Analyse, Inflight Report

Inflight report: Air Tahiti Nui

Air Tahiti Nui

Carrier: Air Tahiti Nui
Route: Parijs-Los Angeles-Papeete (h/t)
Toestel: Airbus 340-300
Reisklasse: economy
Datum: juni 2018

Achtergrond

Air Tahiti Nui is een Franse luchtvaartmaatschappij die in 1996 werd opgericht om het toerisme naar Frans-Polynesië te ontwikkelen en te stimuleren. Ze heeft haar basis op Faa’a International Airport in Papeete. De overheid van Frans-Polynesië is voornaamste aandeelhouder met 84%, de rest is in handen van lokale investeerders. Ze begon haar commerciële vluchten in november 1998 en viert dit jaar haar 20ste verjaardag. De vloot telt momenteel 5 Airbus A340-300 toestellen die binnenkort vervangen worden door 4 Boeing 787-9. De maatschappij verzorgt verbindingen met Parijs (7 vluchten per week via LAX, met een vluchttijd van 22 uur), Los Angeles, Tokio, Auckland en Sydney. In 2016 telde Air Tahiti Nui 18.896 vluchturen, vervoerde 480.085 passagiers en 9.0058 ton vracht en had 784 medewerkers, van wie 398 vliegend personeel.

Check in

Op Charles De Gaulle in Parijs is de incheckbalie in terminal 2. Het wordt aangeraden om 3 uur op voorhand aanwezig te zijn. Ondanks de grote drukte verlopen de formaliteiten vlot. Er wordt extra gecontroleerd of de passagiers een ESTA-formulier voor de VS hebben. Er is een aparte incheckbalie voor de Paerava business klasse. De luchthaven van Papeete is beduidend kleiner maar er zijn voldoende balies open waardoor het inchecken snel verloopt. Er zijn geen boarding brigdes zodat je via trappen moet in- en uitstappen.

Klassen

Air Tahiti Nui biedt twee klassen aan. In de Poerava business zijn 32 ruime schelpzetels beschikbaar, opgesteld in 3×2 configuratie, waardoor elke stoel toegang heeft tot het gangpad. De pitch bedraagt 150 cm. In de Moana economy klasse staan 264 stoelen in 2-4-2 configuratie. De pitch bedraagt 85 cm. Elke passagier beschikt over een individueel audio en videosysteem. Het video-aanbod is voldoende met 25 recente films en 24 tv-programma’s. Erg interessant zijn de documentaires die je meteen een echt Tahiti-gevoel geven. Het audioaanbod is eerder beperkt. Voor elke vlucht wordt een kit aangeboden met oordopjes, oogmasker en sokken. Deken en hoofdkussen liggen klaar. De stoelen zitten makkelijk met voldoende steun in de rug. De kleuren van de cabine zijn fris met veel lichtgroen en wit en willen de schoonheid van de Polynesische natuur en lagoons weergeven.

Catering

Honger zal je niet lijden op de vluchten van Air Tahiti Nui. De maaltijden zijn meer dan voldoende en er is altijd keuze tussen twee gerechten, ook voor het ontbijt. De keuken is internationaal maar met een duidelijke lokale toets. Alle dranken zijn inbegrepen. Er is een ruim aanbod, zowel van frisdranken als van alcoholische dranken. Tussendoor wordt er geregeld water aangeboden en in de keuken staan koekjes of kleine hapjes klaar.

Service

Het cabinepersoneel -uitgedost in mooie uniformen in verschillende typische Polynesische stijlen en kleuren en met de klassieke bloem achter het oor!- is vriendelijk en gedienstig.

De vlucht

De A 340-300 heeft 11 uur nodig om de afstand Parijs-Los Angeles te overbruggen en nog eens 8u15 van Los Angeles naar Papeete. De heen- en terugvlucht verliepen vlekkeloos met bijzonder weinig turbulentie. Op LAX was er telkens een tussenstop van meer dan 3 uur. Die heb je ook nodig, je moet immers telkens door de Amerikaanse immigratie met de hele administratieve poespas. Er is een automatisch controlesysteem maar ondanks alles blijft het een tijdrovende procedure. Je bagage blijft in het vliegtuig.

Bagage

In economy mag je 23 kg bagage meenemen. Duikers, surfers en golfspelers kunnen tot 23kg extra gratis meenemen. In Papeete verliep de bagageafhandeling snel. Terug in Parijs duurde het wat langer doordat het vliegtuig niet aan een slurf maar ergens ver weg op de luchthaven werd geparkeerd.

