Inflight Report

Inflight Cathay Pacific Brussel – Hongkong – Siem Reap

Carrier: Cathay Pacific
Route: Brussel – Hongkong – Siem Reap Angkor
Toestel : A350/A321
Reisklasse: Business Class
Datum : Februari

Achtergrond

Cathay Pacific (CX), in 1946 opgericht voor het symbolische bedrag van één Hongkong-dollar, is de flag carrier van Hongkong en lid van de Oneworld-alliantie. De carrier is beursgenoteerd en behoort tot de Swire Group. CX haalde de voorbije decennia flink wat awards binnen en werd reeds viermaal door Skytrax uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Was Cathay Pacific niet zo lang geleden nog een Boeing 747 jumbo-jet veelvlieger, dan bestaat de huidige vloot nu vooral uit B777 en A350. De maatschappij is sinds maart 2018 online in BRU.

Check-in

In BRU zijn er twee balies voor businessklanten en beiden zijn amper bevolkt wanneer we exact anderhalf uur voor de vlucht arriveren. De procedure gaat vlot en met de glimlach. Zakelijk en efficiënt.

Lounge & boarding

Cathay Pacific werkt in Brussel met The Suite (van Brussels Airlines), die omwille van een vertraagde United-vlucht goed vol loopt. Men opent dan een tweede ruimte schuin tegenover de ingang, maar deze is de naam lounge amper waardig. Het is een wachtzaal die te kaal en onpersoonlijk is. Boarding start 45 minuten voor vertrek met duidelijk gescheiden klassen. Het resultaat is dat de vlucht klaar is voor vertrek nog voor het officiële uur. Prima! In HKG is er geen tijd voor een loungebezoek omwille van een kort aansluitende vlucht naar Cambodja. Ook hier verloopt de boarding tijdig én gescheiden. Ook nog even vermelden dat HKG een zeer klantvriendelijke luchthaven blijft, met duidelijke signalisatie.

Stoel

Op 1 juni 2016 introduceerde Cathay Pacific haar eerste A350 in de vloot en dat ging gepaard met alweer een upgrade van haar gelauwerde business-product. Dat maakt dat we plaatsnemen in een zeer goed uitgekiende privé-cabine/seat met een fantastisch scherm en on-demand entertainmentsysteem, logische opbergvakjes, ideale slaapstand en zetelmogelijkheden, gebalanceerde verlichting en een deftige tafel. Wat seating betreft, flirt deze CX A350 alvast met de perfectie.

Service

Cathay Pacific is service met stijl, zonder robotmatig te worden. Alles voor de passagier, maar niet als geprogrammeerde popjes. Dit was een crew van vlees en bloed.

Catering

Absoluut geen kwaliteitsopmerkingen. Het begeleidende ‘The Menu’ is een krantje, leuk en mooi gemaakt. Vanuit beide stations waren er zeer behoorlijke maaltijden aan boord, met voldoende keuzemogelijkheden en een deftige wijnkaart, en werd er mooi getimed geserveerd. Cathay werkt weliswaar nog volgens het oude systeem, met een dienblad op je tafel en trolleys in de gangpaden, maar het stoorde niet.

De vlucht

Alhoewel de maatschappijen er graag mee uitpakken, heeft niet iedereen de nieuwigheid Mood Lighting goed onder de knie. En dat terwijl er al genoeg bewezen is dat dit invloedspeeltje niet onbelangrijk is voor het comfort van de passagier. Cathay Pacific is in hetzelfde bedje ziek. Crew wordt op alles getraind, waarom dan niet op het juiste gebruik van deze lichteffecten, mooi en aangenaam indien correct aangewend? Ook een bewaarstop op een geopende fles champagne blijkt (bij vele maatschappijen) een onoverkomelijke hindernis. Zonde, want zo wordt een (dure) fles binnen de kortste tijd flets en dus ondrinkbaar, terwijl correct bewaren veel kan oplossen… en besparen. Goede punten voor de bijzonder geluidsloze Rolls-Royce Trent XWB-motoren en het verbeterde drukcomfort van de A350, wat het vliegplezier ten goede komt. Zeer goede punten voor de crew op de regionale Cambodja-vlucht, die een prima service en ontbijt boden. Ook het zitcomfort in businessclass in de A321 van zuster Cathay Dragon, een 2-2-configuratie, is het vermelden waard.

Bagage

Een Priority-label heeft hier duidelijk nog een betekenis. Bij de eerste golf in Siem Reap.

Ons oordeel

Globaal maakte Cathay Pacific een zeer goede indruk. Cathay Pacific blijft anno 2019 een vaste waarde, met een stevig onderbouwd product, mooie cabine en goede service. Raden we deze carrier aan? Jazeker! In de meest recente Skytrax 2019 poll (u denkt van dit orgaan wat u wil, ik doe dat ook, red.) werd Cathay Pacific op de vierde plaats gezet, na Qatar Airways, Singapore Airlines en ANA.

Gerrit Op de Beeck
foto’s © Cathay Pacific

Comments