Renaud: “Het was zeer geslaagd en tot in de puntjes uitgevoerd. Ik begin terug van nul, maar heb natuurlijk nog wel een aantal goede contacten in de VS door mijn verleden bij ‘Let’s Go Travel’ uit Fleurus. Denver is echt een fijne stad en ik ben blij dat ik er nog eens kon terugkomen. Een extra pluspunt is dat het Convention Center op wandelafstand van ons hotel lag.” Jean-Luc: “Voor mij was het de eerste keer en waarschijnlijk ook de laatste. Het is aan de jeugd. We hebben Renaud 7 maanden geleden aangenomen om de nieuwe brochure HUGH! uit te werken, waarbij we focussen op à la carte / individuele selfdrives door de USA en Canada. Samen hebben we 100 afspraken kunnen afhandelen op 3 dagen, dus het was zeer nuttig om even de temperatuur te komen meten. Zelfs de Amerikanen waren onder de indruk van onze brochure en de augmented reality die we erin verwerkt hebben. Ik kende Denver niet, maar heb via de IPW events de stad een beetje leren kennen. Het geeft een beetje een Europese indruk. Er is geen overdreven skyline en niet al te veel verkeer.”

Maarten Janssens, managing director Vayamundo Travel: “Het is mijn vierde jaar als productieverantwoordelijke voor USA & Canada en ik heb op deze IPW toch weer enkele leuke nieuwe dingen leren kennen, zoals het Heart Mountain Relocation Center voor Japanners in de buurt van Cody, Wyoming,  en een ferry naar Fort Jefferson en het Dry Tortugas National Park vanuit Key West. Voor Vayamundo Travel wil ik echt evolueren naar een belevenisbrochure met losse elementen omdat we amper vaste programma’s verkopen. Daarnaast ben ik ook volop een technologisch API-platform aan het testen en implementeren om rechtstreeks in contact te staan met DMC’s uit de USA & Canada. De structuur van de afspraken, de leuke omkadering en het feit dat het congrescentrum op wandelbare afstand lagen, maakten deze IPW tot een nog groter succes.”

Danny Dumon, commercieel adviseur Amerikaanse ambassade: “Het was voor mij 10 jaar geleden sinds ik nog eens op de IPW was en in mijn ogen is er weinig veranderd, behalve dat ze nu een app ontwikkeld hebben (lacht). Het was een prima organisatie en ik heb niemand horen klagen. De verwachtingen over de stad Denver waren wel wat hoger. Ik had bijvoorbeeld een heel grote mall verwacht zoals in alle grote Amerikaanse steden, maar bleef een beetje op mijn honger zitten. Op de beurs heb ik voornamelijk getracht om wat te lobby’en in functie van Visit USA om een B2B-workshop in te richten met Amerikaanse partners in oktober of november. Interesse is er, dus hopelijk kunnen we binnenkort wat meer informatie geven over datum en locatie.”

Indira Singh, bestemmingsspecialist USA & Canada Kriski: “Voor Kriski Plus was de eerste deelname aan IPW bijzonder nuttig. Met Kriski Plus bieden we als ski-touroperator Kriski nu ook een antwoord op de toenemende vraag naar à la carte rondreizen met een uniek karakter. De beurs leverde tal van nieuwe ideeën op – gaande van onvergetelijke belevingen tot ongewone logeeradresjes –, zorgde voor een ideale gelegenheid om nieuwe contacten te leggen en verstevigde de relatie met bestaande partners. Denver liet een erg toffe eerste indruk na. Ik reisde met de RTD-trein van de luchthaven naar Downtown en kwam meteen in het erg sfeervolle Union Station terecht. Downtown biedt tal van leuke plekjes en boetieks, zoals deze op Larimer Square. Maar RiNo heeft zonder twijfel mijn hart gestolen. De muurschilderingen die de wijk uniek maken, zijn waanzinnig mooi. Daarbovenop vind je hier bijzonder hippe bistro’s. Op m’n laatste avond in Denver kocht ik tickets voor de baseball-wedstrijd van de Colorado Rockies tegen de San Francisco Giants. Niets beter om een reis in deze regio af te sluiten met een stevige dosis Amerikaanse (sport)cultuur!

Yannick Melsen, staff reporter & advertising manager Travel Magazine

Comments