Inflight Report

Inflight Vietnam Airlines Parijs – Hanoi – Luang Prabang (Laos)

Carrier: Vietnam Airlines
Route: Parijs – Hanoi – Luang Prabang (Laos)
Toestel: A350/ A321
Reisklasse: Business Class
Datum: december 2019

Achtergrond:  Vietnam Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van Vietnam en is opgericht als staatsbedrijf in april 1989. De huidige maatschappij, Vietnam Airlines Corporation, is gevormd in 1996 door samenvoeging van verschillende bedrijfsonderdelen. De carrier telt 10.000 werknemers, voert pakweg 400 vluchten per dag uit, en het dagelijks bestuur bestaat uit een directie die aangewezen werd door de Vietnamese president. Vietnam Airlines is lid van de SkyTeam-alliantie en sinds 2014 deels beursgenoteerd. In 2015 gooide het hoge ogen door zowel de Boeing 787 als de Airbus 350 te bestellen. Dat was meteen ook de basis voor de verdere internationale doorbraak. Skytrax kent de maatschappij een viersterrenquotering toe.

Check-in: Vietnam Airlines vliegt in Parijs CDG vanuit Terminal E, de nieuwe vleugel van Aerogare 2. Businessreizigers worden in het centraal gelegen ‘Sky Priority’-eiland verwacht, waar meer dan voldoende balies bemand waren en de check-in snel en vakkundig afgehandeld werd. Een uitnodiging voor de fast track-veiligheidscontrole en de (nagelnieuwe en zeer mooie) Air France ‘lounge’ kwamen automatisch.

Lounge & boarding : Het Air France ‘Salon’ (zeg nooit ‘lounge’ in Parijs) in Hall M opende in juli 2019 en mag zonder verpinken toonaangevend genoemd worden. De ruimtes zijn niet alleen riant, maar ook het f&b-aanbod is van hoge kwaliteit (tot en met een glas champagne, uiteraard). Boarding start 40 minuten voor vertrek, via een duidelijk gescheiden priority line. Prima werk!

Stoel: De mosterdgroen-gele cabine van de A350 brengt je meteen in een Aziatische sfeer. Voeg daarbij een (vrouwelijke) crew in nationaal uniform, en de eerste indruk is zeer aangenaam. Maar ook de hardware, een layout in 1-2-1-configuratie conform de heersende wereldstandaard van de betere carriers, stelt niet teleur. De stoelen (van het merk EADS, o.a. ook in gebruik bij Emirates en Etihad Airways) zijn doordacht en van een comfortabele ergonomie.

 

 Service: Op de heenvlucht CDG-HAN voelden we de crew als té verlegen en teruggetrokken aan. De regionale connectie naar LPQ deed die indruk verdampen, net als de volledige terugreis, waar de crew absoluut correct functioneerde. Beide langeafstandsvluchten waren quasi volzet, maar de service verliep vlot en met de nodige persoonlijke aandacht.

Catering: Laten we het klassiek en misschien net wat té eenvoudig noemen, vooral wanneer we Vietnam Airlines dienen te vergelijken met een Cathay Pacific, Thai of Singapore Airlines. Hier zou een modernere wind mogen waaien. Ook de drankkaart en wijnselectie was net dat ietsje té standaard.

De vlucht: Mooi op tijd, logische transfer in Hanoi, met duidelijke signalisatie en gescheiden Sky Priority-veiligheidscontrole, prima lounge en goede afhandeling.

Bagage: Als eerste op de band, zowel in Luang Prabang als in Parijs bij de retour, aan een goede tijd.

Ons oordeel: Vietnam Airlines komt van ver. Van een grijze flagcarrier naar een moderne Aziaat. De hardware met A350’s en flatbeds is up to date, de crew is goed (maar hun Engels zou soms beter mogen), f&b zou iets wereldser kunnen. Alhoewel ik geen fan ben van Skytrax, lijkt de ranking me correct. Ze komen net dat beetje te kort om een vijf te halen, maar scoren wel een volle vier.

 

Door Gerrit Op de Beeck
Foto’s: ©Vietnam Airlines

Comments