Analyse

Icelandair bestrijdt crisis met een beter aanbod

Door Luc De Smet, senior reporter

Icelandair wil met een nieuwe vloot en soepeler verbindingen de strijd om de Atlantische oceaan aangaan en weer winst maken. De IJslandse luchtvaartmaatschappij is al jaren de sterkhouder voor de overstap naar de andere kant van de Atlantische oceaan. Reykjavik ligt halfweg en is de ideale hub tussen Europa en Amerika.

Rode cijfers

Icelandair verbindt 23 Europese met 21 Noord-Amerikaanse bestemmingen en verruimt de keuzemogelijkheden op die route. De luchtvaartmaatschappij is ambitieus aan 2019 begonnen want het voorbije jaar was niet zo’n succes voor de aandeelhouders. De omzet steeg met zo’n zeven procent, maar terwijl er in 2017 nog een winst was van 37,5 miljoen, en dat was al maar de helft van het jaar voordien,  noteert  Icelandair in 2018 een verlies van 55,6 miljoen dollar. Het opstarten van nieuwe bestemmingen maar ook de brandstofprijzen en duurdere leasecontracten deden de IJslanders de das om. Icelandair wil de vloot sneller vernieuwen en rekent daarvoor op de nieuwe en zuinige generatie B737 MAX8 en MAX9. Die komen snel in dienst maar tijdens de Mid-Atlantic Tradeshow kon Gunnar Már Sigurfinnsson (CCO Sales & Marketing), zijn ongenoegen niet wegstoppen omdat die vliegtuigen niet op tijd geleverd worden. Het blijft de bedoeling dat tegen 2021 de vloot grondig vernieuwd is en er weer winst gemaakt wordt.

Extra bank of flights

“We moeten soepeler kunnen inspelen op de markt,” zei Bogi Nils Bogason (CEO  Icelandair) tijdens een etentje in de rand van de Mid-Atlantic Tradeshow, “maar de toekomst is aan ons.” Zijn luchtvaartmaatschappij wil haar positie verstevigen en de drukte op Keflavik International Airport spreiden. Al jaren bundelt Icelandair inkomende en vertrekkende vluchten voor een vlotte hub over de oceaan. Er is nu een bijkomende flight bank opgezet waarbij passagiers uit Amerika om halftien ‘s morgens aankomen en een uur later doorvliegen, terwijl Europeanen aankomen rond zeven uur ‘s avonds, te laat voor de eerste bundel vluchten naar Amerika,  maar zij kunnen een uur later nog de oversteek maken. Icelandair wil flexibeler werken, meer bestemmingen en minder overnachtingen van vliegtuigen op Noord-Amerikaanse luchthavens. Voor Brussel komen er vanaf 15 mei tien vluchten per week dus een dagelijkse verbinding met Reykjavik.

Flight Simulator

Icelandair vliegt altijd

Icelandair heeft 80 jaar ervaring in vliegen aan de rand van de noordpoolcirkel. De luchthaven is voorbereid op landen en opstijgen bij zeer slechte weersomstandigheden. Icelandair beweert altijd te vliegen omdat de piloten vertrouwd zijn met het eiland en het wispelturige weer. Icelandair investeert ook zwaar in haar personeel en dat moet, want in een land met nauwelijks 340.000 inwoners liggen de arbeidskrachten niet voor het rapen. Sinds kort is er ook een spiksplinternieuw Icelandair training center, halfweg tussen de luchthaven en de hoofdstad. Dat is kostenbesparend, want de dure opleidingen in buitenlandse centra vallen weg en het was ook op vraag van het personeel dat opzag tegen die continue opleidingen en bijscholingen in het buitenland. Icelandair trekt, noodgedwongen, ook buitenlandse piloten aan. Enkele Nederlandse piloten volgen met  veel enthousiasme de opleiding in het IJslandse training center.

Stopover

Eén van de succesformules voor Icelandair is de stopover waarbij, afhankelijk van het ticket, de reis gratis tot zeven dagen kan onderbroken worden. Dat is net genoeg voor een verkenning van het vulkaaneiland. IJsland is één van de hipste bestemmingen van het moment en dat wil Icelandair zich niet laten ontschieten. Icelandair gooit flexibiliteit en ervaring in de strijd. De luchtvaartmaatschappij ziet nog meer potentieel in IJsland als een bestemming voor ieder seizoen en de ideale hub tussen Europa en Noord-Amerika.

Comments