Inflight Report

Inflight Delta Airlines BRU – Las Vegas – BRU via Atlanta & Seattle

Carrier: Delta Air Lines
Route: BRU – Amsterdam – Atlanta – Las Vegas & Las Vegas – Seattle – AMS – BRU
Toestel: Intercontintentaal heen: Airbus A350-300 / terug: A330-900
Reisklasse: intercontinentaal: Delta Premium Select / Binnenlands: Comfort+
Datum: September 2021

Achtergrond: Delta Air Lines, of kortweg Delta, is een van de grootste Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen – en bij uitbreiding de wereld – die tussen de twee wereldoorlogen opgericht werd in 1925. Het hoofdkantoor van Delta bevindt zich in Atlanta, Georgia, de grootste luchthaven ter wereld. Delta Air Lines maakt deel uit van de SkyTeam alliantie waartoe ook Air France en KLM behoren.

Tijdens de pandemie werden de rechtstreekse vluchten naar de VSA vanuit Brussels Airport opgeschort, maar deze worden terug verwacht eind maart 2022, klanten kunnen dan ook genieten van de Premium Select klasse, wat nu ook al mogelijk is op vluchten vanuit Amsterdam.

Check-in: De check-in voor Sky Priority gaat enorm vlot, zeker op drie uur voor afvliegen, met een aparte balie voor first- en businessclass. Er was letterlijk geen wachttijd op Brussels Airport voor de feeder vlucht BRU-AMS – al zal de op dat moment nog steeds geldende travel ban er voor iets tussen gezeten hebben, hoewel mijn vlucht in Amsterdam toch een hoge bezettingsgraad had.

In Atlanta ga je door de transit en moet je even je bagage oppikken om ze dan meteen weer op een band te zetten richting juiste vlucht, ook dit verloopt vlekkeloos en vlot. Daarna ga je door de security check en passpoortcontrole om vervolgens naar de juiste gate te gaan voor de binnenlandse vlucht. Ook hier merk je dat Atlanta Airport – ondanks een soms iets verouderde indruk – een geoliede machine is. Je neemt een geautomatiseerd treintje, dat wel heel recent aanvoelt, naar een van de juiste hallen.

Lounge & boarding: De transit in Amsterdam verliep vlot. Met een elektrisch busje wordt je van het vliegtuig naar de vertrekhal gebracht, waar je na een passpoortcheck meteen naar de juiste gate kan. De boarding verliep heel erg vlot, per boekingsklasse. Eerst krijgen mensen die moeilijk te been zijn en oorlogsveteranen de voorrang, daarna is het de beurt aan de Delta One klanten, daarna komt Premium Select aan bod, gevolgd door de economy klasses. De procedure was elke keer hetzelfde, bij zowel bij de binnenvluchten als de intercontinentale terugvlucht vanuit Seattle, en verliep telkens even vlot, of het nu uitgevoerd werd door KLM personeel, of Delta personeel.

Premium Select seat

De lounges van Delta Sky Club zijn verzorgd en bieden telkens een selectie aan koude en warme dranken en een buffet met koude en warme opties. Er bevinden zich afhankelijk van de gate waar je je bevindt in Atlanta verschillende Delta Sky Clubs waaruit je kan kiezen. In Seattle vind je een grote ogenschijnlijk recent gerenoveerde lounge met veel zitplaatsen, zowel hoge als lage, om te ontspannen of te werken. Hier vonden we een nog betere selectie aan snacks, warme en koude maaltijden en koude en warme dranken – waaronder hoe kan het ook anders in Seattle, enkele Starbucks-machines voor verse koffie.

Stoel Premium Select is een tussenklasse (en cabine) tussen Delta One en de Economy klasses Comfort Plus en Economy. De upgrade bovenop Economy is duidelijk merkbaar aangezien het hier dus om een eigen cabine gaat met extra ruime zetels en pitch die verder kunnen reclinen dan de economy seats en een extra beenrust hebben. De configuratie is 2-3-2 (A330-900 neo) of 2-4-2, afhankelijk van het toestel. Het tafeltje klikt uit het armsteun en is erg makkelijk terug op te  bergen, maar stoort geenszins wanneer uitgeklapt.  Daarbovenop hebben ze een groter touchscreen om een van de vele films of tv-series op te kijken. De zetels beschikken ook over een stroomtoevoer en een usb-ingang om je mobiele apparaten op te laden tijdens de vlucht. Er is eveneens gratis wifi beschikbaar om tekstberichten te versturen via bijvoorbeeld WhatsApp (geen afbeeldingen).

Service: Op alle vluchten van mijn traject was er een zeer goede service, met personeel dat zich bekommert voor het stuk cabine Premium Select. Maar ook in Comfort+ en de vlucht vanuit Brussel naar Amsterdam was het personeel attent en werd je telkens met de kenmerkende Amerikaanse glimlach en vriendelijkheid ontvangen. Je voelt je welkom en als je iets nodig hebt helpt het cabinepersoneel je in een oogwenk. Bij de vlucht Seattle- Amsterdam krijg je ook een Tumi Amenity Kit waar alles inzit om rustig te slapen of je even op te frissen tijdens de nachtvlucht. Om veiligheidsredenen werden we ook telkens vriendelijk eraan herinnerd om afgezien van bij het eten, telkens het mondmasker op te zetten.

Catering: De maaltijden aan boord waren in orde, zonder meer. Op de intercontinentale leg van het traject krijg je een hoofdmaaltijd, een kleinere maaltijd en enkele snacks. Zowel bij de hoofdmaaltijd als de kleinere maaltijd krijg je de twee opties. Ook kan je op elk gegeven moment een kleine snack vragen aan het boordpersoneel. De selectie aan dranken (zowel alcoholisch als niet-alcoholisch) uitgebreid. Op de binnenlandse vluchten werd telkens een snack voorzien, op het traject Las Vegas – Seattle was daar vroeg in de ochtend zelfs een ‘Belgisch’ Biscoff-speculooskoekje bij.

De vlucht: Van de zes vluchten die ik nam was er een kleine vertraging van ongeveer een halfuurtje die verder weinig impact had op mijn traject, en op de laatste vlucht vanuit Amsterdam naar Brussel was er ook een vertraging van een dik halfuur. Alle andere vier vluchten waren heel stipt of zelfs ietsje voor tijd op bestemming.

Bagage: Telkens snel, door de Sky Priority die bij de Premium Select klasse hoort kwam mijn bagage ook altijd als een van de eersten op de band.

Ons oordeel: De transatlantische vlucht van Delta in Premium Select is een erg mooi product voor wie het iets meer mag zijn dan Economy en Comfort+, maar geen Delta One wil of hoeft. De erg comfortabele seats, mooie inflight-entertainment syteem en aanbod, goede service en vriendelijk personeel zorgen ervoor dat je ontspannen op je bestemming aankomt. Voor reizigers die bijvoorbeeld graag met wat meer comfort met bijvoorbeeld twee, drie of vier afhankelijk van het toestel (of alle mogelijke combinaties met de seats aan het raam) naast elkaar willen zitten is dit een ideale klasse.

Comments