Analyse, Inflight Report

Inflight Qatar Airways Brussel – Doha – Kaapstad

Carrier: Qatar Airways
Route: Brussel – Doha – Kaapstad
Toestel: A350
Reisklasse: Business Class / Qsuite
Datum: december 2019

Achtergrond: Qatar Airways is de nationale luchtvaartmaatschappij van Qatar. De onderneming werd in 1993 op initiatief van de koninklijke familie opgericht. De carrier is vanaf 1994 actief en begon vluchten met een geleende Boeing 767-200ER van Kuwait Airways. Zelf noemen ze 1997 het officiële lanceerjaar. Qatar Airways werkt met een hub-and-spoke-netwerk, met Doha als basis. Ze vliegen naar meer dan 160 internationale bestemmingen, en dit met een vloot van meer dan 200 vliegtuigen. Qatar Airways is één van de slechts negen maatschappijen wereldwijd (en de enige in de Golf-regio) met een vijfsterrenbeoordeling door Skytrax. Op 30 oktober 2013 werd de luchtvaartmaatschappij volwaardig lid van de Oneworld-alliantie.

Check-in: Met twee balies voor Business Class en aangepast tapijt is het grote klasse in Brussel, afgekruid met een zeer persoonlijke touch. Ook de check-in van onze terugvlucht uit Kaapstad is een stressloze service. De twee businessbalies zijn duidelijk aangegeven en de procedure verloopt snel, correct en vriendelijk.

Lounge & boarding: In Brussel rekent Qatar Airways op de diensten van Oneworld-partner British Airways. Deze lounge is geen wereldtopper, maar ook geen teleurstelling. Boarding start ruim op tijd, met duidelijke prioriteit voor C-class-vliegers. De overstap in de nieuwe Doha Airport (via veiligheidscontrole) verloopt vlot. De sfeer is rustig en de lounge is wereldklasse: een hoger gelegen mega-eiland met bars, werk- en stiltehoeken, tot en met een heus restaurant. In Kaapstad gebruikt Qatar een neutrale lounge en daar valt niets op aan te merken. De boarding start 40 minuten voor vertrek, via een duidelijke procedure.

Stoel: De A350’s zijn uitgerust met de nieuwste generatie schuingeplaatste zitjes in een 1-2-1-configuratie. Daarvoor komen we, na de eerste kennismaking, meteen lofbetuigingen te kort. Voeg daarbij de mood lighting, een dome-effect door het weglaten van de centrale rij bagagebakken, en je creëert een luchtige en zeer stijlvolle cabine. Stijl zit hem ook in de kleine details. We denken aan de schoenenopbergbak, een pyjama op maat voor elke passagier, net als een gepersonaliseerd toilettasje, het grote tv-scherm, de schuiftafel, het privacy-scherm, enz. Bovendien kozen ze voor klassestoelen, zowel qua kleuren als gebruikte materialen. Op Doha-Kaapstad stond de A350-1000 geprogrammeerd, uitgerust met de doodgeknuffelde Qsuite (voorgesteld op ITB in 2017), en ondertussen meermaals uitgeroepen tot ’s werelds beste businessclass. In deze cabine wordt de privacy nog een stukje opgedreven door de schuifdeuren in het gangpad. Qatar Airways noemt het nieuwe product Qsuite dan ook niet voor niets ‘First in Business’. De grote verschillen? De individuele ruimte is nog groter (extra armruimte, tafeltje, opbergvak, enzovoorts), anderzijds staan er stoelen ‘backward-facing’. En de verschillen tussen een solo seat, of een deel van een vierblok (dat kan geopend worden voor samenreizende passagiers), zijn aanzienlijk. Samengevat: niet iedereen zal hier het perfecte plekje vinden. An sich een fantastisch product, maar iets minder overzichtelijk en voer voor specialisten in seat plans.

Service: Na deze vier vluchten kunnen we zonder voorbehoud zeggen dat Qatar Airways wat crew betreft een zeer geoliede machine is. Is het omdat ze een bij uitstek internationale staff inzetten die deftig getraind moet worden om de neuzen in dezelfde richting te krijgen? Onder meer. En waarom is hier iedereen supervriendelijk én gedienstig zonder dat het betuttelend wordt? Bovendien: conform op de vier vluchten. Zeer sterke prestatie.

Catering: Qatar heeft een fantastische catering. Vanuit zowel Brussel als Doha was het top. Voeg daarbij een zeer mooi servies annex presentatie en een zeer gebalanceerde wijnkaart, en je krijgt wat vele carriers hopen te kunnen realiseren maar niet voor mekaar krijgen: een restaurant in de lucht. Vermeldenswaardig is dat alle maaltijdservices volledig à la carte verlopen: wat en wanneer je wil dus.  Ook nu weer aangename details, zoals grote wijnglazen en hoge champagnefluiten. In die laatste categorie bieden ze ook steevast de keuze uit een klassieke brut, of een brut rosé.

De vlucht: Alle vier netjes op tijd. Om een technische reden werd de A350-1000 op de retourvlucht vanuit Kaapstad vervangen door een A359 en liepen we dus de Qsuite mis. Over deze super businessclass moeten we eerlijk zijn: in privacy is het onklopbaar, maar tijdens de dag is het iets té gesloten –ook al staat je deur open– en wordt het contact met crew ook kleiner. Het valt niet te ontkennen dat Qatar Airways hier de trend van Emirates (deuren in First) en Etihad (het roemrijke A380 First-product) volgt.

Bagage: Snel, priority eerst op de band in Kaapstad. Brussel was trager, maar ook hier priority als eerste lichting op de band.

Ons oordeel: Oost west, Qatar Airways. Qatar Airways toonde zich als een pure klassecarrier. Niet voor niets scoorden ze reeds meermaals de trofee van beste businessclass ter wereld. De A350’s zijn -net als hun zusjes de B787 Dreamliners- een prachtige familie van langeafstandsjets, waarin het Qatar Airways-product maximaal tot zijn recht komt. Deze maatschappij doet wat alle carriers beloven maar niet altijd waarmaken: de klant eerst plaatsen. En deftig verwennen. Grote onderscheiding met felicitaties van de jury.

Door Gerrit Op de Beeck
Foto’s: ©Qatar Airways

Comments