Inflight Report

Inflight report: TAP

Door Fernand Dacquin

Carrier: TAP Air Portugal
Route: Brussel – Lissabon – Belo Horizonte – Rio de Janeiro – Lissabon – Brussel
Toestel: A320, A330, A340 en A320neo
Reisklasse: Economy
Vlucht: mei 2019

Achtergrond

Transportes Aéreos Portugueses (TAP), opgericht begin 1945, startte eind 1946 met commerciële vluchten tussen Lissabon en Madrid, met een Douglas DC-3. Toen de laatste DC-3 in 1958 op rust werd gezet, telde TAP reeds meer dan duizend medewerkers. Het daaropvolgende jaar werden de eerste lijnvluchten naar New York geïntroduceerd.

In 1975 werd TAP genationaliseerd en vier jaar later veranderde de naam in TAP Air Portugal.

In 2005 bestond de vloot uit veertig vliegtuigen en werd TAP lid van Star Alliance.

2015 was voor TAP Portugal een belangrijk jaar: Atlantic Gateway Consortium kon zich voor 61 procent inkopen, maar de in 2016 nieuw aangestelde linkse regering nam de meerderheidscontrole meteen terug. De luchtvaartmaatschappij werd opnieuw voor vijftig procent eigendom van de Portugese staat. De laatste jaren werkte TAP intensief aan het uitbreiden en vernieuwen van de hele vloot. De vloot telt nu meer dan tachtig toestellen, maar tegen eind dit jaar komen daar nog 37 nieuwe bij. Na de vernieuwing wil TAP een van de jongste en duurzaamste vloten van Europa hebben.

Inchecken

De A340’s worden binnenkort op rust gezet.

Om vier uur ‘s morgens inchecken bevordert niet meteen je nachtrust, maar het zorgt er wel voor dat alles rustiger is op de weg en aan de balie. Vóór mij enkel een paar medereizigers, half slaperig. Dit kon niet gezegd worden van de jongedame achter de balie. Vol enthousiasme legt ze me uit dat ik de boarding card in Lissabon goed moet bijhouden want die dient ook voor de aansluitende vlucht. Ze bewijst daarbij zwart op wit dat mijn koffer rechtstreeks naar Brazilië gaat en ze wenst me met een stralende blik ‘goeie reis’. Zo mag elke vlucht beginnen.

Boarding

We worden tijdig aan boord geroepen. De economy passagiers zijn netjes opgesplitst in twee groepen, volgens de stoelnummers. Toch moeten alle reizigers met een reistrolley tot de laatste wachten. Ook bij het boarden in Lissabon wordt dezelfde opdeling ingevoerd. Toch loopt de A320 lekker vlot vol en vertrekken we stipt. In Lissabon vertrokken we met een half uur vertraging.

Vluchten

Businessclass in de nieuwe A320neo

Meteen als je neerzit, valt de gulle beenruimte op, zowel op de korte vlucht Brussel-Lissabon als in de A330-200 van Lissabon naar Belo Horizonte. Het koptelefoontje ligt voor iedereen netjes klaar, maar het valt op dat het boordmagazine bij heel wat stoelen ontbreekt. De exemplaren die er wel zijn, zijn duidelijk aan vernieuwing toe (toegegeven we reisden einde maand). Van beide heenvluchten onthouden we vooral de vlotte en vriendelijke bediening. Ook de wijze waarop het boordpersoneel met elkaar omging, zorgde voor een gemoedelijke sfeer. Op de korte ochtendvlucht kregen we een lekker belegd broodje, maar ook een appelschijfje in de kleinste verpakking die ik ooit aan boord zag. Op de A330 haalde de catering het niveau dat we in een vliegtuig graag hebben. Een voltreffer aan boord was ook het onvermijdelijke veiligheidsfilmpje: zij wisten het boeiend en dynamisch te houden. We willen hier elke spoiler vermijden en verklappen dus niets. Op de A330-200 konden we op de heenreis gebruik maken van het OnAir Wi-Fi-netwerk. Men kan dus de mails blijven controleren, tegen betaling (zowat één dollar per MB). TAP Air Portugal was een van de eerste die WiFi aan boord bracht op enkele van hun toestellen.

De terugvlucht uit Brazilië startte ‘s avonds en na een klassiek ‘diner’ werd alles op ‘slapen’ gezet en vlogen (voor de meesten) de uren voorbij. In Lissabon werd de groep overgeboekt naar business zodat we konden kennis maken met de gloednieuwe A320neo. Alles wat over dit vrij jonge toestel wordt geschreven, klopt: meer comfort, minder geluid, stijlvol interieur, compacte maar heel knusse stoelen, met in de leuning voor je een handig kliksysteem om je tablet vast te zetten. De andere winstpunten voor dit ‘neo’-toestel konden we niet controleren, maar dat zal iemand anders al wel gedaan hebben: minder verbruik, minder uitstoot, meer bereik, meer laadvermogen, enz. De service aan boord ondervonden we zelf: stijlvol en attent, het ontbijt uitgebreid en smaakvol.

Bagage

In Belo Horizonte kwamen de koffers vrij snel op de band. In Brussel daarentegen was het tenenkrullend wachten.

Besluit

Zowel de heen- als de terugvlucht namen heel wat uren in beslag, maar de ruimte en het comfort aan boord zorgden ervoor dat de tocht niet te bezwarend werd. Er wordt zeer veel zorg besteed aan elke passagier.

Comments