Analyse

IATA Conferentie Wings of Change Madrid

Door: Luk De Wilde (reporter TM Aviation)

Topman Qatar Airways: “Europa moet snel ageren”

De groei van de luchtvaart is de afgelopen jaren verschoven naar geografische gebieden buiten de EU, zoals Azië en het Midden-Oosten. “Europa mag niet achterblijven en moet zich dringend voorbereiden op meer groei, onder meer door extra capaciteit te creëren op luchthavens en in het luchtruim”, aldus Akbar al-Baker, de topman van Qatar Airways Group.
Al-Baker sprak op de Wings of Change-conferentie van de International Air Transport Association (IATA) in Madrid, Spanje, over de grote uitdagingen voor de luchtvaartsector in Europa.
“De Europese Commissie is zeer proactief geweest bij het nastreven van uitgebreide luchtvervoersovereenkomsten met landen als Qatar, Turkije, Azerbeidzjan, Armenië en Tunesië”, zei Akbar al-Baker terwijl hij de conferentie bijwoonde in zijn hoedanigheid van IATA-voorzitter, een post die hij nog tot juni 2019 bekleedt.

Samen met enkele andere ceo’s beantwoordde hij ook vragen in een paneldiscussie, gemodereerd door BBC-journaliste Babita Sharma. “Naar mijn mening is het erg belangrijk voor EU-luchtvaartmaatschappijen om te profiteren van de groeimogelijkheden die worden geboden in opkomende luchtvaartmarkten”, zei al-Baker.

“EU-luchtvaartmaatschappijen moeten ook hun mondiale positie versterken door meer connectiviteit te bieden aan EU-burgers en buitenlandse reizigers, aangezien veel Europese hoofdsteden de belangrijkste toeristische toeristenmarkten voor het wereldwijde toerisme blijven,” zei al-Baker. “Op de lange termijn is deelname van EU-luchtvaartmaatschappijen door het sluiten van uitgebreide luchtvervoersovereenkomsten essentieel om het concurrentievermogen van de EU-luchtvaartsector te waarborgen.“Protectionisme mag niet het antwoord zijn, omdat dit het concurrentievermogen van de EU-luchtvaartsector en de door de Commissie gevoerde agenda zal belemmeren.”

Nadien sloten ook ceo’s Rafal Milczarski van LOT Polish Airlines, Luis Galleo van Iberia en Carsten Spohr van de Lufthansa Group, zich aan bij de sessie ‘CEO’s on the spot’. Ze deelden met het publiek een blik op de industrie en wat er nodig is om als luchtvaartmaatschappij de komende jaren succesvol te zijn. Na het succes van het Wings of Change-concept, dat zijn oorsprong had in Latijns-Amerika, bracht de IATA de conferentie voor het eerst naar Europa en zal het merk in de toekomst waarschijnlijk verder uitbreiden naar andere markten.

Het tweedaagse evenement brengt toplui uit de luchtvaartsector, ministers en experts uit de sector samen om de huidige stand van zaken en de toekomst van het luchtvervoer te bespreken.
IATA Wings of Change vindt plaats op een kritiek moment voor de industrie, omdat deze worstelt met een ongekende toename van de vraag van de capaciteit, knelpunten in het luchtruim maar ook op de grond, bijvoorbeeld de capaciteitskrapte op vele luchthavens. De sector kijkt ook aan tegen de vele mogelijkheden en kansen die de digitale revolutie verstrekt. “De industrie moet die kansen volop benutten”, klonk het meermaals.

Belangrijke onderwerpen op de agenda in Madrid waren verder innovatie, veiligheid, beveiliging, duurzaamheid, diversiteit en luchtvaartconcurrentievermogen.
IATA is de handelsvereniging van de wereldwijde luchtvaartmaatschappijen en vertegenwoordigt zo’n 290 luchtvaartmaatschappijen of 82% van het totale luchtverkeer en ondersteunt veel luchtvaartactiviteiten, en helpt ook bij het formuleren van het beleid inzake kritieke luchtvaartkwesties.

Comments