Conclusie

Het is lang vliegen naar Frans-Polynesië maar Air Tahiti Nui maakt het je zo aangenaam mogelijk. De service is degelijk en de maaltijden lekker. Het zitcomfort is redelijk in economy, al merk je na een aantal uren wel dat de toestellen niet meer van de jongste zijn. Maar daar komt dus snel verandering in!

Comfort is essentieel

Air Tahiti Nui is en blijft de belangrijkste carrier voor Frans-Polynesië met zowat 70% van de internationale aankomsten in Papeete. Dit jaar bestaat de maatschappij 20 jaar en wil dat niet alleen vieren met een nieuw design, een sterke promotiecampagne in Europa en een speciaal programma voor TO’s, maar wat belangijker is, met de inzet van vier Boeing 787-900 die de oudere A340-300 gaan vervangen tussen oktober 2018 en einde 2019. In oktober wordt de eerste Dreamliner op de route naar Auckland ingezet en op 21 maart 2019 volgt Parijs. Daarmee wil de maatschappij klaar zijn voor de toekomst. In een exclusief gesprek gaf Mathieu Bechonnet, managing director van Air Tahiti Nui, zijn visie. “De ontwikkelingen in de luchtvaart gaan zo snel dat je voortdurend moet anticiperen,” zegt hij. “Niet alleen wordt de concurrentie –o.a. van low cost carriers – feller, ook de milieunormen worden strenger én de verwachtingen van de passagiers veranderen. Op al die vlakken willen we klaar zijn om het juiste antwoord te bieden. Centraal staat het comfort van de klant. We introduceren drie klassen in plaats van twee. De Dreamliner telt 294 seats met 30 in business (2x2x2 configuratie), 32 in de nieuwe Moana premium klasse (2x3x2 configuratie) en 232 in Moana economy (3x3x3 configuratie). De stoelen zijn ergonomisch ontworpen met extra steun in de rug en een grote inclinatie. De pitch bedraagt 80 cm in economy, 95 cm in premium, 150 cm in business met stoelen die volledig horizontaal kunnen worden gelegd. Door de opstelling met 7 stoelen in premium is daar heel wat meer armruimte. Tegelijk introduceren we een compleet nieuw entertainmentsysteem, Panasonic eX3, met in business een scherm van 40 cm, in premium 33 cm en in economy 30 cm. Het aanbod van films, tv en audio wordt sterk uitgebreid met het accent op nieuwe releases. We geven liever iets minder films maar wel recente, in plaats van een groot aanbod ‘oude’ waarden. We zijn ook fier op onze documentaires die door lokale producenten zijn gemaakt en die al tijdens de vlucht een beeld geven van de schoonheid van onze eilanden. Uiteraard blijft onze service en catering top. Het geheel wordt opnieuw ‘verpakt’ in een fris nieuw design in pastelkleuren en met nieuwe uniformen voor het boordpersoneel.” Op onze vraag waarom voor het Amerikaanse Boeing werd gekozen boven de Europese Airbus, is Mathieu Bechonnet duidelijk. “Bij een investering van dit formaat, tellen emoties niet. Wij hebben rekening gehouden met drie belangrijke criteria: de grootte van onze markt, de afstanden en de configuratie. Zo vraagt onze markt eerder een hogere frequentie met wat kleinere toestellen dan minder vluchten met grotere vliegtuigen. Ook op het vlak van comfort komt de Dreamliner aan onze wensen tegemoet. Het is een erg stil toestel, laat ons toe op alle routes tijdwinst te boeken en verbruikt 25% minder brandstof.” De concurrentie van LCC’s blijft een zorg, maar Mathieu Bechonnet wil er zich ook niet op blind staren. “Ze zijn er en we moeten er rekening mee houden, maar ze vertrekken van een ander businessmodel. Op het vlak van comfort en service geven we geen duimbreed toe. Zo zullen maaltijden, dranken en bagage àltijd gratis zijn. Wat niet wil zeggen dat we niet flexibel moeten worden in onze prijspolitiek. Ik sluit bv. niet uit dat passagiers met alleen handbagage een voordeel kunnen krijgen. Ook door de daling van het brandstofverbruik kunnen we onze prijzen competitief houden. Onze filosofie is dat de vakantie begint op het moment dat je op een vliegtuig stapt. Dat vraagt een aantal voorzieningen en heeft een prijs. We zijn ervan overtuigd dat onze klanten daarin willen meegaan.”

Rob Jans, Senior Reporter Travel Magazine

Comments