Analyse

Icelandair Mid-Atlantic Tradeshow

Door Luc De Smet (senior reporter)

Het is het jaarlijkse ontmoetingsmoment voor de reiswereld gespecialiseerd in het noorden van de aardbol, de Icelandair Mid-Atlantic Tradeshow, niet toevallig in de IJslandse hoofdstad Reykjavik, halverwege het Europese en het Amerikaanse continent en dus de ideale tussenstop. Reisprofessionals gaan er een dag lang op zoek naar nieuwe opportuniteiten, wisselen ideeën uit en leggen er contacten voor komende businessdeals.

Persoonlijk contact rendeert

Van 31 januari tot 3 februari vond de 27ste tradeshow 2019 plaats in de Laugardolshöll sporthal in Reykjavik. Strikt getimed want de tradeshow zelf duurt maar een dag, hadden zo’n 200 buyers er afspraken met meer dan 100 suppliers. Het is een heel sobere beurs. De suppliers hebben er recht op een paar stoelen en een tafeltje waarop hooguit plaats is voor wat folders en, in het beste geval, voor wat specialiteiten. Geen overvloed aan prullaria of schreeuwerige affiches. Hier is zakelijkheid troef en ontmoetingen worden tot een kwartier beperkt. De bezoekers zijn vooral en bijna uitsluitend reisprofessionals uit het noordelijk halfrond, maar dan wel in de erg brede zin van het woord. Ze komen van Alaska tot Kansas maar ook met delegaties uit Tampa Bay, en van Finland tot Oostenrijk en alles wat er tussen ligt of er aan paalt. Veel tijd wordt er niet verloren maar het levert vruchtbare persoonlijke contacten op waar geen mailverkeer tegenop kan. Lieve Daniels (Imagine Travel): “De persoonlijke contacten zijn zo belangrijk voor een gespecialiseerde touroperator zoals wij die op maat gemaakte vakanties aanbieden. Je ziet hier het gezicht achter de mail en de dag door vallen nieuwe zaken op en krijg je uitnodigingen om nader kennis te maken. Iedereen die iets betekent in deze branche, is hier.” Ludwig Verbruggen (Joker): “We willen hier onze contacten opfrissen. Anonieme mensen staan met hard en ziel achter hun product en laten ons niet in de steek. Daarvoor willen we ze hier ook graag bedanken. Hier zijn ook de kleinere suppliers waarmee wij werken en waarmee we nieuwe of duidelijker afspraken kunnen maken.”

Stopover IJsland

Icelandair organiseert ieder jaar op het einde van januari deze Mid-Atlantic Tradeshow, want de IJslandse luchtvaartmaatschappij ziet het als haar core business om de brug te slaan tussen Europa en Noord-Amerika. Icelandair verbindt 23 Europese met 21 Noord-Amerikaanse bestemmingen. Fabienne Van Megroot (Icelandair Belgium): “Icelandair verbindt de beide kanten van de Atlantische Oceaan en bewijst iedere dag opnieuw haar expertise. Het is de ideale tussenstop bij de grote oversteek en als surplus biedt de stopover de mogelijkheid om het wonderbaarlijke IJsland te ontdekken.”

Vanuit Brussel zijn er sinds 1 februari twee vluchten per week, vanaf 28 februari worden er dat drie en vanaf 2 april vijf vluchten per week. Maar dat wordt vanaf 15 mei, met de zomer in het verschiet, nog opgedreven tot 10 vluchten per week zodat er minstens dagelijks een verbinding is met IJsland. Ook Brussels Airport heeft er dus alle belang bij om op de Tradeshow aanwezig te zijn, want de concurrentie van de eindbestemmingen is groot. Tania Ter-Ossepiantz (Brussels Airport): “We proberen hier Brussel op de kaart te zetten als vertrekpunt of eindpunt voor de grote oversteek. We hebben troeven en kunnen die hier uitspelen, maar de concurrentie is groot.”

Icelandair heeft de jongste 10 jaar haar aantal passagiers bijna verviervoudigd. Het doel is om dit jaar de kaap van 4,6 miljoen passagiers te overschrijden. Daarvoor rekenen ze op een uitgekiend en uitgebreid vluchtschema met korte overstappen en aansluitende vluchten naar Noord-Amerika of Europa. Maar vooral de mogelijkheid om kostenvrij een stopover tot zeven dagen te maken op IJsland, heeft velen over de streep getrokken.

Go North

Het noorden is ook één van de snelst groeiende bestemmingen en dat is ook het succes van de Mid-Atlantic Tradeshow. Ieder jaar komen nieuwe bestemmingen en organisaties zich aanbieden. De gespecialiseerde touroperators willen daar niet ontbreken om contacten op te frissen, concrete afspraken te maken of onduidelijkheden weg te schaven. Na afloop was de Belgische delegatie dan ook laaiend enthousiast. In de korte tijdspanne konden ze doen waarvoor ze gekomen waren en allen hadden nog onverhoopte ontdekkingen gedaan.

Wouter Debaets (Destination Green): “Ik heb hier een schat aan contacten gelegd en veel uitnodigingen gekregen om dingen te ontdekken hier in IJsland. Als gespecialiseerde touroperator kan je hier niet ontbreken.”

Tessa Baetens (North & Away): “Het waren bijzonder vruchtbare contacten. Wij willen ons aanbod IJsland en Scandinavië uitbreiden en verbeteren. De Icelandair Mid-Atlantic Tradeshow is de ideale ontmoetingsplaats want iedereen waarmee wij werken, is hier.

Comments