Inflight Report

Inflight Cathay Pacific: HKG-BRU met de A350-900

Vlucht: inaugural flight Hong Kong – Brussel
Toestel: A350-900
Reisklasse: Premium Economy
Datum: 25 maart 2018

Inaugural Flight CX: HKG-BRU

Travel Magazine reisde mee met de eerste non-stop vlucht Hong Kong – Brussel met Cathay Pacific op 25 maart 2018! Daarmee verwelkomt Brussels Airport een nieuwe carrier en is het voor reizigers (zowel business als leisure) een pak eenvoudiger om naar het financiële centrum van Azië te reizen.

Arnaud Feist (CEO Brussels Airport Company):
“Met vorig jaar al 50.000 reizigers tussen België en Hongkong heeft de directe route naar Hongkong een enorm potentieel om Belgische toeristen de unieke cultuur te laten ontdekken van Hongkong, waar oost en west elkaar ontmoeten. Hongkong is ook de favoriete bestemming van zakenreizigers, dankzij zijn makkelijke aansluitende verbindingen met Azië en Australië.”

James Ginns (Cathay Pacific General Manager Europe):
“We engageren ons om onze passagiers meer keuze en flexibiliteit te bieden en deze nieuwe non-stop verbinding van Brussel naar Hongkong getuigt hiervan. In 2018 breiden wij ons netwerk uit naar nieuwe bestemmingen in en buiten Europa.”

De vluchten worden vier maal per week uitgevoerd met de technologisch geavanceerde Airbus A350-900, uitgerust met de nieuwste stoelen van de maatschappij in Business, Premium Economy en Economy.

Het vluchtplan van de verbinding van Cathay Pacific tussen Brussel en Hongkong (plaatselijke tijden):

Vluchtnummer Van Naar Vertrek/aankomst Vliegdagen
CX 339 HKG BRU 0035/0655 Di, Do, Za, Zo
CX 338 BRU HKG 1310/0655 Di, Do, Za, Zo

Achtergrond

Cathay Pacific (ontstaan in 1946) behoort samen met Cathay Dragon (vluchten binnen Azië) en AHK Air Hong Kong (cargo) tot de Cathay Pacific Group. Cathay Pacific Group is gebaseerd in Hong Kong en de drie airlines bedienen meer dan 200 bestemmingen in Azië, Noord Amerika, Australië, Europa en Afrika met een vloot die uit meer dan 200 toestellen bestaat.

Cathay Pacific (die de internationale long-haul vluchten verzorgt) is stichtend lid van OneWorld Global Alliance, waartoe ook Cathay Dragon zich heeft aangesloten op 1 november 2007.

Er werken zo’n 18.650 mensen voor Cathay Pacific en Cathay Dragon in Hong Kong (Cathay City). Wereldwijd stelt de groep zo’n 33.000 mensen tewerk.

Cathay Pacific maakt gebruik van 5 types toestellen

  • Boeing 777-200 (5)
  • Boeing 777-300 (12)
  • Boeing 777-300ER (53)
  • Airbus A330-300 (36)
  • Airbus A350-900 (22)

Cathay Pacific breidt uit! De vier vluchten per week tussen Brussel en Hong Kong zijn pas het begin. Vanaf maart vliegt de maatschappij ook naar Kopenhagen (seizoen), Dublin (vanaf juni) en Kaapstad (vanaf november, seizoen).

Anke De Prins (Leisure Sales Manager Belux): “Cathay Pacific is 1 van de 10 airlines met een Skytrax 5-star status en biedt daarmee garantie van een uitmuntende Aziatische persoonlijke service en kwaliteit. Cathay Pacific is de enige airline die non-stop vliegt tussen Brussel Airport en Hongkong. De nieuwe route Brussels-Hongkong wordt uitgevoerd met ons nieuwste toestel; de A350-900 toonbeeld van “sustainability & optimal travel experience”!  Cathay Pacific heeft een zeer uitgebreid netwerk in : China, Azie & Australie/Nieuw Zeeland. De vroege aankomst tijd in Hongkong en het late vertrek richting Brussel maakt het ideaal om Hongkong als overstap luchthaven te gebruiken.”

Toestel/stoel

De Airbus A350-900 is één van de meest vooruitstrevende technologische toestellen waarvan Cathay Pacific er 22 in de vloot heeft. De reiservaring in de A350-900 laat zich kenmerken door comfort, veiligheid en duurzaamheid. Het toestel bestaat uit drie klassen: Business, Premium Economy en Economy. De nieuwe stoelen en hoofdsteunen maken de reis een pak comfortabeler. De Airbus verbruikt 25% minder brandstof dan andere vliegtuigmodellen. De motoren van het toestel – de nieuwste generatie Rolls Royce Trend XWB-motoren, gaan efficiënter om met brandstof en opvallend is ook het lagere geluidsniveau waardoor de vliegreis stiller is.

