Inflight Report

Ethiopian: Brussel – Addis Abeba – Johannesburg/Kaapstad – Addis Abeba – Frankfurt

Carrier         Ethiopian

Route           Brussel – Addis Abeba – Johannesburg / Kaapstad –Addis Abeba – Frankfurt

Toestel         B787 – A350 – B777

Reisklasse  Cloud Nine Class (businessclass)

Datum           Oktober

 

Achtergrond

Ethiopian (code ET) is de staatsgecontroleerde carrier van het gelijknamige land. De maatschappij werd opgericht in 1945 als Ethiopian Air Lines met steun van Trans World Airlines uit de Verenigde Staten. In 1965 werd de huidige naam Ethiopian Airlines ingevoerd. Sinds 2011 behoort Ethiopian tot de Star Alliance. De maatschappij heeft de voorbije jaren enorm geïnvesteerd in een nieuwe vloot. Sinds 2006 reeds is ze online in Brussel, eerst met een stop in Parijs en daarna in Wenen. Vanaf december 2018 vliegt ze vier maal per week non-stop naar Addis Abeba, de drie andere dagen nog steeds via Wenen. De nieuwe investeringswind moet de slechte reputatie van de maatschappij doen vergeten. Enkele spijtige incidenten dreven haar in de negatieve perceptiehoek. Ethiopian is met meer dan 100 moderne vliegtuigen de grootste airline van het Afrikaanse continent.

Check-in

In Brussel biedt de maatschappij twee balies voor haar business-reizigers, Cloud Nine genaamd. De boardingkaart komt met de info over de lounge en de prioritaire veiligheidscontrole. Ook in Kaapstad zijn er twee duidelijk gescheiden balies voorzien en verliep de procedure snel en efficiënt.                

Boarding

Op tijd en duidelijk gescheiden in Brussel. In de thuishaven Addis Abeba doen ze hun best (gescheiden boarding via zones, op zich een goed systeem) maar door de beperkte gate-ruimte is het een drukte van jewelste. Kaapstad verliep vlotjes, daar werden de businessreizigers op voorhand opgeroepen. Het voorziene vertrekuur werd op alle vluchten quasi gerespecteerd.

Stoel

Zeer goed in zowel de B787 als de A350, beiden in een 2-2-2-configuratie. De nieuwste versies 180-graden sleepers met een top interactief scherm, grote opklaptafel en de nodige opbergvakjes. De B777 heeft een oudere versie in 2-3-2-opstelling met een weinig interessante middenzetel, maar voldoende comfortabel om nog aanvaardbaar te zijn. De cabine was netjes en deftig gepoetst.

Service

Een bijzonder vriendelijke crew op de vier vluchten. Sommigen waren in traditionele klederdracht, wat het geheel met stijl afkruidde. De efficiëntie en het tijdsgebruik aan boord was niet optimaal. Ook service, maar dan op een ander niveau, is communicatie. Ethiopian heeft namelijk de gewoonte je als passagier te bestoken met mails waarin zogezegd belangrijke vluchtwijzigingen staan. Niemand ziet zo een mail graag komen. In de praktijk bleek dat een aankomstuur dat tien minuten later viel, of een andere type toestel. Peanuts. Ik kreeg zeven (!) mails voor vertrek, verspreid over verschillende weken, maar toen de Addis Abeba-Brussel geschrapt werd en rerouting zich opdrong met een aankomsttijd die zes uur later viel dan oorspronkelijk voorzien, communiceerde Ethiopian niét. Niet één bericht toen het wél gemoeten zou hebben.       

De vlucht

Bij Ethiopian houden ze niet van veel publieke aankondigingen, en ik ook niet. Goede punten dus! Een beetje vreemd is dat de menukaart –zeg maar menuboekje met zeer uitgebreide wijnselectie- telkens een keuze van twee of drie voorgerechten etaleerde, maar je in de praktijk iets zonder vragen voorgeschoteld werd. Pas wanneer je protesteerde, werden de andere opties tevoorschijn getoverd. Het voelde wat als eten-wat-de-pot-schaft, al werd er telkens met de glimlach zonder probleem gewisseld. Een vreemd serviceconcept, dat je als passagier tot een zekere mondigheid verplicht.  Er is een felgekleurd toilettasje (conform met de kleur van de zetels) met de essentiële amenities voorzien, net als een deken die naam waardig, een groot hoofdkussen en een prima hoofdtelefoon. Een flesje water stak al in de voorziene ruimte bij boarding. Leuk detail: de crew draagt een soort zwartlederen klompen.

Bagage

Zeer snel in Johannesburg. Op de terugreis raakte ik verzeild in het moeras van de Aviapartner-staking. De beloofde rerouting van mijn koffer haalde het niet. Ze kwam vier dagen later.

Ons oordeel

Ethiopian profileert zich als ‘The New Spirit Of Africa’. Sterke punten zijn de nagelnieuwe vloot Dreamliners en A350`s, het fijnmazig vertakte Afrikaanse netwerk, de service in the air, het globale comfort aan boord en de prijszetting. Van de catering mag je niet te veel verwachten (ze houden het vooral goedkoop, de kwaliteit is standaard) maar de hub Addis Abeba (code ADD) is ronduit een zwak punt: Bole International Airport is veel te klein, biedt een lounge die naam bijna onwaardig en oogt niet al te netjes in de hoeken en kanten. De weinig flatterende score op Skytrax bedraagt gemiddeld 3/10. Kortom: voor wat hoort wat. De tickets bevinden zich steevast bij de goedkoopste aanbieders (en het verschil is soms zeer groot), dus kan je ook geen top-top genre Qatar Airways of Singapore Airlines verwachten. Maar geef deze jongens een nieuwe terminal op internationaal niveau (er wordt gebouwd, red) en laat een food consultant de catering wat pimpen, en ze zetten alle andere Afrikaanse carriers in de schaduw.

Gerrit Op de Beeck

Comments