Aviation, Newsflash

IATA Congres: ‘Aviation is the business of freedom’

IATA World Air Summit, Sydney: ‘Aviation is the business of freedom’

Het gaat goed met de luchtvaart en zonder al te grote tegenslagen zal dat ook nog even zo blijven. Met die bemoedigende woorden schoot ceo Alexandre de Juniac de jaarlijkse hoogmis van wereldluchtvaartorganisatie IATA van start. Zo’n duizend toplui van over de hele wereld zitten vandaag en morgen bijeen in Sydney om de grote uitdagingen te analyseren.
‘Aviation is the business of freedom’, zo ontleedde de Juniac. De luchtvaart speelt een fundamentele rol in de economie maar vervult ook een belangrijke maatschappelijke taak omdat luchtvervoer mensen, bedrijven en regio’s van over de hele wereld met elkaar verbindt. Luchtvaartmaatschappijen kijken in 2018 wellicht aan tegen een iets lagere winst, volgens IATA stijgen de kosten voor brandstof en personeel. Het voorbije jaar noteerde de sector een gezamenlijke winst van 38 miljard dollar, dit jaar zal dat naar verwachting uitkomen op 33,8 miljard dollar. Alexandre de Juniac: “We gaan het negende jaar op rij met mooie winstcijfers tegemoet. Echter, de kosten groeien sneller dan de opbrengsten. Boosdoener is de ruwe olie. De prijs komt in 2018 uit op gemiddeld 70 dollar, in 2017 was dat gemiddeld 53,9 dollar. Luchtvaartmaatschappijen moeten rekening houden met grotere uitgaven aan kerosine en de stijging kan nog verder toenemen.
De directeur-generaal en ceo van IATA blijft optimistisch over de nabije toekomst omdat het aantal vliegtuigpassagiers jaar na jaar flink blijft toenemen. Voor 2018 verwacht de wereldluchtvaartorganisatie dat zo’n 4,36 miljard mensen het vliegtuig nemen. En al even positief: ook de opbrengst per reiziger gaat verder  omhoog.

Luchthavens

De International Air Transport Association zegt dat vijf van de zes grootste luchthavens wereldwijd door de overheid worden gesteund. Privatisering is niet het antwoord op het efficiënter maken van luchthavens, en er zijn geen aanwijzingen dat particuliere luchthavens efficiënter zijn dan door de overheid gefinancierde luchthavens. Brian Pearce, hoofdeconoom bij IATA, waarschuwt dat regeringen voorzichtig moeten zijn als het hun hoofddoel is om met de privatisering van luchthavens geld binnen te halen.
“Regeringen hebben volkomen gelijk als ze streven naar efficiëntiewinsten. Maar waar we erg teleurgesteld over zijn, is dat we in onze studies niet het bewijs hebben kunnen vinden dat privéluchthavens efficiënter zijn dan de luchthavens van de overheid”, aldus Pearce. “Als overheden proberen om efficiëntere luchthavens te krijgen, is privatisering zeker niet het antwoord.”
Spreker vindt dat het daarentegen beter is dat overheden op zoek gaan naar manieren om het management op luchthavens te stimuleren en zo efficiënter kunnen werken.

Luk De Wilde, senior aviation reporter

Comments