Daarnaast pakt de A350 uit met extra brede reisklasses, grotere panorama-ramen en de nieuwste technologie aan boord. Verbeterde druk en luchtvochtigheid in de cabine helpen de jetlag te verminderen gezien een filter gedurende de hele vlucht de lucht schoonmaakt.

De stoelen in Premium Economy (28 in totaal, 2-4-2 configuratie) bevatten verschillende functies die de reis aangenamer maken: een dimbaar persoonlijk leeslampje, uitschuifbare cocktailtafel, opbergruimte voor klein gerief zoals je reispas, notitieboekje,… De stoelen kunnen 23 cm achterover leunen en er is een lange beensteun en opklapbare armleuning die u naar eigen ‘gemak’ kan verstellen.

Op de stoel ligt een dik kussen en kwaliteitsvol deken (geen fleece!) klaar samen met een amenity-kit. Die bestaat uit tandenborstel en tandpasta, oordopjes, oogmasker en kousen.

Catering

Tijdens de vlucht werden twee maaltijden geserveerd: diner en ontbijt.

Het diner bestond uit een voorgerecht (salade met kaas, worst en augurk), en je had de keuze uit drie hoofdgerechten (kip met paddenstoelen, groenten en rijst – gegrild vlees met kruidenboter, aardappelen en andijvie gerold in ham – tagliatelle van spinazie en pomodore tomatensaus). Als dessert krijg je een ijsje van Mövenpick aangeboden. De gerechten worden vergezeld van brood en boter én drank naar keuze.

Een kleine twee uur voor landing op Brussels Airport, serveert men het ontbijt: verse fruitsalade, fruityoghurt, croissant en boter. Daarnaast krijg je de keuze tussen een Westers ontbijt (roerei met spek, worstjes, portobello en tomaat) of een Chinese variant (dim sum selectie). Koffie, thee en verschillende sapjes naar keuze.

Inflight systeem

Lange of korte(re) vlucht: aan boord zal je je niet snel vervelen! Het entertainmentsysteem (muziek, films, series, games, shopping, WiFi,…) is namelijk zeer uitgebreid. Elke stoel beschikt over high definition ex3-scherm van Panasonic. Het interactieve menu is zeer gebruiksvriendelijk en kan je zowel bedienen via het touchscreen of met de afstandsbediening die aan de zijkant van je zetels is vastgemaakt.

Vlucht

De vlucht duurde iets langer dan voorzien gezien er op Hongkong nog bijgetankt moest worden. Het begin van de vlucht was vrij turbulent maar eens op goede hoogte verliep de vlucht vlekkeloos. Het diner werd kort na het opstijgen geserveerd, en het ontbijt kort voor landing, waardoor er veel tijd was om het inflightsysteem aan boord uit te testen en… te slapen!

Zowel bij vertrek als bij aankomst werd geen bijzondere vermelding gemaakt dat dit de allereerste Cathay-vlucht is tussen Hongkong en Brussel. Jammer, want een gesprek met medepassagiers leert ons dat zij niet allemaal wisten dat het hier om een ‘inaugural flight’ ging. Eens uit het vliegtuig werden we wel opgewacht door Yolanda Jaen (sales representatieve), Marco van  Naarden (Sales & Marketing Manager), Justin Chang (Country Manager) en Mayen van Luttikhuizen (Marketing Executive) die alle passagiers een leuke Cathay-tas overhandigden met cadeautjes.

Bagage

De bagage kreeg een priority label en rolde in Brussels Airport bij de eersten van de band.

Lounge ‘The Deck’

Cathay Pacific opende vorige week zijn nieuwe lounge The Deck op Hongkong International Airport. De Lounge is gelegen nabij Gate 16 in Terminal 1. Omdat TM een stopover had van 7u op de luchthaven van Hongkong, hadden we alle tijd om de nieuwe lounge van dichtbij te bekijken én uit te testen! The Deck is geen super grote (823 m²) lounge, maar speelt daarmee in op de ‘huiskamerbeleving’. De grootste ruimte van de lounge (Main Lounge) voelt eerder aan als een warm en modern ingerichte huiskamer dan een lounge. De ruimte is weldoordacht ingericht met design meubelen en dito verlichting. Natuurlijke materialen, veel groen en kunst van lokale artiesten maken het geheel af.

Nadat je de balie gepasseerd bent, kom je terecht in een mooie living met verschillende zithoeken waarin je heerlijk kan ontspannen. Vanuit de huiskamer kan je doorwandelen naar The Terrace, een groot balkon met uitzicht op de gates, taxiwegen en landingsbaan. The Terrace is ingericht met tafels en verschillende zitplaatsen.

