Analyse

Indaba: verdubbeling toeristen tegen 2030

Senior Reporter Luc Weyens

Zuid-Afrika investeert de komende vijf jaren 100 miljard dollar in de ontwikkeling van het toerisme. Dat verklaarde de Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa op Africa’s Travel Indaba, de internationale toerismebeurs van 2 tot 4 mei in Durban met als thema ‘African Stories’. Tegen 2030 mikt Zuid-Afrika op een verdubbeling van het aantal internationale arrivals tot 21 miljoen. Derek Hanekom, de Zuid-Afrikaanse minister van Toerisme maakte een positieve evaluatie op van de beurs: “Dit is de grootste en de beste editie ooit. De exhibition telde 1000 standhouders uit 80 landen. Meer dan 7.000 toerismeprofessionals waren hier te gast.”

25 jaren groei in toerisme

Zuid-Afrikaanse minister van Toerisme Derek Hanekom

Indaba was het geknipte moment om een balans op te maken van de evolutie van het toerisme op het continent en in Zuid-Afrika in het bijzonder, precies 25 jaren na 1994, het jaar van het einde van de apartheid. Heel Afrika registreerde in 2018 67 miljoen internationale arrivals (+ 14 miljoen of 7 procent tegenover 2017). Ethiopië en Kenia zijn de sterkste groeiers. Zuid-Afrika ontving afgelopen jaar 10,5 miljoen bezoekers uit het buitenland, drie keer zo veel als in 1994. Het cijfer stemt overeen met 18 procent van de totale bevolking van het land (57 miljoen). Dat zijn positieve gegevens, maar een vergelijking leert dat het nog veel beter kan. Zo ontving Frankrijk afgelopen jaar 90 miljoen bezoekers of 134 procent van de bevolking. Zuid-Afrika mikt tegen 2030 op een verdubbeling van het aantal internationale bezoekers tot 21 miljoen.

Ook in financieel opzicht biedt het toerisme in Zuid-Afrika nog een groot potentieel. De branche is nu goed voor een aandeel van 2,8 procent in het bruto nationaal product (BNP). Daarmee is de sector een van de belangrijkste componenten van het BNP, maar het cijfer ligt toch veel lager dan de elf procent van landen als Egypte en Mauritius. Hoopgevend is het aantal toeristische repeaters in het land. Van de 10,5 miljoen internationale bezoekers in 2018 was 82 procent eerder al in het land te gast. Specifiek voor de 2,7 miljoen overzeese pax gaat het om 43 procent repeaters.

Belgische reizigers

Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa

Ook ons land draagt daarin zijn steentje bij. Het aantal Belgische arrivals in Zuid-Afrika neemt al sinds 2012 toe. In 2012 noteerde Zuid-Afrika 34.901 pax uit België. Afgelopen jaar is dat aantal gestegen tot 57.232. Alleen in 2015 was er een lichte daling met 1,81 procent.

Na het winnen van de verkiezingen door het ANC, de partij van Cyril Ramaphosa, kan de president aan een nieuwe ambtstermijn van vijf jaren beginnen. Op Indaba formuleerde hij alvast een duidelijk target op toeristisch gebied: “De komende jaren willen we 100 miljard investeren in het toerisme. De sector stimuleert economische groei. Dat creëert banen en draagt zo bij tot het verbeteren van het welzijn van de mensen.” Toch staat het land bij de ontwikkeling van het toerisme voor enkele belangrijke uitdagingen, zoals het verhogen van de veiligheid. Cyril Ramaphosa: “We moeten een einde maken aan de reputatie dat sommige buurten van grote steden niet veilig zijn.”

Continent als handelsmerk

In de ontwikkeling van het toerisme kijkt Zuid-Afrika verder dan de eigen landsgrenzen. “We moeten van Afrika als continent een handelsmerk maken. Afrika telt bijvoorbeeld niet minder dan 135 werelderfgoedsites. Denk ook maar aan de vele wildparken. Afrika is een voorbeeld inzake duurzaam toerisme. De sector ontpopt zich tot een ware goudmijn.”

Qua natuurparken steekt Zuid-Afrika er overigens bovenuit. Op Indaba werd het land bekroond met de ’Safari Awards Africa’. Die is toegekend voor de unieke combinatie van het aanbod safari’s op het land met de variatie aan safari’s op het water. Langs de 3000 km kust van Zuid-Afrika kunnen toeristen niet alleen walvissen spotten, maar ook witte haaien, de grootste gemeenschap dolfijnen ter wereld en zeeschildpadden die hun eieren op het strand komen leggen.

In de ontwikkeling van het toerisme zet Zuid-Afrika volop in op de moderne technologie. Zo werd de sluier gelicht van het vorig jaar aangekondigde informatiesysteem NTVIS (National Tourism Visitor Information System). Het project werd officieel gedoopt als Jurni, wat klinkt als ‘journey’, het Engels voor reis. Minister van Toerisme Derek Hanekom: “Het eerste luik is een online datasysteem, dat de toerismesector volledig in kaart brengt. Het geeft een antwoord op vragen als deze: Wie zijn de toeristen? Wat doen ze? Welke bestemmingen bezoeken ze? Hoe reizen ze? Enzovoort. Het tweede luik is een app bestemd voor de bezoekers, die zo vlot informatie over hun reis, hun bestemming, hotels, restaurants…. kunnen raadplegen.”

Belgische reisprofessionals

Bruno De Lathauwer, (Live to Travel) & Rijan Visser (Live The Journey)

Belgische toerismeprofessionals op Indaba maakten een positieve balans op van hun aanwezigheid. Bruno De Lathauwer, Managing Director van Live to Travel: “Indaba is meer dan een beurs met standhouders. Het is ook een sociaal gebeuren, waarbij je ’s avonds bij een glaasje kan doorzakken. Dat is ideaal om contacten te onderhouden en nieuwe contacten te leggen. Bij elk bezoek aan Indaba ontdek ik nieuwe producten.” Naar volgend jaar toe merkt Bruno De Lathauwer een interessante evolutie: “Dankzij de gunstige wisselkoers zullen de prijzen voor de reizen in 2020 lager liggen dan dit jaar.”

Nele Brouns, product manager bij TUI, is voor de tweede keer op de beurs: “Deze editie heeft me meer contacten opgeleverd en ik heb meer nieuwe producten leren kennen. Wij merken een groeiende belangstelling voor Zuid-Afrika. Onze tours in Zuid-Afrika kennen heel veel succes. Wij bieden rondreizen in groepjes van 20 tot maximaal 25 personen. Het aanbod in samenwerking met VTB voor een upscale publiek is beperkt tot 16 personen per groep.” Filip Jacobs, purchasing manager TUI Tours, is ook heel tevreden over zijn deelname: “Ik heb met heel veel mensen interessante contacten kunnen leggen. Dit kan alleen maar bijdragen tot het succes van Zuid-Afrika.”

Marco Jonk, Trade Relations Manager bij South Africa Tourism in Amsterdam, ziet sterke troeven van Zuid-Afrika voor de Belgische markt. “In de eerste plaats is er de taal, daarnaast het lekkere eten, de wijnen…  60 procent van de Belgische bezoekers reizen in groep. Het land leent zich uitstekend voor een self drive.”

 

Comments