Inflight Report

Inflight ANA: Osaka Itami – Tokyo Haneda & Tokyo Narita – Brussel

Maatschappij: All Nippon Airways (ANA, code NH)
Lijn: Osaka Itami – Tokyo Haneda & Tokyo Narita – Brussel
Toestel: Boeing 787-8 Dreamliner
Reisklasse: Economy (binnenlandse vlucht) & Premium Economy (internationale vlucht)
Vlucht: Februari 2017

Achtergrond
All Nippon Airways, meer gekend onder de afkorting ANA, is een Japanse luchtvaartmaatschappij die werd gesticht in 1952 en is uitgegroeid tot een van de toonaangevende luchtvaartmaatschappijen van het Verre Oosten. De maatschappij beheert momenteel een vloot van ongeveer 200 vliegtuigen, waaronder, 45 Boeing B787 Dreamliners, en bedient 41 internationale bestemmingen en 49 binnenlandse bestemmingen. ANA is sinds 1999 lid van Star Alliance en werkt via joint-venture samen met United Airlines op de Transpacifische en Aziatische routes. Er is ook een joint-venture met Lufthansa, Swiss International Airlines en Austrian Airlines voor de routes Japan-Europa. ANA werd in 2013 verkozen tot ‘Transporteur van het jaar’ door het magazine Air Transport World en werd de voorbije vier jaar bekroond met vijf sterren door SKYTRAX. In 2015 vervoerde ANA 50 miljoen passagiers (43 miljoen op binnenlandse vluchten en 7 miljoen via internationale trajecten) en stelt 35.000 personen te werk.

Check-in
Voor de binnenlandse vlucht tussen Osaka Itami Airport naar Tokyo Haneda, gebeurde de check-in vooraf tijdens de controle van onze bagage. Anders dan bij ons in België dus, maar het personeel van de maatschappij is erg behulpzaam en hielp waar nodig. Hierna werden we opgedeeld in verschillende rijen en begeleid naar de in-check balie. Er waren een tiental ANA-balies geopend, om een goede service te kunnen bieden. Als buitenlandse toerist, had de hele check-in procedure een exotisch tintje aangezien overal rondom ons Japans werd gesproken. De baliebediende werkte snel en efficiënt en sprak vloeiend Engels. De check-in voor de internationale vlucht (check-in in Tokyo Narita) gebeurde feilloos en de passagiers die vliegen in Premium Economy kunnen inchecken aan een aparte balie.

Lounge & boarden
Naast de priority check-in, geniet je met je Premium Economy ticket ook nog van tal van andere voordelen. Zo heb je toegang tot de ANA lounge: erg groot, helder en comfortabel.  De passagiers hebben er privacy en comfortabele lederen zetels. Ze kunnen er aanschuiven aan het buffet en zelfs een douche nemen! De lounge is dichtbij de gate voor Europese bestemmingen. Het boarden gaat vlot, zowel in Osaka Itami als in Tokyo-Narita waar we mochten aanschuiven met de business-passagiers. Toonvoorbeeld van Japanse efficiëntie: de twee luchthavens in Tokyo zijn zo ingericht dat je als passagier niet verplicht bent om langs alle winkeltjes te passeren na de controle. Je ik rechtstreeks naar de gate!

Zetel
De route Brussel – Tokyo gebeurde met de kleinste Dreamliner-versie, de B787-8, bij ANA erg knus ingericht. De Premium Economy (2-3-2 configuratie) is duidelijk afgescheiden van de Business (vooraan) en Economy klasse (achteraan) via gordijnen. Hierdoor krijgen de inzittenden het gevoel slechts met 20 aan boord te zijn. Er is een erg uitgebreid inflight entertainment programma met de nieuwste films, series, nieuws en games en er is een afstandsbediening bij elke stoel waardoor je nog eenvoudiger je programma kan kiezen. De stoel is ruim en erg functioneel: er is een LED leesspot voorzien, een horizontaal schuivend tafelblad, een noise cancelling hoofdtelefoon die je kan aansluiten op je scherm, voetsteunen,… De cabine is donkerblauw, het kleur van de maatschappij, en creëert een gevoel van ruimte. Ook de bagageruimte bovenaan is erg efficiënt ingedeeld. Voor de binnenlandse vlucht, was de stoel in Economy comfortabel en was er voldoende beenruimte.

Service
We waren allen onder de indruk van de vriendelijkheid, zachtheid en discretie van de cabin crew, zowel op de binnenlandse als tijdens de internationale vlucht. Op de binnenlandse vlucht was het Engels van de crew iets minder als op de route NRT-BRU. Leuk detail: in Premium Economy komen de hostessen zich persoonlijk voorstellen bij elke passagier en voert de voltallige cabin crew een traditionele Japanse groet uit alvorens de service aan boord te starten.  Eenmaal op kruishoogte kan het ritueel van de inflight service starten met het uitdelen van een warm verfrissingsdoekje en de menu- en wijnkaart.

Catering

Het eten aan boord is van erg hoge kwaliteit en werd mooi gepresenteerd. We hadden de keuze uit een Japans gerecht (rijst met kip op Japanse wijze met groenten) of een internationaal gerecht (steak met eieren en groenten). Voor aankomst in Brussel, kregen we nog een simpel gerecht: rijst of pannenkoeken. De gerechten en wijnen werden met zorg gepresenteerd en geserveerd. De airhostessen komen regelmatig rond om drankjes voor te stellen. Voor de binnenlandse vlucht (die slechts een uur duurde), kregen we één drankje.

De vlucht
Als we de vlucht in drie woorden mogen samenvatten: kalm, comfortabel en een onberispelijke service. Naast de verwelkoming en de veiligheidsvoorschriften, werden zeer weinig aankondigingen gemaakt. Idem voor de binnenlandse vlucht: erg snel en comfortabel.

Bagage
De priority-etiketten bewijzen hun dienst op Brussels Airport,waar onze koffers als eerste over de bagageband rollen. Bij onze aankomst in Tokyo Haneda, kwamen onze koffers ook vrij snel tot bij ons. In Japan ligt de bagage op de band met het handvat naar de passagiers gericht, waardoor je die gemakkelijk van de band kan halen. Iets waar wij een voorbeeld aan kunnen nemen?

Conclusie
De Dreamliner garandeert je een comfortabele en ontspannende vlucht dankzij de vele innovaties aan boord, zoals de grote ramen met veranderlijke helderheid, veel opbergruimte, optimale luchtcirculatie,… In de volledige cabine heerst een Japanse sfeer, waardoor je ook in de lucht je nog steeds een beetje in Japan waant. Het verhoogde comfort is een grote troef voor long-haul vluchten. Er is een goede service en vriendelijk personeel dat altijd klaar staat om u als passagier een comfortabel gevoel te geven. Net zoals Japan en de Japanners zélf ademen de ANA-vliegtuigen netheid en efficiëntie uit. De binnenlandse vlucht was extreem goed georganiseerd en aan te raden voor wie meer van de Japanse cultuur wil zien. Het is belangrijk te weten dat er in elk ticket (internationale vlucht) een binnenlandse vlucht is inbegrepen.

Claudia Nagels, staff reporter Travel Magazine

Comments