Uitgangsbord van de nieuwe lounge is het eten. In de Main Lounge kan je kiezen uit een gevarieerd aanbod van verse (internationale) gerechten die zeer regelmatig worden aangevuld. Brood, charcuterie, fruit en groenten, warme gerechten, desserts, dranken (van champagne tot vruchtendranken): alles staat er mooi gepresenteerd voor de gasten. Stokpaartje is de Noodle Bar, tussen The Terrace en The Main Lounge. De Noodle Bar is een open keuken waar je kan genieten van Aziatische specialiteiten zoals Singapore Laksa, Taiwanese runds noodles, dan dan noodles,…

Tot slot is de lounge uitgerust met acht ‘mini badkamers’ (douche, toilet & lavabo). Je kan er gebruik maken van luxueuze badproducten en grote badhanddoeken. Ideaal om je voor de vlucht nog even op te frissen!

De beleving

Van Hongkong naar Brussel in Premium Economy aan boord van de nieuwe A350-900 van Cathay Pacific geeft je vleugels. Wanneer je je plek op het vliegtuig hebt ingenomen, krijg je meteen een hot towel en een drankje aangeboden. Het vriendelijke cabinepersoneel helpt je met het wegbergen van de handbagage en staan steeds paraat wanneer je vragen hebt of iets nodig hebt. Enig minpuntje is dat niet iedereen van de crew een even goede uitspraak heeft in het Engels. Zonder menukaart had ik persoonlijk niet begrepen wat er werd geserveerd.

Er is nu (voorlopig) geen enkel alternatief om vanuit Brussel rechtstreeks naar Hongkong te vliegen, maar ook mocht die er later komen: Cathay Pacific biedt een mooi afgewerkt product aan, waar je voelt dat je als klant centraal staat en alles in het werk wordt gesteld om je vliegervaring naar een hoger niveau te tillen.

Reacties reisagenten

Nichetouroperator Footprints organiseerde van 16 tot 25 maart 2018 een studiereis Hongkong-Maleisië i.s.m. Cathay Pacific, waardoor de 10 deelnemende reisagenten op 25 maart deel uitmaakten van de historisch eerste vlucht tussen Hongkong en Brussel!

Op de koop toe kregen 7 reisagenten daarbij de kans om de Premium Economy uit te testen! Hun reacties zijn alvast positief!

Hilde Dens (Mira Tours, Haacht): “De vliegervaring begint al op de luchthaven in Hongkong, waar we gebruik mochten maken van de Cathay-lounges. Daarbij viel de keuze meteen op de spiksplinternieuwe lounge ‘The Deck’. Een zeer mooie een aangename lounge met voldoende mogelijkheden om te relaxen of te werken. Je kan er ook douchen en het aanwezige personeel is zeer vriendelijk en biedt een discrete service. Kortom: de 7 uren wachten op de luchthaven van Hongkong waren zo voorbij! Ik was bij de gelukkigen die de terugvlucht naar Brussel in Premium economy mocht vliegen. De breedte van de stoelen waren voor mij zeker oké, maar het uitklapbaar onderdeel voor de voetsteunen stonden ietwat ongemakkelijk naar mijn mening. Het cabinepersoneel is zeer vriendelijk en behulpzaam, en hun Engels – t.o.v. sommige locals- is wél verstaanbaar. Het inflightsysteem is zeer uitgebreid: voldoende mogelijkheden om je tijdens de lange vluchttijd goed bezig te houden. Cathay Pacific is zeker een aanraden, en dan bij voorkeur in Premium Economy! Het is een product dat we nu al regelmatig voorkopen, maar nu de non-stop vlucht BRU-HKG gelanceerd is, zijn de mogelijkheden opnieuw interessanter geworden!”

Damien Maréchal (Perfect Travel, Juprelle): “Ik ben erg aangenaam verrast door de inauguratievlucht met de A350-900 met Cathay Pacific. Het toestel pakt uit met stillere motoren, grotere vensters, comfortabele stoelen en een lichtrijk interieur. De Premium Economy is een kwaliteitsvol product in vergelijking met de aangeboden tarieven. Jammer dat er maar 28 stoelen zijn in deze klasse, want het is een product dat we in het kantoor gemakkelijk kunnen verkopen gezien de lange vluchtduur. Tijdens de vlucht werden we erg in de watten gelegd door een zeer vriendelijk en aanwezig team. Enig nadeel is dat de maaltijdservice begon in Economy en zo naar Premium Economy ging, waardoor het kon gebeuren dat je gekozen maaltijd niet meer beschikbaar was. Wat het inflightsysteem betreft kan je als reiziger kiezen uit een groot aantal recente of klassieke films, muziek, spelletjes,… maar het duurde wel eventjes alvorens ik het systeem doorhad. Andere plus zijn de buitencamera’s, waardoor je je eigen vlucht goed kan meevolgen.”

Comments