Aviation

IAG en Ryanair dienen klacht in tegen stakingen Franse luchtverkeersleiders

Ryanair en IAG (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus) bereiden een klacht voor bij de Europese Commissie over de stakingen van de luchtverkeersleiders in Frankrijk die tot nu toe al tot 5.000 vluchtannuleringen hebben geleid. Dat hebben de toplui van de twee luchtvaartgroepen, Michael O’Leary en Willie Walsch, woensdagavond aangekondigd op een persconferentie in de kantoren van A4E in Brussel. Ook Air France-KLM, Lufthansa en easyJet maken deel uit van Airlines for Europe (A4E), een Europese belangenorganisatie.
De twee luchtvaartmaatschappijen klagen de nalatigheid aan van de commissie om stakingen in landen als Frankrijk aan te pakken. Volgens hen schaden deze stakingen de bewegingsvrijheid van Europeanen, een van de vier fundamentele vrijheden van de EU. Zo zijn bij Vueling, het Spaanse dochterbedrijf van IAG, de afgelopen maanden 50 procent van alle vluchten getroffen door stakingen.
De klacht van IAG en Ryanair stelt dat het EU-recht wordt geschonden door de vluchten naar en boven Frankrijk niet adequaat te beschermen.
Willie Walsh, chief executive van IAG, zei: “Ze vernietigen het Europese luchtverkeer en hebben een enorme impact op de consument. Het is een politiek probleem dat door politici moet worden aangepakt, het is geen probleem met luchtvaartmaatschappijen.”
Michael O’Leary, chief executive van Ryanair, bekritiseerde de “nalatigheid” van de commissie en de nationale regeringen. In Europa wordt de luchtverkeersleiding nog steeds op nationaal niveau beheerd.
De opeenvolgende stakingen bij de Franse luchtverkeersleiders zorgen vooral voor problemen op vluchten van en naar Spanje en de oostelijke Middellandse Zee. Hierdoor zien luchtvaartmaatschappijen zich verplicht om vluchten te schrappen of ontstaan er ongeoorloofde vertragingen.
O’Leary wees ook op de omslachtige routes die vliegtuigen moeten volgen om te voorkomen dat ze boven Frankrijk hinder ondervinden van de stakingen. Het kost de luchtvaartmaatschappijen extra geld in brandstof en aan compensaties voor de klanten waarvan de vluchten vertraging oplopen. “Vaak moeten wij de klanten compensaties betalen, doch anderzijds kunnen wij die kosten niet terugvorderen bij de nationale overheden.”
Eurocontrol, het luchtverkeersleidingsagentschap van de EU, voorspelt dat het totale aantal minuten vertraging in 2018 met 53 procent zal stijgen tot 14,3 miljoen. Ook voor het komende weekend worden weer stakingen verwacht in en rond Marseille.

Luk De Wilde