Inflight Report

Inflight Report Ethiopian Addis Abeba – Brussel

Carrier: Ethiopian Airlines
Route: Brussel – Addis Abeba – Brussel
Toestel: Boeing B787-8 Dreamliner
Reisklasse: business class
Datum: december 2019

Door Luk De Wilde, aviation editor Travel Magazine

Achtergrond

Ethiopian Airlines, opgericht in 1946 en nog steeds voor 100 procent eigendom van de Ethiopische overheid, is de nationale luchtvaartmaatschappij van Ethiopië met thuisbasis op Bole International Airport (ADD), de internationale luchthaven in Addis Abeba. Onder het motto ‘Bringing Africa Together and Beyond’, kan Ethiopian o.a. door de uitstekende geografische ligging van Addis Abeba 125 bestemmingen aanbieden binnen Afrika, maar ook in Europa, Azië en Noord-Amerika en is daarmee de grootste luchtvaartmaatschappij van Afrika in termen van vervoerde passagiers, bediende bestemmingen, vlootomvang en inkomsten. De carrier trad in december 2011 toe tot Star Alliance, het grootste luchtvaartnetwerk ter wereld en werd in 2017, 2018 én 2019 uitgeroepen tot ‘Best Airline in Africa’. De afgelopen zeven jaar noteerde Ethiopian Airlines met momenteel 117 vliegtuigen in de vloot een groei van gemiddeld 25% per jaar. Het eigen Frequent-flyer programma heet ShebaMiles. Sinds kort vliegt Ethiopian dagelijks en non-stop van en naar Brussel.

Check-in

Op Brussels Airport is één van de drie incheckbalies gereserveerd voor passagiers die in business class (Cloud Nine) reizen. De balies worden bemand door personeel van Aviapartner dat bij ons vertrek vriendelijk en behulpzaam was. In de terminal van de luchthaven Addis Abeba is er een aparte zone voor passagiers die business reizen. Ook hier is het onthaal efficiënt zonder al te veel franjes.

Lounge en boarding

Als lid van Star Alliance maakt Ethiopian Airlines op Brussels Airport gebruik van The Suite lounge. Er is echter geen codeshare met Brussels Airlines. Ondanks het vertrek laat in de avond in Brussel is er nog een aanbod aan kranten en tijdschriften. Ook aan het buffet is er nog voldoende keuze aan vooral koude gerechten, soep en één warm hoofdgerecht.

Op Bole International Airport beschikt Ethiopian Airlines over twee lounges. Cloud Nine (business-first) passagiers kunnen terecht in de Cloud Nine Lounge. ShebaMiles-kaarthouders met de Gold- of Silver-status kunnen gebruik maken van de Sheba Miles Lounge. Een collega schreef het al in een vorig review: Bole International Airport barst uit zijn voegen. Dat ondervindt men in de (veel te kleine) lounges, bijna die naam onwaardig. En echt netjes ogen ze ook al niet.

Stoel

Ethiopian Airlines vliegt op de route tussen Brussel en Addis Abeba zowel met de Boeing B787 Dreamliner als met de Boeing B777-200 met respectievelijk 24 of 28 stoelen in business. Je zult als passagier op de vlucht naar Addis Abeba (+/-6,5 uur) maar de pech hebben met de wat oudere Dreamliner te vliegen. Een aantal van die toestellen is nog niet uitgerust met de nieuwe businessclass-inrichting. Dus ook geen echte lie-flatstoel. Het verschil merken we pas op de terugvlucht naar Brussel waar de ‘jongere’ Dreamliner wél over de meest moderne inrichting én comfortabele stoelen beschikt, met een USB en een klassiek stopcontact. Een goedgevulde amenity-kit, hoofdtelefoon, dekentje en een slaapkussen liggen klaar op elke stoel. Zeker in de nieuwe Cloud Nine-class is het televisiescherm aan de grote kant. Het aanbod aan films, muziek, games, etc. daarentegen valt nogal magertjes uit.

Service

Nog tijdens het boarden biedt de crew een welkomstdrankje en de menukaart aan. En laat ons maar meteen met de deur in huis vallen. Wat volgt is een aangename verrassing. Aan alles merk je dat het personeel goed opgeleid is, vriendelijk en erg attent. Dan toch ‘The New Spirit of Africa’, zoals op de menukaart vermeld wordt? Op kruishoogte volgt na het verfrissingsdoekje een aperitief naar keuze vergezeld van een bordje nootjes.

Catering

Op de nachtvlucht naar Addis Abeba kies ik voor een (uitgebreid) diner. Op mijn dienbord staan een fris slaatje met bijhorende dressing, een overheerlijke kippensoep, nadien aangevuld met een lekker bord zeevruchten (kabeljauw, garnalen e.a.), basmatirijst en courgette. Het begeleidende broodje is perfect op temperatuur. Opvallend: Ethiopian verwent zijn Cloud Nine reizigers met maar liefst 9 verschillende én degelijke soorten wijn en een champagne. Voor het naspel gaat mijn voorkeur naar de Opera Cake. De selectie Franse kazen laat ik aan me voorbij gaan. Aan de Ethiopische koffie kan ik echter niet weerstaan. Evenmin aan de cointreau met ijs, geschonken in een fraai bolvormig glas.

Voor de nachtvlucht houd ik het deze keer sober. Een glas Zuid-Afrikaanse Shiraz ‘Big Oak Red’ wijst me vlugger dan verwacht de weg naar dromenland.

De vlucht

De twee vluchten landen op het voorziene aankomstuur op hun bestemming, niettegenstaande het later vertrek in Brussel en een behoorlijke tegenwind richting Afrika. De lichte turbulentie hoog boven de Roze Zee is van korte duur.

Bagage

Goede punten voor de bagage-afhandelaars in Brussel en Addis Abeba. Na de grenscontrole en het vervolledigen van de visa-documenten (Ethiopië) draait onze koffer met ‘priority’-label reeds rondjes op de bagagecarrousel.

Ons oordeel

Uitstekende business class op de terugvlucht naar Brussel met ruime stoelen die volledig plat gaan voor een zorgeloze nachtrust. De maaltijden en wijnen waren van een internationaal niveau en het cabinepersoneel kon niet genoeg doen om te helpen. Cloud Nine is dus elke euro waard, zeker als men de tarieven vergelijkt met die van andere carriers.

Comments