Inflight Report

Inflight KLM: Amsterdam – Colombo – Amsterdam

Carrier: KLM
Route: Amsterdam – Colombo – Amsterdam
Toestel: B787
Reisklasse: Business Class
Datum: Januari

Achtergrond     
KLM is een van de oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Het smolt in 2004 samen met Air France, maar behield wel haar eigen merknaam en product. KLM is lid van SkyTeam. De Dreamliner is niet alleen het nieuwste langeafstandsvliegtuig van KLM, maar heeft ook een ietsje pietsje andere businessclass aan boord dan de 777’s en de nog resterende 747’s van de Koninklijke.

Check-in  
KLM offreert in Amsterdam een gemeenschappelijke Skyteam- SkyPriority-incheckzone met bijna een overdaad aan balies, zodat wachten uitgesloten is. De baliebediende levert vlot werk en informeert nog even over de Fast Track (vanuit de check-in kom je er automatisch terecht) en de lounge. De dame wenst me ook zeer vriendelijk een aangename reis. In Colombo was het andere koek. In de oubollige terminal was weliswaar een SkyPriority-desk voorzien, maar in de praktijk werd er geen rekening mee gehouden. Verschillende passagiers maakten de station manager daar attent op, maar die haalde de schouders op. Het resultaat was 40 minuten wachttijd. Colombo beschikt ook niet over een Fast Track-systeem.

Lounge & boarding 
In Schiphol maken we gebruik van de bekende, zeer ruime KLM-lounge waar je, zelfs als het druk is, toch de nodige rust vindt. Boarding voor Colombo begint ruim 40 minuten voor vertrek, exact zoals voorzien. Ook hier is een gescheiden zone voor SkyPriority. In Colombo kwamen we in een neutrale, overvolle en ongezellige lounge terecht waar de wifi uitgevallen was en de stoelen schaars. De boarding startte bijna een uur voor vertrek, met gescheiden toegang voor de businessclass-reizigers.

Stoel
Lichtblauw en donkerbruin – het kleurenpatroon van de nieuwe KLM businessclass herkennen we meteen. Maar de opstelling en detailafwerking zijn inderdaad anders dan in de rest van de vloot. KLM opteerde voor eenzelfde configuratie, zoals ook bijvoorbeeld Qatar Airways die heeft: 1-2-1. Prima, zeer oké, alleen is samen reizen zo wel moeilijk. Het middenblok staat namelijk wat gedraaid, heeft een breed middenstuk en je hoofd zit achter het centrale paneel. Kortom: je kan je medereiziger niet zien. Een ideale formule voor een gezonde dosis privacy, koppels daarentegen zullen misschien wat teleurgesteld zijn. Technisch zit de stoel zeer goed in mekaar. Er zijn hoge punten voor de handige tafel, het kwalitatieve tv-scherm, het uitgekiende opbergvak met deurtjes en de slaappositie. En ook al lijkt de stoel wat nauwer, het comfort is zeer bevredigend.

Service
Net als bij onze recente ervaring op de KLM B777 zijn we alweer onder de indruk van het verzorgde KLM. Er waait overduidelijk een nieuwe wind: het zijn de passagiers die de baas zijn, en niet langer de bij momenten assertief-Hollandse hostessen. Was het ooit zo dat je –met enige overdrijving– blij moest zijn te mogen meevliegen, dan voel je je nu een verwende klant. “Vliegen en drinken gaan goed samen”, zei de steward me wanneer hij de champagne bijvulde. KLM zorgt weer voor zijn klanten.

Catering

Sinds de nieuwe huisstijl een paar jaar geleden werd ingevoerd, is het fijn tafelen bij KLM. Op deze 10 uur durende Colombo-vlucht werd uiteraard een compleet menu aangeboden en een uitgebreide snack voor landing. Wij opteerden voor een mix van beiden en noteerden dat zowel kwaliteit als presentatie zeer goed waren. Ook de wijnkaart mocht er zijn. Oh ja: spuitwater heette vroeger Spa rood in Nederland maar nu blijkbaar ‘water met gaatjes’.

De vlucht
Met de woorden ‘Geniet van je Dreamliner-experience’, besloot de gezagsvoerder zijn welkomwoordje, wat meteen in de verf zette hoe zeer KLM deze Boeing 787 wil uitspelen. De vlucht verliep in alle rust, mooi op tijd en met oog voor service-details. Op de retour, die om 2 uur ’s nachts vertrekt, was de eventuele maaltijd beperkt tot grote snacks en werd met zorg een uitgebreid ontbijt geserveerd. Dat heet goed inspelen op de noden van veelvliegers.

Bagage
Kwam als eerste lading op de band in Colombo, binnen een zeer mooie tijd. In AMS duurde het net wat langer, maar wel bij de eerste golf.

Ons oordeel
De Dreamliner geeft KLM niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk vleugels. Deze businessclass staat op een hoog niveau, ook al moeten we dan globaal opmerken dat er voortaan geen uniformiteit is doorheen de vloot van B787’s, B744’s, B777’s en A330’s. Anderzijds: welke carrier heeft dat wel? Bijna iedereen zit in fases van upgrading en/of moet rekenen met technische beperkingen zoals rompbreedte. In één zin:  We vatten de KLM 787 “seats vooraan”, zoals veelvliegers dat noemen, samen als bijzonder aangenaam reizen.

Gerrit Op de Beeck

Comments